شارا، محمد امامی: نتایج پژوهش اخیر تحلیلگران دو شرکت پژوهشی کریربیلدر (CareerBuilder) و اکونومیک مدلینگ (Economic Modeling) و پیشبینی آنان مبنی بر این که روابط عمومی به عنوان یکی از مشاغل برتر دنیای آی.تی در سال ۲۰۱۳ خواهد بود، بار دیگر توجه علاقهمندان به روابط عمومی را برمیانگیزد.
این نوشتار نیز با دستمایه قرار دادن این خبر، به طرح برخی از نکات پیرامون اهمیت آن و یادآوری موقعیت کنونی برای روابط عمومیها میپردازد، باشد که مفید واقع گردد.
نیاز جامعه به روابطعمومی
در عصری که آن را «عصر ارتباطات» مینامند، و لحظه به لحظه به پیشرفتهای گوناگون در عرصههای ارتباطات و فناوریهای ارتباطی روبرو هستیم، بدیهی است به تدریج روابط اجتماعی در ابعاد مختلف خانوادگی، سازمانی، ملی و بینالمللی، از پیچیدگیهای بیشتری برخوردار میشود و افراد، شخصیتها، سازمانها، شرکتها و نقشآفرینان حوزههای مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، برای دستیابی به اهداف، منافع و آرمانهای خود، به دنبال برقراری ارتباط موثر با مخاطبان هستند.
هر چه در عصر ارتباطات پیش میرویم، این ویژگیها برجستهتر شده و اهمیت و حساسیت و همچنین کاربرد تخصصها و مشاغل مرتبط با «ارتباطات اجتماعی» و «روابط عمومی» بیشتر شناخته شده و نیاز و تقاضای جامعه برای بهرهمندی و بهکارگیری چنین تخصصها و مشاغلی، روزافزون میشود.
در شرایطی که وفور و تعدد ابزارها و فناوریهای ارتباطی و کثرت و تنوع پیامهایی که برای مخاطبان ارسال میشود از یکسو، و انتخابگری، هوشمندی مخاطبان و درآمدن آنان از لاک انفعال و دایرهی بستهی ارتباطات سنتی و یکسویهی گذشته از سوی دیگر، صاحبان جریانهای فکری، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و همچنین فعالان حوزهی کسب و کار را برآن وامیدارد تا با اتخاذ شیوههای علمی و بهکارگیری تجارب متخصصان، به اندیشمندان و متخصصان روابطعمومی روی بیاورند.
فرصتی که نباید از دست داد
معمولا برای تعیین مشاغل برتر سنجههایی نظیر میزان دستمزد، سطح تحصیلات مورد نیاز برای موفقیت در شغل، افق رشد شغلی و میزان خلاقیت و مواردی از این قبیل را در نظر میگیرند و قرار گرفتن روابط عمومی در جایگاه و رتبهی دهم مشاغل برتر حوزهی فناوری اطلاعات، از واقعیتهایی حکایت دارد که فعالان و علاقهمندان این عرصه نباید از آن غفلت کنند.
۱) این رویداد نشان از ارتقای سطح آگاهیهای اجتماعی، پیشرفت اندیشههای مردممداری و مشتریمداری، گسترش علوم ارتباطات اجتماعی و روابطعمومی، همچنین خروج روابطعمومیهای دنیا و حتی کشورهای درحال پیشرفت، از شیوههای سنتی و نفوذ و گسترش روابطعمومی علمی و خلاقانه در دنیاست.
۲) گسترش سریع فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی از یکسو و خلق نیاز جدید به بهرهگیری از این فناوری در فرایندهای ارتباطی و تعاملات بخشهای مختلف جامعه از سوی دیگر، فرصت جدیدی را پیش روی روابطعمومیها قرار داده است که چارهای جز سوار شدن روابطعمومی بر بال فناوری اطلاعات نیست.
۳) به نظر میرسد اندیشمندان، متخصصان، تشکلها و فعالان روابط عمومی کشورمان در شرایط کنونی باید با همافزایی و پرهیز از درافتادن به کام منفعتهای صرفا اقتصادی و فردمحور، و با شناخت ضرورتهای جدید، در حوزههای روابط عمومی و فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، طرح نو دراندازند و خلاقانه با ایجاد علوم میانرشتهای و پاسخگویی به نیازهای کنونی روابطعمومی، میدانهای جدیدی را برای توسعهی دانش، بینش و مهارتهای علاقهمندان و فعالان این عرصه بگشایند.
۴) همچنین در چنین شرایطی، فعالان روابط عمومی باید با تجهیز خود به دانش و مهارتهای جدید، روابطعمومیهای سازمان یا موسسهی خود را از پیلههای گذشته بیرون انداخته و با بهرهمندی هوشمندانه و مردممدارانه از فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرصتهای پرواز در کهکشان ارتباطات را برای خود و سازمان متبوع خود فراهم سازند.
شناخت ابعاد گوناگون وظایف و زمینههای فعالیت روابط عمومی و تعریف و طراحی جدید و آگاهانهی ساختارها، وظایف، حوزههای فعالیتی، روابط درون سازمانی و برون سازمانی، فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و افکارسنجی، روابط و فعالیتهای رسانهای، فعالیتهای نمایشگاهی، انتشاراتی، سمعی و بصری، ارتباطات مردمی و ... با بهرهمندی از امکانات سختافزاری و نرمافزاری و شبکهای ارتباطات و فناوری اطلاعات و بازنگری در فناوری های مورد استفاده از جمله موضوعهایی است که در چنین شرایطی نباید از دید فعالان روابطعمومی پنهان بماند. پاسخگویی به موقع به این نیاز زمانه توسط روابطعمومیها میتواند آنان را در طی موفقیتآمیز و پیروزمند مسیر پیش رو یاری رساند.
نکتهی پایانی:
پیشرفتهای سریع و لحظهبهلحظهی فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی که هر روز شاهد آن هستیم، در مجموع فرصتهای بیبدیلی را برای روابطعمومیها فراهم آورده تا بر بالهای فناوری اطلاعات، و با حضوری اثربخش و مردممدارانه در این آزمون، اهمیت، خلاقیت، سودمندی، کارآمدی و اثربخشی روابطعمومی را با اقدامات علمی و عملی به جامعه و جریانهای فکری، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و به ویژه نقشآفرینان عرصهی کسب و کار بشناسانند و به منظور دستیابی به آرمانهای روابط عمومی، موقعیت خود را در جامعه، تثبیت و تحکیم و ارتقا بخشند.
|