درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 18:23   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  چند نکته کلیدی برای تغییر نام تجاری موفق
  فراتر از میدان نبرد: بازاندیشی پویایی روزنامه‌نگار- روابط‌عمومی در رسانه‌های مدرن
  روابط‌عمومی سنتی را فراموش کنید
  6 استراتژی دگرگون کننده برای آزادسازی پتانسیل رهبری شما
  چند نکته مهم در پرامپت‌نویسی
  کمپین‌های داده
  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 24743صفحه نخست » گزارششنبه، 26 تیر 1395 - 08:41
گزارش برگزاری یازدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی
این جشنواره با همت انجمن متخصصان روابط عمومی و با همکاری دانشگاه‌ها، روابط عمومی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی در دو بخش رقابتی و آموزشی در دو گروه تهرانی و استانی در مرکز همایش های بین المللی المپیک برگزار شد.
  

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

 

 اشاره

 یازدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی عصر روز سه شنبه 22 تیرماه با اهدای جوایز به روابط عمومی‌های برتر به کار خود پایان داد.

به گزارش شارا، این جشنواره با همت انجمن متخصصان روابط عمومی و با همکاری دانشگاه‌ها، روابط عمومی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی در دو بخش رقابتی و آموزشی در دو گروه تهرانی و استانی در مرکز همایش های بین المللی المپیک برگزار شد.

 

سخنرانی ها

در حوزه انتشارات، برنامه ریزی هیچ جایگاهی ندارد

در ابتدای مراسم رییس انجمن متخصصان روابط عمومی طی سخنانی ضمن خیرمقدم، گفت: پس از 11 سال برگزاری جشنواره ملی انتشارات، هنوز یک سری ابهامات و مشکلاتی در این حوزه وجود دارد که همچنان لاینحل باقی مانده است.

 

مهدی باقریان افزود: یکی از مشکلاتی که در این حوزه با آن مواجه هستیم به برنامه ریزی مربوط می شود که متاسفانه یکی از بخش های ضعیف این جشنواره است. از بین 120 روابط عمومی که آثارشان به دبیرخانه اعلام وصول شد، شاید به تعداد انگشتان دست در این زمینه آثار نداشتیم. البته در حوزه های دیگر هم این مشکلات وجود دارد اما در حوزه انتشارات و روابط عمومی، برنامه ریزی یا اصلا نداریم و یا بسیار محدود است. این یک امتیاز منفی برای ما روابط عمومی ها به حساب می آید که به اصول کار توجه نداریم و همین امر چه ضربه ها که به جایگاه روابط عمومی نمی زند.

 

وی گفت: یکی دیگر از بخش های ضعیف جشنواره، مربوط به بخش پژوهش است. 15تا 20 آثاری که به دبیرخانه رسیده متاسفانه تنها یک سازمان حایز رتبه برتر شد. در بخش های دیگر مانند بخش مقاله نیز با همین مشکلات مواجه هستیم. همه می دانیم به هر حال مقاله علمی یک ساختاری دارد مانند عنوان، چکیده، مقدمه و کلید واژه، متن و نتیجه گیری و در آخر هم منابع را می آوریم که متاسفانه در این بخش، وضعیت مناسبی نداریم.

 

باقریان در پایان تصریح کرد: یکی از مشکلات بسیار مهم دیگری که در این حوزه با آن مواجه هستیم، عدم تفکیک صحیح، دسته بندی و ارسال آثار است. بسیاری از دوستان یک کارتون مجله و بریده جراید می فرستند که در هیچ یک از بخش های رقابتی جشنواره نمی گنجد و معلوم نیست با چه هدفی و برای چه ارسال می شود. برخی به لحاظ گرافیک بسیار زیبا کار می کنند و آثار را به نحوه صحیح دسته بندی و ارسال می کنند که به نظرم امتیاز هم دارد و حتی باید برای این قسمت جایزه هم در نظر گرفت تا این رویه اصلاح شود. متاسفانه اکثر روابط عمومی ها هنوز تفکیک و ارسال آثار را جدی نمی گیرند البته همکاران باید بدانند حق خودشان در این فقره ضایع می شود.

 

 متاسفانه اکثر مسئولین هنوز به اهمیت روابط عمومی پی نبرده اند

در ادامه، عبدالرضا عزیزی طی سخنانی گفت: با تشکر از شما عزیزان خصوصا روابط عمومی ها که در رابطه با اعتلای روابط عمومی ها بسیار زحمت می کشید. آقای باقریان با برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی و همچنین برگزاری همایش ها توانسته است یک مقدار روابط عمومی را در این چند سال زنده نگه دارند. با این وجود انتظار می رود بیشتر از این به روابط عمومی توجه شود. ولی متاسفانه اکثر مسئولین هنوز به اهمیت روابط عمومی پی نبرده اند و علت آن هم این است که هیچ یک از مسئولین اینجا نیستند و تنها روابط عمومی ها در اینجا حضور دارند.

 

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، افزود: حتما شما اطلاع دارید در زمانی که جنگ جهانی دوم به پایان رسید، آمریکایی ها به فرانسه رفتند و در آنجا مستقر شدند. رییس جمهور آمریکا با خود یک تیم قوی روابط عمومی آورده بود تا اطلاعات و اخبار را به گونه ای حساب شده و مدیریت شده در تمام جهان هدایت کنند و آنطور که می خواهند اخبار را هدایت کنند.

 

وی گفت: همه شما می دانید که در حال حاضر ارتباطات حرف اول را در تمام جهان می زند. برای مثال اگر یک اتفاق کوچک در ایران بیافتد، تمامی خبرگزاری های جهان آن را چنان در بوق و کرنا و بزرگ می کنند اما در امریکا چند روز پیش در دالاس در ایالت تگزاس پنج پلیس را می کشند ولی تنها یک خبر کوچک منتشر می شود و از موضوع می گذرند زیرا روابط عمومی و ارتباطات آنها قوی است و تمامی ارتباطات جهان را در دست دارند.

 

رییس فراکسیون روابط عمومی تصریح کرد: روابط عمومی و ارتباطات همیشه حرف اول را می زند و ما باید به اهمیت آن پی ببریم. در گذشته افراد قوی بودند و فیزیک قوی داشتند و عده ای قدرت خود را از آنها می گرفتند. بعد از آن جلوتر که آمدیم خان ها و بعد از آن افرادی که دارای صنعت بودند سرکار آمدند و در ادامه نفر اول مملکت مانند شاه درگذشته وجود داشت اما با تمام اینها اگر ارتباطات قوی نداشته باشید، نمی توانید قدرتمند باشید. ارتباطات حرف اول را در تمام جهان می زند. به اتفاقات گذشته نگاه کنید، دولت قبل تیم روابط عمومی و رسانه ای قوی داشت اما هیچ اتفاقی نیافتاد. این دولت نیز روابط عمومی و تیم رسانه ای ضعیفی ای دارد و فیش های حقوقی را ببنید چه بلایی سرشان آورده است.

 

وی تصریح کرد: تیم رسانه و روابط عمومی رقیب قوی است زیرا در گذشته این حقوق ها بوده و سال به سال بر اثر تورم اضافه شده اند. البته این موضوع را اصلا تایید نمی کنم و کسانی که حقوق های نجومی گرفتند، اصلا مورد تایید بنده نیستند. مردم ما در پیچ و خم های انقلاب با انقلاب بودند و در جنگ عزیزترین افراد شان را تقدیم کردند. همچنین هنگامی که مقام معظم رهبری در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری فرمودند در انتخابات شرکت کنید، بالای 70 درصد شرکت کردند. در حال حاضر نیز مردم جهت حمایت از دین و حرمین شریفه در سوریه و در عراق فرزندان شان را با افتخار تقدیم می کنند. مردم همچنان پای نظام اسلام و مقام معظم رهبری ایستاده اند و آنچه این مردم را عذاب می دهد، این بی عدالتی ها و افرادی هستند که هیچ قدمی برای نظام نداشته اند و حتی در جنگ نیز نبودند، اما حقوق های نجومی دریافت می کنند. ما مردم همیشه پای انقلاب بودیم و در زمان جنگ مردم خودشان خواستار رفتن به جبهه ها بودند.

 

دکتر عزیزی در پایان گفت: چرا ما از شفاف سازی می ترسیم. امیدواریم که روابط عمومی ها ما را یاری دهند. من همیشه موضوع پارلمانی شدن مسئول روابط عمومی را مطرح کردم اما کسی به آن عمل نکرده است. امیدواریم فراکسیون روابط عمومی را در مجلس دهم فعال کنیم و با پیشنهادهای خودتان در جهت منافع خودتان گام برداریم.

 

روابط عمومی از مدیریت جدا نیست
مهندس زهرا سعیدی مبارکه، نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی، طی سخنانی گفت: مدیران و کارشناسان روابط عمومی که در هرسازمان و جایگاهی که هستند وجودشان آن چنان موثر است که هر وقت بخواهند یک سازمانی را رصد کنند، می پرسند که روابط عمومی شما کیست و چه کاری انجام می دهد تا به شما بگوییم که این سازمان چقدر موفق است.


وی در ادامه، اظهار داشت: من نیز به نوعی از جامعه روابط عمومی هستم و بخشی از کار من در سازمان جوانان با این مقوله در ارتباط بوده است.

 

مهندس زهرا سعیدی گفت: کار روابط عمومی به دلیل جسارت و همت بالایی که می طلبد، صد در صد به یک پشتوانه قوی نیاز دارد که منتهی به شخص است تا دانش این کار را داشته باشد و شما بزرگان این دانش را دارید. حوزه روابط عمومی از مدیریت جدا نیست و زمانی که صحبت از مدیریت صحبت می شود، صحبت از روابط عمومی است.

 

نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این مطلب که کار شما در عرصه نشر و تولید محتوا قابل تقدیر است، تصریح کرد: ما اینجا خدمت شما رسیدیم تا حمایت خودمان را شفاهی و کتبی اعلام کنیم. ما برای بحث احیای فراکسیون روابط عمومی تلاش کردیم و دکتر عزیزی در این زمینه همت داشتند.

 

ما ین قول را به شما می دهیم که هر کاری در حیطه قانون گذاری و قوه مقننه و هم چنین نظارت بر اجرای قانون از دست ما بربیاید را انجام دهیم و در خدمت یکایک شما بزرگواران هستیم.

 

آرا و نظرات هیئت داوران

کسب دیدگاه ها و نظرات هیئت داوران یازدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی با هدف آشنایی و اطلاع یابی از نقاط ضعف و قوت آثار ارسالی از سوی روابط عمومی ها به دبیرخانه جشنواره، مبحثی قابل اعتنا و توجه است تا ضمن معرفت یابی از نحوه ارزیابی و ملاک های سنجش آثار، توصیه ها و رهنمودهای اساتید و صاحب نظران روابط عمومی را که عهده دار داوری بخش های مختلف جشنواره بودند، در تداوم فعالیت های خود بکار بسته و از این طریق به رهیافت های تخصصی تری دست یابیم. آن چه از نظر می گذرد آرا و نظرات اعضای هیئت داوران یازدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی است که با هم مرور می کنیم.

1. بخش پژوهش
ـ در بخش پژوهش های بنیادی آثاری تولید نشده است و روابط عمومی ها به آن توجهی ندارند.
ـ در بخش تحلیل محتوا، آثار رسیده با کیفیت انجام نشده است هر چند اصول تحلیل محتوا انجام گرفته است اما موضوعات انتخابی از موضوعات کلیدی روابط عمومی محسوب نمی شود.
ـ  نظرسنجی های دریافتی با توجه به حجم نمونه ها از اعتبار و روایی کافی برخوردار نیست تا بتوان به نتایج آن تکیه و تاکید کرد.
- فاقد ساختارهای علمی گزارش نویسی
- عدم تمایز بریده جراید با تحلیل محتوا
- فرستادن خلاصه و چکیده تحقیق به جای اصل گزارش
- فقدان نگاه کارشناسی به تحلیل محتوا

2. بخش برنامه ریزی
حضور روابط عمومی ها در این بخش بسیار ضعیف و آثار رسیده در این بخش نسبت به سال گذشته بسیارکم بود. این امر بیانگر این است که روابط عمومی ها با برنامه ریزی میانه خوبی ندارند. توصیه می شود که روابط عمومی ها برای حوزه انتشارات، برنامه ریزی داشته باشند و در این برنامه، تدوین ساختار و دستورالعمل، تهیه جدول انتشارات سالیانه، زمانبندی، بودجه بندی و ارزیابی را در نظر بگیرند.

3. بخش کارشناس برتر
آثار رسیده در این بخش هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی نسبت به سال گذشته بسیار ضعیف بود. به همین دلیل، دو کارشناس با ارفاق موفق به کسب رتبه شدند. از آنجا که انتخاب و معرفی کارشناسان  برتر از سوی روابط عمومی ها در جشنواره های رقابتی، در افزایش بهره وری و ایجاد انگیزه تاثیر بسزایی دارد، لذا توصیه می شود روابط عمومی ها برای حضور کارشناسان در این بخش برنامه ریزی داشته باشند.

4. بخش مقاله
- عدم تمایز بین مقاله، سرمقاله و گزارش
- عدم توجه به ارجاع دهی و استنادات علمی
- ضعف نگارش علمی
- عدم استفاده از مقادیر کمی در تبیین و توصیف مقاله
- فاصله گرفتن از مقاله مطبوعاتی و عدم رعایت اصول مقاله نویسی

5. بخش سرمقاله
- عدم تفکیک مقاله، سرمقاله، گزارش، ...
- اشکال در تفکیک، بسته بندی و ارسال آثار
- عدم استدلال و استناد قوی در سرمقاله و دخالت احساسات در بیان موضوع
- ضعف در نگارش و جمله بندی برخی آثار و فاصله از مسایل روز جامعه

6. بخش مصاحبه
آنچه در بخش مصاحبه از سوی روابط عمومی بیشتر دیده شد مصاحبه هایی بود که ... بین مدیران و رسانه ها از سوی روابط عمومی فراهم شده بود و انجام مصاحبه های تولیدی و اختصاصی روابط عمومی در این بخش کمتر مورد توجه واقع گردیده بود. عدم بهره گیری از تیترزنی و لیدنویسی، بی توجهی به پیشینه و سابقه نویسی از جمله نکاتی بود که در مصاحبه ها کمتر مشاهده شد. همچنین عدم استفاده از سوالات کارشناسی و جذاب و انگیزشی و بی بهره بودن مصاحبه ها از مشاهدات و حاشیه ها در مصاحبه و نبود خلاقیت و نوآوری از دیگر نقاط ضعف در این بخش قابل ذکر است. وجود مصاحبه های کلیشه ای و بدور از سبک و ساختار و نگارش جذاب و انگیزشی از دیگر مواردی است که لازم است روابط عمومی ها در این بخش بدان توجه کنند.


ـ عدم بهره گیری بسیاری از روابط عمومی ها از ارزش های خبری در مصاحبه.
ـ عدم استفاده از تیتر و لیدهای جذاب در مصاحبه.
ـ استفاده از سئوالات کلیشه ای در اکثر مصاحبه ها.
ـ نبود خلاقیت و نوآوری در مصاحبه و پویایی و زنده بودن.
ـ لزوم توجه روابط عمومی ها به اصول علمی مصاحبه های اختصاصی.
ـ لزوم استفاده از تصاویر اثرگذار برای جذاب تر کردن و خواندنی تر ساختن مصاحبه ها.

7. بخش گزارش
اکثریت آثار رسیده در این بخش معمولا ارسال گزارش های خبری سازمان بوده و روابط عمومی ها کمتر از انواع دیگر گزارش ها با سبک های جذاب نظیر سبک تحقیقی و توصیفی و تشریحی استفاده کرده اند. در این بخش نیز عدم استفاده از تیتر و لیدهای مناسب در گزارش، کیفیت این آثار را کاهش داده بود. عدم استفاده از تکنیک های مقایسه و تشابه و برجسته سازی از دیگر نکات ضعف در این بخش محسوب می گردد. در عین حال لازم است روابط عمومی از قالب مطبوعاتی گزارش های تحقیقی، تحلیلی و توصیفی برای تبیین و تشریح برنامه ها، سیاست ها و فعالیت های سازمان خود بهره بیشتری ببرند.


ـ عدم بهره گیری روابط عمومی ها از گزارش های توصیفی و تحلیلی که دارای جذابیت بیشتری برای مخاطبان و خوانندگان نشریات هستند.
ـ توجه بیشتر روابط عمومی ها به گزارش های خبری.
ـ عدم بهره گیری بسیاری از روابط عمومی ها در استفاده از تیتر و لیدهای جذاب.
ـ داشتن نگاه و رویکرد کلیشه ای تبلیغاتی گرایانه در گزارش های منتشر شده در نشریات درون سازمانی بسیاری از روابط عمومی ها.

8. بخش خبــر
در این بخش نقطه قوت آن است که تمامی روابط عمومی در این شاخه فعال هستند و تولید و انتشار دهنده اخبار سازمانی خود می باشند. اما بررسی آثار در این بخش نشان داد عدم توجه لازم به ارزش های مهم خبری نظیر دربرگیری و عدم بهره مندی از تمامی عناصر خبری در ساختار خبر از کیفیت و استاندارد بودن فاصله گرفته است. همچنین عدم استفاده از تیتر و لیدهای انگیزشی و سبک مناسب خبری از دیگر نقاط ضعف در اکثر آثار رسیده در این بخش بوده است. همچنین نگاه صرف به شخصیت محوری و شهرت گرایی در خبرهای سازمانی، تولیدات در این بخش را با کاستی های ساختاری روبرو و این گونه خبرها کمتر مورد توجه و استفاده مخاطبان قرار می گیرد.
ـ عدم بهره گیری از تیترهای جذاب که خواننده را به خبر جذب کند.


