درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 31 فروردین 1403 - 15:15   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید
  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد
  ابزار هوش مصنوعی جدید مایکروسافت یک ماشین کابوس عمیق است
  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!
  کارولین هاید، مجری بلومبرگ، می‌گوید سابقه روابط‌عمومی به او کمک کرده است
  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان
  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!
  اپل به دستور دولت چین، واتس‌اپ و تردز را از اپ استور چین حذف کرد
  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند
  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 21696صفحه نخست » چهارشنبه، 28 بهمن 1394 - 11:00
مهم‌ترین‌ مولفه رابط کاربری سیستم عامل مایکروسافت
منوی استارت ویندوز، از آغاز تا امروز
منوی استارت موجود در ویندوز یکی از اصلی‌ترین و غیرقابل‌انکارترین مولفه‌های رابط کاربری این سیستم‌عامل است تا شاید به‌عنوان یکی از المان‌های اصلی در هنگام تصور کردن سیستم‌عامل ویندوز یا حتی شرکت مایکروسافت، به ذهن خطور کند.
  

منوی استارت ویندوز، از آغاز تا امروز

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، این منو که چیزی در حدود 20 سال از حضور آن در سیستم‌عامل ویندوز می‌گذرد به‌عنوان راهکاری برای استفاده راحت‌تر از سیستم‌عامل مایکروسافت طراحی شد و امروز به مرکزی برای تعاملات ما در استفاده روزمره از ویندوز تبدیل شده است.
 

در قالب اجرای برنامه‌ها، جست‌وجو برای یافتن مستندات یا حتی فرآیند ساده خاموش کردن رایانه، مطمئنا همه ما بیش از آنچه تصور می‌کنیم از این منوی ساده استفاده کرده و خواهیم کرد. اولین حضور منوی استارت مایکروسافت به زمان عرضه ویندوز 95 بازمی‌گردد. این منو خیلی سریع به رابط کاربری ویژه‌ای برای دسترسی به محتویات مورد نیاز کاربر روی رایانه تبدیل شد و تغییرات آن تا پیش از ظهور تم آبی و سبز رنگ ویندوز ایکس‌پی بسیار محدود بود. این منو تا حدی در میان مولفه‌های اساسی و کاربردی سیستم‌عامل ویندوز جای گرفت که با حذف شدن از ویندوز 8، شاهد اعتراض گسترده کاربران بودیم تا در نهایت مایکروسافت مجددا این قابلیت دوست‌داشتنی را در ویندوز 10 پیش روی کاربران قراردهد. مایکروسافت در این مدت انواع و اقسام ترکیب‌ها و ظاهرهای متفاوت را برای منوی استارت آزمایش کرده اما به‌نظر می‌رسد بهترین منوی موجود را در ویندوز 10 و در قالب ترکیب ایده‌های مدرن و کلاسیک مشاهده می‌کنیم. با این تفاسیر منوی استارت را باید مشخصه اصلی ویندوز به حساب آورد که سال‌های سال همراه این سیستم‌عامل خواهد بود. با این دید، در ادامه نگاهی به تاریخ پرفراز و نشیب منوی استارت در نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل ویندوز خواهیم داشت.

 

ویندوز 95؛ آغاز راه

با عرضه ویندوز 95 در سال 1995 میلادی، صف‌های طویلی از مشتاقان تشکیل شد که برای در اختیار داشتن جدیدترین نسخه سیستم‌عامل ویندوز لحظه‌شماری می‌کردند. سیستم‌عاملی که به همراه قابلیتی جدید یعنی بهره‌گیری از منوی استارت پیش روی کاربران قرارگرفته بود تا استفاده و سازماندهی برنامه‌ها و قابلیت‌ها را بیش از پیش ساده سازد. تا پیش از این، کاربران ویندوز می‌توانستند از طریق واسط کاربری به نام Program Manager به برنامه‌ها دسترسی داشته باشند. این واسط کاربری درواقع لیست اولیه‌ای از برنامه‌ها بود که هیچ سازماندهی و نظمی بر آن‌ حاکم نبود. از آنجا که پروگرام منیجر به منوهای کوچک‌تری تجهیز شده بود، اکثر کاربران فرآیند اجرای برنامه‌ها و استفاده از این واسط کاربری را در قالب ساختار لیستی انجام می‌دادند.

با این وجود، ویندوز به یک تغییر اساسی نیاز داشت و این تغییر اساسی چیزی جز اضافه شدن منوی استارت نبود. منوی استارت ویندوز 95 به همراه قابلیت کاربردی دیگری به نام تسک‌بار یا نوار وظیفه پیش روی کاربران قرارگرفت. تسک‌بار دسترسی سریع به گزینه‌هایی برای تنظیم صدا، زمان، تاریخ و حتی نمایش فعالیت شبکه کاربران تجهیز شده بود. هر برنامه‌ای که در ویندوز 95 اجرا می‌شد نیز در تسک‌بار قرار می‌گرفت تا در حال اجرا ماندن یا دسترسی مجدد به آن، بیش از پیش ساده شود. مایکروسافت همچنان برای نمایش لیستی برنامه‌ها مشتاق بود و همین روند را در دسته‌های مختلف موجود در منوی استارت پیاده‌سازی کرد. با این وجود امکان سازماندهی و ایجاد تغییرات در چینش برنامه‌ها از طریق کشیدن و رها کردن آنها در زیرشاخه مورد نظر وجود داشت. این منو رفته رفته به راهکار پیش‌فرض برای اجرای ساده برنامه‌ها تبدیل شد.

 

ویندوز 98-2000؛ قابلیت‌هایی برای تعامل بهتر با فضای وب

در نگاه اول، منوی استارت در ویندوز 98 کاملا مشابه با نسخه قبلی خود به‌نظر می‌رسید؛ اما گزینه جدیدی برای لوگ آف کاربران (با هدف پشتیبانی از رابط کاربری چندکاربره ویندوز 98) به این منو اضافه شد. علاوه بر این، منوی استارت ویندوز 98 به قابلیت‌هایی برپایه سرویس‌های اینترنتی نیز تجهیز شد. مایکروسافت پوشه Favorites را به گونه‌ای در تعامل با مرورگر اینترنت اکسپلورر به منوی استارت اضافه کرد که در کنار قابلیت‌های دیگری مانند اکتیو دسکتاپ بیش از پیش کاربران مشتاق به استفاده از قابلیت‌های اینترنتی را خشنود سازد. در قسمت نوار وظیفه شاهد تغییرات گسترده‌تری بودیم و کاربران می‌توانستند برنامه‌های مورد علاقه خود را به این نوار ویژه اضافه کنند. علاوه بر این قابلیت Show Desktop نیز دسترسی سریع به دسکتاپ، بدون توجه به تعداد پنجره‌های بازشده را میسر می‌ساخت. ویندوز ME پرحاشیه هم اگرچه از انواع و اقسام مشکلات نرم‌افزاری رنج می‌برد؛ اما همچنان نمایشی قدرتمند برای منوی استارت به‌شمار می‌رفت. تغییرات منوی استارت در این نسخه از سیستم‌عامل ویندوز نیز بسیار محدود بود اما مایکروسافت تصمیم گرفت عنوان ویندوز ME را روی این منو نیز برچسب بزند و البته نتیجه کار به زشت‌تر شدن ظاهر این منوی دوست‌‌داشتنی منجر شد تا برای آخرین‌بار شاهد پیاده‌سازی چنین طراحی‌های عجیب و غریبی روی منوی استارت باشیم.

 

ویندوز ایکس‌پی- ویندوز 7؛ تغییرات ظاهری گسترده

در ویندوز ایکس‌پی شاهد پیاده‌سازی اولین تغییر اساسی در ظاهر منوی استارت (از زمان ویندوز 95) بودیم. مایکروسافت در ویندوز ایکس‌پی از تمی آبی و سبز برای منوی استارت استفاده کرد که قسمت آبی رنگ، کل نوار ابزار را نیز دربر می‌گرفت. علاوه بر این، بهینه‌سازی نوار ابزار به‌منظور مخفی شدن خودکار آیکون‌هایی که مورد استفاده قرار نمی‌گرفتند نیز در دستور کار قرار گرفت، با این وجود امکان بازگرداندن آنها در قالب فرآیندی ساده وجود داشت.

منوی استارت در ویندوز ایکس‌پی به دو قسمت تقسیم می‌شد. در قسمت سمت چپ، برنامه‌های پر استفاده یا آنهایی که توسط کاربر الصاق شده بودند، دیده می‌شد و دسترسی سریع به مستندات، تنظیمات و گزینه‌های جست‌وجو نیز در سمت راست قرار می‌گرفت. با تمامی این تفاسیر، راهکاری هم برای بازگرداندن تم ویندوز ایکس‌پی به نسخه کلاسیک پیش‌روی کاربران قرار گرفته‌بود. این در حالی بود که توسعه‌دهنده‌های نرم‌افزاری نیز تم‌های فراوانی را به‌منظور شخصی‌سازی هرچه بیشتر منوی استارت و تغییر ظاهر آن به بازار عرضه کرده بودند. این تغییرات در ویندوز ویستا حفظ شده و تا حدودی نیز بهبود یافتند. در ویندوز ویستا، مایکروسافت از منوی شفاف در قالب تم Aero Glass استفاده کرد. اگرچه ظاهر منوی استارت بسیار چشم‌نواز شده بود اما شاهد تاثیرات منفی از جمله کاهش کارآیی رایانه‌هایی با مشخصات سخت‌افزاری پایین‌تر بودیم. نکته جالب اینکه این تم در تمامی قسمت‌های منوی استارت، پنجره برنامه‌ها، نوار ابزار و حتی سایدبار جدیدی که حاوی گجت‌های جدید بود به‌کار گرفته شد. در منوی استارت ویندوز ویستا خبری از ارتباطات گرافیکی به‌منظور دسترسی سریع به مستندات، کنترل پنل و دیگر تنظیمات نبود و همه‌چیز در لیست بلندبالای متنی در سمت راست و برنامه‌هایی با بیشترین تعداد استفاده در سمت چپ محدود شده بود.

 

ویندوز8-ویندوز 10؛ بدترین و بهترین راهکارها

با عرضه ویندوز 8، مایکروسافت و بسیاری از کاربران تصور می‌کردند دوران استفاده از منوی استارت به پایان رسیده است اما با گذشت زمان، نتایج دیگری به‌دست آمد. در ویندوز 8 شاهد حذف کامل منوی استارت و جایگزینی آن با منویی تمام‌صفحه همراه با نمایشی از کاشی‌های رنگی و زنده بودیم. در واقع مایکروسافت با تمرکز روی طراحی رابط‌کاربری، به‌منظور تطابق هرچه بیشتر با قابلیت‌های لمسی دستگاه‌های مختلف تصمیم به حذف منوی استارت گرفته بود اما این تصمیم کاربران را با مشکلاتی در استفاده از قابلیت‌هایی هرچند پیش‌پاافتاده (مانند منوی خاموش کردن سیستم) مواجه کرد.

با عرضه ویندوز 10، راهکار جدیدی در قالب ادغام راهکارهای موجود در ویندوز 8 و آنچه پیش از این در ویندوز 7 شاهد بودیم به‌کار گرفته شد. کاشی‌های زنده به همراه قابلیت‌هایی برای الصاق برنامه‌های موردنظر کاربر در قسمت سمت راست و دسترسی به گزینه‌های خاموش کردن سیستم، تنظیمات و دیگر برنامه‌ها در قسمت سمت چپ قرار گرفت. با این تفاسیر باید اعتراف کرد منوی استارت بازگشتی شکوهمند به سیستم‌عامل ویندوز داشته است. بازگشتی که نوید حضور طولانی مدت آن را می‌دهد.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد – شماره 3705

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  انواع مختلف شهرت


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار: 13 نکته برای گسترش استراتژیک


  رازهای روابط‌عمومی


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم


  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد