شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، وی اضافه کرد: دمکراسی صنعتی منجر به سهیم کردن صنعتگران در تصمیم گیری ها می شود.
استاد رشته روابط عمومی دانشگاه ادامه داد: تقویت روابط عمومی در حوزه صنعت ازجمله بخش صنایع خصوصی، یک راهبرد اساسی است و ضعف روابط عمومی در این بخش غیرقابل توجیه است.
به گفته این کارشناس آنچه امروز به نام روابط عمومی در خیلی از سازمانها و دستگاه ها به ویژه بخش صنعت استفاده می شود، از ایده آل فاصله داشته و تنها به برخی ابعاد این حرفه به عنوان برندسازی ، برگزار کننده مراسم ، تشریفات و تبلیغات توجه می شود در حالی که در دنیای امروز پیشرفت روابط عمومی در یک جنبه، کارآمد نیست.
وی ادامه داد: نیازمند یک روابط عمومی سرآمد هستیم که در همه زمنیه ها رشد کرده و عملکرد شایسته ای را از خود بروز دهد.
این نویسنده حوزه روابط عمومی افزود: ساختار فعلی ترکیب نیروی انسانی ، امکانات و اختیارات آن در وزارت صنایع، معادن و تجارت متناسب با گستردگی و نقش حیاتی آن نیست، بنابراین علاوه بر ضرورت تقویت این بخش، لازم است برنامه راهبردی ارتباطی بخش صنعت نیز به عنوان ضمیمه برنامه کلان راهبردی توسعه صنعت تدوین شود.
سفیدی تصریح کرد: متأسفانه در برنامه کلان راهبردی توسعه صنعت به روابط عمومی و ظرفیت های آن در رشد و توسعه صنعت توجهی نشده است.
دبیرکل سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی، کم رنگ بودن حضور روابط عمومی ها در بخش صنعت را یکی از معضلات و مشکلات بزرگ این حوزه برشمرد و گفت: با ظرفیت های موجود در روابط عمومی های بخش صنعت و دارا بودن نیروهای فراوان، تاکنون به نحوه بایسته و شایسته از روابط عمومی ها در این بخش استفاده نشده است.
سفیدی افزود: لازمه رشد، رونق و توسعه بخش صنعت در کشور، وجود یک نظام قدرتمند اطلاع رسانی و تشکیل یک روابط عمومی قوی، کارآمد و سرآمد در بخش صنعت است.
سفیدی در ادامه به تبیین ظرفیت های روابط عمومی در بخش صنعت پرداخت و گفت: فرهنگ سازی استفاده از محصولات صنعتی کشور، تقویت فرهنگ کار، کمک به بازار بین المللی، کمک به تقویت مناسبات بین المللی، دیده بانی محیطی، ایفای نقش موثر در مشارکت دهی مردم در توسعه صنعتی و اطلاع رسانی به مردم از دستاوردهای صنعت یک روی سکه روابط عمومی است.
وی افزود: عکس این روند نیز وظیفه روابط عمومی است که شامل انتقال دیدگاه های صنعتگران بر مردم به مسئولان صنعت، کمک به مطالعه رضایت صنعتگران مطالعه، گرایش های بازار و دیدگاه های مشتریان، توسعه فرهنگ تجارت صنعتی و کمک به مدیریت مسئله و پیشگیری از بحران ها و تقویت سرمایه اجتماعی بخشی از این ظرفیت هاست.
نویسنده کتاب های مختلف روابط عمومی از جمله راهبردهای عملی روابط عمومی با بیان اینکه در برنامه کلان راهبردی توسعه صنعت، هفت صفت برای توسعه مورد توجه قرار گرفته که در بین آن ها، فقط روابط عمومی در صنعت خودرو توسعه نسبی داشته است، اظهارداشت: در سایر بخش ها از جمله صنعت نساجی و پوشاک، وضعیت روابط عمومی نابسامان است.
دبیرکل سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی با بیان جمله ای از 'آلوین تافلر' نویسنده کتاب 'فرهنگ مصرف کنندگان' با مضمون 'چنان شود که ماشین بدون حمایت تبلیغ نتواند به حیات خود ادامه دهد'، گفت: امروزه ضرورت توجه به شاخه 'روابط عمومی صنعتی' که مجموعه فعالیت های ارتباطی از جمله تبلیغات، بازاریابی ، روابط کار احساس می شود.
نماینده هیات موسس خانه روابط عمومی ایران گفت: بخش صنعت بدون ساماندهی یک نظام ارتباطی قدرتمند، متخصص و متناسب با نیازهای آن، نمی تواند به موفقیت برسد.
ساختار فعلی ترکیب نیروی انسانی ، امکانات و اختیارات آن در وزارت صنایع، معادن و تجارت متناسب با گستردگی و نقش حیاتی آن نیست و بنابراین علاوه بر ضرورت تقویت این بخش، لازم است برنامه راهبردی ارتباطی بخش صنعت نیز به عنوان ضمیمه برنامه کلان راهبردی توسعه صنعت تدوین شود.
وی تصریح کرد: متأسفانه در برنامه کلان راهبردی توسعه صنعت به روابط عمومی و ظرفیت های آن در رشد و توسعه صنعت توجهی نشده است.
دبیرکل سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی، کم رنگ بودن حضور روابط عمومی ها در بخش صنعت را یکی از معضلات و مشکلات بزرگ این حوزه برشمرد و گفت: با ظرفیت های موجود در روابط عمومی های بخش صنعت و دارا بودن نیروهای فراوان، تاکنون به نحوه بایسته و شایسته از روابط عمومی ها در این بخش استفاده نشده است.
سفیدی افزود: لازمه رشد، رونق و توسعه بخش صنعت در کشور، وجود یک نظام قدرتمند اطلاع رسانی و تشکیل یک روابط عمومی قوی، کارآمد و سرآمد در بخش صنعت است.
منبع: ایرنا
|