ـ استفاده صرف از سخت نویسی در خبرها به جای استفاده از نرم نویسی و ارتباط زبانی و کلامی همسان تر با مخاطبان.
ـ عدم رعایت اصول علمی خبرنویسی در استفاده از عناصر و ارزش های خبری.
ـ عدم بهره گیری از تصاویر مناسب به همراه خبر.

9. بخش صفحه آرایی
صفحه آرایی به معنی راحت خواندن و زیبایی شناسی است. طراحی جلد، داشتن صفحه فهرست و چینش درست و منطقی در یک نشریه داخلی همه و همه باید به جذابیت بصری نشریه کمک کند. ما باید روی یک یک صفحات ایست کنیم و جلو برویم. فراموش نکنیم رسانه مکتوب کالای اندیشه است و برخلاف رسانه های دیگر که بیشتر برای پر کردن اوقات فراغت است رسانه ای است که تولید فکر می کند. فرانسوی ها درباره صفحه آرایی نشریات می گویند: ما به گرافیست مواد خام می دهیم و شیرینی تر از او می گیریم. صفحات نشریات باید شاداب، اثرگذار و لبریز از خلاقیت باشد. لذا مهمترین عناصر در کار صفحه آرایی، زیبا شناسی و هنر گرافیک (ارتباط بصری) است و صفحه آرا باید درک خبری از رویدادها داشته باشد (خبر را بفهمد) و هچنین باید انواع قلم حروف را بشناسد و نوع کاربری آن را بداند.


صفحه آرا باید با توجه به تعریف هر صفحه با چینش کلی نشریه (صفحه سیاسی    ـ    صفحه حوادث    ـ     صفحه ورزشی یا علمی) آشنایی داشته باشد. در هر هفته نامه، مجله و روزنامه به چه ابعاد جنس خبر تعریف می شود و با توجه به شیوه انتشار، مشی و ممیزه هر نشریه، صفحات دیزاین(چینش و آرایش) می شوند.
- فضای نشریات شاداب نیست و خالی از لذت بصری است.
- عدم انتخاب مناسب نوع خط و فونت و متناسب نبودن فواصل سطرها در صفحه آرایی
- عدم استفاده از رنگ های بیشتر و عدم رعایت هارمونی در رنگ ها و چینش

10. بخش عکس
جذابیت بصری رسانه مکتوب به تصویر است. روابط عمومی ها می دانند که سازمان، مردم و رسانه زنجیره متصل به هم هستند. حتما باید سواد بصری و سواد رسانه ای برای اثرگذاری بر مخاطبان را بیاموزیم.


عکس های ارسالی امسال متنوع، اثرگذار و متفاوت بود. در این آثار، خلاقیت تصویری به نحو مطلوبی به چشم می خورد و با اهداف موردنظر سنخیت داشت.

11. بخش کتـاب
در این بخش آثار زیاد و همراه با تنوع بسیاری از سوی روابط عمومی ها همراه بود و روابط عمومی ها در این بخش عموما با مشارکت سایر بخش های سازمانی به تولید و انتشار کتب در زمینه های مختلف عملکردی، فرهنگی و مسئولیت اجتماعی و ... دست زده بودند. نقطه ضعف در این بخش را می توان به تولید برخی کتاب های غیرضرور و غیرمرتبط با اهداف و وظایف سازمانی می توان نام برد. همچنین انتخاب قلم نامناسب، عدم بهره گیری از تصاویر، نمودار و جدول و حاشیه روی های زیاد و نثر تمثیل از دیگر موارد قابل ذکر در این بخش است که امید است در تولیدات بعدی در این بخش شاهد آثار اثرگذارتری باشیم.


با این حال، مجموعه ارزیابی از کتاب های منتشر شده توسط روابط عمومی های کشور، نوید بهتر شدن این حوزه را دارد. کتاب های منتشر شده توسط سازمان بهزیستی کشور از نظر محتوا و شناخت حوزه کار با اهمیت بهزیستی بسیار عالی بود. انتشارات شرکت ملی صنایع مس ایران این دغدغه را دارد که اهمیت یک سازمان در معرفی درست آن است. در نتیجه مردم باید بدانند کار یک سازمان چقدر مهم است. کتاب های بانک مرکزی جمهوری اسلامی کاملا آگاهی دهنده است و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور کتابی منتشر کرد که موجب مباهات هر ایرانی است.

12. بخش بروشور و کاتالوگ
بروشورهای ارسالی امسال به جشنواره بسیار زیاد و امیدوار کننده بودند و خوشبختانه از تمامی ایران عزیز در این جشنواره شرکت کرده بودند. روابط عمومی های شرکت کننده خیلی خوب این حوزه را می شناسند و به آن اهمیت می دهند. طراحی ها متفاوت، تصویرها درست و پیام ها، کوتاه و اثرگذار بود. بروشورها و کاتالوگ ها همچنان باید جایگاه اول ارتباط روابط عمومی با مردم باشد.

13. بخش پوسـتر
در بررسی آثار ارسالی بطور کلی استان ها عملکرد بهتری داشتند ولی علی رغم توصیه های گذشته باز هم شاهد هستیم که پوستر ها دارای شناسنامه نیستند. همچنین روابط عمومی ها باید هنر گرافیک و تبلیغات را به موازات هم برای طراحی پوستر به کار گیرند و این را در نظر داشته باشند که پوستر باید بتواند پیام را سریع به مخاطب انتقال دهد.


پیام و جذابیت بصری دو اصل مهم هر پوستر است و باید از کلمات کمتر استفاده شود و در عوض، دارای رنگ و تصویر اثرگذار باشد البته از شلوغی باید پرهیز کرد تا مخاطب پیام را سریعتر دریافت نماید.

14. تیـزر و فیـلم
هیچ امری محقق نخواهد شد مگر از طریق پژوهش و تحقیق. جهان امروز، تحت تاثیر هنر سینما و رسانه های مختلف تبلیغاتی است. اگر به شیوه علمی و هنرمندانه فعالیت های خود را تبلیغ کنیم بدون شک آینده ای موفق پیش رو خواهیم داشت. می دانیم که تبلیغ امری قدیمی است و از گذشته های دور جارچیان به تبلیغ در کوی و برزن می پرداختند. رسالت و وظیفه روابط عمومی های هر سازمان و نهادی تبلیغ به شیوه درست، پسندیده و علمی است.


پس از بازبینی فیلم ها می توان گفت که بی توجهی به بیان، زبان، گرامر سینمایی و عناصر بصری در قالب آثار رسیده مشهود است. اما برخی از آثار رسیده از تنوع تصویری و بصری، تدوین و گفتار متن متناسب با تصویر و تصویربرداری درست همراه بوده است. ایجاز و اختصار در اغلب آثار مورد توجه قرار نگرفته است.
پیشنهاد می شود همکاران روابط عمومی از مشورت صاحب نظران بهره مند شوند و مشاوران هنری و ارتباطات را به خدمت فرا خوانند.

15. تبلیغ مکتوب
در بررسی آثار واصله در بخش رقابتی تبلیغ مکتوب با توجه به ضرورت ارایه سریع پیام، ارتباط بین طرح و پیام ارایه شده کمتر مورد توجه قرار گرفته و بیشتر تبلیغات از جذابیت کمتر، خلاقیت و نوآوری محدودتری برخوردار بود و بطورکلی در طرح های ارایه شده انسجام وجود نداشت و در بیشتر آثار، محتوای ارایه شده با طرح تناسب کافی نداشته و عمدتا گزارش های تبلیغی به جای تبلیغ با رعایت ساختار و اصول منطقی آن ارسال شده است.

16. بخش ویژه نامه
روابط عمومی ها در این بخش حضور خوبی داشتند و کیفیت آثار در این حوزه قابل تامل است. یکی از مزایای تهیه و انتشار ویژه نامه ها، مستند سازی فعالیت های روابط عمومی هاست.


محتوای اثربخش، صفحه آرایی مناسب، تصویر پردازی و نگارش اصولی و علمی از ویژگی های مثبت ویژه نامه های این دوره از جشنواره بشمار می رود.

17. بخش ارتباطات الکترونیکی
افزایش ضریب نفوذ اینترنت و توسعه نرم افزارها و اپلیکیشن ها در سال های اخیر، انتظارات بیشتری را در این حوزه نسبت به سال های پیش بر انگیخت. بنابراین انتظار می رفت که روابط عمومی ها در حوزه آنلاین رشد چشمگیری داشته باشند. اما در جشنواره امسال هنوز انتظارات داوران در این حوزه برآورده نشد. سایت های روابط عمومی در حوزه محتوای الکترونیکی هنوز از شیوه های سنتی تولید محتوا استفاده می کنند و در پرداختن به مباحث تخصصی قدرت کافی را برای جلب رضایت مخاطبان ندارند. عرصه شبکه های اجتماعی، در بالغ بر 60 درصد روابط عمومی ها نادیده گرفته شده است.


حدود 90 درصد سایت ها در بهینه سازی محتوای خود برای موتورهای جستجو، بدون توجه به اصول روابط عمومی اینترنتی عمل می کنند. بنابراین در بسیاری از موارد سایت های روابط عمومی در موتورهای جستجو دیده نمی شوند. این مساله توجه بیشتر به شبکه های اجتماعی و سئو پی آر را می طلبد.


خوشبختانه استفاده از سایت موبایل گسترش یافته و بسیاری از روابط عمومی ها کارهای خوبی در این زمینه ارائه داده بودند. سیستم ارسال و دریافت پیامک به شدت مورد استقبال روابط عمومی هاست.


- در سایت ها، سئو پی آر به طور عمده مغفول مانده اما در چند سازمان توجه ویژه ای به این مساله شده است.


- حجم سایت ها در طراحی های جدید به شدت افزایش یافته و در عین حال امکانات سایت همچنان در سطح ثابت باقی مانده است.


- ابزار نظرسنجی در سایت، تنها برای ارزیابی خود سایت به کار رفته است و هیچ اثری از این ابزار در افکارسنجی مخاطبان دیده نمی شود.


- یکی از نقاط ضعف عمده، عدم دسترسی مناسب به اپلیکیشن در سایت ها بود. سازمان هایی که اپلیکیشن طراحی کرده بودند، تبلیغات مناسبی از اپلیکیشن در سایت قرار نداده بودند.


- در برنامه های کاربردی توجه ویژه ای به تعامل با مخاطبان شده بود. یعنی صرف ارایه خدمات نبود و همین مساله یکی از برگ های برنده است که اپلیکیشن را با ماهیت روابط عمومی پیوند داده است.


- در بخش اپلیکیشن ها، عکس جایگاه ویژه ای پیدا کرده بود. عکس های پانوراما، واقعیت افزوده و گالری از جمله مواردی بود که عمدتا در کارها ملاحظه می شد.
- در طراحی های جدید بهره گیری از روانشناسی رنگ ها مد نظر قرار گرفته است.


- شبکه های اجتماعی به عنوان بخشی از فعالیت سایت مد نظر قرار گرفته است. در عین حال روابط عمومی ها باید توجه داشته باشند که هر متنی که در سایت قرار می گیرد نباید در شبکه اجتماعی قرار دهند، مگر این که آن را برای شبکه اجتماعی متناسب سازی کنند.


در ارزیابی آثار امسال بهره مندی از خبرنامه های الکترونیکی، نظرسنجی، خوراک، پادکست، وادکست، نقشه سایت، چند رسانه ای و پیامک مورد توجه قرار گرفت.


در کل می توان گفت سرعت توسعه روابط عمومی آنلاین در ایران با سرعت توسعه تکنولوژی برابری نمی کند و همین مساله باعث شده که ضعف بر حوزه روابط عمومی آنلاین ایران سایه افکند.


جوایز

پدیدآورندگان روابط عمومی
- جناب آقای دکتر حسن ربیعی/ مدیرکل محترم روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور (کتاب: مدیریت شهرت و اعتبار)
- جناب آقای مجید محمدپور/ روزنامه نگار و استاد محترم علوم ارتباطات (کتاب: روزنامه نگاری علمی و کاربردی)
 

کارشناسان برتر انتشارات روابط عمومی
- سرکار خانم رفعت فرزادفر/ کارشناس ارشد محترم روابط عمومی شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت
- سرکار خانم عاطفه سلطانی/ کارشناس محترم روابط عمومی بانک شهر

 

برگزیدگان یازدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی

سطح ملی (رتبه های اول)
 شرکت ملی گاز ایران
در بخش های:
گزارش- رتبه اول
مستند- رتبه اول
خبر- رتبه دوم
انیمیشن- رتبه دوم
مقاله- رتبه سوم
رپرتاژ آگهی- رتبه سوم
کتاب- رتبه سوم
برنامه های کاربردی (اپلیکیشن ها) - رتبه سوم
کلیپ- رتبه سوم
 
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
در بخش های:
مقاله- رتبه اول
سرمقاله- رتبه اول
مصاحبه- رتبه دوم
گزارش- رتبه دوم
صفحه آرایی- رتبه سوم
 
سازمان امور اراضی کشور
در بخش های:
مصاحبه- رتبه اول
خبر- رتبه اول
گزارش- رتبه دوم
کتاب- رتبه سوم
 
بانک مسکن
در بخش های:
پوستر- رتبه اول
برنامه های کاربردی (اپلیکیشن ها)- رتبه اول
مولتی مدیا- رتبه دوم
ویژه نامه- رتبه سوم
 
شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران
در بخش های:
کتاب- رتبه اول
بروشور- رتبه دوم
صفحه آرایی- رتبه دوم
برنامه انتشاراتی- رتبه سوم
گزارش- رتبه سوم
 
بانک کشاورزی
در بخش های:
بروشور- رتبه اول
کتاب- رتبه دوم
تبلیغات در نشریات- رتبه دوم
ویژه نامه- رتبه سوم
پوستر- رتبه سوم
 
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
در بخش های:
ویژه نامه- رتبه اول
صفحه خوانندگان- رتبه دوم
گزارش- رتبه سوم
نسخه موبایلی وبسایت- رتبه دوم
 
شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
در بخش های:
صفحه خوانندگان- رتبه اول
بروشور- رتبه دوم
مصاحبه- رتبه سوم
 
سازمان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران
در بخش های:
عکس- رتبه اول
وبسایت- رتبه دوم
 
شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت
در بخش های:
انیمیشن- رتبه اول
رپرتاژ آگهی- رتبه دوم
 
بانک سرمایه
در بخش های:
صفحه آرایی- رتبه اول
خبر- رتبه سوم
 
بانک ملت
در بخش های:
تیزر- رتبه اول
سرمقاله- رتبه سوم
 
سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا)
در بخش:
مولتی مدیا- رتبه اول

شرکت ملی صنایع پتروشیمی
در بخش:
وبسایت- رتبه اول
 
کانون زبان ایران
در بخش:
نسخه موبایلی وبسایت- رتبه اول
 
 سطح استانی (رتبه های اول)
 آستان قدس رضوی
در بخش های:
پوستر- رتبه اول
کتاب- رتبه اول
عکس- رتبه دوم
مصاحبه- رتبه دوم
خبر- رتبه سوم
 
شهرداری مشهد
در بخش های:
عکس- رتبه اول
برنامه های کاربردی (اپلیکیشن ها)- رتبه اول
ویژه نامه- رتبه دوم
مستند- رتبه سوم
 
سازمان زیباسازی شهر تهران
در بخش های:
کلیپ- رتبه اول
انیمیشن- رتبه اول
وبسایت- رتبه دوم
مولتی مدیا- رتبه سوم
 
 شرکت برق منطقه ای تهران
در بخش های:
مقاله- رتبه اول
خبر- رتبه اول
مصاحبه- رتبه سوم
وبسایت- رتبه سوم
 
شرکت توزیع نیروی برق تبریز
در بخش های:
برنامه انتشاراتی- رتبه اول
گزارش- رتبه اول
تیزر- رتبه دوم
 
شهرداری قزوین
در بخش های:
تبلیغات در نشریات- رتبه اول
رپرتاژ آگهی- رتبه اول
مستند- رتبه سوم
 
شرکت مخابرات استان تهران
در بخش های:
مصاحبه- رتبه اول
پوستر- رتبه دوم
وبسایت- رتبه دوم
تیزر- رتبه سوم

مس منطقه کرمان
در بخش های:
کتاب- رتبه اول
پوستر- رتبه سوم
انیمیشن- رتبه سوم
 
موسسه خیریه نذر اشتغال امام حسین (ع)
در بخش های:
بروشور- رتبه اول
انیمیشن- رتبه سوم
 
شرکت پتروشیمی فجر
در بخش های:
ویژه نامه- رتبه اول
بروشور- رتبه سوم
 
شهرداری کاشان
در بخش:
مستند- رتبه اول
 
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
در بخش:
وبسایت- رتبه اول
 
منطقه 8 عملیات انتقال گاز ایران
در بخش:
تحلیل محتوا- رتبه اول

سطح ملی (رتبه های دوم و سوم)
 سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور
در بخش های:
برنامه های کاربردی (اپلیکیشن ها)- رتبه دوم
خبر- رتبه دوم
وبسایت- رتبه سوم
 
موسسه مالی و اعتباری کوثر
در بخش های:
تبلیغات در نشریات- رتبه دوم
پوستر- رتبه دوم
ویژه نامه- رتبه سوم
 
بانک صنعت و معدن
در بخش های:
ویژه نامه- رتبه دوم
بروشور- رتبه دوم
تبلیغات در نشریات- رتبه سوم
 
بانک توسعه تعاون
در بخش های:
مصاحبه- رتبه دوم
مقاله- رتبه سوم
پوستر- رتبه سوم
 
بانک شهر
در بخش های:
سرمقاله- رتبه دوم
بروشور- رتبه سوم
مصاحبه- رتبه سوم
 
بانک توسعه صادرات ایران
در بخش های:
وبسایت- رتبه دوم
نسخه موبایلی وبسایت- رتبه سوم
 
بانک قوامین
در بخش های:
ویژه نامه- رتبه دوم
پوستر- رتبه سوم
 
شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران
در بخش های:
کتاب- رتبه دوم
وبسایت- رتبه سوم
 
بانک سامان
در بخش:
بروشور- رتبه دوم
 
شرکت مدیریت شبکه برق ایران
در بخش های:
خبر- رتبه سوم
بروشور- رتبه سوم
 

شرکت تامین سرمایه امین
در بخش:
بروشور- رتبه سوم

سطح استانی (رتبه دوم و سوم)
 سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس
در بخش های:
کلیپ- رتبه دوم
ویژه نامه- رتبه دوم
رپرتاژ آگهی- رتبه سوم
کتاب- رتبه سوم
 
شرکت آب و فاضلاب استان البرز
در بخش های:
گزارش- رتبه دوم
خبر- رتبه دوم
 
شرکت پتروشیمی جم
در بخش های:
پوستر- رتبه دوم
تیزر- رتبه سوم
 
شرکت توزیع نیروی برق استان همدان
در بخش های:
کتاب- رتبه سوم
گزارش- رتبه سوم
 
شرکت توزیع نیروی برق استان چهارمحال و بختیاری
در بخش:
بروشور- رتبه دوم

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی همدان
در بخش:
پوستر- رتبه سوم
 
شهرداری اراک
در بخش:
بروشور- رتبه سوم

 

بیانیه هیئت داوران یازدهمین دوره جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی

فرصتی دوباره فراهم شد که شاهد برگزاری جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی در گام یازدهم باشیم،جشنواره ای که با هدف فراهم کردن بستری مناسب برای ایجاد فضای رقابتی سالم است که در آن روابط عمومی ها بتوانند آثار و عملکرد و فعالیت های انتشاراتی یک ساله خود را در معرض قضاوت و داوری قرار دهند و در نهایت بتوانیم الگوهای موفق انتشاراتی را در دو حوزه نشر مکتوب و مجازی ارائه داده و گامی هر چند کوچک در راستای ارتقاء تولیدات انتشاراتی روابط عمومی های کشور برداریم. به هرحال این اقدام در راستای استانداردسازی فعالیت های روابط عمومی ها و در نوع خود دارای رویکردی آموزشی است.


همچنین جشنواره یازدهم با کوله باری از تجربه ای بیش از یک دهه، با نگاهی جامع سعی کرده همگام با فناوری ها وضرورت های روز در حوزه تولیدات انتشاراتی مکتوب و آنلاین حرکت کرده وخود به مثابه الگویی برای ارتقاء سطح کمی وکیفی تولیدات انتشاراتی اقدام نماید.


امسال بر پایه فراخوان انجمن متخصصان روابط عمومی بالغ بر100 سازمان در این رویداد علمی با ارائه بیش از1500اثر مشارکت داشته اند که این امر حکایت از استقبال چشمگیر جشنواره همچون گذشته مبتنی بر اعتماد دست اندرکاران روابط عمومی به حامیان خود را دارد. تمامی آثار رسیده در چند مرحله مجزا به وسیله اساتید مجرب حوزه ارتباطات و روابط عمومی و کارشناسان خبره مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت.


بررسی آثار و مستندات حاکی از آن است که گرچه انتشارات الکترونیکی و چاپی روابط عمومی به لحاظ کمی از رشد و تنوع قابل توجهی برخودار شده است اما همچنان نیاز به برنامه ریزی به لحاظ توسعه کیفی تولیدات انتشاراتی بویژه درحوزه استفاده از تکنیک های جدید نشر الکترنیک درروابط عمومی ها احساس می شود و پاره ای از رشته های مورد ارزیابی از رشد مناسبی برخوردار نیستند و امکان انتخاب برای داوران محترم جشنواره را محدود می ساخت که در ذیل برخی از کاستی های مورد اشاره به استحضار می رسد:


الف) دربخش برنامه انتشاراتی حضور روابط عمومی ها در این بخش بسیار ضعیف و آثار رسیده در این بخش نسبت به سال گذشته بسیارکم بود. این امر بیانگر این است که روابط عمومی ها با برنامه ریزی میانه خوبی ندارند. توصیه می شود که روابط عمومی ها برای حوزه انتشارات، برنامه ریزی داشته باشند و در این برنامه، تدوین ساختار و دستورالعمل، تهیه جدول انتشارات سالیانه، زمانبندی، بودجه بندی و ارزیابی را در نظر بگیرند.


ب) در بخش نشریه داخلی که شامل خبر، گزارش ،مصاحبه ،سرمقاله، مقاله و ... بود موارد زیر قابل ذکراست.


دربخش خبر،گزارش و مصاحبه عدم توجه لازم به ارزش های مهم خبری نظیر دربرگیری و عدم بهره مندی از تمامی عناصر خبری در ساختار ، عدم استفاده از تیتر و لیدهای انگیزشی و سبک مناسب از جمله نقاط ضعف در اکثر آثار رسیده در این بخش بوده است. همچنین نگاه صرف به شخصیت محوری و شهرت گرایی در خبرهای سازمانی، تولیدات در این بخش را با کاستی های ساختاری روبرو که این گونه خبرها کمتر مورد توجه و استفاده مخاطبان قرار می گیرد.


دربخش سرمقاله ومقاله عدم توجه به ارجاع دهی و استنادات علمی،ضعف نگارش علمی،عدم استفاده از مقادیر کمی در تبیین و توصیف مقاله،فاصله گرفتن از مقاله مطبوعاتی و عدم توجه لازم به مسایل روز سازمانی در سرمقاله را می توان از جمله کاستی ها درآثار این بخش عنوان کرد.


ج) در بخش ارتباط الکترونیکی، آثار روابط عمومی‌ها در چهار شاخه وب‌سایت، مولتی مدیا، نسخه موبایلی سایت وبرنامه های کاربردی (اپلیکیشن ها) مورد ارزیابی داوران قرار گرفت،علیرغم افزایش ضریب نفوذ اینترنت و توسعه نرم افزارها و اپلیکیشن ها در سال های اخیر، سایت های روابط عمومی در حوزه محتوای الکترونیکی هنوز از شیوه های سنتی تولید محتوا استفاده می کنند و در پرداختن به مباحث تخصصی قدرت کافی را برای جلب رضایت مخاطبان ندارند.

 

عرصه شبکه های اجتماعی، در بالغ بر 60 درصد روابط عمومی ها نادیده گرفته شده است. حدود 90 درصد سایت ها در بهینه سازی محتوای خود برای موتورهای جستجو، بدون توجه به اصول روابط عمومی اینترنتی عمل می کنند. بنابراین در بسیاری از موارد سایت های روابط عمومی در موتورهای جستجو دیده نمی شوند. این مساله توجه بیشتر به شبکه های اجتماعی و سئو پی آر را می طلبد.

 

خوشبختانه استفاده از سایت موبایل گسترش یافته و بسیاری از روابط عمومی ها کارهای خوبی در این زمینه ارائه داده بودند. سیستم ارسال و دریافت پیامک به شدت مورد استقبال روابط عمومی هاست.یکی از نقاط ضعف عمده، عدم دسترسی مناسب به اپلیکیشن در سایت ها بود. سازمان هایی که اپلیکیشن طراحی کرده بودند، تبلیغات مناسبی از اپلیکیشن در سایت قرار نداده بودند. در ارزیابی آثار امسال بهره مندی از خبرنامه های الکترونیکی، نظرسنجی، خوراک، پادکست، وادکست، نقشه سایت، چند رسانه ای و پیامک مورد توجه قرار گرفته بود.


د) در بخش فیلم وتیزر پس از بازبینی فیلم های دیده شده می توان گفت که بی توجهی به بیان، زبان، گرامر سینمایی و عناصر بصری در قالب آثار رسیده مشهود است. اما برخی از آثار رسیده از تنوع تصویری و بصری، تدوین و گفتار متن متناسب با تصویر و تصویربرداری درست همراه بوده است. ایجاز و اختصار در اغلب آثار مورد توجه قرار نگرفته است.


ر) در بخش تحلیل محتوا و پژوهش های بنیادی آثار قابل توجهی تولید نشده است، در بخش تحلیل محتوا، آثار رسیده با کیفیت انجام نشده است هر چند اصول تحلیل محتوا انجام گرفته است اما موضوعات انتخابی از موضوعات کلیدی روابط عمومی محسوب نمی شود. نظرسنجی های دریافتی نیزبا توجه به حجم نمونه ها از اعتبار و روایی کافی برخوردار نیست تا بتوان به نتایج آن تکیه و تاکید کرد.


ز) در بخش تبلیغ مکتوب با توجه به ضرورت ارایه سریع پیام، ارتباط بین طرح و پیام ارایه شده کمتر مورد توجه قرار گرفته و بیشتر تبلیغات از جذابیت کمتر، خلاقیت و نوآوری محدودتری برخوردار بود و بطورکلی در طرح های ارایه شده انسجام وجود نداشت و در بیشتر آثار، محتوای ارایه شده با طرح تناسب کافی نداشته است.


و) در بخش کارشناس برتر انتشارات، آثار رسیده در این بخش هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی نسبت به سال گذشته بسیار ضعیف بود. به همین دلیل، دو کارشناس با ارفاق موفق به کسب رتبه شدند. از آنجا که انتخاب و معرفی کارشناسان  برتر از سوی روابط عمومی ها در جشنواره های رقابتی، در افزایش بهره وری و ایجاد انگیزه تاثیر بسزایی دارد، لذا توصیه می شود روابط عمومی ها برای حضور کارشناسان در این بخش برنامه ریزی داشته باشند.


ه)دربخش ویژه نامه و کتب، روابط عمومی ها در این بخش حضور خوبی داشتند و کیفیت و تنوع آثار در این حوزه قابل تامل است. یکی از مزایای تهیه و انتشار کتب و ویژه نامه ها، مستند سازی فعالیت های روابط عمومی هاست. نقطه ضعف در این بخش را می توان به تولید برخی کتاب های غیرضرور و غیرمرتبط با اهداف و وظایف سازمانی نام برد. همچنین انتخاب قلم نامناسب، عدم بهره گیری از تصاویر، نمودار و جدول و حاشیه روی های زیاد و نثر ثقیل از دیگر موارد قابل ذکر در این بخش است که امید است در تولیدات بعدی در این بخش شاهد آثار اثرگذارتری باشیم،همچنین محتوای اثربخش، صفحه آرایی مناسب، تصویر پردازی و نگارش اصولی و علمی از ویژگی های مثبت ویژه نامه های این دوره از جشنواره بشمار می رود.


در پایان هیات داوران جشنواره یازدهم ضمن تقدیر از تمامی روابط عمومی های کشور که با حضور خود در برپایی این رویداد علمی بر شایستگی آن افزودند، بر استمرار و تسری آموزش های علمی و کاربردی و همچنین استفاده هر چه بیشتر از توانمندی های حرفه ای و کارشناسی و مشورتی بویژه درحوزه نشر مکتوب و الکترونیک بیش از پیش تاکید و توصیه دارد.


با سپاس مجدد از تلاش ها و زحمات مدیران و کارشناسان و دست اندرکاران عرصه روابط عمومی کشور و به امید حضور و مشارکت بیشتر در جشنواره های آینده

22 تیر 1395
هیات داوران یازدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی


 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی سنتی را فراموش کنید


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  چند نکته کلیدی برای تغییر نام تجاری موفق


  فراتر از میدان نبرد: بازاندیشی پویایی روزنامه‌نگار- روابط‌عمومی در رسانه‌های مدرن


  6 استراتژی دگرگون کننده برای آزادسازی پتانسیل رهبری شما


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد