درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 11:53   

ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات

  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است

  لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  راهنمای کوتاه بحران
  کسی غلطی می‌کند و کسی به غلط جواب می‌دهد
  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی
  ارتباطات ترکیبی
  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید
  هفته‌ای برای گفتگو، تبادل نظر و تقویت روابط‌عمومی
  انتخاب رییس و نایب رییس جدید انجمن متخصصان روابط‌عمومی
  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر
  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی
  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 23064صفحه نخست » شنبه، 18 اردیبهشت 1395 - 10:29
گزارش از بازار داغ استیکرهای تبلیغاتی
ارتباط صمیمی از جنس مجازی
برخی مخاطبان آنقدر غرق دنیای دیجیتال شده‌اند که برایشان تفکیک زندگی واقعی از زندگی مجازی سخت است.
  

ارتباط صمیمی از جنس مجازی

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، برخی مخاطبان آنقدر غرق دنیای دیجیتال شده‌اند که برایشان تفکیک زندگی واقعی از زندگی مجازی سخت است. آنها بیشترین وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص نرم‌افزار پیام‌رسان پرطرفدار این روزها یعنی تلگرام می‌گذرانند. وقتی مخاطبان از دنیایی به دنیای دیگری کوچ می‌کنند، برندهایی که به این مخاطبان خدمات و محصولات ارائه می‌کنند نیز مجبور به انتقال به دنیای دیگر هستند. برندها برای برقراری ارتباط ناچار باید وارد فضایی شوند که مشتریان‌شان بیشترین زمان خود را صرف آن می‌کنند. همین موضوع باعث شده برندها نگاه ویژه‌ای به تبلیغات دیجیتال به‌ویژه تبلیغات در تلگرام داشته باشند.

راه‌اندازی کانال، گروه و... از شیوه‌های فعالیت برندها در تلگرام است ولی به تازگی برخی برندها از شیوه دیگری برای برقرار ارتباطی صمیمی‌تر با مخاطبان خود استفاده می‌کنند. طراحی استیکر شیوه‌ای است که برخی برندها از آن در راستای عملکرد تبلیغاتی خود بهره‌برداری می‌کنند. شیوه‌ای که مانند مابقی روش‌های تبلیغاتی دیگر راه و رسم تخصصی خود را می‌طلبد.

اشکان هاتف، کارشناس دیجیتال مارکتینگ و مدیرخلاقیت چندی است به همراه همکارانش سراغ بکارگیری این شیوه برای برخی برندها و طراحی استیکرهای تبلیغاتی رفته‌ است. «فرصت امروز» درباره موضوع طراحی استیکر و اهمیت آن در دنیای تبلیغات داخلی امروز گفت‌وگویی با هاتف داشته که در ادامه می‌خوانید.

زمان ورود استیکرها به زندگی مجازی مخاطبان

اشکان هاتف درباره سابقه استفاده از استیکرها و نقش آنها در زندگی کاربران دنیای مجازی می‌گوید: اگر بخواهیم نگاهی به شکل‌گیری استیکرها و اینکه استفاده از استیکرها توسط کاربران دنیای دیجیتال از کجا شروع شده داشته باشیم، باید بگویم ورود استیکرها به زندگی مجازی کاربران به زمان استفاده از یاهومسنجر، چت‌روم‌ها و رشد اینترنت در ایران بازمی‌گردد.

در آن زمان به دلیل اینکه کاربران ایرانی بیشتر به منظور ایجاد ارتباطات احساسی از فضای مجازی استفاده می‌کردند، از  emoji یا استیکرها نیز بیشتر برای انتقال احساس استفاده می‌شد. بعد از چند سال شکل و شمایل استیکرها تغییر کرد و emoji‌هایی با اندازه‌های بزرگ‌تر با انیمیشن‌های با کیفیت‌تر، توسط شرکت‌های مختلفی برای یاهو تولید شد. این رشد در همه شبکه‌های اجتماعی به‌صورت مداوم تا به امروز ادامه داشته است.

استیکرها عضو جدانشدنی ارتباط‌های روزمره مخاطبان

هاتف می‌گوید: با ورود گوشی‌های هوشمند به ایران و استفاده همه‌گیر از آنها توسط مخاطبان، استفاده از استیکرها نیز وارد فاز تازه‌ای شد. وایبر نخستین نرم‌افزار پیام‌رسانی بود که مخاطبان توجه ویژه‌ای به آن داشتند و همین توجه باعث خلق گروه جدیدی از استیکرها شد. پس وایبر به‌عنوان یک رسانه‌ مخاطبان را با استیکر و شیوه‌های بکارگیری آن آشنا کرد. هاتف می‌گوید: شاید به جرات بتوان مهاجرت از وایبر به تلگرام را بزرگ‌ترین مهاجرت اینترنتی ایرانی‌ها دانست. مهاجرتی که در مدت زمان کوتاهی اتفاق افتاد و باعث شگفتی بسیاری از کارشناسان حوزه دیجیتال شد.

این مهاجرت دنیای استیکرها را نیز وارد مرحله جدیدی کرد. یکی از وجوه تمایز تلگرام نسبت به وایبر گسترش استفاده از استیکرها توسط مخاطبان است. در وایبر همه استیکرها توسط کارشناسان درون سازمانی خود این نرم‌افزار یا بعضی از پکیج‌ها پولی آن طراحی می‌شد اما تلگرام که در بدو ورود، استیکرهای خیلی کمی داشت با رایگان نگه داشتن امکاناتش و همچنین باز کردن دسترسی کاربران برای ساخت استیکرها سهم بیشتری از تجربه کاربری را به دست آورد و امکانات تازه‌ای را در اختیار مخاطبانش گذاشت به‌طوری که الان این استیکرها عضو جدانشدنی ارتباط روزمره مخاطبان شده‌اند.

ورود استیکرها به دنیای تبلیغات

 این کارشناس دیجیتال مارکتینگ درباره ورود استیکرها به دنیای تبلیغات و استفاده از آنها توسط برندها می‌گوید: در سال‌های اخیر شاهد این بودیم که تبلیغات و بازاریابی به سمت شخصی شدن پیش رفته و استیکرهایی به نام و تصویر افراد و برای برندها به نام و براساس شخصیت برندها  (دیرین دیرین، مستر دماغ و …) طراحی شده و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. این فرصت برای همه برندها فراهم شده تا بتوانند جریان‌سازی، برندینگ، ایجاد وفاداری، تبلیغ موضوعی، جذب مخاطب یا حتی یادآوری برای خودشان و برندشان را از طریق طراحی استیکر انجام دهند.

روند طراحی استیکرهای تبلیغاتی

هاتف درباره روند طراحی استیکرهای تبلیغاتی می‌گوید: اگر بخواهیم روند تولید یک استیکر را مورد بررسی قرار دهیم ابتدا به ساکن باید نگاهی به سیاست‌ها و اهداف تبلیغاتی برند داشته باشیم تا بتوانیم خروجی دقیق‌تری را تولید کنیم. ممکن است برندی دارای شخصیت یا لوگویی باشد که بتواند برای استیکر شدن بسط داده شود به‌عنوان مثال چی‌توز را در نظر بگیرید.

حجم طرفداران این برند قدیمی و دوست داشتنی را متصور شوید. قطعاً استیکرهایی که با کاراکتر این برند ساخته شود خیلی سریع پخش می‌شود و نه‌تنها باعث مزاحمت تبلیغاتی نمی‌شوند بلکه محبوبیت برند را افزایش می‌دهد و تعداد کاربر بالایی پیدا خواهد کرد. علاوه بر چی‌توز هر برندی که تا به حال برای خود کاراکتری را طراحی و از آن در دنیای تبلیغات استفاده کرده است، می‌تواند به طراحی استیکر براساس آن کاراکتر متمایل شود.

هاتف می‌گوید: نکاتی حیاتی در طراحی‌های استیکر‌ها مانند جلوگیری از یکنواختی موضوعی و کاراکتری باید رعایت شود. همچنین نباید فراموش کرد که این استیکرها در نهایت به جای بیان حس و حال استفاده خواهند شد پس باید حتماً انتقال حس را در طراحی آنها حفظ کنیم. از آنجایی که پس از انتشار، استیکرها جزئی از هویت برند محسوب می‌شوند پس قطعاً باید بروزرسانی هم شوند.

