شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- "چالش طلبی" در واقع از ویژگی های شخصیتی افراد کارآفرین محسوب می شود. تحقیقات پژوهشگران در دهه های اخیر مشخص ساخته که خلاقیت، ریسک پذیری، توفیق طلبی، عمل گرایی و چالش طلبی، از مهم ترین ویژگی های مشترک افراد کارآفرین بشمار می رود. بیل گیتس، استیو جابز و بسیاری از افراد خلاق، نوآور و کارآفرین که امروزه زندگی ما را دگرگون کرده اند، بدون تردید، مشترکا از ویژگی چالش طلبی برخوردار بوده اند. اما "چالش طلبی" به چه معناست؟
چالش طلبی، در حقیقت، به تلاش و مداومت در مسیر دستیابی به اهداف و "نهراسیدن" از برخورد با دشواری ها و مشکلات تعبیر می شود. فرد چالش طلب از دشواری ها و سختی ها در مسیر هدف متعالی که برگزیده، نه تنها نمی هراسد و نمی گریزد، بلکه به استقبال چالش ها رفته و برای دست و پنجه نرم کردن با آنها لحظه شماری می کند.
بدیهی است که فرد چالش طلب، می بایست برای مقابله با چالش ها برنامه ریزی کرده و منابع و نیروهای مختلفی را برای گذر از آنها و نیل به مقصود، آماده و تجهیز نماید.امروزه روندهای جدیدی در حوزه روابط عمومیشکل گرفته است؛ اهمیت یافتن ارتباط با رسانه ها و مخاطبان بویژه در هنگام پیاده سازی کمپین های تبلیغاتی از آن جمله است.
دیگر اینکه امروزه روابط عمومی ها نقش گسترده ای در ارتباط شرکتها و سازمان ها با مشتریان و مخاطبان به منظور حفظ و توسعه بازار ایفا می کنند. این به معنای نزدیکی هرچه بیشتر روابط عمومی به بازاریابی است. اساسا فعالیت روابط عمومی که به حفظ و توسعه بازار یک شرکت کمکی نمی کند، از اساس زیر سوال است. داده محوری از دیگر روندهای مهم امروزین روابط عمومی هاست.
در این رابطه توصیه می شود داده های موجود در اداره بازاریابی درباره مشتریان و مخاطبان، توسط روابط عمومی مورد کند و کاو قرار گیرد. بهنگام بودن و نیز بهره گیری گسترده از رسانه های دیجیتال و فضای مجازی از دیگر روندهای مهم امروزین در روابط عمومی ها در سراسر دنیاست. اما حقیقت آن است که پیگیری روندهای فوق الذکر در روابط عمومی های کشور ما چه در بخش دولتی و چه بخش خصوصی، چالش بزرگی محسوب می گردد.
در حضور مدیران ارشد غیر باورمند به روابط عمومی، ماموریت ها و کارکردهای آن در اغلب سازمان ها و شرکتهای ایرانی، در نبود یا کمبود نیروی انسانی ماهر، باصلاحیت و به روز در بیشتر روابط عمومی ها و در سایه رویکردهای غیر شفاف اغلب سازمان ها و شرکت های ایرانی، فعالیت روابط عمومی، خود به چالشی عظیم مبدل می گردد.
نفوذ سیاست در رویکردهای رسانه ای و انتقال اخبار بویژه در رسانه های جمعی همچون صدا و سیما و نیز روزنامه های پرتیراژ، کار را بر روابط عمومی ها سخت تر می سازد. اضافه بر آن، رستن پایگاه های خبری با و بی نام و نشان در شبکه اینترنت که با فرمان اربابان قدرت و سیاست، هر از گاهی به سوی سازمانی حمله می برند و سرمایه و آبروی آن سازمان را در معرض دید افکار عمومی به تاراج می برند، چالش نوینی در اطلاع رسانی و پاسخگویی بر سر راه روابط عمومی های کشور ایجاد کرده اند.
اما روابط عمومی چالش طلب، نه ستیزه جویانه و پرخاشگرانه و نه مبارزه جویانه و متحدیانه، بلکه آگاه، مجهز، با برنامه و استراتژی از پیش تدوین شده و نیروهای آموزش دیده و ورزیده، خود را آماده درافتادن با تمام نیروهای «پَسآ» در مسیر خود به سمت تحقق اهداف می سازد.روابط عمومی چالش طلب، سعی در ارتقای باورمندی مدیران ارشد دارد و در همان هنگام، برای تحقق اهداف ایشان و سازمان در تلاش و تکاپو است.
چالش طلبان دایما دامنه وظایف روابط عمومی را به مدیران ارشد و میانی گوشزد می کنند و همزمان، سعی در ارتقای آگاهی جامعه از عملکرد و دستاوردهای سازمان یا شرکت خود دارند. روابط عمومی چالش طلب، باکی از هجمه های رسانه ای ندارد و در عین حفظ و بسط مراودات رسانه ای خود، به طرق مختلف و با بهره گیری از ابزارهای نوین همچون شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای پیام رسان موبایلی، خلاء رسانه های رسمیِ بی طرف را در عرصه روشنگری افکار عمومی به چالش می کشد.
در پایان باید گفت، عصر جدید، عصر روابط عمومی چالش طلب، پیشرو، تبیین گر، برنامه محور، کلان نگر و اخلاق مدار است؛ بی هیچ تردیدی.
|