درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
سه شنبه، 28 اسفند 1397 - 00:47   

طرح تدوین آیین نامه تبلیغات در حوزه کسب و کارهای اینترنتی کلید خورد

  طرح تدوین آیین نامه تبلیغات در حوزه کسب و کارهای اینترنتی کلید خورد


ادامه ادامه مطلب یک

فراخوان مقاله سومین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش های روابط عمومی

  فراخوان مقاله سومین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش های روابط عمومی


ادامه ادامه مطلب دو

"روابط عمومی اختاپوسی" در صدر مطالب پربازدید این هفته شارا

  "روابط عمومی اختاپوسی" در صدر مطالب پربازدید این هفته شارا


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی

  فراخوان چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  مدیر روابط عمومی محیط زیست همدان در جمع 5 مدیر روابط عمومی برتر محیط زیست کشور
  تقدیر قوه قضاییه از دکتر کاردگر و خدمات بیمه دانا
  اقدامات شاخص اداره‌کل روابط ‌عمومی استانداری‌ همدان در سال ۱۳۹۷
  تعامل رسانه ها و روابط عمومی ها تقویت شود
  سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان گفت: فعالیت روابط عمومی ها فرهنگی و جهت دار باشد
  انتشار ویژه نامه نوروزی بانک ملی ایران
  نقش روابط عمومی در گسترش افکار عمومی
  موزه بانک ملی ایران در ایام نوروز میزبان گردشگران است
  برداشت تا سقف پنج میلیون ریال از خودپردازهای بانک صادرات ایران امکان‌پذیر شد
  محمدرضا پارسیان سرپرست روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۰ تهران شد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 22858صفحه نخست » تازه های شبکه روابط عمومیجمعه، 24 اسفند 1397 - 09:56
زادروز پراودا
22 اپریل (دوم اردیبهشت) را زادروز «پراودا» نوشته اند که نقشی بس موثر در انقلاب 1917 روسیه و نوسان قدرت حزب کمونیست در شوروی برای 75 سال داشت. پراودا به عنوان ناشر افکار بلشویکها و صدای کارگران و زحمتکشان در 22 اپریل 1912 در پتروگراد (سن پترزبورگ) کار انتشار خود را آغاز کرد. این روزنامه قبلا هم وجود داشت ولی، نه به این صورت. [قبلا ناشر افکار همه چپگرایان و انقلاب طلبان روسیه بود].
  

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-   22 اپریل (دوم اردیبهشت) را زادروز «پراودا» نوشته اند که نقشی بس موثر در انقلاب 1917 روسیه و نوسان قدرت حزب کمونیست در شوروی برای 75 سال داشت. پراودا به عنوان ناشر افکار بلشویکها و صدای کارگران و زحمتکشان در 22 اپریل 1912 در پتروگراد (سن پترزبورگ) کار انتشار خود را آغاز کرد. این روزنامه قبلا هم وجود داشت ولی، نه به این صورت. [قبلا ناشر افکار همه چپگرایان و انقلاب طلبان روسیه بود].


    پراودا برای نخستین بار در اکتبر 1908 در شهر وین به چاپ رسیده بود که نسخه های آن به روسیه قاچاق می شد، یک روزنامه برون مرزی بشمار می آمد و انتشار آن منظم نبود. در سال 1908 لئو تروتسکی ناشر پراودا بود که آن را به عنوان یک روزنامه سوسیال دمکرات با هدف جلب هرچه بیشتر از روس های باسواد به سوی تئوری های سوسیال دمکراسی به عنوان راه نجاتی برای روسیه منتشر ساخته بود. وی این پراودا (در لغت به معنای حقیقت) را ارگان یک حزب نمی دید بلکه آن را با هدف ترویج «سوسیال دمکراسی» منتشر می ساخت. تروتسکی به دلایل مختلف «پراودا» را از سوم اکتبر 1908 در وین منتشر کرد که سه دلیل مهمترش دسترسی به سوسیال دمکرات های معروف اروپایی به منظور نوشتن مقاله، دریافت کمک مالی از چند ثروتمند هوادار بسط سوسیال دمکراسی و نیز به دور بودن از سانسور دولت روسیه و تعقیب قضایی از طریق ساختن (جعل) اتهام بود.


    نشست ژانویه سال 1910 چپگرایان روسیه به همکاری تنگاتنگ این احزاب و گروهها انجامید که قبلا منشعب بودند و هرکدام جداگانه فعالیت داشتند زیرا به این نتیجه رسیده بودند که جز با وحدت مساعی نخواهند توانست نظام تزاری را که به فساد گراییده و منطبق با واقعیات و منطق روز و خواست اکثریت نبود ساقط و قدرت را به دست گیرند. در این نشست قرار شده بود که «پراودا» ناشر همه احزاب و گروههای چپگرا و انقلاب طلب باشد.


