شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، سال گذشته میلادی خبرهای مختلفی درخصوص ابراز تمایل شرکتهای بزرگ تکنولوژی برای حضور در بازار هند شنیده شد و گویا در سال جاری میلادی این حضور پررنگتر هم خواهد شد. در جدیدترین خبر، فیسبوک بهصورت جدی پیگیر اجرای برنامه Free Basics خود در این کشور است. گوگل، دیگر غول دنیای تکنولوژی نیز در حال مذاکره بهمنظور اخذ مجوزهای قانونی برای به پرواز درآوردن بالونهای اینترنتی در فضای این کشور است. در کنار تمام این شرکتها آمازون نیز در حال گسترش بازار تریلیون دلاری خردهفروشی آنلاین خود در بازار بالقوه این کشور است.
همین نمونهها باعث شده تحلیلگران بانک آمریکایی مریللینچ در گزارش خود از پیشبینیهای جدید این بازار، از هند بهعنوان آوردگاه جدید دنیای تجارت الکترونیک یادکنند.این در حالی است که در موقعیت کنونی، سه بازیگر اصلی در بازار تجارت الکترونیکی هند را میتوان فلیپکارت، اسنپدیل و زیرمجموعههای آمازون عنوان کرد. این سه شرکت روی هم رفته سرمایهگذاری 7میلیارد دلاری در این کشور داشتهاند که تقریبا معادل با کل حجم ناخالص حوزه تجارتالکترونیک در سال 2014 این کشور بوده است. با این وجود، نگاهها به آینده تجارت الکترونیک این کشور و نه وضعیت کنونی آن خیره شده است.در حال حاضر تنها 20 درصد از جمعیت جوان هند به اینترنت دسترسی دارند و همین امر باعث شده اکثر خرید و فروشهای جزئی در فروشگاههای فیزیکی و بهصورت آفلاین انجام پذیرند. BofA (بانک آمریکا) معتقد است با گسترش اینترنت بیسیم و افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه در میان جمعیت هند، بازار فروش آنلاین در این کشور میتواند تا سال 2025 به ارزشی معادل 220 میلیارد دلار برسد.اگرچه در سال 2016 میلادی شاهد رقابت تنگاتنگ میان شرکتهای فعال حوزه تکنولوژی در جهت گسترش نفوذ و حضور در هند خواهیم بود اما همچنان بهدست آوردن سود، اولویت اصلی شرکتهای یادشده خواهد بود.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد – شماره 3682
|