شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- افق چشم انداز 1404 شمسی فرصتی است تا روابط عمومی ها در آرمانی ترین شکل خود امکان به رخ کشیدن داشته های بومی ایرانی خود را بیابد و با ارائه بهترین کیفی علمی از حرفه روابط عمومی ایران به جهانیان در قالب های مختلف از جمله دانشنامه و یا دایرةالمعارف امکانات ،دارایی های خود را به منضه ظهور و بروز و عرضه بگذارد. از آنجا که روابط عمومی یک رسالت الهی است بر ماست که از همه فرصتها و داشته های بالقوه برای بالندگی روابط عمومی ایران اسلامی در جهان امروز بهره گیریم .
در دهه هشتاد رهبری انقلاب اسلامی نهضت تولید اندیشه و علم و جنبش نرم افزاری را که پایه و اساسش بومی سازی بود مطرح فرمودند گویی از دغدغه های معظم له بود.لذا با فکر بومی سازی علم روابط عمومی ایده تدوین و نگارش دانشنامه ای که بتواند این ضرورت را محقق سازد در ذهنم نقش بست و از آنجا که گام نخست برای بومی سازی هر علمی ضرورت تجمیع داشته ها و اندوخته های آن علم است ضرورت تدوین دایرة المعارف روابط عمومی ایران را احساس و از همان زمان استارت اولیه به یاری حق و به مدد و همراهی اساتید و دوستان زده شد و مرا بر آن داشت که این مسیر را بپیمایم .که فضل و رحمت خدا شامل حالم شد و پس از سالها تلاش و مجاهدت علمی سرانجام در سال 1395 شمسی ثمره شیرینی داد و شاهد رونمایی از این اثر در 27 اردیبهشت سال 95 در تهران بودیم.اما خلاصه ای از شکل و محتوای این اثر:
دایرة المعارف آینه رشد و توسعه علوم و تفکر در جامعه ایرانی ماست این مجموعه با تقاریظ و دست نوشته های اساتید ملی و جهانی روابط عمومی آغاز شده از جمله پروفسور حسام الدین بیان ،پروفسور یحیی کمالی پور،پروفسور علی اکبر جلالی ،پروفسور علی اکبر فرهنگی ،پروفسور حمید مولانا ،پروفسور گوئل کهن،پروفسور حسن بشیر،دکتر شهین دخت خوارزمی،دکتر مهدی باقریان،دکتر هوشمند سفیدی،استاد جواد قاسمی،استاد میرزا بابا مطهری نژاد ،دکتر محمد رضا پور محمدی ،دکتر شهرام دبیری و... برای تدوین آن از ده هزار منبع استفاده شده و در دو جلد 1500 صفحه ای در قطع رحلی و در دو زبان فارسی و انگلیسی به صورت مصور منتشر و در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.
این کتاب بی بدیل در آسیا و منطقه اثری جامع و مرجع در عرصه روابط عمومی ایران محسوب می شود و در برگیرنده بیش از یک هزار و پانصد مدخل در موضوعات و عناوین متنوع از جمله مفاهیم ،اصطلاحات ،نظریه ها ،مدل ها،سیر تطور، رسانه ها،شخصیت ها،پژوهش،کتب ، رویدادها ،قوانین، و دهها عنوان دیگر می باشد.
از ویژگی های این اثر عام مشمول بودن ،اجتناب از سطحی نگری ،استفاده از همه سلایق ،مراعات اخلاق پژوهشگری و نهایتا ارائه تصویری روشن و همه جانبه علمی و فراگیر از روابط عمومی ایران و توانمند سازی این خانواده،و ایجاد بانک اطلاعاتی تمام عیار در کشور مان است.درکنار تدوین این دایرة المعارف تعریف و ایجاد نشان ملی افتخار دایرة المعارف روابط عمومی ایران که سالانه جهت تجلیل از روابط عمومی های علمی در کشور برگزارخواهد شد.حقیرازهمه بزرگواران،همکاران و اعضای خانواده بزرگ روابط عمومی ایران که همراهم بودند تقدیر و تشکر می نمایم.
|