شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- با آغاز ماه مبارک رمضان ارباب رجوع سازمان نیازهای بسیار متفاوتی می یابند. روان شناسان معتقدند که گرما و سرمای هوا بر روی خلق افراد تاثیر می گذارد. ارباب رجوعی که از ابتدای روز به دلایل مختلف در زیر آفتاب گرم و با زبان روزه حضور پیدا کرده است، احتمالا، ملول و قدری عصبی و ناراحت است. شرایط ورود به سازمان در این مواقع نباید به گونه ای باشد که او را معطل کند.
در زمان نماز ظهر، روزه داران در ماه مبارک اهتمام بیشتری به شرکت در مراسم عبادی و نماز ظهر خواهند داشت و بنابراین شرایطی که در نمازخانه ها در این ماه فراهم می شود، باید با سایر ماه ها متفاوت باشد. تا افراد بتوانند در آرامش عبادت خودشان را بجا آورند.
ایجاد فضای معنوی در سازمان با نصب پلاکاردها و بنرهایی که نشان دهنده ورود به ماه مبارک رمضان باشد نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. یادآوری اعمال حسنه و دوری از سیئات در ماه مبارک رمضان برای ارباب رجوع می تواند به برقراری آرامش آنها کمک کند.
استفاده از موسیقی های آرام مذهبی در سازمان هایی که چنین منعی ندارند باعث می شود که افراد از تنش روزانه رها شده و در ماه میهمانی خدا این آرامش را کسب کنند. در عین حال باید در انتخاب موسیقی کاملا دقت شود تا شبهه ای برای افراد ایجاد نشود.
رویدادها بخش دیگری از فعالیت روابط عمومی در ماه رمضان است. رویدادهایی که می توانند جنبه هایی از ماه مبارک رمضان را برجسته کنند و حس حضور در فضای معنوی ماه رمضان را برای مخاطبان این ماه در ذهن متبادر سازد.
در ماه مبارک رمضان بسیاری از سازمان ها افطاری هایی را به افراد درون سازمان می دهد. در این مراسم نیز حتما مراسم پذیرایی می تواند چاشنی فکری و معنوی داشته باشد که توسط روابط عمومی تدارک دیده شده است.
هدایای مربوط به ماه مبارک رمضان بخش دیگری از اقدامات روابط عمومی ها در این ماه مبارک است. گاهی اوقات روابط عمومی ها هدایا را متناسب با این ماه تهیه می کنند. می توان یک فیلم خوب (در سبک فیلم قانون) به همراه یک کادوی ماندگار به کارمندان تقدیم کرد.
یادمان باشد که روابط عمومی یک آسیب اساسی دارد و آن این است که گاهی به دلیل تکرار مناسبت ها در طول چندین سال و تمایل ذاتی افراد به انجام کارهای آسان، این مناسبت ها به شکل تکراری برگزار می شود. یعنی رمضان برای همه مخاطبان به معنای یک سری رفتارهای از پیش تعیین شده توسط روابط عمومی سازمان است. هرچقدر که روابط عمومی بتواند این شرایط را بشکند و با نوآوری و خلاقیت شرایط بهتری را برای مخاطبان خود پدید آورد در این مناسبت ها اعتبار بیشتری به سازمان خودش بخشیده است.
در پایان ماه مبارک رمضان را به همه شما تبریک عرض کرده و امیدوارم طاعات و عباداتتان مقبول عنایت حق تعالی قرار گیرد. ما را نیز از دعای خویش محروم نفرمایید.
|