یکی از نقاط قوت تلگرام هم همین‌جاست، استیکرهایی که به بسته افزوده می‌شوند خودکار به تلگرام کاربران افزوده می‌شوند و این باعث می‌شود که برند‌ها به راحتی بتوانند برای مناسبت‌های خاصی مانند شب یلدا یا نوروز، استیکرهای خود را به‌روزرسانی کنند. تمام برندها می‌توانند سراغ استفاده از استیکرهای تبلیغاتی بروند ولی باید در نظر گرفت که هر چقدر حوزه فعالیت برند مانند حوزه محصولات FMCG عمومی‌تر باشد، مخاطب استیکرها هم بیشتر خواهد شد ولی طبیعتا برندی یا شرکتی که مخاطب خاص دارد قطعاً استیکرهای آن هم کاربر خاص خود را خواهد داشت.

تبلیغات به این معنی نیست که برندها یا اشخاص بتوانند از هر فضایی برای نشان دادن خودشان استفاده کنند برای مثال هر شخصی از نوع خاصی سبک لباس پوشیدن استفاده می‌کند و این موضوع نوعی تبلیغ برای فرد به حساب می‌آید. همان فرد امکان دارد که لباس یک مجلس رسمی را در یک محیط صمیمی نپوشد یعنی همه افراد تلاش می‌کنند متناسب با فضا رفتار کنند. پس هر فضایی برای شخص یا برند مشخصی مناسب است و برندها متناسب با آن فضا باید شیوه‌های تبلیغاتی خود را طراحی و اجرا کنند.

طراحی استیکر متناسب با شخصیت و حوزه فعالیت برند

هاتف می‌گوید: با توجه به پیشرفتی که شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دیجیتال در پیش گرفتند، حضور در این رسانه‌ها برای برندها یک دغدغه شده است و چون هزینه کمتری دارد، برندها بیشتر مایل به استفاده از آن هستند. یکی از راه‌های تبلیغات می‌تواند استفاده از استیکر باشد ولی این استیکرها باید با خود برند، اهداف و مخاطبان‌شان سازگاری داشته و متناسب با آنها باشند.

هر برندی می‌تواند متناسب با نوع فعالیت و مخاطبانش استیکر طراحی کند. برند‌هایی که در فضای بازار عمومی‌تری فعالیت می‌کنند به دلیل ارتباط با مخاطبان عام‌تر بهتر است از استیکرهایی با چاشنی طنز استفاده کنند و شیوه‌ای را در طراحی به‌کار گیرند که بتواند ارتباط راحت‌تری با مخاطبان برقرار کنند.

پس باز تأکید می‌کنم که طراحان استیکر باید شخصیت برند را در طراحی لحاظ و براساس آن شخصیت‌پردازی کنند. در این میان اگر برند در حوزه خاصی فعالیت دارد و با مخاطبان ویژه‌تری روبه‌رو است بهتر است براساس حال و هوای حوزه فعالیت برند استیکرها طراحی شوند.

برای مثال استیکرهای انتشارات روزگار را در نظر بگیرید؛ این انتشارات برای طراحی استیکرهایش به درستی از چهره‌های بزرگ ادبی و شخصیت‌های مشهور استفاده می‌کند و گاهی در کنار این تصاویر جمله‌ای از همان بزرگ را نیز ذکر می‌کند. شیوه در پیش گرفته توسط این انتشاراتی به خوبی مخاطبان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. طراحی استیکر چیزی نیست که از راه دور ممکن باشد و باید طراحان براساس استراتژی‌های برنامه‌ریزی شده و برگزاری جلسات متعدد با برندها اقدام به طراحی کنند.وقتی استیکری به درستی طراحی شود توسط تمام مخاطبان برند چه در داخل و چه در خارج از کشور قابل استفاده است.

برای مثال استیکرهای برندهای ایرانی می‌تواند بین هموطنان ایرانی خارج از کشور نیز مورد استفاده قرار گیرد. هاتف در پایان می‌گوید: هر نوع فعالیت تبلیغاتی حتماً برندینگ را هم به دنبال خواهد داشت. در واقع این دو موضوع جدا از هم نیست. در هر جایی که برند بتواند خودش را تبلیغ کند و نشان بدهد، ماجرای برندینگ هم اتفاق خواهد افتاد. در پایان امیدوارم در آینده برندها با نگاهی خاص‌تر به فعالیت‌های تبلیغاتی خود توجه و به حوزه تبلیغات در رسانه‌های جدید اعتماد بیشتری کنند.

 

منبع: فرصت امروز

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  کنار آمدن با شخصیت‌های مشکل‌دار در محیط کار


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  راهنمای کوتاه بحران


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  ارتباطات ترکیبی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد