شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، در ابتدا " سید غلامرضا کاظمی دینان " رییس انجمن روابط عمومی ایران ضمن قدردانی و خیر مقدم به شرکت کنندگان در این نشست گفت: خرسندیم که برگزاری این نشست ها موجب تجدید دیدارها شده تا دوستی و مودت بیشتری بین اعضای محترم انجمن و هیئت مدیره برقرار شود.
رییس انجمن روابط عمومی ایران با توجه به اهمیت هفته روابط عمومی گفت: ماه اردیبهشت است و هفته روابط عمومی را پیش رو داریم. بعضی از دوستان پرسیدند که چرا هفته روابط عمومی؟ در پاسخ باید بگویم به نظر من ما باید سال روابط عمومی داشته باشیم، زیرا هر روز از زندگی ما با ارتباطات آغاز می شود و بدون روابط عمومی زندگی معنا پیدا نمی کند. هفته روابط عمومی فرصت مناسبی است تا به ارتباطات و روابط عمومی بیشتر بپردازیم تا بتوانیم نقش و جایگاه روابط عمومی در جامعه و سازمان ها ارتقا دهیم. باور به روابط عمومی در پیشبرد اهداف جامعه موثر خواهد بود.
وی در ادامه گفت: اهالی محله روابط عمومی باید قدر خود را بدانند تا دیگران نیز قدر آنان را بدانند. فاصله میان روابط عمومی ها موجب شده که به جای بررسی نقاط ضعف و قوت ها به سرکوب یکدیگرپرداخته وجایگاه روابط عمومی در افکار عمومی تقلیل یابد.
سخنران علمی این نشست " میرزا بابا مطهری نژاد " کارشناس ارشد ارتباطات و روابط عمومی، و مدرس دانشگاه با موضوع " تفکر استراتژی، روابط عمومی و بازی مارش ملو " بود. وی در مقدمه با اشاره به تفاوت بین آموزش و یادگیری گفت: تافلر نظریه پرداز قرن بیستم در عصری که دسترسی به اینترنت و تکنولوژِی وجود نداشت و ارتباطات ساده تر بود، گفت؛ "در آینده بی سواد کسی نیست که خواندن و نوشتن نمی داند بلکه کسی است که یاد نگرفته که چگونه یاد بگیرد".
وی در ادامه گفت: آموزش تعاملی کلاسیک است و به فعالیت هایی گفته می شود که با هدف آسان ساختن یادگیری از سوی آموزگار یا آموزش دهنده طرح ریزی شده تا یک یا چند یادگیرنده با کنش متقابل این جریان را ادامه دهند. یادگیری فعالیتی است که توسط شخص یادگیرنده انجام می شود و در بوجود آوردن آن فرد دخالت مستقیم دارد. یادگیری یک فرآیند درونی است در مقابل آموزش یک جنبه بیرونی و از بیرون به شخص آموزش داده می شود. آموزش هایی که از طریق رادیو، تلویزیون و کتاب صورت می گیرد تعریف جامع تری دارند. یادگیری عبارت است از هر نوع فعالیت و یا تدبیر از پیش طرح ریزی شده که با هدف آسان سازی یادگیری در یادگیرندگان بوجود می آید. آموزش یک فرآیند، امری پویا، پایدار و در حال توسعه است. یاد بگیری قبل از اقدام به عمل موجب پیدایش یک رفتار بالقوه در شما است، که با اقدام به عمل آن رفتار بالقوه به فعل تبدیل می شود. تغییر در اثر شناخت حاصل می شود. تجربه به معنای یادگیری حاصل از تعامل فرد با محیط است که فرد نسبت به محیط و رویداهای آن فعال باشد. یادگیری به دو نوع عمدی یا اتفاقی انجام می شود. به طور مثال: دانش آموزشی که سر کلاس درس چیزی یاد می گیرد، یادگیری عمدی و موضوعاتی که در خصوص ویژگی های معلم خود یاد می گیرد، آموزش اتفاقی است. تفکر نوعی رفتار است که محصول تجربه و یادگیری است. آنچه که امروزه اهمیت فراوانی دارد، مسئله یادگیری است.
مطهری نژاد در ادامه ضمن تشریح اهمیت یادگیری در روابط عمومی گفت: ما در روابط عمومی ها دوره های آموزشی مختلف، کتاب و مجله های متعددی داشتیم اما تا به امروز هیچیک به یادگیری تبدیل نشده و تغییر محسوسی در رفتار ارتباطی ما دیده نشده است. عمده ترین تفاوت میان یادگیری و آموزش، ماهیت محدود آموزش است. افراد دانش و مهارتی را که موسسه برای آنها در نظر گرفته را آموزش می بینند اما یادگیری با تجربه و آزمایش دانش و مهارت بدست می آید. در اینجا سوالی مطرح می شود که چرا یک سازمان تولیدی آموزش دیده ، فروش خود را به دو برابر می رساند اما سازمان مشابه با همان آموزش هیچ تغییری در فروش خود ایجاد نکرده است؟ پاسخ این است که سازمان مشابه آموزش خود را به یادگیری تبدیل نکرده است. یکی از مفاهیمی که در دنیا مطرح شده آشنایی مدیران و کارشناسان با مفاهیمی مانند تفکر استراتژیکی است. مدیران سازمانی برای یادگیری باید هر فعالیتی را انجام دهند و اگر بتوانند در این راه " من کودک "خود را درگیرسازند یقین کمک بزرگی به یادگیری خود کرده اند در غیر این صورت " من بالغ " مانعی بر سر راه یادگیری آنان خواهد بود.
این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح بازی مارش ملو و روابط عمومی پرداخت و گفت: 384 بازی برای یادگیری و تفکر استراتژی در دنیا ساخته شده که بعضی از آنها فیزیکی و بعضی رایانه ای است. یکی از بازی هایی که برای یادگیری تفکر استراتژی ساخته شده، بازی مارش ملو است. همه شما می دانید که Play با Gameمتفاوت است. در play نتیجه معلوم نیست اما در game نتیجه مشخص است. تفکر استراتژیک یعنی روابط عمومی قادراست گذشته را ببیند، حال را درک و آینده را ترسیم کند و این سه نقطه را مدنظر قرار دهد. نکته بعدی این که هر سازمانی دارای یک DNE است . یک سازمان باید با DNE خود متناسب باشد. به طور مثال: بازار فرش جهانی اعلام می کند در سال آینده 10 درصد از فرش ایران را به بازار خود اختصاص می دهد که این موضوع مورد پذیرش همگان است. تحلیل محیطی، تدوین چشم انداز و ماموریت ( چگونگی حرکت ) از مبانی تفکر استراتژیک است. استراتژی راه رسیدن به هدف است. در این راستا باید تعریفی از اهداف کمی و کیفی نیز داشته باشیم. نشریه، بولتن، همایش، سمینارها همگی ابزارهای این چشم انداز هستند. اعتماد سازی، فرهنگ سازی، برجسته سازی، اطلاع رسانی، مدیریت افکار عمومی، ارتقای برند سازمان و اصلاح تصویر سازمان از ماموریت های استراتژیک روابط عمومی است که برای دست یابی این موارد از اصول مارش ملو پیروی می کنیم. اولین اصل در تفکر استراتژیک " باور و نگرش " استراتژیکی است.
مطهری نژاد در پایان سخنان با اشاره وظایف روابط عمومی در برند سازی گفت: یکی از ماموریت های روابط عمومی برند سازی و ایجاد یک تصویر مطلوب از سازمان در افکار عمومی می باشد. باور و نگرش استراتژیک، مشاهده و برنامه ریزی، اجرای ابزارهای ارتباطی یکپارچه، بازخورد، تشکیل تیم خلاقیت، تشکر و قدردانی، نمایش افق های بالاتر از اصول یک تفکر استراتژی در برند سازی سازمان است .
این مراسم با تجلیل از استاد " میرزابابا مطهری نژاد " پایان یافت ولوح تقدیر انجمن به وسیله جواد قاسمی از اعضای موسس و هیت مدیره انجمن به استاد اهدا شد.
منبع: انجمن روابط عمومی ایران
|