درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 19:13   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد
  آژانس‌های روابط‌عمومی جهانی برای راه‌اندازی کمپین بحران آب و هوایی UNDP/ICCO همکاری می‌کنند
  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد
  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 22723صفحه نخست » ادامه مطلب دویکشنبه، 5 اردیبهشت 1395 - 08:42
دلنوشته یک کارگزار روابط عمومی: نقدی بر جایگاه زنان در روابط عمومی
مینا نظری - متاسفانه در اکثر سازمانها و ارگانها به این باور نرسیده اند که یک زن هم می تواند در سطح بالاتر و حتی مدیریت روابط عمومی یک مجموعه را به عهده گیرد.
  

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

روابط عمومی!!!
واژه روابط عمومی آنچه در ظاهر نشان می دهد نیست اگر بخواهیم کمی عمیق تر به این مورد نگاه کنیم همانطور که کسانی که این حرفه را برای خود انتخاب کرده اند می دانند؛
روابط عمومی از جایگاه بسیار مهم و ممتازی برخوردار است و با پتانسیل هایی که در اختیار دارد می تواند گامهای موثری را جهت پیشبرد اهداف بلند سازمان بردارد و با توجه به روند روبه رشد ارتباطات و حرکت بسیار شتابنده تکنولوژی و وسایل ارتباط جمعی، فعالین این عرصه می بایست همواره خود را به روز رسانی نمایند و در این راستا از کارکنان خلاق، با تجربه، تحصیل کرده و دارای دانش تخصصی روز و با معلومات بالا بهره مند شوند تا به صورت کارشناسانه با کمترین خطا در رفتار و ایجاد ارتباط صحیح مسیرهای مناسب و راهکار لازم را برای رسیدن به اهداف سازمان انتخاب نمایند.


با استفاده از سرمایه انسانی ( زن و مرد ) که از مهمترین ارکان هر مجموعه می باشد بهره جست تا به عنوان بازویی توانمند در اجرای سیاست های مدیریت ارشد سازمان ایفای نقش نماید. همانگونه که می دانیم روابط عمومی در هر سازمانی به عنوان پل ارتباطی درون سازمانی و برون سازمانی می باشد و می تواند اثرات مثبت یا منفی را در ایجاد روابط و تعامل بین کارکنان سازمان متبوع و سایر سازمانها را فراهم آورد.


از آنجائی که یکی از رشته های دانشگاهی که دارای زیر شاخه های گسترده ای هست، می توان به علوم ارتباطات و روابط عمومی اشاره کرد، رشته ای که پذیرش دانشجو ( زن و مرد ) به طور یکسان می باشد، یعنی توانمندی در این رشته به طور مساوی وجود دارد و باید در تمامی عرصه ها، گرایش ها و سمت های سازمانی با دیدگاهی مثبت و شایسته سالاری نگاه کرد، شاید تنها وجه تمایز و تفاوتی که می توان در برخی از عناوین و وظایف سازمانی بین کارکنان زن و مرد در روابط عمومی ها و حیطه کاری زنان شاغل قائل شد ، اموری است که مستلزم قدرت جسمانی و توانمندی فیزیکی می باشد و از طرفی هم جایگاه و منزلت و شاًن و حرمتی است که دین مبین اسلام و جامعه مدنی اسلامی برای این قشر زحمت کش جامعه در نظر گرفته است، زنان نشان داده اند همچنان که شاید حدوداً نیمی از شاغلین جامعه را تشکیل می دهند، می توانند در سایر مشاغل در رده های مدیریتی و مدیران ارشد سازمانها، ارگانها و دوایر مختلف به نحو شایسته انجام وظیفه نمایند و در این ارتباط توانمندیشان اگر بیشتر از مردان نباشد ، کمتر نیست. این موضوع در حرفه روابط عمومی چگونه است؟؟؟؟


متاسفانه بعلت نا آگاهی برخی از مدیران سازمانها، این موضوع به صورت تک بعدی دیده شده است و در تقسیم سمت های سازمانی رده های بالا و حتی مدیریتی، تنها از کارکنان مرد استفاده می شود و توجهی به این قشر عظیم با تجربه و تحصیل کرده بانوان در عرصه مختلف، خصوصاً در روابط عمومی ها نشده و مظلوم واقع شده اند.


زنان همواره نشان داده اند که در انجام امور محوله و تصمیم گیری و برقراری ارتباط با ارباب رجوع از صبر و حوصله زایدالوصفی برخوردار هستند و خصوصاٌ با توجه به ظرافت هایی که در علوم ارتباطات و روابط عمومی ها وجود دارد، توانمندی بیشتری در این زمینه دارند. اما با نگاهی گذرا می بینیم که بیشتر یا بهتر بگوییم اکثر کارشناسان، کارشناسان ارشد و شاغلین زن در روابط عمومی ها در امور دفتری و یا حداکثر در رده کارشناس بکار گرفته می شوند و آنان امیدی به ارتقاء سازمانی و استفاده از تحصیلات، تجارب کسب شده و ارزشمند خود ندارند و انگیزه خود را برای رشد و پیشرفت سمت سازمانی در رده های بالا و مدیریتی از دست داده اند، چون همواره بدلیل نگرش خاص مدیران ارشد سازمانها از کارکنان مرد در سمت های کلیدی و تصمیم گیری استفاده شده و می شود.


در این ارتباط به نظر می رسد باید یک بازنگری در دیدگاه مدیران ارشد صورت گیرد تا این فرصت برای زنان شاغل با تجربه و تحصیل کرده در این رشته فراهم آید تا آنان نیز با توجه به کسب دانش و تجارب طولانی در حیطه وظایف کاری و تسلطی که نسبت به کارهای مختلف سازمانی و روابط عمومی دارند ارتقاء سازمانی یافته و در راستای اهداف سازمان نقش مفید و موثری داشته باشند.


از دیدگاه قرآن و اسلام« زن» نقش محوری را در تربیت افراد جامعه و خانواده دارد، پس برخورداری این قشر از جامعه در مشاغل کلیدی کار دشواری به نظر نمی رسد که از عهده زنان خارج باشد.


اگر خداوند قوام اجتماع و اقتصاد جامعه را بر عهده مرد نهاده است، قوام تربیتی و ارتباطات صحیح آن را بر دوش زن گذارده است، زیرا زن کانون عاطفه و محبت در عالم هستی می باشد، مسئله مهمی که باید به آن اشاره کرد، نقش آفرینی زنان در ساختن افراد جامعه است، تربیت مردان توسط زنان انجام می پذیرد و این وظیفه زن را می توان «مدیریت پایه» یا «مدیریت سایه» نامید که توانایی اداره سیاسی جوامع بزرگتری را نیز دارند.


زنان صدر اسلام در شرایطی که در پرتو اسلام ناب محمدی ( ص )تعالیم ارزشمند اسلام را کسب کردند، در پیشبرد قافله تمدن و بقاء فرهنگ اسلامی کمتر از مردان نبوده اند و کافی است تاثیر بانوان بزرگ اسلام را همچون؛ حضرت خدیجه ( س )؛ حضرت فاطمه زهرا ( س ) و حضرت زینب ( س ) و زنان دیگری در این عرصه بررسی کنیم تا شاهد صدق و صحت این ادعا باشیم، لذا می بینیم پس از نزول قرآن، از صدر اسلام تا کنون زنان با الهام از این کتاب آسمانی، همانند مردان در نشر و گسترش دین مبین اسلام تلاش های گسترده ایی داشته اند که یکی از راههای ایجاد نهضت علمی در جامعه شده اند. با این اوصاف زنان دوشا دوش مردان در جامعه امروزی با توانمندی قابل ملاحظه ایی برای ساختن جامعه گام بر می دارند و زنان می توانند در جایگاه مدیریتی به صورت مدیری کارآمد حتی در برخی از موارد بالاتر از یک مدیر مرد، تاثیر گذارتر باشند که این امر در روابط عمومی ها نیز امری مستثنی نیست و باید نگاه مدیران ارشد سازمانها به نقش بسیار سازنده بانوان، نگاهی مثبت داشته باشند و در این ارتباط به آنان اعتماد شود، کما اینکه هم اینک بسیاری از مشاغل و سمت ها، حتی در رده های معاونت های ریاست جمهوری اسلامی، سفرا، شهرداریها، سازمانها به عهده زنان است، پس این توانایی وجود دارد که شاغلین زن در روابط عمومی ها با توجه به کسب دانش و تجربه ایی که دارند در رشته کاری خود حتی به عنوان مدیر روابط عمومی و یا مشاور مدیر عامل و سمت های این چنینی ارتقاء یابند.


متاسفانه روابط عمومی، همانطور که فعالین این حوزه با آن درگیر هستند، در ایران به گونه ای دیگر تعبیر شده است، آنچنان که فرهنگ غلط تماشای تلویزیون، رفتن به سینما، کتابخوانی، استفاده از تلفن همراه، شبکه های اجتماعی و ...باعث اختلال در روابط اجتماعی گردیده است؛ روابط عمومی نیز دچار چنین سرنوشتی شده است. متاسفانه بسیاری از مدیران ارشد شناخت کافی یا به طور کامل اطلاعاتی از روابط عمومی و جایگاه آن در سازمان و جامعه ندارند. حال ببینیم کارکنان و سایر مدیران چه نگاهی به روابط عمومی و کارکنان آن، علی الخصوص کارکنان زن شاغل در روابط عمومی ها دارند.


از دیدگاه مدیران و کارشناسان آیا فقط بانوان به عنوان کارمند منشی و دفتری و یا حداکثر کارشناسان بخش کوچکی از روابط عمومی هستند و وظیفه آنها در همین حد می باشد، پس تحصیلاتی که با خون دل خوردن و تلاش بسیار و نیز تحقیقات و ... کسب کرده اند باید در کجا مورد بهره برداری قرار گیرد؟ آیا این رفتار جز سرخوردگی و تحلیل نیرو چیز دیگری دارد؟ آیا زنان نیز باید همانند مردان به کارهایی که نیاز به توان جسمی و فیزیکی بیشتری دارد بپردازند؟ آیا یک کارشناس با مدرک غیر مرتبط با یک کارشناس یا کارشناس ارشد و یا دکتری مرتبط علوم ارتباطات و روابط عمومی می بایست در یک رده سازمانی و یا حتی پایین تر از کارمند مرد با مدرک غیر مرتبط باشد؟ چرا مدیران به این موضوع توجهی ندارند؟ آیا اعتمادی به کارآیی زنان ندارند؟ آیا کاری در سطح مدیریتی به آنان واگذار شده است که عدم صلاحیت کاری بانوان را نشان دهد؟ چرا مدیران مرد اگر خطایی در کار انجام دهند، کمتر از یک کارمند زن شاغل مورد توبیخ قرار می گیرند؟ چگونه کارکنان ارشد و یا مدیران مرد با آزمون و خطاهای بسیار، تجربه کسب کرده اند و اینک در جایگاه مدیر قرار می گیرند، اما به یک زن این اجازه داده نمی شود تا توانایی خود را در سطح سمت های بالاتر به ظهور رساند.


در اینجا شاید بتوان گفت این ضعفی است که در مدیران روابط عمومی هاسایه افکنده و حاصل انتخاب و انتصاب غلط آنها می باشد، چرا که نتوانسته اند جایگاه ویژه روابط عمومی و کارکنان و تخصص آنان را به مقامات ارشد معرفی نمایند و از طرفی علاقه ایی به جانشین پروری مدیریتی ندارند!! شاید که جایگاه آنان ممکن است به خطر افتد؟! و نتیجه این می شود که از دیدگاه مدیران و کارکنان سازمان، کارکنان روابط عمومی، کارمندانی هستند که چون قابل بهره وری در سایر واحدهای سازمانی را نداشته اند به روابط عمومی معرفی و جذب شده اند تا باری به هر جهت مشغول به کارهای خدماتی و برگزاری جشن و مناسبت ها و غیره شوند و فعالیت بانوان شاغل در روابط عمومی نیزکمتر از نیروهای خدماتی!!


حال آنکه روابط عمومی یک سازمان با استفاده از نیروهای متخصص و با تجربه و ماهر و تحصیل کرده می تواند بازویی توانمند در راستای سیاست های مدیریت ارشد و کلان محسوب شوند.


یکی از مواردی که مدیران از آن غافل هستند و علت آن عدم شناخت صحیح از توانمندی کارکنان بر اساس تخصص آنهاست که بدون توجه به تحصیلات عالیه و تجاربی که در زمانهای مختلف آموخته اند بهره کافی را نمی برند و این یکی از آسیب های جدی برای سازمان و یا روابط عمومی و مدیران می باشد.


یک روابط عمومی قدرتمند می تواند با استفاده از نیروهای کارآمد و با انگیزه، دستاوردهای بزرگ یک سازمان را در جامعه برجسته کند؛ جایگاه فعلی هر سازمان، به طور کلی نقشی است که روابط عمومی از آن مدیریت و سازمان در درون سازمان و یا برون سازمان ایفا نموده اند، و این بخاطر تبلیغات مثبت یا منفی روابط عمومی ها می باشد! در اینجا باز هم اشاره می کنیم به نقش بسیار بارز بانوان شاغل در روابط عمومی که می توانند با توجه به اینکه شاید نیمی از کارکنان سازمان (در برخی سازمانها) را بانوان تشکیل می دهند، نقش بسیار ممتاز و سازنده ایی در تعامل با کارکنان «زن» ایفا نمایند و به عنوان یک جایگاه ویژه به آن پرداخت.


متاسفانه در اکثر سازمانها و ارگانها به این باور نرسیده اند که یک زن هم می تواند در سطح بالاتر و حتی مدیریت روابط عمومی یک مجموعه را به عهده گیرد و او هم، همچون مردان با آزمون و خطا به جایگاه بالاتر سازمانی ارتقاء یابد و همواره در حق این قشر از بانوان شاغل در روابط عمومی که دارای تجارب و تحصیلات عالیه هستند اجحاف شده است.


چرا اجازه نمی دهند کارشناسان خبره شما در عرصه ارتباطات نیز بر روی سکوی پرتاب جهت ارتقاء سازمانی قرار گیرند، آیا این خواسته خلاف مقررات سازمانی است که یک زن در رتبه بالاتری قرار گیرد و با بکارگیری از تجارب و تغییر نگاه مدیریتی، یک روابط عمومی زنده و پویا را رهبری کند؟


حال آنکه اگر زنان مدیران خوبی نبودند، مردان نمی توانستند با آرامش در محیط کار فعالیت نمایند، این زنان هستند که مدیریت زندگی مردان را به عهده دارند و باعث شده اند مردان با حوصله بیشتر و بدون دغدغه به امور مدیریتی خود در سازمان بپردازند!


شاید از دید خوانندگان این مطلب را یک دیدگاه فمینیستی باشد! در حالی که اگر یک روز ، خانه تان بدون همسر و یا مادر باشد جو خانه و زندگی را چگونه تصور می کنید؟
یک سازمان یا ارگان برای برقراری ارتباطات برون سازمانی و درون سازمانی نیازمند یک روابط عمومی پویا و فعال است، شاید بتوان گفت در بسیاری از سازمانها روابط عمومی از جایگاه بسیار ممتاز و ویژه ای برخوردار است و نیروهای آن، افرادی تحصیل کرده، با تجربه و تحلیل گر هستند که این موضوع به نگاه مدیران ارشد آن سازمان و نوع معرفی این جایگاه از سوی مدیر روابط عمومی است. در این راستا افراد شاغل در روابط عمومی بایستی دارای ویژه گی های تخصصی و شخصیتی مناسبی باشند تا بتوانند نقش موثری را در روابط عمومی ایفا نماید که بدون اغراق می توان نقش پر رنگ بانوان شاغل در روابط عمومی را به طور ویژه ای نگاه کرد، چون برقراری ارتباط در زنان یکی از ویژگی های بانوان است ولی برای مردان اقتدار و استقلال مهمتر است!


از دوران کودکی می توان نقش برقراری ارتباط بانوان را مورد بررسی قرار دارد، حتماً شما دیده اید که دخترها، عروسک را به عنوان اسباب بازی انتخاب می کنند و با آن ارتباط برقرار می کنند، روانشناسان به این ویژگی زنانه «پیوند جویی» می گویند ( مجله سپیده دانایی، 1391 ) غیر مستقیم حرف زدن خانمها، شم زنانه، گزارشات توصیفی خانم ها و ... حاکی از آن است که زنان می توانند در روابط عمومی ها موفق باشند و با درک این ویژگی و استفاده مناسب از این پتانسیل ها نتیجه ایی جز این ندارد که بیش از 58 درصد شاغلان روابط عمومی را در آمریکا زنان تشکیل می دهند و نیمی از اعضای انجمن روابط عمومی این کشور نیز زن هستند همچنین بالغ بر 80 درصد دانشجویان رشته روابط عمومی زنان هستند. این میزان از حضور زنان و رابطه میان کاهش برابری حقوق دستمزدها در کار روابط عمومی، تعداد اندکی از زنانی را به مدیریت روابط عمومی دست پیدا کرده اند؛ تحت تاثیر قرار داده است. استنهام (1987)در بحث از افزایش تعداد زنان در بسیاری از رشته ها و این که بر اثر به کار گرفتن زنان در روابط عمومی چه اتفاقی ممکن است رخ دهد چنین می گوید: "ا�"ﺮ زﻧﺎن روﻳﻜﺮدﻫﺎی وﻳﮋه ای �'ﺮای ﻧﻴﺮوی ﻛﺎر �'ﻪ ﻫﻤﺮاه �'ﻴﺎورﻧﺪ، ا�"ﺰاﻳﺶ ﺣﻀﻮر آﻧﺎن در روابط ﻋﻤﻮﻣﻲ، آﻧﭽﻨﺎن ﻛﻪ اﻣﺮوزه ﺷﺎﻫﺪ ﻫﺴﺘﻴﻢ، ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻐﻴﻴﺮات ﻋﻤﺪه دﻧﻴﺎی ﻛﺎر ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ زﻧﺎن �'ﻪ دﻧ�'ﺎل دﺳﺘﻴﺎ�'ﻲ �'ﻪ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﻣﻲ ﻫﺎی ﻗﺪرت �'ﺮآﻳﻨﺪ اﻳﻦ �"ﺸﺎر، ﺣﺘﻲ ﻋﻈﻴﻢ ﺗﺮ ﻧﻴﺰباشد. " ﻧﻜﺘﻪ ﻗﺎ�'ﻞ ﺗﻮﺟﻪ در زﻳﺮ�"ﺮوه ﻫﺎی ﺷﻐﻠﻲ «ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن» این است که تعداد شاغلان ﻋﻠﻤﻲ، �"ﻨﻲ و ﺗﺨﺼﺼﻲ زﻧﺎن ﻛﺸﻮر �'ﻪ دﻟﻴﻞ ا�"ﺰاﻳﺶ زﻧﺎن ﺗﺤﺼﻴﻞ ﻛﺮده در سطوحﻋﺎﻟﻲ و ﻋﻠﻤﻲ رو �'ﻪ �"ﺰوﻧﻲ ﻧﻬﺎده، وﻟﻲ ﺗﻤﺮﻛﺰ زﻧﺎن عمدتا �'ﻪ ﻃﻮر اﺳﺎﺳﻲ، درزیر �'ﺨﺶ ﻫﺎی «ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن آﻣﻮزﺷﻲ» یعنی معلمان و مدرسان است.


با توجه به گپ صمیمی که با پروفسور فالکونی در یکی از همایش های بین المللی روابط عمومی داشتم، ایشان فرمودند در نشست های این چنینی از 5 نفر داور که در منصب داوری برای ارزیابی مقالات انتخاب می شوند، در آمریکا 3 نفر زن و 2 نفر مرد هستند، در حالیکه در ایران جایگاه حضور بانوان در این کمیته ها نادیده گرفته شده است و تمام داوران همگی مرد هستند ( از 5 نفر، 5 نفر مرد )، و نتیجه این می شود که در کشوری همچون ایران که سابقه اصیل و کهن در تمدن بشری دارد، در انتخابات برگزیده های روابط عمومی ها از 5 کارشناس برگزیده برتر و 30 مدیر برتر روابط عمومی و ... ، تنها یک نفر زن انتخاب می شود که جای تاٌسف و تاً مل دارد!!


به هر حال شاید این مطالب بیشتر به یک دلنوشته شباهت داشته باشد تا یک نقد و آسیب شناسی در عرصه جایگاه بانوان شاغل در روابط عمومی ها، اما این انتقاد به طور کامل وجود دارد که متاٌسفانه نگاهی منصفانه به جایگاه بانوان در روابط عمومی ها نشده و این روند ادامه دارد، اما در ادامه اجحافی که به بانوان و نقش آنان در روابط عمومی ها و شاید سایر سازمانها در کسب مناصب مدیریتی و کلان شده، باید گفت در حق بانوان خانه دار نیز بی توجهی شده است، آنان را به عنوان افراد ساده، خانه نشین، بدون شم اقتصادی، اجتماعی و ارتباطی، ناآگاه به مسائل روز، کم سواد و وابسته به همسر چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ آداب و معاشرت می دانند!! توانایی آنان نیز که قشر عظیمی از جامعه را تشکیل می دهند نادیده گرفته شده است و در این مقطع از دلنوشته ام لازم میدانم برخی از بایدها را بگویم!!


1- باید جایگاه واقعی زن از دیدگاه اسلام، قرآن، عترت و اجتماع در کتب درسی و رسانه های جمعی همچون صدا و سیما مورد توجه و پر رنگ تر دیده شود.


2- باید بینش، آگاهی و اطلاعات لازم به همسران در مورد اشتغال زنان و تاثیر گذاری آنها در صحنه فرهنگی و اقتصادی خانواده آموزش داده شود.


3- باید زنان خانه دار را با هدف تامین آتیه آنان در دوران ازکار افتادگی، کهولت سن، بی سرپرستی، طلاق یا فوت بیمه نمود تا آسیب کمتری به این قشر مظلوم جامعه از نظر اجتماع وارد شود و امنیت و ایمنی و سلامت را برای آنان فراهم آورد.


4- باید در برهه های مختلفی از زمان به عنوان عامل انگیزشی، مدیریت و هدایت و رهبری برنامه ها، پروژه های اجرایی را به بانوان شایسته و متخصص و کارآزموده و ماهر و کارآمد واگذار نمود تا توانمندیهای خود را نشان دهند.


5- مدیران در ارتباط با موضوع جانشین پروری به بانوان با نگاهی منصفانه و مثبت بنگرند تا در آینده شاهد مدیرانی لایق از این قشر جامعه باشیم.


6- باید با توجه به اهمیت و جایگاه زنان در اسلام، در ابعاد اقتصادی و عدالت اجتماعی که برای زنان قائل است و در نظر گرفتن قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصولی همچون؛ اصل سوم ، دهم، بیستم، بیست و یکم و ... و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی، به طور برابر نگاه کرد و اجازه داد از قدرت و نیروی خلاق زنان که به عنوان نیمی از نیروی کار و منابع انسانی هستند، استفاده کامل شود.


7- باید با آگاهی بخشی و آموزش مدیریت، مشارکت و بحران به همسران و فرزندان ایشان، بار سنگین اداره امور منزل و تربیت فرزندان را سبک نمود تا فشار کمتری به بانوان(بالاخص شاغل) در عرصه زندگی وارد شود.


8- باید با نگاه و نگرشی صحیح، باورها و پندارهای غلطی که در جامعه در مورد استعداد و توانایی کم بانوان(قشر ضعیف) در اشتغال و عهده گرفتن مشاغل کلیدی، نهادینه شده، اصلاح گردد تا بانوان همانطور که دوشادوش مردان در قسمت های مختلف جامعه که چرخ های جامعه را به حرکت در می آورند، در مدیریت آن نیز سهیم باشند.
9- باید محدودیت های ارتقاء مشاغل در سمت های کلیدی را ازمیان برداشت تا با انگیزه بیشتری در اداره جامعه حضور داشته باشند و قطعاً با توجه به روحی دقیق و وسواس آنان، کارها با خطای کمتری پیش خواهد رفت.


10- در عرصه و حوزه روابط عمومی باید دوره هایی را برای مدیران روابط عمومی ها برگزار کرد تا نگاه و نگرش آنان نسبت به نیروی زن شاغل در روابط عمومی ها و ارتقاء سمت های سازمانی، بر اساس شایسته سالاری و تخصص و تحصیلات ارتقاء یابد.


11- باید زنان و فعالان موفق در عرصه ها و تخصص های مختلف در حوزه روابط عمومی ها را شناسایی و در مجامع و محافل درون سازمانی و همایش های برون سازمانی معرفی و از آنان تجلیل به عمل آید تا انگیزه ایی برای سایر بانوان شاغل باشد و بر همگان ثابت شود که توانایی زنان در حوزه روابط عمومی و علوم ارتباطات نه تنها کمتر نیست بلکه در برخی از رشته ها موفق تر و دارای درجات بالای علمی و تخصصی هستندو نسبت به مردان از جایگاه ممتازی برخوردار هستند.


در خاتمه و نتیجه، خاطر نشان می گردد که امر توسعه و رشد جامعه بدون در نظر گرفتن نقش مهم زنان امکان پذیر نیست و بدون مشارکت مستقیم یا غیر مستقیم آنان جامعه نمی تواند به صورت تک بعدی مسیر توسعه را طی کند، زنان دارای انرژی و توانایی قابل ملاحظه ایی هستند که با کمی توجه و میدان دادن در عرصه مدیریتی و مشاغل رده بالا، می توان به کارآمدی آنان پی برد، آنان علاوه در محیط خانه، همسرداری و تربیت فرزندان در عرصه اجتماع نشان داده اند که می توانند مدیران موفقی باشند، کما اینکه همانگونه که در مطالب بالاگفته شد، در سمت هایی همچون معاونت هایی ریاست جمهوری اسلامی، شهرداریها، سخنگوی وزارتخانه، سفیر، مدیران ارشد، حتی در برخی از دولتها به عنوان وزیر، توانسته اند توانمندی خود را علاوه بر وظیفه سازمانی و اجتماعی، آن را به رخ بکشند، پس باید به آنان میدان داد تا با انگیزه بیشتری در جامعه حضور یابند و از تجارب، تحصیلات و مهارت آنها بهره جست.


تدوین استاندارد های لازم جهت ارزیابی در تشخیص شایستگی حرفه ای زنان در حوزه روابط عمومی و تدوین قوانین خاص جهت الزامی نمودن سازمان های دولتی به اختصاص بخشی از پست های سطوح مدیریتی به زنان در روابط عمومی از اهداف اصلی هر سازمان باید باشد.
 

کارشناس ارشد علوم ارتباطات از دانشگاه علامه طباطبایی ،کارشناس پژوهش و نظرسنجی  دفتر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق تبریز

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
سهیلی
| 1395/4/16 - 00:26 |     0     0     |
متنی که در این قسمت گذاشته شده است، در بخش های وسط متن ناخواناست.


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  نتایج یک مطالعه: روابط‌عمومی تأثیر قابل توجهی بر رشد کسب‌وکار دارد


  رسانه سمی


  چرا بهره‌وری ما را مضطرب می‌کند؟


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد