شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، صادق رضاپسند صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: روابط عمومی به مفهوم امروزی و مدرن ۱۱۶ سال پیش نمود پیدا کرد و از آن زمان به بعد تعاریف متعددی برای آن ذکر شده است.
سخنگوی جمعیت هلال احمر استان ایلام گفت: روابط عمومی تلاش و کوششی مدیریت شده برای نفوذ بر افکار عمومی از طریق رفتار و عملکرد مسئولانه براساس ارتباطات دو جانبه و رضایتبخش است، همچنین روابط عمومی را باید نوعی مدیریت جامع درون سازمانی برای ایجاد و حفظ ارتباط متقابل و پذیرش همکاری دوسویه بین سازمانها و ارباب رجوع دانست.
وی ادامه داد: مدیریت واحد روابط عمومی به عنوان پیشانی و تابلوی یک سازمان میتواند نقش یک بیلبورد تبلیغاتی و یک رسانه متمرکز در چارچوب اختیارات و مسئولیتهای سازمان را ایفا کند و یک میز خدمت به ارباب رجوع و در نهایت بازوی توانمند دستگاه برای بیان اقدامات صورت گرفته در یک سازمان باشد.
رضاپسند اضافه کرد: روابط عمومی را باید شامل کارکرد ارتباط مدیریتی دانست که از طریق آن سازمانها با محیط خود همراه و همسو میشوند و آن را اصلاح کرده یا تغییر میدهند یا آن را حفظ میکنند تا به اهداف اداری مدنظر دست یابند.
رضاپسند تصریح کرد: اطلاعرسانی را باید گرانیگاه و اصلیترین وظیفه روابط عمومیها دانست به نحوی که روابط عمومی مشتمل بر ارائه اطلاعات به مردم و انجام تلاشهای ترغیبی به منظور تغییر رفتار آنها و کوشش برای نزدیک کردن نگرشها و اقدامات یک سازمان با مخاطبان خود میشود.
سخنگوی جمعیت هلال احمر استان ایلام گفت: روابط عمومی همواره وظیفه دارد خط مشی، سیاست و اهداف یک سازمان را در چارچوب امر خطیر اطلاعرسانی به مخاطبین عرضه داشته و قصور در این وادی میتواند یک سازمان را به ورطه انزوا بکشاند و پرداختن به آن میتواند یک دستگاه را در صدر توجهات عمومی قرار دهد.
وی ادامه داد: تعریفی که از روابط عمومی ارائه میشود در برخی دستگاهها متناسب با سیاستهای آن سازمان متغیر است و توانمندی مدیر روابط عمومی میزان توجه و جایگاه آن را مشخص میکند.
رضاپسند بیان کرد: روابط عمومی در کشور هنوز به آن آرمان خود نرسیده و تنزل این سمت در سازمانها و ادارات نتیجه انتصاب افراد غیرکارشناس در این سمت است.
وی اضافه کرد: روابط عمومی یک سازمان میتواند در زیر پله یک سازمان باشد یا نزدیکترین اتاق به دفتر مدیرکل را از آن خود کند و این امر بستگی به میزان توجه سازمان به روابط عمومی و همچنین به میزان شایستگی مدیر روابط عمومی یک سازمان دارد، بنابراین اگر روابط عمومی را در یک بستر بزرگتر در نظر بگیریم یک تلاش حرفهای و عنصر مدیریتی است که اساساً میخواهد رابطه و حتی اعتماد بین ارباب رجوع و سازمان ایجاد کند.
رضاپسند تصریح کرد: مدیر روابط عمومی باید در قلب سازمان باشد و از آن به عنوان ابزاری برای کمک به تعیین و متبلور ساختن خدمات سازمان استفاده کرد، همچنین میتوان به سازمان برای رسیدن به اهدافش کمک کند.
وی ادامه داد: روابط عمومی با فعالیتها و تولیدات و خدماتش خود را معرفی میکند و به اصطلاح روابط عمومی یعنی آنچه را که شما انجام دادهاید، آنچه که شما میبینید و آنچه که دیگران در مورد شما میگویند.
سخنگوی جمعیت هلال احمر استان ایلام گفت: بنابراین بهترین تعریف در مورد روابط عمومی این است که فعالیتهای او در چشم مخاطب بیاید. مدیر موفق یک روابط عمومی همسو با پیشرفت علوم و فنون و ظهور اینترنت و بروز رسانههای تعاملی در دهکده جهانی و توسعه فضای مجازی و ارتباطی، با بروز کردن خود هر روز بر افکار عمومی تأثیرات پیدرپی و بیامان میگذارند و اهمیت و ضرورت امواج و اطلاعات هر روز بیشتر احساس میشود.
وی ادامه داد: در عصر گردش اطلاعات روابط عمومی باید از شکل سنتی خارج شده و ضرورتهای زمانهای است که در آن زندگی میکند را درک کند، همچنین روابط عمومی در این عهد موظف به همگونی و همسانی با فرآیند اطلاعرسانی است.
رضاپسند بیان کرد: اطلاعات در روابط عمومی برای برقراری ارتباط است و هرگاه اطلاعات ناقص باشد، ارتباطات ناقص است، بدین سان سرعت در امر اطلاعرسانی اساسیترین عاملی است که مدیر روابط عمومی الکترونیک را بر مدیر روابط عمومی سنتی تحمیل میکند.
سخنگوی جمعیت هلال احمر استان ایلام گفت: در ایران روابط عمومیها در حال گذار به روابط عمومی الکترونیک هستند که به دلیل اتصال به بدنه دولت و نهادهای دولتی، نقش اساسی را در فرآیند دولت الکترونیک ایفا میکنند.
وی افزود: روابط عمومی همانند یک اتاق شیشهای است و اگر بخواهیم جواب و تعریفی مناسب از روابط عمومی داشته باشیم، باید بپرسیم که روابط عمومی در کجا و در کدام سازمان قرار دارد و همین نکته باعث میشود که روابط عمومی را نه یک تکنیک بلکه، فلسفه بدانیم.
رضاپسند تصریح کرد: روابط عمومیها تصویرها را در کنار تصورها میگذارند تا بهترینها را به مراجعین آن سازمان ارائه کنند و هم اوست که در سختترین شرایط و در بزنگاههای مختلف فرصتی را برای ارائه سازمان مربوطه فراهم کند و عموماً این اقدامات از سوی مدیران دستگاهها نادیده گرفته میشود.
منبع: فارس
|