درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403 - 10:35   

ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات

  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است

  لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟
  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت
  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی
  چگونه از رسانه‌های اجتماعی برای بهینه‌سازی موفقیت روابط‌عمومی و افزایش آگاهی از برند خود استفاده کنید
  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات
  آیا اتحادیه‌ها می‌توانند هوش مصنوعی را متوقف کنند؟
  کنار آمدن با شخصیت‌های مشکل‌دار در محیط کار
  مدیریت شهرت آنلاین در عصر هوش مصنوعی: تاریکی و روشنی
  آینده ما در دست ماست
  یک انقلاب فناوری جدید در راه است - در اینجا نحوه سود بردن از آن آمده است
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 21674صفحه نخست » سه شنبه، 27 بهمن 1394 - 12:04
استراتژی برندینگ بانک گردشگری زیر ذره‌بین
محدود به مرزها
فراتر از مرزها قدم زدن در ارائه خدمات برای بانک‌های ایرانی همواره با مشکلات زیادی همراه است؛ بانک‌هایی همچون بانک گردشگری در چند سال گذشته با چنین شعارهایی فعالیت‌های خود را آغاز کردند و درصدد شکستن مرزهای خدمات در کشور بودند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، فراتر از مرزها قدم زدن در ارائه خدمات برای بانک‌های ایرانی همواره با مشکلات زیادی همراه است؛ بانک‌هایی همچون بانک گردشگری در چند سال گذشته با چنین شعارهایی فعالیت‌های خود را آغاز کردند و درصدد شکستن مرزهای خدمات در کشور بودند. اگرچه وعده این برند ارائه خدمات در خارج از مرزهای ایران نیز به مشتریانش بود اما برخی از مشاوران برند و بازاریابی بر این باورند که بانک گردشگری در تحقق این شعار عملکرد مناسبی را نداشته است. اینکه بانک گردشگری در راستای فعالیت‌های برندینگ و بازاریابی باید چه اقداماتی را انجام دهد و تغییر شعار این بانک تا چه اندازه در راستای فعالیت‌های بازاریابی و برندینگ این برند مثمر ثمر واقع‌شده، بهانه‌ای شد تا «فرصت امروز» سراغ دکتر فرزاد مقدم، مشاور و طراح استراتژی‌های برندسازی برود.

محدود به مرزها

 

آنچه در ادامه می‌خوانید نظرات این کارشناس درباره فعالیت‌های ارتباطاتی برند، کمپین‌های تبلیغاتی، استراتژی‌های بازاریابی و. . . است که در چهار بخش مجزا تنظیم‌شده است.در برندسازی و تبلیغات برای بانک‌ها، مقوله جایگاه‌سازی بسیار حائز اهمیت است و بانک‌ها باید نسبت به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند، چون خدمات بانک‌ها در core product  یا هسته اصلی‌شان بسیار شبیه است. در ساده‌ترین سطح قرار است که مخاطبان پول‌های خود را در بانک‌ قرار دهند و از این طریق خدماتی را دریافت کنند و البته سود سپرده‌ای هم برایشان همراه داشته باشد.

یکسان بودن هسته مرکزی خدمات در تمامی بانک‌های دنیا موضوع ایجاد تمایز و جایگاه‌سازی را برای بانک‌ها دچار مشکل می‌کند؛ چون مقوله جایگاه‌سازی یک مرحله از تفکر منطقی در استراتژی بانک‌ها است که می‌پرسد بهترین شکل حضور آنها در بازار چیست و اینکه بانک‌ها در کنار سایر رقبا چگونه خود را به بازار معرفی کنند که از این طریق نسبت به سایر بانک‌ها متفاوت باشند؟

 

چه جایگاهی در بازار اتخاذ کنیم؟

در راستای جایگاه‌سازی، بانک‌ها باید به نکات مختلفی توجه کنند تا از این طریق بتوانند با بازار ارتباط مناسبی را برقرار کنند. موضوع دیگری که در مقوله جایگاه‌سازی بانک‌ها بسیار حائز اهمیت است، این است که آیا جایگاه‌سازی بانک‌ها در راستای اهداف کلان و برنامه‌های استراتژیک برند برای بانک‌ها ایجادشده است؟ چون جایگاه‌سازی بانک‌ها باید در راستای این موضوع باشد و در تدوین استراتژی‌های برندینگ به این موضوع توجه ویژه‌ای شود، در غیر‌این صورت تلاشی است هزینه‌دار و بی‌فایده!

 

عمل به شعار

نمونه‌ بانک‌های زیادی در کشورهای درحال‌توسعه‌ و توسعه‌یافته وجود دارد که در راستای جایگاه‌سازی عملکرد مناسبی را داشته‌اند؛ به‌عنوان نمونه بانک آفریقای جنوبی در کشور خود شعار «ساده‌تر سریع‌تر بهتر» را مطرح کرد.

برای بازار هدف کشور آفریقای جنوبی در آن زمان، این موضوع بسیار شعار تازه‌ای بود و هیچ‌کدام از رقبای بانک آفریقای جنوبی از این وعده مناسب و تازه استفاده نکرده بودند؛ البته بانک آفریقای جنوبی این شعار را در عمل نیز پیاده‌سازی کرد که نتیجه خوبی را در راستای متمایز شدن از رقبا برایش به همراه داشت.

 

نخستین بودن

بانک شینسی ژاپن نیز در راستای جایگاه‌سازی اقدامات مناسبی را انجام داده است؛ چون این بانک، نخستین بانکی بود که به‌صورت اختصاصی به مشتریان شخصی خود خدماتی ویژه و حتی در محل ارائه می‌داد که این موضوع را برخی از بانک‌های ایرانی در حال حاضر در داخل کشور نیز انجام می‌دهند. از آنجا که شینسی نخستین بانکی بود که این نوع خدمات را ارائه می‌کرد، در کتاب‌های برندینگ، همواره به‌عنوان نخستین از آن یاد می‌کنند.از نظر ال‌رایس بهترین استراتژی جایگاه‌سازی این است که یک سازمان جایگاه نخستین را برای خود ایجاد کرده باشد و متاسفانه این موضوع در بانک‌های ایرانی به‌موقع موردتوجه قرار نمی‌گیرد.

به‌عنوان نمونه این روزها بسیاری از بانک‌ها روی ارائه سرویسی تمرکز کرده‌اند که مخاطبان بدون کارت می‌توانند از خودپردازها پول دریافت کنند تا وقتی‌که بانکی به‌عنوان نخستین این خدمت را عنوان می‌کند جذاب است اما هنگامی‌که تمامی بانک‌ها روی این موضوع تبلیغ می‌کنند دیگر فواید جایگاه‌سازی در این سرویس برای بانک‌ها بی‌معنی می‌شود و اگر هم بگویند استراتژی‌مان جایگاه‌سازی نیست و فقط اطلاع‌رسانی است، آن موقع باید گفت بیهوده است که بانک‌های ایرانی با پول مردم خدمتی را تبلیغ کنند که پس از مدتی بیهوده فرض می‌شود.

اشکالی ندارد که این سرویس را تمامی بانک‌ها داشته باشند اما اینکه تمامی بانک‌ها در راستای جایگاه‌سازی، هرکدام حدود 3‌میلیارد تومان خرج کنند که حرف‌های تکراری و یکسان بزنند به لحاظ منطق موجود در مدل‌های برندسازی بی‌معنی است.

محدود به مرزها

 

سود بانک‌ها همراه با اعتبار

مقوله‌ای تحت عنوان «نگاشت ادراکی» وجود دارد، بدین معنی که مشتریان براساس نگاشت ادراکی بانک خود را انتخاب می‌کنند که معمولا دو متغیر اصلی دارد؛ نخستین متغیر توجه به سود است؛ یعنی کدام‌یک از بانک‌های موجود به مخاطبان سود بیشتری می‌دهند. دومین متغیر شهرت و اعتبار است. بسیاری از مخاطبان به این موضوع فکر می‌کنند که سود بیشتری می‌خواهند اما این موضوع را نیز مدنظر قرار می‌دهند که تا چه اندازه بانک قابل‌اعتماد و بااعتبار است.

محدود به مرزها

 

ممکن است بانکی با دو سال سابقه 30‌درصد سود را به مشتریان پیشنهاد دهد اما چون این‌گونه بانک‌ها از اعتبار بالایی برخوردار نیستند مخاطبان اعتماد نمی‌کنند که پول‌های خود را در این بانک‌ها بگذارند. در راستای این موضوع نموداری می‌کشیم که محور x توجه به سود است و محور ‌Y‌ نیز اندازه اعتبار بانک‌هاست که ادراک موجود درباره بانک‌ها تابعی از X و Y است؛ یعنی در تلفیق این دو متغیر است که بانکی بالاتر از بانک دیگر قرار می‌گیرد؛ این یعنی که هیچ‌کدام از این دو متغیر به‌تنهایی نمی‌تواند در راستای نگاشت ادراکی بانک مثمر ثمر واقع شود.

جدا از چند بانک ایرانی که برنامه‌های حساب‌شده‌ای را در ارتباطات خود دارند، بیشتر بانک‌های ایرانی روی یکی از این دو محور کار می‌کنند و توجهی به هر دو محور ندارند. به‌عنوان نمونه در پیام‌های تبلیغاتی خود صرفا روی سود بانکی تمرکز می‌کنند یا فقط درصدد ایجاد شهرت و اعتبار هستند.

البته برخی از تبلیغات برندسازی بانک‌ها (از نوع عکس سلفی) هستند که هیچ‌کدام از این دو موضوع را هم شامل نمی‌شود و از آن بدتر اینکه هیچ توجیه راهبردی هم ندارند و وقتی از مدیران محترم می‌پرسیم جوابی علمی هم برای توجیه پیشنهاد‌هایشان ندارند، درحقیقت نوعی از تبلیغات وجود دارد که تنها به دنبال تامین سلایق شخصی مدیران ارشد و بعضا مدیران روابط عمومی است و البته بدیهی است شما هنگامی‌که بر مسند پرافتخار مدیریت روابط عمومی این‌گونه بانک‌ها تکیه می‌زنید بدین معنی است که بر تمام علوم و فنون پنهان و آشکار در حوزه تبلیغات تسلط یافته‌اید و توقع از شما این است که خودتان به‌تنهایی هم طراحی المان‌های هویت بصری برند را بدانید هم کپی‌رایتینگ، هم مدیا‌پلنینگ بدانید و هم برندینگ!

 

فراتر از مرزها

بانک گردشگری با شعار «فراتر از مرزها» نخستین تبلیغات خود را انجام داد. به‌ظاهر قرار بود این شعار دوپهلو باشد، یعنی این شعار می‌گفت که بانک گردشگری قرار است مرزهای خدمات در کشور را بشکند اما چون اسم بانک، بانک گردشگری بود مخاطب احساس می‌کرد که این بانک در خارج از مرزهای ایران به مشتریانش خدمات می‌دهد و فراتر از مرزهای ایران کار می‌کند اما چون شروع کار بانک گردشگری با تحریم‌های کشور ایران همراه بود، خدماتی را نمی‌توانست به مخاطبان ایرانی در خارج از مرزهای کشور ارائه دهد، بنابراین شعار به‌گونه‌ای که از ابتدا هم انتظار می‌رفت ابتر ماند.

هنگامی‌که سازمانی به مخاطبان خود وعده می‌دهد که فراتر از مرزها خدماتی را ارائه می‌دهد و به آن وعده عمل نکند، مخاطب سرخورده می‌شود و این شعار هم از جنس شعارهایی بود که لازم است کسی همراهش برود تا شعار بانک گردشگری را تعریف کند و بگوید که منظور از این شعار، خدمات فراتر از حد انتظار است.ایراد اصلی این شعار این بود که آن چیزی که در ذهن تداعی می‌کرد با آن چیزی که درواقع هدف شعار بوده است، کاملا متفاوت بود.

در بحث هویت بصری بانک گردشگری، لوگوی این بانک از عناصر سنتی گردشگری استفاده کرده است و مانند لوگوی بسیاری از بانک‌ها دایره‌ای در مرکز دارد و البته در کنارش از خطوطی استفاده ‌شده که در عین یادآوری حرف «گ»، مخاطب را یاد «شمسه»‌های خیلی قدیمی یا خطوط قدیمی می‌اندازد. هویت بصری بانک گردشگری به مقوله هویت سنتی‌ برمی‌گردد و چون باید عناصر هویت بصری، با دیگر عناصر تبلیغاتی یکپارچه باشند، این یکپارچگی در برندینگ بانک گردشگری مشاهده نمی‌شود و مخاطب احساس می‌کند که از یکجایی به بعد تغییراتی در هویت بصری بانک گردشگری لحاظ شد و از گذشته خود جداشده است.

از اقدامات دیگر گروه مالی بانک گردشگری، طرح «آغاز یک میزبانی» است که نخستین هتل‌های فرودگاهی را داشت. به‌عنوان نمونه برای افتتاح هتلی در فرودگاه امام‌خمینی، از طرحی استفاده کردند که در آن ترکیب قیچی و روبان، تشکیل یک هواپیما را داده بود که مانند کمپین‌های بعدی کاری مدرن و نمادین بود.

 

شعاری تکراری

کمپین دیگر بانک گردشگری تحت عنوان «به همین سادگی» بود که این شعار برای مخاطبان ایرانی خصوصا خانم‌ها بسیار آشنا بود و این شعار بانک گردشگری بسیار شباهت به شعار «به همین سادگی به همین خوشمزگی» شرکت رشد داشت که از سال 1377 در تبلیغات تلویزیونی، محیطی و... از این شعار استفاده می‌کند. از طرفی این شعار روی تمامی محصولات رشد نیز وجود دارد، یعنی میزان تکرار و دسترسی به‌قدری بالاست که بانک گردشگری از آن عقب می‌ماند.

 

منبع: فرصت امروز

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  ۷ نمونه از سوگیری در تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی


  روابط‌عمومی تجارت به تجارت


  مفهوم اقیانوس آبی در روابط‌عمومی


  کنار آمدن با شخصیت‌های مشکل‌دار در محیط کار


  چگونه روانشناسی به روابط‌عمومی کمک می‌کند؟


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  آینده ما در دست ماست


  دیدگاه‌هایی قابل تأمل برای تهیه گزارش از گذار سبز


  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد