شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، اکوسیستم استارت آپ های هندی که در سال 2015 میلادی با جذب 9 میلیارد دلار بهترین شرایط ممکن را برای کارفرمایان رقم زد جایگاه ویژه ای در بازار استارت آپ های جهان دارد. اگرچه تحلیلگران معتقدند با توجه به خرج های گزاف، سرمایه گذاران در سال 2016 میلادی با احتیاط بیشتری در بازار استارت آپ ها حضور خواهند داشت اما همچنان سرمایه گذاری پایدار داخلی و خارجی روی استارت آپ های هندی ادامه دارد و با حضور کارفرمایان و سرمایه گذاران جدید (و شاید با شرایط مالی بهتر)، این اکوسیستم همچنان در جهت رشد هر چه بیشتر، روندی صعودی را طی می کند.
وضعیت مالی استارت آپ ها در مراحل اولیه
در سه ماه اول سال جاری، استارت آپ های هندی موفق به جمعآوری 42/ 1 میلیارد دلار سرمایه و عقد بیش از 300 قرارداد همکاری شده اند. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته تنها 147 قرارداد ثبت شده بود. از این تعداد، 132 قرارداد مربوط به سرمایه گذاری های مرتبط با مراحل اولیه رشد و توسعه استارتآپها است. تمرکز این سرمایه گذاری ها بیشتر روی شرکتهایی است که بهکارگیری تکنولوژی را به منظور ایجاد تحول در خردهفروشی، خدمات درمانی، سیستم های آموزشی و سرویسهای مالی و اعتباری در دستور کار قرار داده اند. از سوی دیگر، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا نیز از جمله محبوبترین حوزههای موجود برای استارتآپهایی هستند که در مراحل اولیه راهاندازی قرار دارند. این در حالی است که در پایان سال 2015 میلادی، جریانی خوشبینانه و امیدوارکننده از خرید استارتآپهای هندی توسط شرکتهای بزرگتر کلید خورد. برمبنای گزارش NASSCOM، از اکتبر 2015 به بعد 65 استارتآپ هندی توسط شرکتهای بزرگتر خریداری شدهاند. گذشته از این، تعداد زیادی قرارداد خرید نیز در داخل کشور هند ثبت شدهاند. بهعنوان نمونه میتوان به خرید Realty BI توسط Housing.com و همچنین خرید Dwll.in توسط Livespace اشاره کرد. از شروع سال 2016 میلادی نیز 41 استارتآپ توسط شرکتهای بزرگتر خریداری شدهاند. این در حالی است که مشتریان اصلی استارتآپها، از داخل همین اکوسیستم و در واقع، استارتآپهای بزرگتر بودهاند. از میان 41 قرارداد ثبتشده، تنها دو مورد از استارتآپهای هندی توسط شرکتهایی خارج از این اکوسیستم خریداری شدهاند. این آمار همگی نشاندهنده وضعیت شگفتانگیز رشد استارتآپها در هند است. با این وجود، این رشد نهتنها از نظر مالی بلکه در ابعاد دیگر مانند شور و شوق و البته جاهطلبی حاکم بر فضای این اکوسیستم نیز مشاهده میشود. با این حال بد نیست اشارهای هم به ابعاد برخی از خریدهای یادشده داشته باشیم. بهعنوان مثال، Ola استارتآپ Taxi For Sure را با قیمت 200 میلیون دلار خریداری کرده یا خرید استارتآپ FreeCharge چیزی در حدود 400 میلیون دلار خرج روی دست SnapDeal گذاشته است.
پشتیبانی دولتی
برنامه اجرایی دولت برای استارتآپهای هندی که با هدف ایجاد اکوسیستمی قدرتمند به منظور پرورش خلاقیت در استارتآپهای این کشور از تاریخ 16 ژانویه 2016 میلادی اجرایی شده، پشتیبانی سرسخت به نام نارندرا مودی )نخستوزیر این کشور) دارد. این در حالی است که همزمان با اجرایی شدن این طرح، مفاد آن نیز از سوی وزارت تجارت و صنعت هند به شرح زیر اعلام شد:
• اتخاذ راهکارهای ساده برای راه اندازی استارت آپ ها، برپایه سیستم صدور گواهی در داخل اکوسیستم خود استارت آپ ها
• راه اندازی نرمافزار همراه و پرتال به منظور راحتی هر چه بیشتر و تبادل آسان اطلاعات
• راه اندازی Startup India Hub به منظور کمک به استارتآپها در طول مراحل مختلف رشد و توسعه
• پشتیبانی قانونی و بررسی سریع ثبت اختراعات در مقابل هزینه های کاهش یافته
• ایجاد محیط آرام برای عرضه عمومی استارت آپ ها
• ساختارسازی برای گذر هرچه سریعتر استارت آپ ها.
در زمینه برنامههای مالی نیز برای حمایت از استارتآپها راهکارهایی در نظر گرفته شده که از جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
• فراهم کردن پشتیبانی مالی در قالب برنامه صندوق وجوه (Fund of Funds) با درنظرگرفتن مبلغ پایه
• راهاندازی صندوق ضمانت اعتبار برای استارت آپ ها
• معافیت مالیات بر سود سرمایه گذاری های انجام شده در صندوق وجوه
• معافیت مالی استارت آپ ها برای سه سال.
این در حالی است که همکاری های آکادمیک-صنعتی و پیاده سازی برنامه های مربوط به شتاب دهنده های استارت آپ ها نیز در دستور کار دولت هند قرار گرفته است. با بهرهگیری از این روند، دولت امیدوار است توسعه استارت آپ ها از حوزه دیجیتال/ تکنولوژی به بخشهای مختلف کشاورزی، تولید، خدمات اجتماعی، خدمات درمانی و آموزش و پرورش را مدیریت کند. در کنار این تلاشها، ایندیا تایمز در تاریخ سوم ماه می از آغاز به کار کارگروهی متشکل از متخصصان مدیریتی و سرمایه گذاران، بهمنظور پشتیبانی از «کمپین استارت آپ های هند» خبر داده است. در این راستا انستیتو مدیریت بنگلور نیز اولین شتابدهنده استارتآپی در نوع خود که از پشتیبانی بنیاد مالی مایکل و سوزان دل بهره میبرد را به منظور کمک به استارت آپ هایی غیرانتفاعی که در مراحل اولیه راه اندازی به سر می برند (و البته در حوزه آموزش و مالی فعالیت میکنند تا به ایجاد اشتغال در نواحی فقیرنشین شهری بپردازند) راه اندازی کرده است.
تسهیل سرمایه گذاری های خارجی
برنامههای دولت بهمنظور تسهیل روند سرمایهگذاری روی استارتآپها باعث شده شرکتهای خارجی نیز به سرمایهگذاری روی استارتآپهای هندی علاقهمند شوند. بهعنوان نمونه، بر این اساس، وبسایت ndtv از سرمایه گذاری پنج میلیون دلاری 15سرمایهگذار چینی از 9 شرکت معتبر، روی 10 استارتآپ هندی فعال در حوزه تکنولوژیهای همراه، تجارت الکترونیک و تکنولوژی پزشکی خبر داده است. اگرچه نام این استارتآپها به دلایل رقابتی افشا نشده اما هوتو، یکی از سرمایهگذاران چینی و مدیرعامل شرکت OnionFan درخصوص دلایل سرمایهگذاری خود می گوید: «ما برای شروع سرمایهگذاری، شهر بنگلور را به دیگر شهرها ترجیح دادیم و دلیل این امر، زیرساخت عالی این شهر و البته پشتیبانی دولت هند است.» Pickup Wheat (Shimai) Finance, Harmony Invest, Grand (Daguan) Capital, Incapital, Zhejiang WenChuang Group, YeahMobi, Hangzhou Zhexin Information Technology , Cyber Carrier از جمله شرکتهای چینی هستند که با شرکت در رویداد Mobile 10X Hub که توسط دولت هند برگزار شده وضعیت کارآفرینی چیزی بیش از 150 استارتآپ هندی را مورد بررسی قراردادند. البته عملکرد کارآفرینان هندی به اینجا محدود نشده و نخبگان هندی در خارج از مرزهای این کشور نیز استارتآپهای مطرحی را راهاندازی کردهاند. بهعنوان نمونه میتوان به استارتآپ Synergyse اشاره کرد که موسس و مدیرعامل آن Varun Malhotra اهل هند و البته ساکن در تورنتو کانادا است. این استارتآپ با راهکاری ساده و باهدف ارائه آموزشهای لازم به کاربران درخصوص استفاده از نرمافزارهای شرکت گوگل، مورد توجه مدیران ارشد گوگل قرارگرفت و در نهایت در تاریخ 3میتوسط این شرکت خریداری شد.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد – شماره 3762
|