درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 03:36   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهن‌ربای رسانه‌ای
  عکس ریش فتوشاپ شده مارک زاکربرگ در فضای مجازی وایرال شد
  فراتر از تبلیغات: بن‌بست پایداری در تبلیغات دیجیتال
  روابط‌عمومی و ارتباطات در روز زمین 2024: مسئولیت‌ها، کارکردها و نقش‌ها
  پیش‌بینی 2024: هفت روند روابط‌عمومی که امسال اهمیت خواهند داشت
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی
  دنیای روابط‌عمومی فراتر از کنفرانس‌های مطبوعاتی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 21763صفحه نخست » یکشنبه، 2 اسفند 1394 - 11:31
کشمکش FBI و اپل بر سر رمزگذاری موبایل
تعارض حریم خصوصی و مبارزه با تروریسم
امنیت تلفن همراه چند سال است که از موضوعات داغ دنیای فناوری شده و همواره سازندگان و تولیدکنندگان موبایل در تلاشند با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های موجود امنیت را بیش از پیش برای کاربرانشان فراهم کنند و بالطبع کاربران هم به این موضوع اهمیت ویژه‌ای می‌دهند و ترجیح می‌دهند تلفن همراهشان هرچه‌ بیشتر امن و مطمئن باشد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، امنیت تلفن همراه چند سال است که از موضوعات داغ دنیای فناوری شده و همواره سازندگان و تولیدکنندگان موبایل در تلاشند با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های موجود امنیت را بیش از پیش برای کاربرانشان فراهم کنند و بالطبع کاربران هم به این موضوع اهمیت ویژه‌ای می‌دهند و ترجیح می‌دهند تلفن همراهشان هرچه‌ بیشتر امن و مطمئن باشد. موضوعی که این روزها دنیای فناوری و حوزه امنیت را به جنبش درآورده کشمکش اپل و اف‌بی‌آی است. داستان از این قرار است که یکی از عاملان حمله تروریستی سن‌برناردینوی کالیفرنیا که گوشی آیفون داشته دستگیر شده است و اف‌بی‌آی با هدف بررسی اطلاعات مربوط به نقشه‌ها و برنامه‌ریزی‌های این حمله تروریستی در تلاش است به محتویات تلفن همراه این فرد دسترسی داشته باشد. ولی سیستم امنیتی iOS اجازه نمی‌دهد که کارمندان اف‌بی‌آی حتی گوشی را باز کنند. در همین راستا قاضی فدرال به اپل دستور داد تا برای بازکردن قفل گوشی با آنها همکاری کند. مدیر عامل اپل اما به درخواست اف‌بی‌آی پاسخ مثبت نداد و طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به کاربرانش، به آنها اطمینان داد تحت هیچ شرایطی حاضر نیست امنیت کاربرانش را زیر سوال ببرد.
 

این پاسخ اپل، واکنش‌های مختلفی را برانگیخته و سروصدای بسیاری راه انداخته است به‌طوری که ادوارد اسنودن هم وضعیت فعلی اپل و FBI را بسیار مهم خوانده و در توییترش نوشته است: این موضوع، مهم‌ترین پرونده‌ صنعت تکنولوژی در دهه‌ گذشته است. موضوعی که در وهله اول مطرح بوده اینکه اصلا تیم‌کوک نمی‌توانسته چنین کاری بکند و گفته که نرم‌افزاری برای چنین اقدامی وجود ندارد و اگر هم بتوانیم چنین کاری بکنیم زحمات چند‌ساله ما برای امنیت‌بخشیدن به گوشی‌ها و حفظ حریم شخصی کاربران از بین می‌رود. هرچند اف‌بی‌آی تاکید کرده که از این قابلیت فقط برای همین پرونده خاص استفاده خواهد کرد ولی طبیعی است که اپل به این گفته اعتماد نکند و نگران امنیت کاربرانش در آینده و اگر درست‌تر بخواهیم بگوییم نگران کمرنگ‌شدن محبوبیت گوشی‌هایش بشود. تیم کوک این درخواست را غیرقانونی دانسته و آن را قراردادن حفره امنیتی در سیستم‌عامل‌های جدیدش دانسته است. به گفته تیم کوک اگر این نرم‌افزار که امروز وجود ندارد، به دست افراد نااهل بیفتد، امکان بازکردن گوشی دیگران را پیدا خواهند کرد. او استفاده از این نرم‌افزار در موارد غیر از این پرونده و کنترل آن را غیرممکن دانسته ولی با این حال اعلام کرده با اف‌بی‌آی همکاری می‌کند. در همین راستا ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل هم به حمایت از تیم کوک برخاسته و با اعلام اینکه ما محصولات امنی می‌سازیم تا از اطلاعات کاربران محافظت کنیم و بر اساس دستورات قانونی اجازه‌ دسترسی به بعضی اطلاعات را خواهیم داد گفته: با این حال این موضوع، با مجبورکردن یک شرکت به هک‌کردن دستگاه یکی از مشتریانش کاملا متفاوت است. او وادار کردن شرکت‌ها به هک‌کردن کاربران را به خطرانداختن حریم خصوصی آنها می‌داند.مایکروسافت هم که جزو حمایت‌کنندگان از اپل در این جریان بوده است در بیانیه‌ای نوشته است: شرکت‌ها نباید مجبور شوند برای فناوری‌هایی که ساخته‌اند در پشتی بسازند تا از آن طریق به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا کنند. فیس‌بوک هم که تاکنون چند اقدام ضدتروریستی انجام داده با این حال در این پرونده از اپل حمایت کرده و در بیانیه‌ای نوشته است: ما وقتی درخواستی قانونی از سوی مقامات دریافت کنیم، آن را اجرا می‌کنیم. با این حال، ما قاطعانه به مبارزه علیه تضعیف سیستم ایمنی کمپانی‌ها ادامه می‌دهیم. پس از فیس‌بوک هم نوبت به جک دورسی، مدیرعامل توییتر رسید تا در پیام خود، جایگاه توییتر را در این درگیری مشخص کند: «ما در کنار تیم کوک و اپل خواهیم ایستاد و ممنون از او هستیم بابت رهبری اش

هرچند به عقیده بسیاری از جمله وزارت دادگستری آمریکا این اقدام اپل نه برای دفاع از کاربرانش بلکه با هدف بازارگرمی و جلب توجه کاربرانی بوده که امنیت و حفظ حریم خصوصی برایشان از موضوعات حیاتی است. در همین راستا وزارت دادگستری آمریکا خودداری اپل از همکاری با اف‌بی‌آی را یک ترفند بازاریابی خوانده است. جان میلر، معاون بخش مبارزه با تروریسم دپارتمان پلیس نیویورک هم جزو مخالفان اقدام اپل بوده و در پاسخ گفته است که بسیاری از کسانی که در فرانسه و سن‌برناردینو کشته شده‌اند هم مشتری اپل بوده‌اند و اپل به امنیت این افراد بی‌گناه که آی‌فون در جیب داشتند فکر نمی‌کند. در نهایت هم میلر گفته که عجیب است که اپل گمان می‌کند اگر یکی از مدیران اف‌بی‌آی نحوه کد‌کردن آی‌فون را بداند آن را رسانه‌ای کند و این بی‌اعتمادی اپل به دولت هم یک نقطه منفی برای این شرکت است. دونالد ترامپ نامزد تندرو جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را هم نمی‌توان در این بین نادیده گرفت که با توجه به پیشینه‌ای که از عقاید و نظرهایش در این حوزه داریم طبیعی است که از FBI حمایت کرده باشد. اگر موضوع سودخواهی اپل و هدف‌های پشت پرده برای جلب نظر کاربران را کنار بگذاریم، موضوعی که در این میان مطرح می‌شود این است که آیا اقدام تیم‌کوک انسان‌دوستانه بوده یا برعکس. و اصلا آیا این اقدام باعث نمی‌شود که فضا برای تروریست‌ها و خلافکاران مهیا شود تا بتوانند با استفاده از یکی از همین سیستم‌عامل‌های امن با خیالی راحت دست به اقدامات خود بزنند و حتی دغدغه این را هم نداشته باشند که تلفنشان دست پلیس بیفتد؟ در این بین دو گروه تشکیل شده است که هریک به نوبه خود نظر درستی دارند. یکی از این دو گروه که به مخالفت با هم برخاسته‌اند اغلب شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی‌اند که مدافع حریم خصوصی هستند و نظرشان بر این است که نباید به دولت اجازه داد که به رمزگذاری دستگاه‌ها نفوذ پیدا کند. گروهی دیگر که مسوولان اجرای قانون هستند معتقدند درصورتی‌که قفل آیفون تیرانداز باز نشود، جان افراد بیشتری در خطر خواهد بود.

 
با توجه به تمام این احوالات تکنولوژی رمزگذاری دو طرفه چالشی جدید را ایجاد کرده است. از طرفی دولت تلاش دارد تا شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات را مجبور به پیروی از سیاست‌های خود کند تا بتواند به مکالمات حفاظت شده دسترسی کاملی داشته باشد. در طرف مقابل شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی رمزگذاری و امنیت دستگاه‌هایشان را در صدر فعالیت‌های خود قرار داده‌اند و در برابر آن مقاومت می‌کنند.از سوی دیگر موج جدید عرضه برنامه‌های پیام‌رسان با قابلیت رمزگذاری مکالمات باعث تشدید این نگرانی در مقامات کشورهای اروپایی و آمریکایی شده که شانس از دست رفتن شواهد مرتبط با حمله‌های احتمالی افزایش یابد و از طرفی هم نمی‌توان این را نادیده گرفت که کاربر به امنیت نیاز دارد؛ چه این امنیت در حوزه آنتی‌ویروس‌ها و برنامه‌های مخرب باشد و چه با یک قفل‌گذاری ساده در گوشی کاربر باشد و اینجاست که پای اپلیکیشن‌های قفل‌گذار به میان می‌آید؛ برنامه‌هایی که بسیاری از آنها می‌توانند روی هر اپلیکیشن دیگر، تنظیمات، پیامک‌ها و... قفل بگذارند. یکی از معروفترین برنامه‌ها برای قفل‌گذاری با بیش از 50 میلیون کاربر از سراسر دنیا و امکان قفل‌گذاری روی تک تک برنامه ها، پیامک‌ها و تنظیمات دستگاه Applock است. این برنامه پس از نصب از شما یک رمز عبور و یک آدرس ایمیل می‌خواهد که برای مواردی است که شما رمز خود را گم می‌کنید و احتیاج به دریافت رمز جدیدی دارید. یکی از برنامه‌های چت و مکالمه هم که ادوارد اسنودن هم از آن استفاده می‌کند اپلیکیشن Signal است. این اپلیکیشن هم امکان چت متنی و هم قابلیت تماس صوتی امن را دارد. هر متن، تصویر یا ویدیویی که از طریق اپلیکیشن Signal ارسال می‌کنید، پیش از هر چیز رمزنگاری شده و سپس ارسال می‌شود.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد – شماره 3708

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  ارتباطات ترکیبی


  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد