درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 08:22   

روابط‌عمومی: افزایش اعتماد به رسانه‌ها و پیامدهای آن

  روابط‌عمومی: افزایش اعتماد به رسانه‌ها و پیامدهای آن


ادامه ادامه مطلب یک

ادغام ابزارهای دیجیتال در هر مرحله از استراتژی فروش

  ادغام ابزارهای دیجیتال در هر مرحله از استراتژی فروش


ادامه ادامه مطلب دو

روابط‌عمومی را هسته اصلی استراتژی رشد خود قرار دهید

  روابط‌عمومی را هسته اصلی استراتژی رشد خود قرار دهید


ادامه ادامه مطلب سه

هوش مصنوعی در دادگاه: توهمات و خطرات

  هوش مصنوعی در دادگاه: توهمات و خطرات


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  نوروز ۱۴۰۳، گامی نو در مسیر تحول روابط‌عمومی با هوش مصنوعی
  شکاف همدلی بین کارگران و شرکت‌ها: چالشی بزرگ برای مدیران عامل
  روابط‌عمومی مبتنی بر داده: ضرورتی برای حرفه‌ای شدن
  پنج نکته از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  پنج درس از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  هوش مصنوعی و آینده زنجیره تامین: تحولات کلیدی و گام‌های عملی
  12 گام برای ارتقای برنامه‌ها و فعالیت‌های روابط‌عمومی در سال جدید
  روابط‌عمومی را هسته اصلی استراتژی رشد خود قرار دهید
  ادغام ابزارهای دیجیتال در هر مرحله از استراتژی فروش
  هوش مصنوعی در دادگاه: توهمات و خطرات
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 23503صفحه نخست » یکشنبه، 2 خرداد 1395 - 09:20
تقویم روز ارتباطات/ چهارمین سمینار بررسی مسائل و چالش‌های مطبوعات ایران
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- چهارمین سمینار بررسی مسائل و چالش‌های مطبوعات ایران صبح امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا وسیما و با حضور فعالان و اساتید عرصه اطلاع‌رسانی و مهمانانی از 7 کشوربرگزار شد.
  

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- چهارمین سمینار بررسی مسائل و چالش‌های مطبوعات ایران صبح امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا وسیما و با حضور فعالان و اساتید عرصه اطلاع‌رسانی و مهمانانی از 7 کشوربرگزار شد.

اعضای شورای سیاست‌گذاری چهارمین سمینار بررسی مسائل و چالش‌های مطبوعات ایران شامل معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ مدیر کل مطبوعات داخلی، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها هستند.

نخستین سمینار بررسی مسایل مطبوعات ایران در اسفند 1369، دومین سمینار در اردیبهشت 1377 و سومین سمینار در اسفند 1383 از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد.علاقه‌مندان می‌توانستند مقالات خود را تا تاریخ یکم اردیبهشت‌ماه 1391 به دبیرخانه سمینار ارسال کنند.

محمدجعفر محمدزاده - معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سمینار اظهار کرد: خداوند بزرگ را سپاس می‌گویم که فرصتی مهیا ساخت تا با چشم‌اندازی روشن و چشم‌‌نواز چهارمین سمینار چالش‌ها و چشم‌انداز‌های مطبوعات را از پس وقفه‌ای هشت ساله با همراهی و همفکری جمعیت اهل رسانه برپا کنیم. بی‌شک این اتفاق مهم فرهنگی نشانه‌ی لطف و عنایت خداوندی است که ما را برای بهتر‌ شدن و بهتر‌ بودن راهبری می‌کند و امیدواریم که این رویداد بزرگ رسانه‌ای دست‌کم هر دو سال یکبار و یا هر ساله برگزار شود.

او ادامه داد: در عصر ارتباطات نقش ممتاز رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی بر کسی پوشیده نیست. مطبوعات با بازتاب اخبار و رویداد‌ها حافظ ارزش‌های دینی و ملی و انسانی هستند و اهالی مطبوعات رهبری و هدایت این کشتی عظیم را برای رسیدن به ساحل امنیت و عدالت برعهده دارند.

وی افزود: مطبوعات ایران اسلامی در عصر فرصت‌ها و تهدید‌های رسانه‌های تفرقه‌انداز غربی جایگاهی چشم‌گیر در آگاهی‌بخشی و تقویت بنیه‌های فرهنگ ایرانی و اسلامی و مواجهه با فرهنگ‌های بیگانه دارد. مطبوعاتی که بر پایه و مایه دانش و ارزش بنیان نهاده شده است، مطبوعاتی است که علاوه بر آگاهی‌بخشی و تنویر افکار عمومی و توسعه‌ی وحدت ملی و حفظ ارزش‌های اسلامی نقشی کم‌نظیر در رویارویی با تهاجم رسانه‌های کم‌فروغ و پردروغ و تفرقه دارند.

محمدزاده تصریح کرد: در عصر نظام سلطه جهانی که بنگاه‌های دروغ پراکنی برآنند تا ملت‌ها را از هویت خویش دور سازند، بر ما واجب است تا با چشمان باز و بیدار زمینه‌های رشد کمی و کیفی رسانه‌ها را فراهم کنیم. آمار و ارقام موجود گواه بر رشد کمی مطبوعات طی چند دهه‌ی اخیر در ایران است.

به گفته او گرچه هم‌چنان بر این باوریم که شمارگان مطبوعات متناسب با جمعیت و نیاز کشور نیست، اما برآنیم تا با چشم‌اندازی نیکو بیش از پیش راه‌های توسعه‌ی کیفی مطبوعات را برای کسب اعتبار بیشتر و جلب اعتماد عمومی افزون‌تر فراهم سازیم؛ توسعه‌ای که بر مبنای تولید خبر و انتشار آن در سراسر جهان شکل بگیرد. ما به آینده‌ای چشم دوخته‌ایم که صاحبان برترین بنگاه تولید خبر در عرصه‌ی رسانه‌های مکتوب و فضای مجازی باشیم.

وی ادامه داد: جهت‌گیری برنامه‌های ما که براساس سیاست کیفی‌سازی مطبوعات و خبرگزاری‌ها بنیاد نهاده شده آن است که از سیطره‌ی سیاست‌زدگی بر رسانه‌ها کاسته و با ارتقای شاخص‌های کیفی زمینه‌ی اثر‌گذاری حرفه‌ای و ارتقاء و اصلاح فرهنگ عمومی را فراهم کند. تشکیل اتحادیه‌ی مطبوعات جهان اسلام از جمله اقدامات بین‌المللی در جهت کیفی‌سازی مطبوعات بود که همدلی و همنوایی رسانه‌هایی را که در قول و فعل یگانه‌اند، در پی دارد.

او ادامه داد: براساس همین نگاه سامانه‌ی اینترنتی اشتراک مطبوعات تاسیس‌ شده تا با اعطای تخفیف تا 50 درصد بهای پشت جلد به مشترکان ماهنامه‌‌ها، دو ماهنامه‌ها، و فصل‌نامه‌ها از محل ده درصد اعتبار یارانه‌ی مطبوعات به استناد ماده 12 آیین‌نامه نحوه‌ی پرداخت یارانه نشر و مطبوعات راه جدیدی در حمایت از مطبوعات بگشاییم. هم‌چنین برای ارتقای کیفیت مطبوعات سرای روزنامه‌نگاران را بنیان نهادیم که دراین سرا زمینه‌های دیدار و تعامل خانواده بزرگ رسانه با دولتمردان و مسوولان فرهنگی فراهم می‌شود.

معاون وزیر ارشاد تاکید کرد: امروز به حول و قوه الهی صدور پروانه نشریات با اصلاح دستورالعمل داخلی هیات نظارت بر مطبوعات به روز شده است. بر پایه‌ی این اصلاح همه استان‌های کشور دارای روزنامه شده‌اند و می‌توانند هر روز اخبار و رویداد‌های استان خود را به شکل بایسته و شایسته‌ای بازتاب دهند.

او ادامه داد: از دیگر اقدامات در به‌سازی کیفی مطبوعات تجدید ساختار جشنواره‌ی مطبوعات و خبرگزاری‌ها بود. رویکرد جشنواره از ارزیابی مقطعی به ارزیابی فرآیندی به منظور کشف ظرفیت‌های واقعی روزنامه‌نگاری کشور تغییر یافته و قالب‌های جدیدی با افزایش جایزه‌ها به جشنواره‌ افزوده شده و با برگزاری جشنواره فصلی مطبوعات گامی تازه برای رسیدن به مطبوعات پویا و دانا برداشته شده است. امروز هر ایرانی که می‌‌خواهد به خانواده نجیب و فهیم رسانه بپیوندد، می‌تواند در کمترین زمان ممکن تقاضای صدور پروانه کند و این مهم با راه‌اندازی سامانه‌ی الکترونیکی محقق شد.

وی خاطرنشان کرد: به عبارتی سلب اعتماد مخاطب به منزله‌ی محو کامل استقلال و پایان هویت حرفه‌ای رسانه‌ است. آنجا که رسانه، استقلال و هویت خود را از دست بدهد، جناح‌های سیاسی بیش از پیش از تریبون آن به مقابله با یکدیگر خواهند پرداخت و اصحاب رسانه یکسره ناگزیر به تنظیم موقعیت خود با مناسبات قدرت خواهند شد.

او ادامه داد: ما بر این باوریم که اخلاق رسانه‌ای شعار نیست، حقیقتی است دست‌یافتنی است که بر پایه‌‌ی ارزش‌ها و هنجار‌ها شکل می‌گیرد. اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها، اعتماد‌سازی بین مخاطبان، ارتقای فعالیت حرفه‌ای و نظارت‌های صنفی و درونی را در گروه خود دارد. اهالی رسانه اگر براساس نظام‌نامه‌ی اخلاق حرفه‌ای اعتماد و اعتباری کسب کنند، آنگاه رسانه به سمت اعتلای کیفیت گام برمی‌دارد.

وی خاطر نشان کرد: اخلاق و عدالت رسانه‌ای به جای سفسطه پر هیاهوی قدرت، منطق حقیقت را می‌پذیرد به جای نفرت بر دوست‌داشتن تکیه می‌کند، به‌جای دیگرستیزی به نوع دوستی می‌اندیشد، به جای تیرگی به روشنی و آگاهی فرا می‌خواند، به جای برجسته‌سازی به عینیت‌گرایی رو می‌آورد و به جای جنگ و خشونت در پی آرامش است.

او ادامه داد: صدای اهالی رسانه صدای بلند عدالت و حقیقت است. صدایی که برخاسته از دل مردم برای صلح و آزادی است. رسانه‌ای که به رسالت خود آگاه است، آگاهی‌بخشی و ورود به عرصه‌ی دانایی را مهم می‌داند و منشور رسالت او بر پایه‌ی این اصل استوار می‌شود.

وی تصریح کرد: اما بی‌شک ما نیز می‌دانیم که تحقق این مهم از عهده کسانی برمی‌آید که با نظام راستین رسانه آشنا هستند. اهل مطبوعات با رعایت اخلاق حرفه‌ای اعتماد را کسب می‌کند، اما این اعتماد در سایه‌ی تخصص و دانش رسانه‌ای تکمیل می‌شود. روزنامه‌نگار عصر ما باید به دانش روز تجهیز باشد تا بتواند با آگاهی و هوشیاری بهترین روش‌ها را برای تولید و انتشار اخبار و رویداد‌ها فراهم کند.

او ادامه داد: در جهانی که هر روز رنگ و آهنگی دیگر‌گونه دارد و زمان شتابان می‌گذرد، رسانه‌ها ناگزیرند کسانی را برای تولید و تبیین و تفسیر خبر برگزینند که با جهان ارتباطات در ارتباط باشند و با آگاهی و دانش روز افزون در برابر وارونه‌سازان خبری تصویری راستین از خبر و رویداد به دست دهند. با آمدن رسانه‌های الکترونیکی و ایجاد فضای مجازی؛ رسانه در دنیای امروز ترکیبی پیچیده از فن‌آوری روز و علوم انسانی است.

وی افزود: یکی از لوازم توسعه‌ی کیفی، آن است که اصحاب رسانه، رسانه‌های خود را تا مرز‌های نهایی دانش پیش ببرند، مجموعه علوم انسانی را با نگاه بومی و اصیل پی بگیرند و به ابتکار، نوآوری و خلاقیت روز‌افزون بیندیشند و با نگاه انتقادی و خلاق؛ توسعه و پیشرفت کیفی مطبوعات را سرلوحه کار خود قرار دهند.

محمدزاده ادامه داد: برای تعریف حرفه خبرنگاری، آیین‌نامه کار حرفه‌ای خبرنگاران تدوین شد که در آن مشاغل حوزه‌ی خبر تعریف شده است و به‌زودی ابلاغ می‌شود. ما در گذشته تعریف درستی از خبرنگار نداشتیم و تعاریف موجود هم از سوی دستگاه‌های بیمه‌‌گذار مورد قبول واقع نمی‌شد.

به گفته او گام مهمی که در این میان برداشته شد، تعریف تک‌تک مشاغل حوزه‌ی خبر، رسانه و روزنامه‌نگاری بود. در زمینه‌ی معضل دوم نیز آمار درستی از تعداد خبرنگاران در دست نبود که این هم به نوبه‌ی خود مشکلاتی را به وجود آورده بود. برای حل این مشکل سامانه‌ "سمان" تعریف شد و طی یک فراخوان از همه افرادی که در حوزه‌ی خبر کار می‌کنند دعوت شد که آثار خود اعم از عکس، گزارش و خبر را در این سامانه ثبت کنند.

او افزود: هم‌چنین از طریق امضای تفاهم‌نامه با نهاد کتابخانه‌های عمومی به منظور خرید مطبوعات تخصصی برای کتابخانه‌های عمومی و دانشگاهی به شکل غیرمستقیم از ناشران این نشریات حمایت کرده و زمینه‌های توسعه‌ی خدمات رسانه‌ای را برای اعضای کتابخانه‌های عمومی و دانشگاهی فراهم کردیم.

به گفته محمدزاده در هفته‌ای که گذشت نخستین جشنواره‌ی پیش‌نگاران مطبوعات با تقدیر از چهره‌های برتر روزنامه‌نگاری ایران اسلامی برگزار شد به این امید که این اقدامات زمینه‌های رشد و توسعه‌ی کیفی مطبوعات ما را فراهم کند، گرچه آن چه محقق شد، بخشی از طرح‌ها و برنامه‌های ما در یکسال اخیر است و چشم آن داریم تا با همراهی اهل قلم و اهل نظر قدم‌های استوارتری در این راه برداشته شود.

به تاکید وی امروز برای رسیدن به جایگاه رفیع و استوار رسانه‌ای نیاز به همدلی و یگانگی میان اصحاب رسانه، دولت و مردم است. با یکدلی و یگانگی است که می‌توانیم در برابر رسانه‌های زور و زر و تزویر بیگانگان راستی و درستی قول و فعلمان را به اثبات برسانیم. تحقق این ایده نیاز به روزنامه‌نگاران متعهد و مومنی دارد که علاوه بر پاکی و نجابت به علوم و فنون روز مسلط باشند.

محمدزاده در ادامه گفت: امروز به رسانه‌ای می‌اندیشیم که به دور از سیاست‌زدگی در آگاهی بخشی مردم جهان نقش داشته باشد. بسیاری رسانه‌ها در جهان کنونی یا سیاست زده‌اند و یا تجارت پیشه چرا که قدرت‌طلبی سیاسی جای مسوولت‌پذیری رسانه‌ای را گرفته است و برای آنان قدرت‌محوری و جناح‌گرایی افراطی مبنای انتقال اطلاعات شده است.

او ادامه داد: آن هنگام که رسانه از مسیر اطلاع‌رسانی و نقد روشمند به مجرای نگاه تک‌بعدی و منفعت‌گرایی جناحی بیفتد، اعتماد مخاطبان خود را از دست می‌دهد. رسانه‌ای که اعتماد مردمی را از دست بدهد، رسانه‌ای همگانی نخواهد بود و بالطبع از ارزش کیفی او هر روز کاسته خواهد شد.

معاون وزیر ارشاد در پایان خاطر نشان کرد: برای فتح قله‌های کیفیت رسانه‌ای همگی باید نگاهی همه‌سو نگر داشته باشیم و افق‌های روشن را با هوشیاری و آگاهی رصد کنیم. در پایان امید دارم با عنایت خداوند متعال در سایه‌سار کلام معصومین (ع) و رهنمود‌های حکیمانه و آگاهی‌بخش مقام معظم رهبری و با دلالت شما استادان و دانشوران عرصه‌ی مطبوعات به روشنای آگاهی و دانایی رسانه‌ای دست یابیم. در ادامه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از 20 کتاب در حوزه رسانه و ارتباطات رونمایی شد.

از جمله این کتابها میتوان به کتاب ارتباطات بین‌المللی جلد 2 که توسط دکتر کاظم معتمدنژاد تالیف شده، کتاب رسانه شناخت که توسط محمدجعفر محمدزاده تالیف شده، کتاب پیشرفت و تعالی که توسط پروفسور حمید مولانا تالیف شده، کتاب ارتباطات رسانه‌ای در عمل که توسط مهدخت بروجردی و علی فرقانی تالیف شده و همچنین کتاب سیاست در طراز مطبوعات که توسط محمدمهدی انصاری تالیف شده است، اشاره کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سمینار گفت: هنگامی در کشور از تفکیک قوا صحبت می‌کنیم می‌بینیم که به تبع آن مطبوعات دراین سه قوه ورود پیدا می‌کنند و شاید آن‌ها را نقد کنند. اما گاهی نیاز است خود مطبوعات نقد شوند و نقاط و ضعف آن‌ها بدون در نظر گرفتن ملاحظات و تعصبات صنفی و جانب‌دارانه مطرح شود که این مباحث در جهت پیشرفت کشور خواهد بود.

سیدمحمد حسینی با اشاره به وقفه قابل توجهی که از آخرین سمینار ایجاد شده بود گفت:‌ امروز شاهد اقدامات و مقالات وارد شده متعددی به این سمینار هستیم.

او اظهار کرد: عدد 4 در این سمینار مورد توجه قرار گرفته چراکه از چهار دانشگاه از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه آزاد پشتوانه علمی این سمینار هستند. همچنین این سمینار در چهار حوزه رسانه مکتوب، رسانه بر خط، رسانه سایبری و رسانه بیداری و شنیداری مقالاتی دارد. مجموعه این چهار عنوان رسانه دست به دست هم می‌دهند و این چهار ستون، کعبه آمال مطبوعات را ترسیم می‌کنند.

وی درباره اهمیت مقالات در این سمینار به نقش رسانه‌ها در عصر ارتباطات و آثار مثبت آن اشاره کرد و گفت: برای این موضوع در جامعه تردیدی وجود ندارد و مطبوعات آیینه واقعیت‌های جامعه هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به مشکلات و راهکارهایی که می‌توان از طریق مطبوعات ارائه کرد، سخن گفت و تصریح کرد: آنچه که باعث روح، امید و نشاط می‌شود، همبستگی، وحدت، انسجام و یکپارچگی و حضور مردم در صحنه‌ها به ویژه در جامعه انقلابی همانند ایران است که مشارکتی حداکثری مردم بدون تردید در رسانه‌ها نقش قابل توجهی ایفا می‌کند.

حسینی فرهنگ را بستر اصلی زندگی انسان خواند و گفت:‌ تحول اساسی در فرهنگ صورت گرفته و نقش مطبوعات در این زمینه بی بدیل بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه مطبوعات را به عنوان چشم بیدار نظاره‌گر در عملکرد مسوولان و پیش‌بینی چالش‌ها که ممکن است در کشور اتفاق افتد، خواند و گفت: باید به رسانه‌ها اهمیت بیش‌تری داده شود تا در این زمینه بیشتر فعالیت کنند.

حسینی چهار شعاری که بیانگر جهت‌گیری این سمینار است را تشریح کرد و گفت:‌ اولین محور توسعه کیفی مطبوعات است که خوشبختانه در دولت دهم از افتخارات معاون مطبوعاتی اختصاص مجوز به 1300 نشریه است که از فصل نامه‌های تخصصی تا نشریات محلی در قلمرو منطقه‌ای، استانی و سراسری در آن دیده می‌شود و سعی شده فشاری که در استان‌ها برای نبود نشریات و همچنین مطالبه آن‌ها بوده است، رسیدگی شود و باید به نشریات فرصت داده شود تا با رقابت مثبت تلاش کنند چرا که از این تعداد بسیار زیاد همه باقی نمی‌مانند و باید تعدادی واجد این شرایط باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: آمار نشان می‌دهد رشد کمی، دغدغه نیست اما اکنون بالای چهار هزار نشریه در کشور فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به حضور مهمانانی ازکشورهای مختلف و بازدید آن‌ها از ایران گفت:‌ هنگامی که از بیرون نیز به کشور نگاه می‌شود آمار نشریات و مطبوعات قابل توجه است و این تکثر آن‌ها حائز اهمیت است. امیدواریم آزادی بیان موجود، نقدهای جدی را نیز صورت دهد. این مسائل برای خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری و همچنین رسانه‌ی ملی که تعداد شبکه‌های آن رو به افزایش است مهم است و از نظر کمی نباید کمبود داشته باشند.

حسینی افزود:‌ بحث کیفیت نباید شعار باشد بلکه صاحب نظران، متخصصان و اساتید با آسیب‌شناسی جدی می‌توانند در ارتقای کیفیت کمک کنند ومجموعه‌ای از اقدامات انجام شود تا جهش و تحولی را شاهد باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بحث کیفی‌سازی مطبوعات گفت‌:‌ نیاز است تربیت نیروی انسانی جدی گرفته شود و هم‌چنین نیروهای در حال آموزش نیز در این راستا تربیت شوند و کارگاه‌های آموزشی مورد نیاز تشکیل شود تا کارهای تحقیقاتی در نشریات بیشتر دیده شود و به گونه‌ای نباشد که مطالب در روزنامه، سطحی نگاه شود و مطالب قابل استناد و با اعتبار جلوه دهد و نشریه نباید تنها به یک بولتن خبری تبدیل شود.

حسینی در ادامه به اخلاق رسانه‌ای اشاره کرد و گفت:‌ اخلاق و فقه رسانه که به تازگی بیشتر مطرح شده را باید از برکات نیک مطبوعات دانست حتی در این زمینه باید حوزه علمیه وارد شود. چراکه ما کشوری هستیم دارای معیار و اصول‌های اخلاقی و بایدها و نبایدها را نیز مدنظر داشته باشیم. همچنین در انجام وظیفه به اخلاق بیشتر نیازمندیم زیرا قداست قلم رسالت بزرگی بر دوش اهالی قلم می‌گذارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت و حقوقی که برگردن ما است باید جدی گرفته شود و همان طور که در مسائل اجتماعی حق‌الناس رعایت می‌شود، در مطبوعات هم نباید حق‌الله دچار انحراف شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آثار برگزیده اخلاق توسط بزرگان گفت:‌ باید اخلاق تطبیقی در این باره ارائه شود، و در پایان بر لزوم تعامل مثبت مطبوعات و رسانه‌ها برای ارتقای کیفی تاکید و خاطر نشان کرد: تعامل مثبت رسانه‌ها ومطبوعات سرنوشت کشور را به سمت پیشرفت می‌برند.

