شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، تعیین استراتژی برای تکنیکهای بازاریابی با نیت ویروسی شدن محتوا میتواند درآمد خالص شرکت شما را ویروسی کند. کمپین «Share a Coke » کوکاکولا که نام افراد را روی بطریهای نوشابه حک میکرد، منجر به اولین رشد فروش محصولات شرکت در بیش ازیک دهه گذشته و مدت کوتاهی پس از راهاندازی آن شد. یک ایده بزرگ با هزینه اجرای کم در قالب کمپینهای نوآورانهای از این قبیل میتواند به برندها در راستای بهبود نیات و احساس خود، جذب مصرفکنندگان جدید و افزایش وفاداری مشتریان نسبت به یک برند کمک کند.
رعایت اصول زیر در زمان ارائه طرح کمپین بعدی امکان ارتقای سطح بازاریابی خود و کسب جایگاهی ممتاز و برجسته در میان تبلیغات چاپی و ویدئویی سنتی را به وجود میآورد.
خواستار توجه مردم شوید
در حالی که مصرفکنندگان رسانه ممکن است با مشاهده یک آگهی تبلیغاتی چاپی از خود بیخود یا از طریق یک تلنگر به سمت یک آگهی بازرگانی تلویزیونی جذب شوند، موفقیت آگهیهای تبلیغاتی جا سازی شده در یک آیتم به شکل استراتژیک فرصتهای تعامل با مردم و در نتیجه جلب توجهشان را افزایش داده است.
به منظور بحث بیشتر درباره خطرات مینهای زمین، یک کمپین علیه این نوع مینها، پاکتهای سس کچاپ با تصاویری از پاهای انسانها روی آنها را در میان افراد مختلف منتشر کرد. اشخاص با باز کردن بسته سس اثرات خونین برخورد با مینهای زمینی را به چشم میدیدند.
در ادامه امکان مطالعه یک سری آمار و ارقام درباره ترویج مینهای زمینی وجود داشت که از طریق نشانههای بصری و ملموس این موضوع بیشتر به یاد انسانها میماند.
بهطور مشابه، Colgate با تزریق قطعات چوبی به شکل مسواک درون بستنیهای چوبی و بازاریابی هوشمندانه این نکته را به افراد یادآوری میکرد که برای حفظ دندانهای سالم خود بعد از خوردن بستنی مسواک بزنند.
یک راه دیگر برای جلب توجه اشخاص به برند خود حضور در میان آنها است. در حالی شرکتهایی نظیر « LA Fitness » از هنر نقاشی با گچ و ترسیم چند عدد دمبل مردم را تشویق به انجام حرکات ورزشی میکنند که یک سری عکسهای چشمگیر الهام بخش در رسانههای اجتماعی نیز پخش میشود. شرکت تایر و لاستیک سازی«Goodyear» نیز با به هوا درآوردن یک بالن هوایی کوچک جایگاهی ثابت و برجسته در بعضی از بزرگترین رویدادهای ورزشی در سرتاسر جهان به دست آورده است. در چنین وضعیتی یک فیلم برای تماشاچیان نمایش داده میشود.
آن را شخصی کنید
همانطور که کوکا کولا ثابت کرد، شخصیسازی اقدامات در حوزه بازاریابی برای مصرفکنندگان ضمن دادن احساس خاص بودن به آنها، نوعی ارتباط احساسی را میان افراد و برند تشکیل میدهد. حتی شنیدن نام یک فرد احساس خوبی را در دل او به وجود میآورد.
یک مورد نمونه درخشانتر از ایجاد یک رابطه شخصی با مشتریان توسط بانک« TD Canada Trust » شکل گرفت که در سال 2014 دستگاههای ATM را به ماشینهای تشکر خودکار تبدیل کرد. این دستگاهها ضمن توزیع کارتهای هدیه20 دلاری به دهها کاربر هدایای بسیار شخصی مثل بلیتهای پرواز داخلی برای دیدار با اعضای خانواده و سپری کردن تعطیلات با آنها را ارائه میداد. کارهای تاثربرانگیز یک ویدئو از این برند در یوتیوب، بیش از 23 میلیون بازدید کننده را به خود اختصاص داد.
اهدای بستههای کوچک و رایگان شکلات بعد از صرف غذا به رشد 21 درصدی آمار فروش این شکلات در بازارها منجر شد.
راههای شخصیسازی موفق اقدامات بازاریابی ایجاد شرایط مناسب برای سفارشیسازی محصولات، تغییر محتوای ایمیلهای تبلیغاتی براساس رفتار مشتری در گذشته و استفاده از فناوری برای افزودن یک تماس فردی مثل دستیار شخصی کنترل صدای Apple به نام « Siri» را دربرمیگیرد که اجازه پرسیدن همه سوالها از طریق تلفن و دریافت یک پاسخ واقعبینانه را خواهد داد.
در کنار تولید هر محصول و راهاندازی هر گونه کمپین بازاریابی برای حمایت از آن، به فرصتهای شخصیسازی، راههای مبتکرانه جلب توجه افراد به سوی آگهی تبلیغاتی خود و نحوه انتقال یک پیام با ارزش و لذت بخش بیندیشید.
منبع: فرصت امروز
|