لنین تلاش کرد که «کامنف» بلشویک (سوسیالیست افراطی) را وارد شورای سردبیری پراودا کند و کامنف با اعمال نفوذ و انتشار مقاله های تند و با انشایی صریح، سازش چپها را که «پراودا» زبان واحد همه آنها باید می بود بر هم زد و در نتیجه «پراودا» از 22 اپریل 1912 به عنوان روزنامه سراسری بلشویک ها و کارگران انقلاب طلب، انتشار خود را در پترو گراد با یک تیراژ صد هزار نسخه ای از سرگرفت. در سالهای 1912 تا 1914 «ویاچسلاو مولوتوف» سردبیر آن بود ولی لنین با اینکه در تبعید بود از دور همچنان بر پراودا ریاست فائقه داشت و مقاله بی نام می فرستاد. دولت روسیه بیکار نمانده بود و ماموران مخفی خورا وارد پراودا کرده بود [که تاریخنگاران آنان را «نفوذی» ها توصیف کرده اند که این واژه جهانی شده است]. یکی از این ماموران (نفوذی ها) به نام «میرون چرنومازوف» حتی عضو شورای سردبیری شده بود و دولت را از مفاد مقاله هایی که قرار بود چاپ شود قبلا آگاه می ساخت تا سانسور کند و نام نویسندگان مقاله های بدون نام و یا با نام مستعار را به دولت می داد و ....
بلشویک ها یک هفته نامه سنگین عقیدتی به نام «زوزدا» هم داشتند که در آن زمان خواندن و درک مطالب آن [به دلیل قلمبه نویسی، جملات طولانی، و وازگان فلسفی و نامأنوس] کار هر فرد نبود. پراودای تازه ساده نویس بود، نثری شیوا و دلنشین داشت و مطالب آن نویدبخش بود. با وجود این، پراودای حزبی بارها توسط دولت به محاق توقیف افتاد، اما بلافاصله پس از هر توقیف به نام دیگری به کار انتشار ادامه داد.


    از سال 1917 و پس پیروزی انقلاب که مقالات پراودا در آن نقش موثر داشت، لنین شخصا بازبین نهایی (پروف ریدر) مطالب آن شد ولی مطالب را سانسور نمی کرد، غلط ها را می گرفت و جملات را پس و پیش می کرد.

لنین با هدف پیاده شدن افکار خود (لنینیسم که همانا مارکسیسم عملی بود) پراودا را به صورت ابزاری جهت انتشار نامه های مردم و به ویژه نظرات اصلاحی آنان و نیز بحث های کمیته های حزب و شوراهای مختلف درآورد تا یک وسیله تبادل نظر عمومی باشد و تصمیمات دولتی، تنها چند هفته پس از انتشار در پراودا و جمع آوری اظهار نظر مردم نسبت به آنها، جهت تصویب و اجرا به مراجع مربوط ارسال می شد. وی شخصا به ضعف های اداری و دشواری ها (که از زبان کمیته های حزب و شوراها)، پیشنهادهای مردم و نظرات تازه که در پرودا چاپ می شد رسیدگی می کرد و حتی اصحاب این نظرات و پیشنهادهارا برای مذاکره حضوری دعوت می کرد و به همین دلیل، پراودا در آن سالها دارای 40 دبیر (ادیتور) بود که نامه ها و نظرات مردم و گزارش های کمیته های حزبی و شوراهای محلی و کمیسیون ها را تنظیم ژورنالیستیک می کردند.


لنین پراودا را به انتشار رویدادهای سایر کشورها تشویق می کرد و از آنجا که همانند مارکس معتقد بود که رسانه های کشورهای سرمایه داری زیر بنای بقاء و قدرت آنها هستند از دبیران پراودا خواسته بود که واقعیت ها را از درون گزارش های این رسانه ها که ممکن است ساختگی و فریبکارانه و غرض آلود باشند بیرون بکشند و تنها پس از پالایش نقل و چاپ کنند، دست آنهارا رو کنند و روی ضعف های آن نظام ها انگشت بگذارند تا مردم شوروی تصور نکنند که مرغ خانه همسایه تخم غاز می گذارد. همچنین سعی شود که رویدادهای ملل توسط خبرنگاران شوروی در محل تهیه شده و از دست اول باشند. دبیران تحریریه پراودا باید ضمن انتشار رویدادهای سایر کشورها و اظهارات مقاماتشان، نظرات خودرا بر آنها بنویسند تا مردم فریب نخورند. آگاهان روسیه شوروی (بلشویکی) باید درباره رویدادها و اظهارات مقامات ملل دیگر نظر دهند و این نظرات منتشر شود.


لنین در عین حال تلاش داشت که پراودا وسیله تبلیغات سازمانهای دولتی، تمجید و تعریف مقامات، و محلی برای انتشار مطالب بی حاصل آنها درنیاید که بعدا «ایزوستیا» برای انتشار اخبار منابع و موسسات دولتی و نیز «ترود» به منظور انتشار اخبار اتحادیه ها و نشریات ویژه جوانان و ... تاسیس شدند.


لنین با این عقیده صاحبنظران غرب موافق بود که روزنامه حزب نماد، مشعل و پرچمدار آن است که اگر غبارآلود شود، کم نور و یا ناپدید شود، حزب نیز از چشم مردم خواهد افتاد و ایدئولوژی حزب هرچند خوب و مترقی و داروی دردهای زمانه باشد به بایگانی (آرشیو) خواهد رفت. توصیه لنین این بود که روزنامه حزب برای کسب منفعت نیست و نباید به قیمتی عرضه شود که همگان نتوانند خریداری کنند. همین مردمی بودن «پراودا» تیراژ آن را به میلیون ها نسخه در روز رساند و وسیله ارتقاء معلومات مردم معمولی قرار گرفت و مدرسه و آموزگار مشترک همه آنان شد.


    پس از درگذشت لنین در 21 ژانویه 1924 مقامات حزبی و دولتی با دلخوری که از انتشار نامه ها و نظرات مردم و صورتجلسات کمیته های محلی پیرامون مسائل روزمره در پراودا داشتند به تدریج این روزنامه را به دست تئوریسین ها و مقامات حزبی سپردند که قبلا حتی یک لحظه در یک روزنامه کار نکرده بودند. این وضعیت به جایی رسید که در دهه 1950 در شورای سردبیری پراودا اثری از روزنامه نگار واقعی دیده نمی شد. در نتیجه، به تدریج این روزنامه مهم و عامل حفظ نظام شوروی از طریق آموزش همگانی و تحکیم وحدت مردم و پیشبرد هدف های مشترک جامعه، به ابزاری برای جنگ قدرت بدل شد که یک نمونه معروف آن رقابت خروشچف با مالنکوف از طریق مقالات پراودا است. این روزنامه همچنین به تدریج وظیفه افشای فساد در کشورهای رقیب را به فراموشی سپرد، از ابزارهای دیپلماسی دولت مسکو شد و به جای رسالتی که به آن سپرده شده بود به حملات مقاله ای و بکار بردن واژه های جذاب پرداخت که اثر منفی داشت.


    باوجود این، پراودا تا سال 1991 که بوریس یلتسین حزب کمونیست شوروی را منحل و اموال آن را توقیف کرد به عنوان ارگان حزب منتشر می شد ولی با تیراژی کم، زیرا که هدفهایش را گم کرده بود و جامعه شوروی نتوانسته بود روزنامه نگار ماهر پرورش دهد که بتواند از نظام آن حراست کند و پرودا را بر سر پا نگهدارد.


    در پی توقیف اموال حزب کمونیست (توسط یلتسین، یک کارگر ساده سیبریایی که از نردبان همین حزب بالا آمده بود)، به تحریریه پراودا گفته شد که اگر روزنامه نگار واقعی هستند؛ این گوی و این میدان، خودشان بروند و یک پراودای دیگر به همین نام منتشر کنند. آنان رفتند و پراودای خود را منتشر کردند که چون مهارت در نوشتن مطالب دلخواه مردم را نداشتند نتوانستند هزینه آن را از طریق فروش (تکفروشی و آبونمان) تامین کنند و مجبور شدند که آن را به یک یونانی دوستدار لنین به نام «یانی کاسوس» بفروشند و خانواده این یونانی به پراودا سر و سامان داده و به دو زبان روسی و انگلیسی (به صورت آنلاین) منتشر می کند. پراودای تازه که همچنان لگوی قدیمی را حفظ کرده تمایلات میهنی را بر چپگرایی افزوده و صورت یک روزنامه حرفه ای و در عین حال مدافع سوسیال دمکراسی و روسیه دوستی به خود گرفته (بازگشتی به سال 1908) که گاهی شدیدا دربرابر غرب و حرکات آن می ایستد و یک روزنامه افشاگر است.

منبع: www.iranianshistoryonthisday.com

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  فراخوان مقاله سومین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش های روابط عمومی


  فراخوان چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی


  «نوروز» کهنسال ترین آیین ملی در جهان


  چهارمین دوره جشنواره نشریات اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان از امروز آغاز می‌شود


  نوروز؛ نمایش قدرت اُمید در انسان


  انتقال مطالعه از نوشتار به آنلاین ـ کشف یک خطر بزرگ برای اطلاع رسانی منصفانه - کنترل سرچ انجین ها با اعلان


  چگونه فرآیند نشان دار کردن یک ملت را آغاز کنیم؟


  انتصاب اعضای شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان مازندران


  روابط عمومی‌ها باید نخستین مطالبه گران گفتمان سازمانی باشند


  طرح تدوین آیین نامه تبلیغات در حوزه کسب و کارهای اینترنتی کلید خورد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: تیرماه ۹۸ برگزار می‌شود/ چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی