شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- مسئولین و مدیران یک روابط عمومی وظیفه ای مهم ،حساس و خطیری دارند و به همین علت باید دارای ویویژگی های باشند تا بتواند در انجام وظیفه و تعهد اخلاقی و سازمانی خود موفق باشند و در راستای اهداف سازمان مطبوع خود گام بردارند.
در اینجا به بخش های مهمی از ویژگی های این مدیران اشاره می شود:
1- مدیر روابط عمومی باید در ارتباط نوشتاری و گفتاری دارای مهارت و تجربه باشد .
2- قدرت قضاوت صحیح ، اعتماد به نفس و اتخاذ تصمیم درست در لحظات سخت و بحرانی را داشته باشد .
3- از قدرت دریافت نقطه نظرهای مدیران و توانائی تنظیم کار خود و پیش بردن برنامه ها بدون راهنمائی دیگران برخوردار باشد .
4- باید دروغ نگوید ، لاف نزند ، وعده دروغین ندهد ، امر کوچکی را بزرگ و بزرگی را کوچک نکند .
5- در فکر موفقیت های نزدیک نباشد و تحت فشار دیگران اقدامات غیراخلاقی را نپذیرد .
6- قدرت تجزیه و تحلیل مسائل محیط کار را داشته باشد ، موقعیت های پیش آمده را به سرعت درک کند و آثار نهائی مسائل را پیش بینی نماید.
7- اصول فلسفه و واقعیات سازمان خود را به خوبی بشناسد .
8- داشتن تخصص دررشته روابط عمومی و تسلط بر تکنیک های آن و تسلط بر کارهای رسانه های گروهی و فراگیری فنون تشویق ، ترغیب و تبلیغ دیگران و تسلط بر تکنیک های ترویج و اشاعه افکار از خصوصیات مهم مسئولین روابط عمومی است .
9- مدیر روابط عمومی باید پیرامون دانش مدیریت و نحوه عمل سازمان اطلاعات کافی داشته باشد .
10- توانائی تصمیم درست و توانائی حل مشکلاتی که پیش می آید را داشته باشد.
11- مسئولیت پذیر بوده و اشتیاق و انگیزه برای انجام کار را داشته باشد .
12- صبر و شکیبائی در شنیدن و گوش دادن از دیگر خصوصات مسئول روابط عمومی است .
13- مدیر روابط عمومی باید قدرت سازمان دهی و اداره زیردستان خود را داشته باشد .
14- در برابر شکست ها و ناکامی ها تحمل نماید و زود تصمیم نگیرد .
15- مدیر روابط عمومی باید به حرفه خود ایمان داشته باشد .
16- مدیر روابط عمومی باید احساس مسئولیت نسبت به جامعه و منافع همگان داشته باشد .
17- مدیر روابط عمومی باید احساس وفاداری و صداقت به استانداردهای حرفه خود داشته باشد .
18- مدیر روابط عمومی باید شخصیت افراد را ملحوظ داشته و به آن ها احترام بگذارد.
19- مدیر روابط عمومی باید حق اظهار نظر را برای کلیه اشخاص ذینفع قائل باشد .
20- مدیر روابط عمومی باید در هر شرایط و تحت هر مقرراتی از اصول اخلاقی ، شرف ، صداقت ، درستی و راستی دفاع کند و در برنامه ریزی های خود این اصول مهم را دخالت دهد .
21- مدیر روابط عمومی باید حق را بگوید ، راست گفتن را شعار خود بداند ، از دروغ ، فریب ، ریا ، تزویر به دور باشد که ریشه تمام نابسامانی ها در جوامع بشری از فریب دادن انسان هاست .
22- مدیر روابط عمومی باید این کلام گهربار امام صادق (ع) را خطاب به فرزند بزرگوارشان نصب العین خود قرار دهد که : پسرم حق را بگو ولو علیه تو باشد .
23- مدیر روابط عمومی باید از وعده ای دروغین و غیر ممکن و دست نیافتنی پرهیز کند که حیثیت یک مجموعه را از بین خواهد برد .
24- مدیر روابط عمومی باید ابتکار و خلاقیت خود را به کار بندد و در کارها به طور عملی و دقیق تحقیق و بررسی کند .
25- مدیر روابط عمومی می بایست با فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی آشنایی داشته باشد
|