درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 5 مهر 1399 - 11:59   

وبینار آموزشی تکنیک‌های نوین روابط عمومی برگزار شد

  وبینار آموزشی تکنیک‌های نوین روابط عمومی برگزار شد


ادامه ادامه مطلب یک

فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی

  فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب دو

تقویم روز ارتباطات/  نخستین دوره فوق لیسانس روزنامه نگاری

  تقویم روز ارتباطات/ نخستین دوره فوق لیسانس روزنامه نگاری


ادامه ادامه مطلب سه

وبینارهای آموزشی روابط عمومی

  وبینارهای آموزشی روابط عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان: روابط عمومی به معنای این است که تمام فعالیت های دستگاه احصاء و هدفگذاری شوند
  فن‌آوری هوش مصنوعی و اینترنت نسل پنجم در خدمت «خانه هوشمند آینده»
  آیا نسل پنجم شبکه تلفن همراه برای سلامتی انسان‌ها خطرناک است؟
  چگونه پیام‌های حذف شده واتس اپ را بخوانیم؟
  اصول مذاکرات خوب، اصولی یا حرفه‌ای
  انتصاب مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد
  راهکارهایی برای اجرای بهینه استراتژی‌های روابط‌عمومی در لینکدین
  باز نشر/ شیوه نامه تهیه و انتشار بروشور
  تقویم روز ارتباطات/ نخستین دوره فوق لیسانس روزنامه نگاری
  استراتژی های بازاریابی پایدار با رویکرد طراحی برای محیط زیست
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 22221صفحه نخست » مقالات روابط عمومیسه شنبه، 10 فروردین 1395 - 08:56
گریزی از خلاقیت نیست
خلاقیت، مانند غول چراغ جادو است که نمی‌توان آن را برای همیشه در داخل بطری نگه داشت. از سویی دیگر، هیچ مدیری نمی‌تواند به‌طور قطع پیش‌بینی کند که خلاقیت، کجا، توسط چه کسی و چگونه روی خواهد داد.
  

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

 

در سال‌های اخیر، پژوهش‌ها و تحقیقات بسیاری در ارتباط با خلاقیت صورت پذیرفته است که از لابه‌لای نتایج و دستاوردهای آنها می‌توان این واقعیت را دریافت که سوء تعبیرها و برداشت‌های نادرست بسیاری در ارتباط با خلاقیت وجود دارد که برخی از آنها در میان مدیران تازه‌کار و کم تجربه شایع‌تر است و در اینجا به پنج مورد از مهم‌ترین آنها اشاره خواهد شد.پس از مطالعه این پنج سوء برداشت، هر مدیری به‌ویژه مدیران تازه کار باید از خود بپرسند که آیا تاکنون چنین سوءبرداشت‌هایی در مورد خلاقیت در ذهن‌شان وجود داشته است و اگر چنین بوده، دوری جستن از این برداشت‌های نادرست چگونه می‌تواند به بهبود توانایی‌های مدیریتی تان در حوزه استفاده حداکثری از پتانسیل خلاقانه گروه شان کمک کند.

سوءبرداشت شماره 1: افراد شما هرچه باهوش‌تر باشند، خلاق‌ترهم خواهند بود: هوش و استعداد افراد ارتباط چندانی با توانایی خلاقانه آنها ندارد. همین‌که شما از هوش و استعداد متوسطی برخوردار باشید – با IQ حدود 120کافی است تا دست به خلاقیت بزنید و تفکر خلاقانه از خود بروز دهید. بنابراین بدانید و آگاه باشید که لازمه خلاق بودن، باهوش بودن و برخورداری از استعدادهای خاص و درخشان نیست و هر کسی با هر بهره هوشی می‌تواند خلاق باشد و دست به خلاقیت بزند.

سوء برداشت شماره 2: جوان ترها از پیرترها خلاق ترند: سن افراد، شاخص تعیین کننده‌ای در بروز پتانسیل خلاقانه آنها نیست. تحقیقات نشان داده که بین 7 تا 10 سال طول می‌کشد تا یک فرد به دانش و آگاهی نسبی در یک حوزه دست یابد. به نحوی که قادر باشد در آن زمینه خاص دست به خلاقیت و نوآوری بزند. بنابراین در دنیای کسب و کار، خلاقیت در تمام کسانی که به بلوغ کاری رسیده‌اند، قابل شکل‌گیری است. بر این اساس، همان‌طور که افراد تازه کار ممکن است هم خام و بی‌تجربه و در نتیجه ناتوان از بروز خلاقیت‌های پی در پی باشند، افراد کارآزموده و باتجربه نیز ممکن است به‌دلیل گیر کردن در قید و بندهای الگوهای جاافتاده و سنتی، از خلاق بودن و خلاقانه عمل کردن دور شوند.

سوء برداشت شماره 3: خلاقیت، فقط مخصوص افراد خاص و برگزیده است: ابراز تمایل برای خلاقانه عمل کردن با در نظر گرفتن ریسک‌ها و مخاطرات آن و تلاش برای جور دیگر دیدن در بروز خلاقیت در افراد گروه بسیار موثر است. اما همه اعضای یک گروه باید بدانند که خلاقیت، مخصوص افراد و مناصب خاصی که ریسک پذیرهستند، نیست. بنابراین به افراد گروه تان بفهمانید که خلاق بودن به معنای رفتن به درون دهان اژدها نیست و خلاقیت، فرد و منصب خاصی نمی‌شناسد. مدیران هم خود باید به این واقعیت توجه کنند که ایده‌های خلاقانه موجب ایجاد دگرگونی‌ها و انقلاب‌های بزرگ در صنعت و تجارت شده است و این دگرگونی‌ها را می‌توان در هر سازمان و شرکتی ایجاد کرد و گسترش بخشید.

سوء برداشت شماره 4: فعالیت‌های خلاقانه، لزوما انفرادی و شخصی هستند: درصد بالایی از مهم‌ترین اختراعات و نوآوری‌های تاریخ بشر در نتیجه کار گروهی و هم اندیشی یک گروه شکل گرفته است. اعضای باهوش و ماهر یک گروه قادرند با تعامل سازنده و روی هم ریختن ایده‌های خلاقانه خود، دست به کارهای بزرگی بزنند. قوه خلاقانه هر کدام از اعضای گروه در کنار قوای سایرین، تاثیرگذاری بیشتری پیدا کرده و به نوآوری‌های بهتر و بیشتری منتهی می‌شود. بنابراین، اعضای گروه باید اندیشه‌ها و ایده‌های خلاقانه و متفاوت خود را در قالب خلاقیت گروهی پرورش دهند و به خلاقیت فردی صرف بسنده نکنند.

سوء برداشت شماره 5: خلاقیت را نمی‌توان مدیریت کرد: خلاقیت، مانند غول چراغ جادو است که نمی‌توان آن را برای همیشه در داخل بطری نگه داشت. از سویی دیگر، هیچ مدیری نمی‌تواند به‌طور قطع پیش‌بینی کند که خلاقیت، کجا، توسط چه کسی و چگونه روی خواهد داد. با این همه، شما به عنوان یک مدیر می‌توانید شرایطی را به وجود آورید که در آن، خلاقیت و نوآوری‌های حاصل از آن، بیشتر و بهتر اتفاق بیفتد. بنابراین می‌توان ادعا کرد که خلاقیت را می‌توان مدیریت و هدایت کرد.

اما درس‌های نهفته در این پنج سوءبرداشت کدامند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که هر گروهی دارای پتانسیل خلاق بودن و در نتیجه آن نوآور بودن است اما برای بروز و نمایان شدن این پتانسیل نیاز به تحقق شرایط و مقدمات خاصی است که تدارک دیدن و مهیا ساختن شرایط برای بروز مطلوب خلاقیت به یکسری اقدامات نیاز دارد. بنابراین از شما به عنوان مدیر انتظار می‌رود تا:

با دقت، ترکیب اعضای گروه تان را تعیین کنید.
محیط فیزیکی و روانی کار را تقویت و تلطیف کنید.
ابزارها و تکنیک‌هایی که موجب گسترش ایده پردازی و خلاقیت می‌شوند را ایجاد کنید.
فرآیند خلاقانه را به بهترین نحو مدیریت کنید تا بهترین ایده‌ها و نگرش‌ها در سازمان تان متجلی شده و به صورت محصولات، خدمات و فرآیندهای نوآورانه و مبتکرانه بروز پیدا کنند.
بهترین نقطه آغاز برای این حرکت، آشنا شدن با مراحل مختلف فرآیند خلاقیت است.

فرآیند خلاقیت: فرآیند خلاقیت شامل چهار مرحله زیر است:
1)
تیم‌تان را بچینید: شما باید اعضای تیم‌تان را به گونه‌ای انتخاب کنید که بیشترین خلاقیت را ارائه دهند.
2)
فرصت‌ها را شناسایی کنید: سپس از اعضای گروه بخواهید مسائلی که حل آنها نیازمند خلاقیت و نوآوری است را شناسایی کنند.
3)
گزینه‌های متعددی تولید کنید: در مرحله بعد و با استفاده از تفکر کثرت‌گرایانه، اعضای گروه باید یکسری ایده‌ها و گزینه‌ها برای حل مساله مطرح شده، ارائه دهند.
4)
روی بهترین گزینه اتفاق نظر کنید: در این مرحله اعضای گروه ‌باید روی بهترین گزینه و راه‌حل مساله اتفاق نظر کنند و ارزشمندترین و خلاقانه‌ترین محصول، خدمت یا روشی را ارائه دهند.
تمام این مراحل، دارای اهمیت بسیار و کلیدی بوده و موفقیت گروه در خلاقیت در گرو تحقق یافتن مطلوب و کامل همه این مراحل است و وظیفه شما به‌عنوان مدیر در این میان عبارت است از؛ حصول اطمینان از حرکت گروه در مسیر درست منتهی به خلاقیت
.

 

مرگ جمع‌سپاری خلاقانه

اما اکنون سوال اینجا است که تغییرات لازم برای ایجاد ارزش تجاری مطلوب چیست؟ این موضوعات موانع آشنایی است بر سر راه کسانی که در صنعت نوآوری مشغول هستند.


برای مثال چه بسیار طرح‌های جمع‌سپارانه‌ای هستند که با وجود نتایج چشمگیرشان باز از جانب مدیران دیگر مورد اقبال قرار نمی‌گیرند چرا که به دلایل مختلف از مشارکت دادن دیگران هراس دارند و در همین کج‌سلیقگی‌ها چشمه خلاقیت بسیاری می‌خشکد و کارمندان را به این نتیجه می‌رساند که انگار بین آنان که خوش‌فکرند با آنانی که نیستند تفاوتی نیست! در واقع وجه تمایز بین مدیران موفق و ناکام در همین اهمیت به نوآوری و مشارکت ایده‌های دیگر است.در واقع به زبان آمار و ارقام، طیف وسیعی از نیروهای خلاق در گیر و دار این بی‌مهری‌ها از چرخه سودآوری و افزایش راندمان سازمان حذف می‌شوند.


البته جمع‌سپاری‌های زودبازده با وجود نقش مثبتی که در بهبود شرایط ساختاری یک سازمان دارد می‌تواند در بخش‌های مدیریتی ایجاد چالش کند.به بیان دیگر، چالش اساسی هنگام عملیاتی شدن ایده‌ها رخ می‌دهد وگرنه همه چیز روی کاغذ شرایط ایده‌آل را متصور است. به بیانی تجربی، جمع‌سپاری‌ها قابلیت تبدیل به ساز و کار طولانی‌مدت را ندارد و صرفا محدود به دوره‌ای کوتاه می‌شود.


چالش مهم دیگر را می‌توان در بروز محدودیت‌هایی جست‌وجو کرد که هنگام عملیاتی شدن یک ایده تبلور می‌یابد؛ درست زمانی به هر دلیلی از سوی کارفرما فشار وارد می‌شود که محدودیت زمانی و مالی وجود دارد و پروژه هر چه سریع‌تر باید اتمام پذیرد؛ در این حالت حتی اگر کارمندان از تخصص و دقت بالایی هم برخوردار باشند باز هم نمی‌توانیم منتظر نتیجه درخوری در آخر باشیم.


مدیرانی که مبادرت به جمع‌سپاری می‌کنند باید متوجه یکسری از موارد باشند که می‌تواند سودآوری سرمایه‌گذاری‌شان را تضمین کند:
1- درک رویکرد: برای این منظور باید از درس‌های شرکت‌های موفق در جمع‌سپاری کوتاه‌مدت عبرت بگیرند و در ضمن بازار مناسب را برای فروش خدمات یا محصول خود بیابند.


2- یک چارچوب مشخص تعیین کنند: باید چارچوبی را انتخاب کنند که متشکل از راهکارها و شیوه‌هایی باشد که متضمن بستری مطمئن برای حمایت از ایده‌های جمع‌سپارانه است.این کار قطعا ساده نخواهد بود اما به آنها کمک خواهد کرد که تمامی ریسک‌ها و مزایای موجود در یک رویکرد را در نظر بگیرند. البته این چارچوب می‌تواند نوع تبلیغات، نحوه ارائه و فروش ایده‌ها را به آنها نشان دهد.


3- پیش خرید سهام: شاید در این فرآیند، افراد ذی‌نفع بسیاری درگیر شوند که با اتخاذ راهکار‌های مناسب باید در آنها ایجاد حس امنیت کرد تا با فراغ بهتری دست به پیش‌خرید اولیه بزنند. باید توجه داشت که حتی اگر سازمان سابقه‌ای خوب و تجربه‌ای کافی در این زمینه داشته باشد باز هم نباید از مواردی غافل شود که می‌تواند مشارکت افراد سرمایه‌گذار را به خطر بیندازد.


4-شبکه کارمندان: توجه داشته باشید که کارمندان در چارچوب مشخص شده چگونه باید با هم در ارتباط باشند تا از منافع خود و سازمان از طرق مختلف حمایت کنند؛ مثلا یافتن گفتمان مشترک و معیارهای پذیرفته شده به جای تک‌روی.


5- تمرین نوآوری: با ایجاد بستر مناسب برای به ظهور رساندن ایده‌های کارمندان، می‌توانید سازمان خود را در سراشیبی موفقیت قرار دهید، چرا که در این حالت توانایی‌های ناشناخته متبلور می‌شوند و ارزیابی کمی و کیفی اهداف، آسان‌تر می‌شود. در واقع نخستین نتیجه این تصمیم منجر به یافتن سیاست‌های کلی و همیشگی سازمان خواهد شد و در مقیاسی کلان‌تر، به تمام فعالیت‌های کارمندان رنگ و بوی خلاقیت خواهد داد.


6- پیوستن به سایر فعالیت‌های خلاقیت‌محور: باید بدانید که در کدام حیطه جغرافیایی باید دست به فعالیت‌های خلاقیت‌محور بزنید و از نقش این عامل در تبلور یافتن و عملیاتی شدن ایده خود به خوبی آگاه شوید. اخیرا دوست و همکار من «دکلر دنهان» ازموفقیت‌های حاصل از ایده‌پردازی زود بازده در کسب‌وکار خود سخن می‌‌گفت، آنچه به‌طور غیرمستقیم نتیجه فعالیت جمع‌سپاری است. مشاهده می‌کنیم که وقتی به رویکرد‌های انعطاف‌پذیر نیاز داریم آنها خوب عمل می‌کنند درحالی‌که به نظر می‌رسد دوران طلایی‌اش روبه افول است اما حتی با وجود این گاهی دارای خروجی‌های مفیدی است.
به بیان دیگر می‌توان گفت رویکردها و شیوه‌های نوینی پا به عرصه وجود نهاده‌اند که نتایج رضایت‌بخش‌تری به دنبال داشته‌اند و در آینده نزدیک بی‌شک شاهد تغییرات بیشتری در این حوزه خواهیم بود.

 

توفان فکری بهتری داشته باشید!

در سال‌های اخیر روش توفان فکری در حیطه کسب‌وکار به دلایل متعدد مورد نکوهش قرار گرفته است. سه دلیل عمده برای این انتقادات ذکر شده است: 1) این روش کارآمد نیست؛ 2) اغلب تحت تاثیر افراد حراف‌تر است؛ 3) بیشتر افراد در تنهایی خود بهتر فکر می‌کنند. با این وجود هنوز از توفان فکری به علت فواید متعدد آن در محافل تجاری به‌طور گسترده برای تولید ایده‌ها استفاده می‌شود.


لورن نوردگرن، استادیار دانشکده Kellogg در رشته مدیریت و سازمان‌ها بر این باور است که: «در اکثر جلسه‌های توفان فکری در سازمان‌ها، تنها نیمی از ایده‌های موجود در اتاق مطرح می‌شود و در اغلب مواقع وقت به بهترین ایده‌ها نمی‌رسد؛ با این وجود حضار طوری جلسه را ترک می‌کنند که گویی روز بسیار سازنده‌ای داشته‌اند!»


از این رو نوردگرن اخیرا اپلیکیشن موبایلی با عنوان کندور (Candor) را طراحی کرده است که روشی آسان برای تولید، ذخیره، سازماند‌هی و ارزیابی ایده‌ها در اختیار قرار می‌دهد و بر تعداد زیادی از موانع پیش روی روش سنتی توفان فکری غلبه می‌کند و به علاوه، تعداد و تنوع ایده‌های مطرح‌شده را افزایش می‌دهد. این روش ممکن است در ابتدا برای افرادی که به تولید ایده‌ها به روش گروهی عادت کرده‌‌اند، غیرطبیعی باشد، اما نوردگرن تلاش کرده است تا کارآیی روش خود را به قدری بالا ببرد که برای این دسته از افراد هم مجاب‌کننده باشد.


«وقتی افراد برای انجام یک کار در گروه‌هایی گذاشته می‌شوند، زمان نسبتا قابل توجهی صرف صحبت‌های متفرقه و اتلاف وقت در گروه می‌شود، اما وقتی یک وظیفه‌ به فردی به تنهایی داده شود، تمرکز و توان او در استفاده از ذهن خود به حداکثر می‌رسد.»وی می‌افزاید: «ما باید به افراد اجازه دهیم پیش از آنکه ایده‌های دیگران را بشنوند با ایده‌های خودشان آشنا شوند و سپس این فرصت را به آنها دهیم تا نظراتشان را با دیگران در میان بگذارند.»«وقتی تمام ایده‌ها جمع‌آوری شدند، می‌بینیم که هم اکنون تعداد زیادی ایده داریم که باید آنها را مدیریت کنیم. در این اپلیکیشن ما می‌توانیم ایده‌ها را روی تخته سیاه یا در یک وب‌سایت بنویسیم تا ببینیم هر کسی چه کرده است. از این طریق می‌توان تمام ایده‌ها را به‌طور همزمان مشاهده کرد. این ابزار با این روش کار ما را بسیار ساده‌تر می‌کند.»

فشارهای جمعی
: اما چرا ایده‌های خوب در روش قدیمی گم می‌شوند؟ پاسخ به این سوال در خود ساختار توفان فکری است.
از آنجا که ما می‌خواهیم ادب را رعایت کرده باشیم و در حرف همدیگر نپریم، سعی می‌کنیم به نوبت حرف بزنیم. اما «این خود ریشه مشکل است». دو عامل مهم در اینجا جریان ایده‌ها را مختل می‌کند و آن دو، فشار ارتباط منطقی و همسویی است.
منظور از ارتباط منطقی این است که وقتی یک ایده مطرح می‌شود ایده‌های بعدی به‌طور مرتبط با آن ایده و مکمل و ادامه‌دهنده آن مطرح می‌شوند. این موضوع در کنار مزیتی که دارد، موجب محدود کردن تنوع توفان فکری می‌شود و می‌توان در نهایت چنین نتیجه گرفت که «ایده‌هایی که زودتر مطرح شوند تاثیر ناعادلانه‌ای بر بحث‌های مطرح شده بعدی در آن جلسه دارند.» به این ترتیب ممکن است ما با انتخاب یک ایده خوب، از چند ایده عالی غافل بمانیم.
فشار همسویی زمانی رخ می‌دهد که فرد به این فکر می‌کند که ایده‌ای که در ذهن دارد چقدر از دید عموم پذیرفته می‌شود. «ما خیلی سریع در ذهن خود شروع به قضاوت می‌کنیم که چه نوع ایده‌هایی در این جمع مناسب است و چه ایده‌هایی نیست. مثلا اگر ایده نفر اول این باشد که «بیایید یک کار خیریه بکنیم» و ایده شما این باشد که «بیایید یک جشن بگیریم»، شما به سرعت خود را سانسور می‌کنید چون ایده اول به شما می‌گوید که ایده شما بسیار نامناسب است!»

مشکلات پنهان
: مهم‌ترین مشکل این است که هیچ کدام از این نواقص در یک ن