دکتر عبدالرشیدی، استاد و نویسنده علوم ارتباطات، تبلیغــات را فرآینـد پیچیدهای دانست که با حواس پنج گانه انسان در ارتباط است و افزود: هرچه روش تبلیغات نامحسوستر باشد، تأثیرگذاری آن بر اذهان جوامع بیشتر است.
دکتر علی اکبر عبدالرشیدی، نویسنده حوزه ادبیات و ارتباطات در گفت و گو با خبرنگار گفت: پیشینه تبلیغات به دورانی باز میگردد که انسانهای اولیه، نخستین رسانهها را به وجود آوردند و این رسانهها شامل لوحهای گلی و تخته سنگهایی در دل کوهها بود. بنابراین از ابتدای تاریخ بشریت، انسانها از ابزار تبلیغات استفاده میکردند و شاخصترین این سنگنوشتهها مربوط به
تخت جمشید و بناهای رومیو یونان باستان است.
وی هدف از تبلیغات را برقراری ارتباط بین افکار تبلیغ شوندهها و تبلیغ کنندهها دانست و گفت: یک وجه هر تبلیغاتی، رسانه و وجه دیگر مجموعه حسهای مخاطب دریافتکننده است، در هر تبلیغاتی، عملیات از بین بردن و مخدوش کردن آگاهی، اطلاعات و زمینههای واکنش انسانها به یک عنصر بیرونی و از سوی دیگر ایجاد آگاهی، آشنایی، تمایل، هیجان و کنش در برابر موضوع تبلیغ صورت میگیرد.
نویسنده کتاب «زبان، ادبیات، تاریخ و فرهنگ ایران» با تأکید بر اینکه در فرآیند تبلیغات، تبلیغکنندهها در پروسه طولانی قرار دارند و با ایجاد تأثیر حسی و ذهنی در افراد، مراحل مختلف تبلیغات را پشت سر میگذارند، توضیح داد: این فرآیند به ترغیب و تشویق و در نهایت کنترل رفتار مخاطب میانجامد. تبلیغات فرآیند پیچیدهای است که تمام حواس انسان را درگیر میکند و بر حس های پنج گانه تأثیر میگذارد. تمام اطلاعات فرآیند تبلیغات در ذهن افراد ایجاد ماندگاری کرده و همین امر عامل مخدوش شدن رفتارها و افکار پیشین مخاطب میشود. دکتر عبدالرشیدی یکی دیگر از ویژگیهای تبلیغات را تأثیرگذاری به صورت اقناع، عادت و اطمینان در ذهن افراد به شمار آورد و افزود: زمانی که فرد نمیتواند بین اطلاعات دریافت شده از سوی گروه تبلیغات و اطلاعات موجود میان حافظه خود نوعی تطبیق ایجاد کند، گرفتار روند تبلیغات میشود و هر آنچه بر او عرضه میشود را باور میکند و این امر عاملی برای شرطی شدن ذهن و عملکرد سریع در برابر تبلیغکنندهها خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه هر چه مؤلفههای یک تبلیغات مخفیتر باشند، تأثیر بیشتر و ماندگارتری در ذهن باقی میگذارند، اظهار داشت: تبلیغات تصویری و واضح، نوعی مقاومت روانی در برابر بدن انسان ایجاد میکند و تأثیرگذاری کمتری دارد در حالی که تبلیغات مخفی و غیرمستقیم، مقاومت بالقوه موجود در بدن انسان را فروکش میکند.
این نویسنده و روزنامه نگار، روش اصلی در تبلیغات را وادار کردن افراد به دریافت اطلاعات و ایدههای سریع و سپس اجرای آن دانست و یادآور شد: بنابراین تبلیغات فرآیند پیچیده روانی است که بر اذهان ناخودآگاه و خودآگاه افراد تأثیر گذاشته و آنها را وادار به واکنش میکند. شیوههای تبلیغات در جوامع متفاوت است در برخی جوامع مردم با مطالب شوخی و طنز تحت تأثیر قرار میگیرند، برخی دیگر مطالب جدی و اطلاعات مستقیم و سایرین نیز براساس انواع رنگها و زیباییها تحریک میشوند.
http://www.iran-newspaper.com/1391/1/15/Iran/5044/Page/12/Index.htm
|