درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 06:14   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  کثرت‌گرایی رسانه‌ای و حق آگاهی مردم
  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید
  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد
  ابزار هوش مصنوعی جدید مایکروسافت یک ماشین کابوس عمیق است
  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!
  کارولین هاید، مجری بلومبرگ، می‌گوید سابقه روابط‌عمومی به او کمک کرده است
  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان
  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!
  اپل به دستور دولت چین، واتس‌اپ و تردز را از اپ استور چین حذف کرد
  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 24328صفحه نخست » چهارشنبه، 2 تیر 1395 - 10:12
مشاغل گیگی، خوشایند یا عذاب‌آور؟
مدتی پیش، سه نفر از رانندگان اوبر (Uber) از این شرکت به‌دلیل عدم رعایت حقوق کارمندی شکایت کردند. در این دادخواست، رانندگان مدعی شده‌ بودند که این شرکت با آنها مانند یک «کارمند» رفتار می‌کند اما آنها از حقوق طبیعی یک کارمند مثل بیمه خدمات درمانی محروم هستند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، مدتی پیش، سه نفر از رانندگان اوبر (Uber) از این شرکت به‌دلیل عدم رعایت حقوق کارمندی شکایت کردند. در این دادخواست، رانندگان مدعی شده‌ بودند که این شرکت با آنها مانند یک «کارمند» رفتار می‌کند اما آنها از حقوق طبیعی یک کارمند مثل بیمه خدمات درمانی محروم هستند. رانندگان در شرکت اوبر، در دسته «پیمانکاران موقتی» طبقه‌بندی شده‌اند. اواخر فوریه امسال، قرار شد این شرکت مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار به عنوان غرامت به تمام رانندگان خود در کالیفرنیا و ماساچوست پرداخت کند اما همزمان با این توافق، «تراویس کالانیک»، مدیر ارشد اجرایی این شرکت دوباره تاکید کرد که رانندگان در این شرکت خدمات حمل و نقل، کارمند نیستند و تنها پیمانکاران موقتی هستند.

 

او در دفاع از اوبر گفت: «استقلال عمل برای رانندگان ما خیلی ارزشمند است. آنها مجبور نیستند هر روز صبح با عصبانیت زنگ ساعت خود را خاموش کنند و سر کار بروند.» حقیقت کدام است؟ آیا کارکنان این شرکت‌هااز استقلال عمل و انعطاف‌پذیری شغل خود لذت می‌برند؟ یا شغل‌هایشان آن‌قدر عذاب‌آور است که روزی صد بار آرزو می‌کنند کار بهتری پیدا کنند؟ پاسخ قاطعی وجود ندارد. این کاملا به نوع کارمندان بستگی دارد. براساس تحقیقات «لارنس کتز» از دانشگاه هاروارد و «آلن کروگر» از دانشگاه پرینستون، اغلب «پیمانکاران مستقل» از وضعیت و شرایط شغل خود راضی هستند. برعکس، بخش اعظمی از جمعیت افرادی که از سوی آژانس‌های کاریابی موقتی (Temp Agencies) کار پیدا کرده‌اند، ترجیح می‌دهند یک موقعیت شغلی بهتر پیدا کنند. کتز و کروگر مدت‌هاست که درباره کارکنان موقتی، قراردادی یا مستقل مطالعه می‌کنند. در هر سازمانی قوانین و استانداردهایی درباره محل و ساعت کار وجود دارد که این قوانین در مورد همه کارکنان لازم‌الاجرا است. اما در مورد کارکنان موقتی، این قوانین نادیده گرفته می‌شود. اواخر ماه مارس گذشته، این دو اقتصاددان با انتشار یک گزارش سر و صدای زیادی به پا کردند. در این گزارش آمده است که حدود ۱۶ درصد جمعیت نیروی کار آمریکا در شغل‌های موقتی مشغول به‌کار هستند که این رقم نسبت به 10 سال پیش حدود ۶ درصد و نسبت به 20 سال پیش حدود ۷ درصد افزایش یافته است. جالب اینجاست که شغل‌های موقتی «آنلاین» در شرکت‌هایی مثل «اوبر» و «تسک‌ربیت» هرچند بیشتر از بقیه شغل‌ها سوژه رسانه‌ها بوده‌اند، اما میزان اشتغال به آنها چندان قابل توجه نیست، تنها ۵ درصد. و مهمتر از همه اینکه تمام رشد خالص اشتغال در ایالات متحده از سال ۲۰۰۵ تا پایان سال میلادی گذشته، مربوط به حوزه مشاغل موقتی بوده است.

آخرین تحقیقات این دو در این زمینه به دیدگاه افرادی پرداخته است که در مشاغل غیراستاندارد مشغول به‌کار هستند. این تحقیقات نشان می‌دهد ۸۴ درصد پیمانکاران مستقل ترجیح می‌دهند برای خودشان کار کنند. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۵ و ۱۹۹۵ نیز نتایج مشابهی را نشان می‌دهد. اما کارکنان آژانس‌های کاریابی مشاغل موقتی نظر کاملا متفاوتی دارند. ۷۷ درصد آنها کارهای ثابت و دائمی را ترجیح می‌دهند. در سال ۲۰۰۵ این رقم حدود ۸۴ درصد و در سال ۱۹۹۵، حدود ۸۳ درصد بوده است. مشاغل جایگزین و مزایا و معایب آن از سال‌ها پیش موضوع بحث محققان بوده است. در آن زمان به تمام کارهای پاره‌وقت با ساعات کاری انعطاف‌پذیر، «مشاغل جانبی» می‌گفتند.  در سال ۱۹۶۹ «دین مورس»، اقتصاددان حوزه کار در رابطه با این مشاغل چنین نوشت: «مزیت اصلی این مشاغل، حق انتخاب و تنوع در تجربه کاری است. اما از سوی دیگر، از آنجا که با کارکنان این حوزه همانند کارمند درجه‌ دو رفتار می‌شود، طولی نمی‌کشد که کارکنان احساس سرخوردگی، اتلاف وقت، خستگی و ناامیدی خواهند کرد.» از هر 10 پیمانکار مستقل، هشت نفر از آنها می‌گویند که از موقعیت شغلی خود راضی هستند اما به باور آقای کتز، این بر خلاف شواهد است. بسیاری از این افراد از اینکه از درآمد ثابت و مزایا بهره‌مند نیستند، نگرانند. اما او معتقد است که مولفه «انعطاف‌پذیری» آن‌قدر برای این افراد مهم است که حاضرند از معایب این مشاغل چشم‌پوشی کنند.

به‌علاوه، برای ۱۶ میلیون نفری که در ایالات متحده، در طول سال گاهی به‌عنوان کارمند موقتی یا پیمانی برای یکی از این شرکت‌ها کار می‌کنند، شرایط همیشه هم بد نیست. «دیوید دورگارین» مدیر ارشد اجرایی کمپانی «تمپ ورکس» در این رابطه می‌گوید: «آژانس‌هایی وجود دارند که با کارمندان خود درست برخورد می‌کنند.» مشاغل موقتی برای برخی افراد بهترین گزینه‌ است، مثل کسانی که درس می‌خوانند، افرادی که باید از فرزند خود مراقبت کنند یا کسانی که می‌خواهند یک شغل جدید را امتحان کنند و ببینند برایشان مناسب است یا خیر. با این وجود شکی نیست که بسیاری از کارکنان موقتی با انواع و اقسام بدرفتاری‌ها و بهره‌کشی‌ها روبه‌رو هستند و قوانین کار به قدری کهنه و قدیمی‌اند که قادر نیستند از آنها حمایت کنند.  در مقایسه با یک کارمند ثابت، یک کارمند موقتی برای یک ساعت کار یکسان، مبلغ کمتری دریافت می‌کند. در یک شغل موقتی نه از هزینه درمان خبری هست، نه از تسهیلاتی مثل هزینه سفر، بیمه یا بازنشستگی. اما نگرانی‌ها درباره عدم رعایت حقوق کارکنان تنها به مشاغل موقتی محدود نمی‌شود. این روند اخیرا به مشاغل دیگر نیز سرایت کرده تا جایی که بسیاری از افرادی که از طریق یک واسطه کار پیدا کرده‌اند نیز از حقوق طبیعی یک کارمند برخوردار نیستند. تحقیقات کتز و کروگر مشاغلی مثل دلالی، مقاطعه‌کاران موقتی و کسب‌وکارهای زنجیره‌ای را شامل نمی‌شود. به اعتقاد «ارین هاتن» جامعه‌شناس دانشگاه ایالتی نیویورک و نویسنده کتاب «اقتصاد موقتی»، از نگاه بسیاری از این شرکت‌ها، کارمند عامل کاهش سوددهی است. به باور او «این یک تغییر الگوست. یک تحول فرهنگی گسترده است.» از دو سال پیش که ویل در اداره کار استخدام شده، درگیر رسیدگی به مشاغلی بوده است که از هیچ مدل پذیرفته‌‌شده‌ای پیروی نمی‌کنند. او به شغل‌هایی از کشتی‌سازی و معامله ماشین گرفته تا صنعت داروسازی و قانون اشاره می‌کند و می‌گوید: «این مشاغل هر لحظه در حال شکل‌گیری هستند، آن هم در جاهایی که انتظارش را نداریم. محیط کار حالا با گذشته کاملا متفاوت است.» برای بعضی‌ها این یک موهبت است. برخی دیگر اما آرزو می‌کنند که ای کاش کارهای سنتی به این سرعت ناپدید نمی‌شدند.

 

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد – شماره 3796

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  انواع مختلف شهرت


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  رازهای روابط‌عمومی


  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم


  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان


  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد