درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 30 فروردین 1403 - 23:31   

گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد

  گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد


ادامه ادامه مطلب یک

ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند

  ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند


ادامه ادامه مطلب دو

نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر

  نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر


ادامه ادامه مطلب سه

اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است

  اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد
  درآمد تبلیغات جستجو در سال 2023 به 88.8 میلیارد دلار رسید
  عکس خبر؛ عکاس رویترز برای عکس بیمارستان ناصر برنده جایزه ورلد پرس فوتو ۲۰۲۴ شد
  اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است
  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر
  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار
  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه
  رازهای روابط‌عمومی
  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم
  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 21702صفحه نخست » چهارشنبه، 28 بهمن 1394 - 12:10
بازی زنگ زندگی بیمه معلم زیر ذره‌بین
بازی‌نمایی یا بازی‌سازی؟
شـرکـت‌های بـیمه‌ای مـعـتـبر دنیا در راستای فرهـنگ‌سازی، اقـدامات مختلفی را انجام می‌دهند. برخی از این شرکت‌ها بر این باور هستند که فرهنگ‌سازی و آموزش را باید از سنین پایین شروع کرد.
  

بازی‌نمایی یا بازی‌سازی؟

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، شـرکـت‌های بـیمه‌ای مـعـتـبر دنیا در راستای فرهـنگ‌سازی، اقـدامات مختلفی را انجام می‌دهند. برخی از این شرکت‌ها بر این باور هستند که فرهنگ‌سازی و آموزش را باید از سنین پایین شروع کرد. در همین راستا چندی پیش بیمه معلم نیز در راستای فرهنگ‌سازی در حوزه بیمه، اپلیکیشنی با عنوان  «بازی زنگ زندگی» را وارد بازار کرد. این بازی گروه هدف دانش‌آموزان و دانشجویان را دنبال می‌کند. class of life دو شخصیت پسر و دختر دارد که از موانع مختلف عبور کرده و امتیازاتی را دریافت می‌کنند و هر چه امتیاز بیشتری را کسب کنند شانس بیشتری دارند که در قرعه‌کشی بیمه معلم شرکت کنند و جوایزی را دریافت کنند. البته تنها در صورتی افراد می‌توانند برنده این بازی شوند که حتماً دانشجو یا دانش‌آموز باشند.

اینکه Class of life تا چه اندازه مورد استقبال مخاطبان ایرانی قرارگرفته است و این بازی تا چه اندازه می‌تواند در راستای فرهنگ‌سازی مثمر ثمر واقع شود، بهانه‌ای شد تا  «فرصت امروز» سراغ حمید محمدی‌پور، کارشناس ارشد بازاریابی و اوستا فروردین، طراح کاراکتر بازی زنگ زندگی برود.

حمید محمدی‌پور، کارشناس ارشد بازاریابی در گفت‌و‌گو با  «فرصت امروز» می‌گوید: این بازی جزو بازی‌هایی محسوب می‌شود که ثبت امتیاز آن جهت شرکت در قرعه‌کشی بین نفرات با بالاترین امتیاز است و پیش‌ازاین نیز این نوع بازی‌ها توسط شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلفی با فرمت‌های بازی موبایل و کامپیوتر ارائه‌شده است با این تفاوت که در این بازی قشر کودک و دانش‌آموز موردتوجه قرارگرفته است. البته پیش‌ازاین هم مجموعه کلاه قرمزی مانند این بازی را با حضور صداپیشگان خود تدارک دیده بود.

هدف بیمه معلم از این بازی به‌نوعی تثبیت برند در ذهن مخاطب پیش از ورود او به جامعه هدف اصلی است که می‌تواند دو هدف اصلی را تعقیب کند؛ یکی اینکه طی سال‌های بعد، زمانی‌که قشر مخاطب یعنی دانش‌آموزان در مقام تصمیم‌گیری برای خرید محصولات بیمه‌ای قرار می‌گیرند به سبب حس خوبی که بیمه معلم در ذهن آنان ایجاد کرده است در اولویت انتخاب قرار گیرد و دیگر اینکه همواره دانش‌آموزان به‌عنوان مخاطبان تصمیم‌ساز در خرید بزرگسالان مدنظر بوده‌اند.

به‌عنوان‌ نمونه مجموعه ایران‌خودرو سال‌ها قبل کتاب نقاشی به نام  «من سمند سریرم واسه بچه‌ها می‌میرم» را به کودکان اهدا کرد که به‌نوعی باعث می‌شد کودکان تصمیم بزرگسالان را در خرید خودرو تحت‌الشعاع قرار دهند. در یک ارزیابی کلی و پس از بررسی بازی می‌توان اعلام کرد که ایده‌ای تقریباً تکراری با اجرای گرافیکی متوسط و مانند سایر بازی‌های مشابه ایجادشده که هدفش جمع‌آوری امتیاز از طریق حرکت دادن شخصیت بازی در مسیر است.

ازآنجا‌که اجرای چنین بازی‌هایی در میان راه مخاطب را بی‌حوصله کرده و حس بازی تکراری می‌دهد، بیمه معلم با در نظر گرفتن امکان ثبت رکورد برای شرکت در قرعه‌کشی به‌نوعی تلاش کرده است نرخ درگیر‌سازی ذهن مخاطب درزمینه بازی را بالا ببرد و درواقع مشوق‌های ارائه‌شده عامل میل کاربر به ادامه بازی است.

گروه هدف بازی

او درباره گروه هدف بازی اظهار می‌کند: طراحی کاراکتر و طراحی صحنه‌های بازی همه نشان از آن دارد که قشر کودک و دانش‌آموز، قشر مخاطب بازی است. شایان‌ذکر است که گاهی در طراحی بازی‌ها چنان از سناریوی قوی و پیگیرانه‌ای استفاده می‌شود که علاوه بر کودکان، بزرگسالان نیز درگیر شده و گرافیک بازی در سایه قرار می‌گیرد. متأسفانه این بازی در هر دو بعد دارای اشکالاتی جدی است.

به‌نوعی می‌توانیم این بازی را در گروه‌بندی مسائل مربوط به بازی نمایی  (Gamification) قرار دهیم که تلاش دارد مرتبط با کسب‌وکار یک بازی را به مخاطب منتقل کند. پیش‌ازاین نیز در مورد محصولات گوناگونی در ایران بازی‌های این‌چنینی ایجادشده بود که شاید یکی از بهترین نمونه‌ها را می‌توان بازی  «مزرعه گلستان» نامید که به‌نوعی شبیه‌سازی یک بازی پرمخاطب استراتژیک خارجی بود. همین موضوع در مورد یک بازی مرتبط با خودرو که یکی از اتوبان‌های تهران را ازنظر گرافیکی شبیه‌سازی کرده نیز صدق می‌کند.

شباهت‌هایی با دیگر بازی‌ها

این کارشناس ارشد بازاریابی می‌افزاید: متأسفانه درزمینه ساخت بازی‌های موبایل و کامپیوتر علاوه بر ضعف جدی گرافیکی که ناشی از تکنولوژی گران‌قیمت آن مانند motion graphics است، مشکل جدی دیگری درزمینه طراحی سناریوی بازی‌ها وجود دارد. به نظر می‌رسد که الگوی ساخت بازی مربوط به بیمه معلم به نام کلاس زندگی به الگوی ساخت بازی مربوط به مجموعه کلاه قرمزی شباهت فراوانی دارد.

بازی‌نمایی یا بازی‌سازی؟

 

در هر دو بازی‌ها کاراکتر اصلی بازی با عبور از موانع و پریدن از روی آنها یا کسب برخی امتیازات از طریق گرفتن سکه و مانند آن تلاش می‌کند تا امتیاز بیشتری کسب کند.مشکل جدی هر دو بازی عدم درگیر‌سازی مخاطب در جهت ترغیب او به ادامه بازی است؛ بنابراین با توجه به تعریف استاندارد خدمت، این موضوع نمی‌تواند خدمت جدیدی درزمینه کاری بیمه معلم تلقی شده و صرفاً نوعی تبلیغات از طریق بازی نمایی است.

محمدی‌پور خاطرنشان می‌کند: تقریباً می‌توان گفت که این‌یک حرکت مقطعی منقطع از سایر فرآیندهای تحقیقاتی این مجموعه است و به نظر می‌رسد نه پیش از آن و نه پس‌ازآن برنامه دیگری برای اتصال به مفاهیم تبلیغاتی این بازی وجود ندارد؛ بنابراین ازآنجاکه مفاهیم جای‌گذاری برند  (Brand Placement) نیز به نحو مناسبی در این بازی ارائه نشده تقریباً می‌توان پیش‌بینی کرد تا مدتی دیگر مخاطب چندانی نخواهد داشت مگر اینکه اتصالی بین عناصر بازاریابی بیمه معلم و این بازی صورت پذیرد.

به‌عنوان نمونه امتیاز حاصل از این بازی در باشگاه مشتریان این مجموعه تأثیر گذاشته و با ارائه سناریوهای جذاب مأموریت شخصیت بازی که بین دختر و پسر دانش‌آموز قابل انتخاب است تغییر کند که البته گام‌هایی در این زمینه براساس توضیح بازی در وب‌سایت شرکت برداشته‌شده است.

تعمیم بازی به ‌کل اقشار جامعه

او بیان می‌کند: به نظرم مهم‌ترین مسئله تعریف صحیح جای‌گذاری برند و تغییر سناریوی بازی در جهت ترویج مفاهیم بیمه‌ای است؛ ضمن آنکه آمارها نشان می‌دهد که امروزه بازی‌هایی جذاب هستند که به‌صورت آنلاین، تعاملی، همراهی یا رقابتی با دیگر افراد در بستر اینترنت انجام می‌شوند. به‌عنوان نمونه تصور کنید که نوعی بازی تحت اینترنت وجود داشته باشد که شرکت‌کنندگان دست به ساختن ساختمان‌هایی زده یا اموالی مانند خودرو بخرند و با امتیازات کسب‌شده خود اقدام به بیمه کردن اموال خود کنند و در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای، نمونه مشابه اموال خود را دریافت کنند.

پیشنهاد دیگر تعمیم این بازی به تمام اقشار جامعه است و اینکه برای بزرگسالان جذابیت داشته باشد در این صورت گام‌های خوبی هم در راستای شناخت بیشتر برند بیمه معلم برداشته خواهد شد و هم فضای مناسبی جهت استفاده از بستر این بازی در راستای مسئولیت‌های اجتماعی ایجاد خواهد شد.

همچنین اوستا فروردین، طراح کاراکتر بازی زنگ زندگی در گفت‌و‌گو با  «فرصت‌امروز» می‌گوید: صنعت بیمه جزو یکی از بزرگ‌ترین صنعت‌ها در کشور‌های معتبر دنیا محسوب می‌شود. به‌عنوان نمونه در کشوری مانند ژاپن، صنعت بیمه جزو پنج صنعت معتبر محسوب می‌شود و شرکت‌های بیمه‌ای در راستای جذب مشتری فعالیت‌های زیادی را انجام می‌دهند. شرکت‌های بیمه‌ای در کشور می‌توانند در راستای فرهنگ‌سازی نیز اقدامات ارزنده‌ای را انجام دهند. در راستای طراحی کاراکتر بازی زنگ زندگی نیاز بود که طراح عقبه‌ای از مسائل بیمه‌ای در کشور داشته باشد.

کاهش ریسک زندگی از طریق بیمه

او ادامه می‌دهد: در کشور ایران، مردم با ریسک بسیار بالایی زندگی می‌کنند و شرکت‌های بیمه‌ای در صنایع مختلف و زندگی مخاطبان می‌توانند ریسک‌پذیری را به‌شدت کاهش دهند؛ به همین دلیل است که در کشور‌های توسعه‌یافته روی شرکت‌های بیمه‌ای سرمایه‌گذاری‌های جدی انجام می‌دهند. از طرفی شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند در حوزه عمر، مسئولیت و... بسیار مثمرثمر واقع شوند.

بازی‌نمایی یا بازی‌سازی؟

 

در بحث طراحی کاراکتر بازی زنگ زندگی و فضاسازی، کاراکتری برای بیمه معلم طراحی‌شده است که این کاراکتر فردی است که بالای سرش کتابی قرار دارد و دختر و پسری نیز در این بازی حضور دارند که نماد دختر و پسرهای ایرانی را دارند. مخاطبان می‌توانند در این بازی انتخاب کاراکتری را داشته باشند. کاراکتر اصلی این بازی فرد معلمی است که بالای سرش کتاب قرار دارد و در این حوزه آموزش‌هایی را به مخاطبان می‌دهد.

فروردین اظهار می‌کند: به‌صورت کلی برای جا افتادن فرهنگی در جامعه، نیاز به تکرار آن است و این موضوع در تبلیغات بسیار حائز اهمیت است. از طرفی در ‌چنین فعالیت‌هایی نوآوری نیز تأثیرات ویژه‌ای بر فعالیت می‌گذارد. بیمه معلم فقط برای معلم‌ها خدماتی را ارائه نمی‌دهد و مخاطبان مختلفی می‌توانند از این بیمه استفاده کنند؛ به همین دلیل نیاز بود که آموزش‌های این حوزه از سنین پایین مدنظر قرار گیرد و مخاطبان از سنین پایین با مقوله بیمه آشنا شوند و هنگامی‌که همین کودکان از سنین پایین با مقوله بیمه آشنا شوند، در بزرگسالی استفاده‌های بهتری را از آن انجام می‌دهند.

 

منبع: فرصت امروز

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  روابط‌عمومی در زندگی یک برند


  استفاده نادرست از ابزارهای ارتباطی در محل کار: یک مشکل جدی


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار: 13 نکته برای گسترش استراتژیک


  کالیبراسیون روابط‌عمومی


  استراتژی‌های کلیدی برای بهبود خدمات مشتری کسب‌وکار


  رازهای روابط‌عمومی


  از رهبران بد تعجب نکنید: رهبران خوب یک معجزه هستند


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد