شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- 27 اردیبهشت روز جهانی ارتباطات و روابطعمومی است. این روز را به دانشجویان و دانشآموختگان رشته روابط عمومی تبریک عرض کرده و از شما دعوت میکنیم مطلب این شماره را که در ارتباط با بازار کار و مهارتهای موردنیاز روابطعمومی است، بخوانید.
خوشبختانه رشته روابطعمومی دارای بازار کار ملی و بینالمللی خوبی است و چنانچه یک دانشآموخته، تواناییهای عمومی کافی برای کار در این حوزه را داشته باشد زمینههای پیشرفت برایش بهخوبی فراهم است؛ چراکه قویترین هسته هر واحد اجتماعی روابطعمومی است.
شغل روابطعمومی که در ایران با تاسیس انجمن روابطعمومی در سال 1349 رسمیت پیدا کرد دارای کارکردهای بازاریابی، سیاسی و دولتی است. البته در اصل، کارکرد آن ارتباطات است نه تبلیغات. معمولا یک سازمان یا اداره بزرگ نیاز به مدیر روابطعمومی دارد. یک مدیر روابطعمومی بخشی از وظایف مدیریت کل را دارد. در شرکتهای کوچکتر، مدیرعامل وظایف مدیر روابطعمومی را نیز برعهده میگیرد و اساسا در این شرکتها نیازی به وجود چنین شغل و تخصصی نیست. روابطعمومی در واقع پل ارتباطی بین مخاطبان و سازمان است و وظیفه برقراری جریان دوطرفه بین مخاطبان و سازمان و آگاهسازی مخاطبان از اطلاعات درون سازمان را دارد.
موفقیت در این شغل که با ارتباط و تعامل با سایرین معنا پیدا میکند، شاخصههای رفتاری خاصی را میطلبد. از آن جمله میتوان به این موارد اشاره کرد: تیزبینی و نکتهسنجی، داشتن مهارتهای ارتباطی عالی، داشتن مهارت نویسندگی، داشتن ضریب هوشی بالا، خلاقیت و نوآوری، توانایی کار تیمی، آشنایی با علوم اجتماعی، قانونمداری، شجاعت در بیان عقیده و تحمل شنیدن نظرات مخالف.
یک مدیر روابطعمومی باید تمام امور مطبوعاتی را به نحو احسن اجرا کند، متنهای سخنرانی مدیران ارشد را آماده و خبرنگاران را برای مصاحبه سازماندهی کند، اطلاعات و آمار در زمینه مطالب منتشر شده در وسایل ارتباطجمعی دولتی و خصوصی در ارتباط با شرکت یا موسسه را جمعآوری و گزارش لازم را برای مقامات تهیه کند، اطلاعات و مطالب مرتبط با موسسه را برای رسانهها فراهم کند، نظرات مردم را جمعآوری و ارزیابی کند و از آن برای تعیین خطمشی برنامههای سازمان کمک بگیرد، گروه اصلی مخاطبان و مشتریان را شناسایی کند و راههای دسترسی یافتن به آنان را پیدا کند؛ همچنین هماهنگی و تنظیم برنامههای مسافرتها، پذیراییها و ملاقات، کنفرانسها، سمینارها و نظایر آن از وظایف دیگر مدیر روابطعمومی است.
هرچند دارا بودن تحصیلات دانشگاهی در این رشته اهمیت بالایی دارد؛ اما برای افزایش توانایی و برای کارمند یا مدیر روابطعمومی ایدهآل شدن، بهتر است از فرصتهایی مانند دورهها و کارگاههای آموزشی بهره گرفت.
اگر به سبب شغل خود یا کمبود زمان، امکان شرکت در کلاسهای حضوری برای شما میسر نیست، بهتر است به سایت یک مرکز آموزش مجازی و الکترونیکی سری بزنید. توانایی بهرهگیری از فناوریهای نوین و امکانات جدید در حوزه روابطعمومی، توانایی تصمیمگیری برای انجام فعالیتهای روابطعمومی و توانایی تاثیر بر تصمیمات عالی سازمان ازجمله سرفصلهای آموزشی روابطعمومی در این مراکز است.
درصورتی که قصد حضور در کارگاهها و دورههای تخصصی روابطعمومی را دارید نیز، عناوین زیر را به شما پیشنهاد میکنیم:
کارگاه ارتباطات انسانی مثبت در روابطعمومی
کارگاه برنامهریزی استراتژیک در روابطعمومی
کارگاه رسانهشناسی و ارتباطات عمومی
کارگاه تشریفات در روابطعمومی
کارگاه انتشارات (چاپ و نشر) در روابطعمومی
کارگاه عکاسی در روابطعمومی
کارگاه روابطعمومی اجتماعی (در دنیای آنلاین و جامعه شبکهای)
کارگاه کمپین تبلیغاتی، سناریو و شعارنویسی
کارگاه بودجهنویسی در روابطعمومی
کارگاه مسئولیت اجتماعی در روابطعمومی
کارگاه روابطعمومی و مذاکره (دیپلماسی)
کارگاه آموزش آرشیو و بایگانی اطلاعات
|