شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- محتوای ویروسی مثل هدیهای است که از مراتب بالاتر به پایینترها ارسال میشود. گاهی اوقات این هدیه کاملا غیرمنتظره و دیگر مواقع یک برنامه با قصد قبلی است اما اگر آمادگی مدیریت این فرصت را نداشته باشید، یک کسب و کار بالقوه را از دست خواهید داد. وقتی یک وبلاگ یا پست اجتماعی در همه جا منتشر یا به اصطلاح ویروسی میشود، شما پنجره کوچکی از فرصت را در اختیار خواهید داشت. به محض انتشار محتوا، گامهای زیر را برای به حداکثر رساندن میزان دسترسی به آن طی کنید.
1- یک هدف را تنظیم کنید
آیا با راهاندازی این کمپین ویروسی قصد رشد تعداد followerهای خود در شبکه اجتماعی را دارید؟ شاید شما فقط انتظارات کم و قصد افزایش فروش را داشته باشید. در هر صورت، در پی انتخاب یک هدف روی آن تمرکز کنید. از خود این سوال را بپرسیدکه کسبوکارتان چگونه میتواند بهترین استفاده را از این ویژگی ویروسی ببرد.
2- ویژگیها و پارامترهای هدف را تعریف کنید
به طور حتم شاید شما قصد ارتقای ترافیک سایت را داشته باشید اما این میزان تا چه حد باید باشد؟ با نوشتن ارقام واقعبینانه، از تمرکز روی این اهداف مطمئن شوید. برای مثال، من میخواهم در یک بازه زمانی 48 ساعته تعداد خوانندههای منحصربهفرد پست وبلاگم به 1000 نفر برسد. این یک هدف واقعبینانه برای من است و به آسانی نیز قابل پیگیری خواهد بود. موفقیت با معیارهای خاص و نه فرضیات متعالی تعریف میشود.
3- یک برنامه بک آپ داشته باشید
فقط این طور تصور نکنید که محتوایتان ویروسی خواهد شد. ما همیشه نمیتوانیم رفتار عموم مردم و نحوه انجام واکنش نسبت به داستان خود را پیشبینی کنیم. هرگز فقط به یک ایده خاص نچسبید. چند پیشنویس مختلف از تفکرات خود را تهیه کنید و ببینید کدام یک بهترین نتایج را در پی خواهد داشت. برای مثال، مردم وجود حیوانات خانگی در محل کار را دوست دارند. تصویری از گربه کوچولوی خود در کلاه بابانوئل و ویدئویی از تلاش رئیستان برای گذاشتن کلاه روی سر خود را ارسال کنید. حالا، ببینید که دسترسی به کدام موجود زنده از دیگری جالبتر است.
4- از پرداخت هزینه نترسید
به ارتقای جایگاه پست خود در رسانههای اجتماعی و سرمایهگذاری در استراتژیهای تبلیغ پولی بیندیشید اما از تزریق مبلغ کلان و فوری به کمپینتان پرهیز کنید. به این موضوع مثل ریختن یک لیوان شیر فکر کنید. ریختن سریع شیر به داخل لیوان باعث پاشیده شدن آن به محیط اطراف خواهد شد. به این ترتیب با واژگون شدن لیوان شما باید یک بار دیگر این کار را انجام دهید. به آهستگی میزان را بالا ببرید. اگر متوجه شدید که استراتژیهای پولی شما بهشدت میزان دسترسی را افزایش داده است، آن گاه کمی بیشتر سرمایهگذاری کنید.
5- در مکالمات followerها را به سوی خود جذب کنید
این راهی عالی برای جذاب نگه داشتن داستان تا حد ممکن است. برای مثال، چنانچه درباره یک موضوع بحث برانگیز وبلاگ نویسی میکنید، امکان اظهار نظر را به وجود بیاورید. همواره به یاد داشته باشید که همه با شما موافق نیستند اما حداقل مکالمه بین افراد در بخش اظهارنظرها مرتبط و همیشگی خواهد بود. هر چند ساعت یک بار، بیمقدمه حرفی را بزنید. سخنانfollowerهای خود را نادیده نگیرید. تاییدها و به بحث پیوستنهای شما مردم را همچنان مجذوب نگه خواهد داشت.
6- این پست را روی پلتفرمهای متعدد به اشتراک بگذارید
اگر متوجه شدید که یک پست فیسبوک در حال ویروسی شدن است، مشابه همان محتوا را در دیگر پلتفرمهای رسانههای اجتماعی به اشتراک بگذارید. از نمایش این داستان مشابه در صفحه اصلی وبلاگ یا وبسایت خود نهراسید. بیشترین استفاده را از محتوای ویروسی خود ببرید. آن را همچنان منحصر به یک پلتفرم نگه ندارید. همیشه پست خود را مناسب همه پلتفرمها بکنید. با سایزبندی مجدد تصاویر، تعدا کاراکترها را در صورت لزوم کاهش دهید.
7- با ارائه قسمت دوم کار را ادامه دهید
ویروسی شدن یک داستان معمولا به دلیل ایجاد احساس یک ارتباط شخصی در دل افراد است. مردم به این ترتیب دقیقا به دلیل برقراری ارتباط با محتوای شما، آن را با دیگران به اشتراک خواهند گذاشت. از ارائه قسمت دوم محتوای خود ترس به دل راه ندهید. بهعنوان نمونه، در صورت ارسال یک ویدئو و معرفی گربه کوچولوی جدید خود در دفتر کارتان، یک هفته یا مدتی بعد از آن، قسمت دوم ویدئوی فوق را منتشر کنید.این ویدئو شاید حاوی تصاویری از بازی کردن حیوان کوچولوی شما با همکارانتان یا رانندگی در کنار همدیگر باشد. با تبدیل محتوا به یک روایت آشکار، میتوانید روند جذابیت این محتوای ویروسی را برای مدتی طولانی حفظ کنید.
8- به آن گروه از سردمداران صنعت دسترسی پیدا کنید که شاید محتوای شما را با ارزش بیابند
وبلاگنویسان، بازاریابان و کارشناسان صنعت همیشه در پی کشف یک داستان جدید هستند. پذیرای دنیای شگفتانگیز رسانهها باشید. اگر یک نفر پستی را فرستاد که طرفداران زیادی داشت، شما به سرعت خواهید دید که دیگر رسانههای آنلاین چگونه پیشنویس یک نسخه مشابه را تهیه میکنند.
9- یک مطالعه موردی را درباره موفقیت ویروسی خود انجام دهید
مردم مطالعات موردی را دوست دارند. از کمپین ویروسیتان بهعنوان راهی برای جذب کردن دیگران به سوی خود پس از خاموش شدن سروصداها استفاده کنید. این اقدامات شامل ارائه یک سری اسکرین شات و شرح جزییات طرح رشد و توسعه محتوای آنلاین خود به مرحله بعدی میشوند.