شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، ابلاغ تصمیمها و سیاستهای سازمانی از سلسله مراتب بالاتر سازمان به سطوح پایین اجرایی، نیاز به پیمودن مجاری ارتباطات گوناگون دارد و همواره هر روز نامه و دستورالعملهای بسیاری به بخشهای سازمان ارسال میشود که اگر همه کارها و وظایف مدیریت را در کنار هم بگذاریم و آنها را از نظر حجم، تکرار و فراگیر بودن مورد بررسی قرار دهیم، هیچیک از کارکردها به اندازه ارتباط، تکراری، فراگیر و پرحجم نیست وتصمیمگیری، برنامهریزی، سازماندهی، انگیزش، نظارت و کنترل، ارزشیابی و رهبری بدون برقراری ارتباط ممکن و اثربخش نخواهد بود و سرعت دستیابی به اطلاعات و همکاری با دیگران به منظور سازگاری یا مقابله با عوامل نامساعد خارجی، فقط با برقراری روابط سریع و اثربخش با انسانها، امکانپذیر است و به همین دلیل امروزه علوم مربوط به رفتار و روابط انسانها و بهویژه روابط عمومیها، جایگاهی خاص در میان آنان به عنوان مهندسی انسانی، پیدا کرده است .
در مجموع میتوان گفت که خبریابی، خبررسانی، گشادهرویی و گرهگشایی، اقناع و ترغیب و اطلاعرسانی، توسعه مشارکت و افکارسنجی، ارتباطهای دوسویه سازمان و مخاطبان، جلب اعتماد و مشارکت مخاطبان، برجستهسازی و بسترسازی و آیندهنگری، عباراتی است که امروزه در مورد روابط عمومیها به عنوان چشم و چراغ سازمان، به کرات شنیده و خوانده میشود، مضاف به این که این هنر هشتم، آیینه زیباییها است. امروزه دیگر روابط عمومیها، محدودیتهای گذشته را کنار گذاشتهاند و از کارهای کلیشهای مانند نصب بنر و پرچم، اطلاعیه، برگزاری مراسم مناسبتی و اجرای تشریفات و موارد اینچنینی، فراتر رفتهاند و بحث ارتباط و تعامل، بحرانستیزی و اعتمادسازی و در نهایت مهندسی افکار انسانها و مشارکت در تصمیمگیریها را مطرح میسازند. روابط عمومی نوین با هدف اثربخشی و کارایی، بر پایه دانش دیجیتال شکل گرفته است و از ابزارهای الکترونیکی سود میجوید، که در این ارتباط میتوان به ایجاد پایگاه داده و اطلاعات برای تصمیمگیری، افزایش دقت و کیفیت و همچنین ارائه خدمات و اخبار در سریعترین زمان و ارزانترین هزینه و در نوردیدن مرزهای جغرافیایی از طریق ابزارها و امکاناتی از قبیل اینترنت، ایمیل، سایت، وبلاگ، پادکست، صندوقهای صوتی، مولتی مدیا وکیوسکهای اطلاعرسانی، میتوان اشاره کرد .
منبع: ایرنا
|