درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
دوشنبه، 27 آذر 1396 - 21:01   

بانک آینده موفق به دریافت گواهینامه استاندارد رسیدگی به شکایات مشتریان گردید

  بانک آینده موفق به دریافت گواهینامه استاندارد رسیدگی به شکایات مشتریان گردید


ادامه ادامه مطلب یک

مدیرکل جدید روابط عمومی استانداری اردبیل منصوب شد

  مدیرکل جدید روابط عمومی استانداری اردبیل منصوب شد


ادامه ادامه مطلب دو

«بام» در صدر عبارات جست و جو شده در اینترنت

  «بام» در صدر عبارات جست و جو شده در اینترنت


ادامه ادامه مطلب سه

نوآوری؛ حلقه مفقوده روابط عمومی ها برای پیشبرد اهداف سازمانی بانکها

  نوآوری؛ حلقه مفقوده روابط عمومی ها برای پیشبرد اهداف سازمانی بانکها


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  محمد سلطانی فرمعاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد شد
  انتصاب مدیر روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش
  نوآوری؛ حلقه مفقوده روابط عمومی ها برای پیشبرد اهداف سازمانی بانکها
  آشنایی با سالنامه تخصصی روابط عمومی
  نشست جهانی روابط عمومی مالتا
  سه فاجعه بزرگ روابط عمومی در سال 2017
  گوگل و آمازون ؛ دو رقیب جدی بانکها در سال ۲۰۱۸
  جشنواره جدید بانک ملی ایران با موضوع پیام رسان بله، به زودی
  «بام» در صدر عبارات جست و جو شده در اینترنت
  مدیرکل جدید روابط عمومی استانداری اردبیل منصوب شد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 24237صفحه نخست » آخرین رویدادهای روابط عمومیشنبه، 29 خرداد 1395 - 00:36
آیا می‌خواهید خوش‌صحبت باشید؟
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- برای خوش صحبت بودن لازم است مجموعه‌ای از مهارت‌های خاص ارتباطی را در چنته‌تان داشته باشید. بعضی آدم‌ها استعداد حرف زدن دارند، و می‌توانند با هر کسی در مورد هر چیزی حرف بزنند و بعضی آدم‌ها هم هستند که برای دو کلام حرف زدن کلی رنج و زحمت می‌کشند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- برای خوش صحبت بودن لازم است مجموعه‌ای از مهارت‌های خاص ارتباطی را در چنته‌تان داشته باشید. بعضی آدم‌ها استعداد حرف زدن دارند، و می‌توانند با هر کسی در مورد هر چیزی حرف بزنند و بعضی آدم‌ها هم هستند که برای دو کلام حرف زدن کلی رنج و زحمت می‌کشند.

 

مشکل گروه دوم این نیست که نمی‌دانند چه بگویند؛ بلکه این است که نمی‌دانند چگونه به مهارت‌های ارتباطی‌شان شکل دهند تا بتوانند مکالمه‌ای مثبت و روان داشته باشند.

آن گرین، رییس و مدیرعامل شرکت کوپرکاتز و شرکا – شرکت ارتباطات و آموزش رسانه که اشخاصی نظیر ریچارد برانسون از جمله مشتریان‌شان هستند – می‌گوید: “‌مکالمه‌ خوب نیازمند مجموعه‌ای از بِده ‌بِستان‌های مناسب است، درست مثل بازیِ گرفتن و پرتاب کردن توپ. وقتی کسی از شما سوال می‌پرسد – مثل این است ‌که کسی توپ را به سمت‌تان پرتاب می‌کند – همیشه باید به گونه‌ای به این سوال پاسخ دهید که جریان این گفت‌وگو به صورت روان ادامه پیدا کند، یعنی این‌که توپ را به سمت مقابل پرتاب کنید و هرگز اجازه ندهید توپ زمین بیفتد.‌”‌

 

به گفته‌ی گرین مثلا اگر از موسیقیدانی پرسیده شود، “‌چه نوع موسیقی می‌نوازید؟‌”‌، اگر وی جواب دهد “‌انواع مختلف‌”، مکالمه در همین جا خاتمه پیدا می‌کند. گرین می‌گوید: “‌نکته‌ی کلیدی این‌ است که باید به شیوه‌ای استادانه و با جزییات پاسخ را ارائه دهید. پاسخ تاثیرگذارتر به این سوال، مثلا می‌تواند این باشد که ‘‌انواعی مختلف از موسیقی را می‌نوازم، ولی در بیست‌ سالگی که در جنوب زندگی می‌کردم بیش‌تر موسیقی کانتری می‌نواختم، که پایه و اساس حرفه‌ی موسیقی‌ام در نیویورک شد.‌’ این پاسخ چیزی را به طرف مقابل منتقل می‌کند، و به وی این امکان را می‌دهد تا مکالمه‌ای مهیج‌تر به وجود بیاورد.‌”

 

 

اگر مکالمه‌ها را مثل یک بازی تنیس کلامی ببینیم، می‌توانیم مکالمه‌ای روان و جاری داشته باشیم؛ ولی برای خوش‌صحبت بودن لازم است مهارت‌های ارتباطی بیش‌تر در چنته داشته باشیم. در ادامه به ۶ عادت خوش‌صحبت‌ترین آدم‌ها اشاره می‌کنیم که هرگاه شما شرایطی جدید در یک مکالمه به وجود می‌آورید، آنها استادانه و با مهارت از آنها استفاده می‌کنند.

۱. بیش‌تر از آن‌که حرف بزند، گوش می‌دهند
به گفته‌ی سلست هدلی، مجری برنامه‌ی در فکر دوم در رادیو سراسری جرجیای ایالات متحده، مفهوم کنایه‌ای در خوش‌صحبت بودن این است که صحبت کردن مهم‌ترین مسئله نیست؛ در حقیقت، گوش دادن نکته‌ای است که حائز اهمیت است. متاسفانه، گوش دادن مهارتی است که بسیاری از آدم‌ها در آن مهارت ندارند؛ بیشتر آدم‌ها ترجیح می‌دهند فقط حرف بزنند.

 

وی در برنامه‌ی تد تاک در ۲۰۱۵ در مورد “‌۱۰ راه برای مکالمه‌ی بهتر‌” گفت: “‌وقتی شروع به صحبت می‌کنم، بر همه چیز کنترل دارم. مجبور نیستم به چیزهایی گوش دهم که به آنها علاقه‌ای ندارم. من در مرکز توجه هستم. می‌توانم هویتم را تقویت کنم.‌”

 

دلیل دیگر که صحبت کردن را بیش‌تر ترجیح می‌دهیم این است که وقتی گوش می‌دهیم، ممکن است به راحتی حواسمان پرت شود و از چیزهایی که می‌خواهیم بگوییم منحرف شویم. به گفته‌ی هدلی، فردی معمولی می‌تواند حدود ۲۲۵ کلمه در دقیقه حرف بزند، ولی می‌توانیم بیش از ۵۰۰ کلمه در دقیقه بشنویم. وی می‌گوید: “‌بنابراین ذهن‌مان دائما می‌خواهد ۲۷۵ کلمه‌ی اضافه در دقیقه را جبران کند. توجه کردن به حرف‌های دیگران واقعا انرژی و تلاشی زیاد می‌طلبد، ولی اگر نتوانید این کار را انجام دهید، نمی‌توانید مکالمه‌ای خوب داشته باشید.‌”

 

۲. دائما تجربه‌های گذشته‌شان را در مکالمه‌ها نقل نمی‌کنند
به عقیده‌ی هدلی، آدم‌های خوش‌صحبت هرگز در مورد هر موضوع، خودشان و گذشته‌شان را وارد نمی‌کنند. اگر شخصی در مورد از دست دادن یکی از اعضای خانواده‌اش صحبت می‌کند، هرگز شما نیز در مورد از دست دادن یکی از اعضای خانواده‌تان شروع به صحبت نکنید.

 

وی می‌گوید: “‌اگر شخصی درباره‌ی دردسرهای محل کارش حرف می‌زند، به آنها نگویید شما هم چه‌قدر از شغل‌تان متنفر هستید. این دو مسئله با هم یکسان نیستند. اصلا ربطی به هم ندارند. همه‌‌ی تجربه‌ها فردی و منحصر به هر فرد هستند. و نکته‌ی مهم‌تر این‌که، اصلا این بحث راجع به شما نیست. نیاز نیست از این فرصت استفاده کنید به دیگران ثابت کنید چه‌قدر خوب هستید یا تا الان چه‌قدر عذاب کشیده‌اید. مکالمه‌ها همیشه فرصت‌های تبلیغاتی نیستند.‌”

 

۳. اگر چیزی را نمی‌دانند، به آن اقرار می‌کنند
به عقیده‌ی مارک لوی، رییس شرکت برندسازی نوآوری لوی و نویسنده‌ی کتاب نابغه‌ی تصادفی: با نوشتن، بهترین ایده‌ها، بینش‌ها و محتوای‌تان را خلق کنید، آدم خوش‌صحبت از این‌که نشان دهد موضوعی را متوجه نشده است، ترس ندارد. وی می‌گوید: “‌بسیاری از آدم‌ها به خاطر اینکه سعی می‌کنند خودشان را همه جا دانا و کامل جلوه دهند، دائما آبروریزی می‌کنند و خودشان را به دردسر می‌اندازند، ولی اگر اجازه دهیم طرف مقابل‌مان بفهمد موضوعی را نمی‌دانیم یا از درکش عاجز هستیم، حقیقتا به وی احترام گذاشته‌ایم.‌”

 

اگر موضوعی گیج تان کرده است، لوی توصیه می‌کند این‌گونه در موردش سوال بپرسید: “‌می‌خواهم مطمئن شوم آیا منظورتان را درست درک کرده‌ام یا خیر. ممکن است این موضوع را به شکلی دیگر بگویید؟‌”

 

وی می‌گوید: “‌با این کار، نه تنها شخص مقابل کاملا احساس می‌کند به حرف‌هایش گوش کرده‌اید، احتمالا از این‌که آن موضوع را به شکلی دیگر بگوید، با علاقه استقبال خواهد کرد.‌”

 

۴. همیشه مطالعه می‌کنند
به عقیده‌ی سوزان بِیتس، نویسنده‌ی کتاب مهم‌ترین ویژگی رهبری، علم دستیابی به حضور اجرایی فوق‌العاده، همیشه سعی کنید با علاقه مطالعه کنید و از موضوعات متنوع، از مسائل جهانی گرفته تا کسب‌وکار و فرهنگ، مطلع شوید.

 

وی‌ می‌گوید: “‌با جسارت همه‌ی تعارفات و شوخی‌ها را کنار بگذارید و با مطرح کردن موضوعات بسیار جالب به گفت‌وگوها‌ی‌تان جان دهید. با شخص مقابل‌تان هماهنگ و در هر مرحله با وی همراه باشید، و در مورد ایده‌ها و نظراتش کنجکاوی کنید.‌”

 

هم‌چنین لوی معتقد است، مطالعه‌‌ی زیاد به شما امکان می‌دهد ایده‌ها و داستان‌های‌تان را در حوزه‌های دیگر نیز ارائه دهید. وی می‌گوید: “‌اگر یک متخصص کسب‌وکار بخواهد در یک مکالمه به نکته‌ای اشاره کند، غالبا ایده، نظر، یا داستانش مربوط به جهان کسب‌وکار است. پس از مدتی، حرف‌هایش تکراری می‌شوند. دائما داستان‌های تکراری در مورد کسب‌وکار از وی می‌شنویم، و کم‌کم از لحاظ روانی از وی خسته می‌شویم.‌”

 

به عقیده‌ی لوی، آدم خوش‌صحبت “بذر صحبت را در همه جهات پخش می‌کند‌”. وی می‌گوید: “‌اگر مثلا در مورد بهره‌وری در محیط کار صحبت می‌کنید، چه‌قدر خوب است اگر در یک داستان تاریخی یا ایده‌های الیزابت گیلبرت یا حتی سیاه چاله‌ها، چیزی مرتبط با بهره‌وری در محیط کار پیدا و آن را عنوان کنید. استفاده از ایده‌های مرتبط با موضوع در حوزه‌های مختلف، مخاطب‌تان را هوشیار و علاقه‌مند نگه می‌دارد، و در حقیقت تحولِ انگاره‌ها به همین صورت متولد شده‌اند.‌”

 

۵. دائما دنبال اشارات و نشانه‌ها هستند
به عقیده‌ی پارکر اِلِن، استاد مدیریت و توسعه‌ی سازمانی در دانشگاه نورت‌ایسترن، آدم‌های خوش‌صحبت با چشم‌های‌شان به حرف‌های‌تان گوش می‌کنند، و به دنبال زبان بدن یا تغییراتی در احوالات‌تان هستند که از این طریق بتوانند اطلاعاتی را در مورد سطح علاقه‌تان به مکالمه جمع‌آوری کنند. این کار به آنها کمک می‌کند در لحظات ضروری بتوانند مکالمه را اصلاح کنند یا جهتش را تغییر دهند.

 

وی می‌گوید: “‌این کار هم چنین به افراد امکان می‌دهد در مورد طرف مقابل‌شان آگاهی داشته باشند؛ این آگاهی می‌تواند مربوط به اهداف یا انگیزه‌های اصلی طرف مقابل برای ادامه‌ی مکالمه باشد. این صداقت آشکار باعث می‌شود افراد بتوانند نظرات و سوالات‌شان را صادقانه و واقعی مطرح کنند، و همین باعث ایجاد اعتماد می‌شود.‌”

برای این‌که دیگران به ما اعتماد کنند و صمیمانه حرف‌های دل‌شان را به ما بگویند، رعایت این مسئله بسیار حائز اهمیت است.

 

۶. درگیر جزییات کوچک نمی‌شوند
تاکنون برای همه اتفاق افتاده است در یک مکالمه، فردی برای این‌که تاریخی خاص یا نام شخصی را به خاطر بیاورد، مدام با خودش کلنجار می‌رود، و موضوع بحث را به کلی منحرف می‌کند. به عقیده‌ی هدلی، جزییات کوچک در مکالمه بحث را شلوغ می‌کنند، و آدم خوش‌صحبت هرگز موضوع بحث را با سال، نام، تاریخ و جزییات کوچک سنگین نمی‌کند. وی می‌گوید: “‌ّ[برای شنونده] اصلا اهمیت ندارد. آن‌چه برای دیگران مهم است، شما هستید. آنها به شما و آن‌ چیزی اهمیت می‌دهند که به طور کلی بیان می‌کنید. بنابراین، جزییات را فراموش کنید. آنها را دور بریزید.‌”

 

منبع: فست‌کمپانی
ترجمه: سایت بازده

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  آشنایی با سالنامه تخصصی روابط عمومی


  نظر جالب این روزنامه نگار اینوستیگیتیو درباره فقر و فقیر


  سه فاجعه بزرگ روابط عمومی در سال 2017


  بررسی نقش روابط عمومی در بیمارستان ها


  رونمایی از کتاب «نظریه پردازی درباره ارتباطات میان فرهنگی»


  نقش روابط عمومی و تبلیغات


  مدیر روابط عمومی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم منصوب شد


  شش گرایش جدید روابط عمومی در جهان


  توسعه و تجهیز روابط عمومی ها به ابزار نوین ضروریست


  تقدیر از روابط عمومی بانک صادرات قم


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: جلد سوم کتاب استانداردهای روابط عمومی منتشر شد