شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، استفاده از تکنیکهای نوین بازاریابی بهویژه در سطح بینالمللی روش اصلی موسسهها اقتصادی و شرکتهایی شده که قصد دارند به بقا و رشد خود در دنیای پویای اقتصادی تداوم بخشند.
نمایشگاههای تجاری بینالمللی نقش موثری در عرصه سیاست، اقتصاد، مسائل اجتماعی، فرهنگی و هنری ملتها ایفا میکنند و تمامی کشورهای جهان رسالتی مهم و چندجانبه برای نمایشگاهها قائلاند.
توجه ویژه به نمایشگاههای مرتبط با تبلیغات نهتنها در زمینه ارتقای علمی و دانش فنی و نیز ویژگیهای گوناگون نمایشگاهی موثر است، بلکه از طرف دیگر فضایی مناسب برای انتقال و تبادل اطلاعات است که در یک محدوده خاص زمانی و مکانی موجبات افزایش اثربخشی امور بازرگانی و افزایش همکاریهای ملی و بینالمللی را فراهم میکند که متعاقب آن نیرومند شدن بنیه اقتصادی و فرهنگی کشور را رقم خواهند زد.
تبلیغات بهعنوان یکی از ابزارهای اطلاعرسانی باید به نحوی صحیح در پیشبرد رونق بازار اقتصادی و تقویت چرخه تولید و توسعه اقتصادی و همچنین بهعنوان ابزاری در توسعه صادرات غیرنفتی مورد استفاده قرار گیرد.
سازندگی، توسعه صادرات غیرنفتی و مبارزه با تهاجم فرهنگی ۳ هدف مهم جمهوری اسلامی ایران است و هر ۳ وابسته به صنعت تبلیغاتی توانمند است، از اینرو اهمیت دادن به شرکتهای تبلیغاتی، اطلاعرسانی و بازاریابی کشور و حمایت آنها در زمینه ارائه توانمندیهایشان زمینه مناسبی را فراهم میکند تا اینگونه شرکتها، نهتنها در تبلیغات برای توسعه صادرات بلکه در صادرات خدمات تبلیغاتی نیز موفق باشند.
به همین منظور در شرایط پساتحریم دعوت از شرکتهای خارجی و متخصصان حوزههای مختلف صنعتی و تجاری بسیار ضروری است.
نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی یکی از همین رویدادها بود که در فضایی افزونبر ۲۱هزار مترمربع در قالب بیش از ۳۰۰ شرکت داخلی و خارجی شامل پاویون چین و کشورهای ترکیه، بلژیک، آلمان، امارات متحده عربی، کره جنوبی، تایوان، هنگ کنگ، سریلانکا و با حضور هیاتهای تجاری از ترکیه و چین زیر یک سقف با این اهداف شکل گرفت:
۱- حمایت از صنعت تبلیغات و ارتقای سطح کمی و کیفی و تبیین اهمیت و جایگاه تبلیغات برای افراد جامعه و دستاندرکاران تجارت، صنایع و خدمات.
۲- کاهش هرچه بیشتر عوارض منفی تبلیغات بازرگانی و افزایش کارکردهای مثبت و توسعه آن.
۳- آشنایی با تکنیکهای بازاریابی و پیشبرد فروش تجهیزات و ماشینآلات مربوط
۴- ترویج و آموزش فرهنگ بازاریابی برای موفقیت بیشتر در بازارهای رقابتی و تشویق بازار داخلی برای استفاده از ابزارهای نوین بازاریابی.
۵- برقراری ارتباطی نزدیک بین ارائهدهندگان و متقاضیان خدمات، تجهیزات و ماشینآلات صنعت تبلیغات و بازاریابی.
۶- آشنایی با ماشینآلات جدید چاپ دیجیتال و چاپ سهبعدی، نرمافزار و سختافزار، علائم تبلیغاتی، لیبلینگ، ماشینآلات، ملزومات و تجهیزات وابسته، آژانسها و مجریان صنعت تبلیغات.
در چارچوب رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی و با عنایت به نیاز حیاتی جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به فناوری مدرن و ارتقای سطح آگاهی و مهارتهای عمومی و تخصصی شاغلان صنعت تبلیغات و بازاریابی ضرورت برگزاری این نمایشگاه چندبرابر خواهد شد، این در حالی است که شرکتها و مؤسسات برای توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی باید به خوبی از فضای طراحی و بستهبندی تولیدات و تبلیغات کالاهای صادراتی استفاده کنند تا از راههای جدید و بینالمللی وارد بازارهای صادراتی شوند.
برای موفقیت باید همواره به راههای نو برای توفیق در بازار اندیشید تا تجارت بینالمللی رونق بگیرد.
سیدعلی اعتدالی - کارشناس نمایشگاهی
منبع: روزنامه گسترش صمت – دوشنبه 21 دی 1394
|