در ادامه کاظم معتمد‌نژاد هم بر لزوم انتشار آزادانه مطبوعات تاکید کرد و گفت: حتی در اولین قانون مطبوعات که در زمان مشروطیت تدوین شده ، اعلام شده بود که یک نشریه برای انتشار نیازی به گرفتن مجوز ندارد، اما اکنون این موضوع دستخوش تغییر شده و لازم است بار دیگر به آن توجه شود.

کاظم معتمدنژاد با تاکید بر این موضوع به وقفه‌ای که در برگزاری دوره‌ی چهارم این سمینار ایجاد شده بود و هم‌چنین تاریخچه‌‌ای کوتاه از روند برگزاری این سمینار پرداخت.

وی در ادامه چهار موضوع مهم را جزء مواردی دانست که بیش از 20 سال است مورد پیگیری قرار دارد و آزادی مطبوعات و فضای آزاد مطبوعاتی، استقلال مالی مطبوعات، آموزش‌های تخصصی روزنامه‌نگاری و استقلال حرفه‌ای روزنامه‌نگاران را از جمله موارد مهمی که در این سال‌ها مورد پیگیری قرار گرفته است، برشمرد.

وی در ادامه در ارتباط با بحث آموزش‌های تخصصی روزنامه‌نگاری به ذکر تاریخچه‌ای درباره‌ی شکل‌گیری دوره‌های مختلف آموزشی این رشته در دانشگاه‌های کشور پرداخت و گفت: قرار بود دانشکده‌ای مستقل در زمینه‌ی ارتباطات تشکیل شود که این موضوع هیچ‌گاه عملی نشد و قطعا این موضوع صدمه‌ی زیادی در زمینه‌ی تامین نیروی انسانی مطبوعات ایجاد می‌کند.

این استاد ارتباطات با بیان این‌که حتی در جلسه‌ای که امروز با وزیر ارشاد داشته بر لزوم راه‌اندازی چنین دانشکده‌ای تاکید کرده است، اظهار امیدواری کرد که در آینده این اتفاق رخ دهد.

معتمدنژاد هم‌چنین به صحبتی کوتاه درباره‌ی استقلال حرفه‌ای روزنامه‌نگاران پرداخت و گفت: رشته‌های متعددی چون پزشکی، مهندسی و غیره دارای صنف واحد و نظام صنفی هستند، اما در زمینه‌ی ارتباطات ما به این نقطه نرسیدیم و با وجودی که در سال 76 انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تشکیل شد، اما پس از مدتی به دلیل مسائل سیاسی و اختلافات پیش‌آمده کار این انجمن به تعطیلی کشید.

دبیر علمی چهارمین سمینار بررسی مسائل مطبوعات در ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بررسی نظام حقوقی مطبوعات پرداخت و گفت: براساس آنچه در یونسکو اعلام شده، لازم است برای هر 100 نفر جمعیت 10 روزنامه داشته باشیم، اما اکنون ما برای جمعیت 74 میلیونی کشور شاید به زحمت دو میلیون نسخه روزنامه داشته باشیم، در حالی که باید این رقم در هر روز به 7.5 میلیون نسخه برسد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر از نظر میزان درآمد مردم تیراژ روزنامه‌ها و سواد مردم تناقضاتی وجود دارد، به صحبت درباره‌‌ی آزادی انتشار مطبوعات پرداخت و گفت: در کشور‌های متعدد اوضاع این‌گونه است که انتشار مطبوعات آزاد است و در عوض اگر مطبوعه‌ای جرمی مرتکب شد، مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

وی در عین حال یادآور شد: حتی در اولین قانون مطبوعات ایران که در زمان مشروطیت نوشته شد هم این موضوع مورد توجه قرار گرفته و به صورت قانون ذکر شده بود، اما بعدها در این زمینه تغییراتی حاصل شد.

او در بخش پایانی صحبت‌های خود به ارائه‌ی چهار پیش‌نویس مختلف از جمله میثاق حرفه‌ای اصول خبرنگاری اشاره کرد و گفت: لازم بود از میان این چهار پیش‌نویس دو مورد از آن‌ها به تصویب هیات دولت برسد که متاسفانه این فرصت پیش نیامد.

به گفته او هم‌چنین اکنون بخش‌های مختلفی مانند مخابرات و رادیو و تلویزیون‌ها در جهان به دست شوراها اداره می‌شوند که متن شورای عالی مطبوعات هم تدوین شده و این بخش می‌تواند به واسطه چنین شورایی پیش رود.

در ادامه‌ی این نشست مهدی محسنیان‌راد به ارائه‌ی مقاله‌ای که توسط دکتر معتمد‌نژاد آماده شده بود، پرداخت و در قالب این مقاله عنوان کرد: حتی یونسکو هم بر عدم ضرورت ثبت مطبوعات توصیه کرده و گفته است که چنین الزامی وجود نداشته باشد. هم‌چنین شورای اروپا در مقررات جدید خود که در سال 2008 منتشر شده گفته است که تاسیس و انتشار رسانه‌ها نیازی به مجوز ندارد.

محسنیان‌راد در ادامه به بحث عدم الزام مطبوعات مبنی بر انتشار منابع محرمانه‌ی خود اشاره کرد و در عین حال بی‌طرفی و استقلال روزنامه‌نگاران را از دیگر موارد مهم برشمرد.

اما محمدجعفر محمد‌زاده هم پس از صحبت‌های معتمدنژاد عنوان کرد: تمام مطالب مطرح‌ شده در این سمینار در پایان سمینار در قالب کتابی منتشر خواهد شد و قطعا این موارد ممکن است اگر همین حالا هم مورد بحث قرار نگیرد، در آینده مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و می‌توانند در آینده راهگشا واقع شوند به عنوان مثال در زمینه‌ی شوراها باید بگوییم که ما از سال گذشته همه امور خود را به شورا‌ها سپرده‌ایم.

در ادامه چهارمین سمینار بررسی مسائل مطبوعات ایران، سید فرید قاسمی کارشناس و استاد دانشگاه - هم سخنرانی کرد و همچنین محمدمهدی فرقانی - استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی - مقاله‌ای با موضوع «آسیب‌شناسی مطبوعات محلی از منظر روزنامه‌نگاری حرفه‌ای در روزنامه‌نگاری توسعه»، ارائه کرد.

وی در این مقاله به ضعف‌ها و مشکلات روزنامه‌نگاری در مطبوعات محلی پرداخت و ضعف‌ها و مشکلات مطبوعات محلی را محصول غفلت و بی‌اطلاعی آن‌ها از بایسته‌های منطقه‌ای‌شان اعلام کرد و گفت: بسیاری از مطبوعات محلی ما تلاش می‌کنند در بهترین حالت کپی نزدیکی از مطبوعات سراسری باشند. این در حالی است که اگر وظیفه و مسوولیت خود را انجام دهند بهتر می‌توانند در خدمت توسعه استان گام بردارند.

همچنین مهدی فضایلی - روزنامه‌نگار - سخنرانی کرد. در بخش دوم سمینار و نشست‌ها که با حضور اعضای هیات رئیسه همچون یونس شکرخواه، و مهدی انصاری برگزار شد و علی‌اصغر محکی و مرتضی نبوی مقاله ارایه کردند.

در پایان یونس شکرخواه مقاله ارائه کرد.

 

منبع: ایسنا

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  12 گام برای ارتقای برنامه‌ها و فعالیت‌های روابط‌عمومی در سال جدید


  هوش مصنوعی در دادگاه: توهمات و خطرات


  هوش مصنوعی و آینده زنجیره تامین: تحولات کلیدی و گام‌های عملی


  ادغام ابزارهای دیجیتال در هر مرحله از استراتژی فروش


  روابط‌عمومی را هسته اصلی استراتژی رشد خود قرار دهید


  پنج درس از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران


  روابط‌عمومی مبتنی بر داده: ضرورتی برای حرفه‌ای شدن


  پنج نکته از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران


  شکاف همدلی بین کارگران و شرکت‌ها: چالشی بزرگ برای مدیران عامل


  نوروز ۱۴۰۳، گامی نو در مسیر تحول روابط‌عمومی با هوش مصنوعی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد