به گزارش تابناک رضوی، تشخیص در تغییر و ضرورت ایجاد تحول اساسی در ارکان و بدنه مدیریتی و اداری آستانقدس رضوی توسط تولیت جدید نشانگر شناخت خوب وی از این مجموعه معنوی و گسترده است.
همچنین آغاز این فرآیند و تحول از حراست این سیستم اتفاقی امیدآفرین بود و تداوم این روند با تغییر مدیر روابط عمومی را میتوان به فال نیک گرفت چرا که همواره دیوار بلند ارتباطی میان آستان قدس رضوی با مردم و حتی رسانه ها مانعی جدی در دستیابی به اهداف معنوی در این منظومه مقدس به شمار میآمد اما به راستی انتصاب یک مدیر غیربومی (در بهترین حالت و با فرض وجود بیشترین شایستگیها) به چه میزان میتواند امیدوارکننده و تسهیلگر موانع موجود در این نهاد مردمی باشد؟!
آیا به راستی تغییر یک مدیر در بدنه یک سیستم به شدت عریض و طویل می تواند حلال همه مشکلات و مسایل شود و عدم شناخت وی از بدنه گسترده این مجموعه باعث خدشه در کار نخواهد بود؟! و آیا گزینه بومی متناسب با این جایگاه خطیر در استانی که مهد بزرگترین اساتید رسانه ای و فعالان ارتباطات در کشور است را نمیشد یافت یا امین و مورد وثوق با تولیت جدید شناسایی نمود؟!
به خصوص اینکه در یکی دوسال اخیر، روابط عمومی در آستان قدس رضوی با بهره مندی از برخی نیروهای حرفهای رسانهای و برخی تغییرات داخلی بهترین ارتباط را با رسانه ها - و حتی منتقدان- داشت و با وجود برخی محدودیتها و شاید نگرش بسته و به شدت سنتی موجود در اداره این مجموعه معنوی نه چندان پاسخگو و بروکرات، توانست بهترین رویکردها را به منصه ظهور رساند.
از سوی دیگر با توجه به رسالت خطیر روابط عمومی در هر مجموعه ای در راستای تعالی تعاملات و ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی به نظر می رسد این انتصاب غیر بومی، میتواند منشا برخی تهدیدها باشد که خوب است مورد توجه قرار گیرد به ویژه اینکه گستردگی حیطه فعالیتها و وجود انبوهی از مخاطبان و نیز زائران ایرانی و غیر ایرانی، نوع انتظارات را از روابط عمومی آستان قدس رضوی بالا برده و نگرشی جهانشمول را میطلبد تا فضایل اسلام ناب محمدی(ص) و زیباییهای رضوی را در عرصه ملی و بینالمللی، هنرمندانه، عرضه نماید.
همچنین بیم آن میرود که زمانبر بودن آشنایی مدیر جدید روابط عمومی با سیستم آستان قدس و نیز گستره استان خراسان رضوی و ظرفیتهای گسترده و اقتضائات آن باعث از دست رفتن برخی فرصتها گردد که در این راستا بهرهگیری از تجربیات دلسوزان سابق و ایجاد زمینه تعامل شایسته با رسانههای فعال در استان و اساتید و فعالان روابطعمومیها پیشنهاد میشود.
البته رسانه ای بودن محمد امین توکلیزاده و آشنایی او با سیستمهای اداری از جمله نقاط قوت وی محسوب میشود چرا که پیش از این در سوابق مدیریتی خود قائم مقامی شبکه پنج رسانه ملی، مدیرکل اداری و مالی معاونت سیما، مدیرکل اطلاعات وبرنامه ریزی معاونت سیما، قائم مقام مرکز بسیج رسانه ملی، سرپرست برنامهریزی و اداری مالی مرکز سیما فیلم، مشاور اجرایی و مدیر امور عمومی معاونت امور مجلس و استانهای صدا وسیما را داشته است.
آنگونه که در سوابق توکلیزاده آمده است وی، نویسنده مقالات مختلفی در حوزههای فرهنگی، رسانهای و سیاسی بوده و سابقه تدریس در دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی را در کارنامه خود دارد که باید دید در بدنه سیستمی که ادبیات و روح حاکم بر آن و حتی لحن نامهنگاریها به شدت سنگین و فوق رسمی و گاه توام با القاب مبالغه آمیز است نیز میتواند در بسط گفتمان امام راحل(ره) و منویات ولایت و انقلاب اسلامی موفق باشد!؟
در مجموع اصل این تحول نشانگر درایت و اهمیت قائل شدن تولیت جدید مبنی بر ضرورت بهینه سازی تعاملات و نیل به پاسخگویی هرچه بیشتر در این نهاد ولایتمدار است و نگرش عالمانه و رویکرد عملی سادهزیستانه حجتالاسلام والمسلمین رئیسی و عزم ارزشمند ایشان مبتنی بر راهبردهای رهبر معظم انقلاب در خدمت به محرومان و مستضعفان، نیازمند پیش بینی ظرفیتهای مختلف ارتباطی، رسانه های اجتماعی و داشتن روحیه پاسخگویی و نیل به شفافیت در این نهاد عظیم و معنویست که امیدواریم مدیر جدید روابط عمومی آستان قدس رضوی در احصای بسترهای مناسب و انجام این رسالت خطیر در جایگاه خادمی ولینعمتمان، حضرت غریبالغربا(ع)، کوشا و موفق باشد.
|