درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 31 فروردین 1403 - 14:15   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید
  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد
  ابزار هوش مصنوعی جدید مایکروسافت یک ماشین کابوس عمیق است
  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!
  کارولین هاید، مجری بلومبرگ، می‌گوید سابقه روابط‌عمومی به او کمک کرده است
  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان
  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!
  اپل به دستور دولت چین، واتس‌اپ و تردز را از اپ استور چین حذف کرد
  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند
  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 20592صفحه نخست » شنبه، 12 دی 1394 - 13:14
تشدید سانسور رسانه‎ای درسال 2015
سال 2015 میلادی با تمام فراز و نشیب هایش به پایان رسید و در این سال نیز علیرغم تنوع و تکثر رسانه‌ها و منابع خبری، شاهد بودیم که برخی اخبار، رویدادها و موضوعات مهم از سوی رسانه‌های جهان نادیده گرفته و یا سانسور شدند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، در این زمینه نوشته است که با وجود گسترش بیش از پیش رسانه‌ها و دسترسی بیشتر به منابع اطلاعاتی مختلف، باز هم برخی اخبار مرتبط با وقایع و رویدادهای مختلف یا چندین روزی تأخیر بازتاب یافته و یا سانسور شده‌اند. این نکته از آن جنبه اهمیت دارد که حدود 90 درصد رسانه‌های خبری آمریکا، نشریات و شبکه‌های سنتی که گزارشگران تمام وقتی را استخدام کرده‌اند، توسط شش بنگاه کنترل می‌شوند.


این وبگاه در ادامه فهرستی از 10 ماجرا، رخداد و یا واقعه که مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفته و پوشش نیافته است را ارائه کرده که برخی از آنها عبارتند از: نیمی از ثروت جهان در اختیار یک درصد از جمعیت جهان است. 89 درصد قربانیان حملات پهپادی در پاکستان به عنوان شبه‌نظامی شناسایی نشده‌اند. تأثیرات جهانی ناشی از انتشار گاز متان و گرم‌شدن دمای قطب شمال. اینکه چه کسانی و به چه میزان به دست پلیس کشته می‌شوند و میلیون‌ها انسان فقیر کمتر از میلیاردرها از سوی رسانه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند.


ظاهراً ادعا می شود که هیچ گونه سانسوری در رسانه های غربی وجود ندارد و جریان غالب رسانه ای، اینطور وانمود می کند که آزادی بیان در این رسانه ها حرف اول را می زند. به ظاهر خبرنگاران شبکه های خبری همواره در تلاش برای نشان دادن و بیان واقعیت ها هستند و با حضور در تمامی حوزه ها و زمینه ها سعی دارند مردم و مخاطبان را در جریان آخرین وقایع و رویدادها قرار دهند. اما "هنری هولکامب" رئیس اتحادیه‌ روزنامه نگاران فیلادلفیا با 40 سال سابقه روزنامه نگاری می گوید که روزنامه ها ماموریت روشنی را برعهده دارند؛ گزارش واقعیات و هیاهو درباره‌ آنها. ولی فشار صاحبان منافع مدت هاست که این ماموریت را کمرنگ ساخته است.


"جانی جکسون" از موسسه‌ "بی طرفی و دقت در گزارشگری، FAIR‏" نیز می گوید که بنا به نظرسنجی این موسسه بیش از 60 درصد از خبرنگاران آمریکایی اذعان دارند که فشارهای سیاسی و فرهنگی، بر آزادی رسانه های آمریکایی تاثیر منفی می گذارد. به عنوان مثال پس از وقایع یازده سپتامبر، خبرنگاران آمریکایی تحت فشار شدیدی قرار گرفته اند تا مسائل انتقادی درباره آمریکا را مطرح نسازند یا گزارش های خبری را دستکاری کنند.


یکی از رویدادهایی که در سال 2015 با سانسور شدید رسانه ای مواجه شد، ماجرای کشتار شیعیان در نیجریه بود. نیجریه یکی از کشورهای مهم و استراتژیک غرب آفریقا است که به نظر می رسد حادثه اخیری که در این کشور اتفاق افتاد، بخشی از یک حرکت سازمان دهی شده بود. از مدت ها پیش نوع نگاه رسانه های غربی به فعالیت های شیخ زکزاکی، بیشتر یک نگاه تهدید آمیز بوده و جریان شیعیان نیجریه به عنوان جریانی که به خیال آنها از ایران ساماندهی می شود، توسط این رسانه ها به دنیا معرفی می شد.


گزارش های رسانه های غربی درباره فاجعه نیجریه با حدود یک هزار کشته را با حوادث تروریستی پاریس مقایسه کنید که در آن 129 نفر کشته شدند. در مورد حادثه فرانسه می بینیم که فضای رسانه ای غرب تا دو هفته به بازتاب این حادثه اختصاص پیدا کرد و در تمام دنیا واکنش های مردمی به این حادثه ابراز شد. اما در حادثه نیجریه، چون کشته شدگان شیعه بوده و تفکر آنها در چارچوب جهان بینی غرب نمی گنجید و اتفاق در یک کشور آفریقایی روی داد، حادثه از سوی رسانه ها چندان مطرح نشد. با مرور خبرها می بینیم حتی کشورها و فعالان حقوق بشر در دیگر نقاط دنیا نیز چندان به آن واکنش نشان ندادند و تحت تاثیر سانسور رسانه ای، حادثه را چندان جدی نگرفتند.


"مسعود شجره" رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن که با شبکه تلویزیونی پرس تی وی مصاحبه کرده، درباره واکنش رسانه ها به این رویداد گفته است: "عملکرد رسانه ها رقت بار بود. آنها همچنان صحبت از چند نفری می کنند که به خاطر یک حادثه تصویر برداری کشته شده اند در حالی تصاویر به آنها نشان داده و گفته شده است که هزاران نفر کشته شدند و گورهای دسته جمعی وجود دارد. آنها به هیچ روی به این موضوع و مردم کشته شده، صرف نظر از ماهیت اسلامی که داشتند، اهمیتی ندادند."


خبر دیگری که تحت تاثیر سانسور رسانه ای چندان مطرح نشد، اخبار مربوط به کشته شدن شهروندان غیر نظامی در آمریکا بود. تحقیقات رسانه‌های محلی نشان می‌دهد که افسران پلیس آمریکا در سال 2015 میلادی، نزدیک به هزار نفر از شهروندان غیرنظامی این کشور را هدف قرار داده و کشته‌اند. چند روز قبل روزنامه واشنگتن‌پست گزارشی را منتشر کرد که بر اساس آن 965 شهروند آمریکایی توسط نیروهای پلیس این کشور هدف قرار گرفته و کشته شده‌اند. به نوشته این روزنامه 100 نفر از افرادی که کشته‌ شده‌اند در زمان رویارویی با پلیس هیچ گونه سلاحی در اختیار نداشتند.


تحقیقات نشان می‌دهد که نژاد یکی از مهمترین عوامل در خشونت‌های پلیس است و تقریبا 40 درصد از تیراندازی‌های مرگبار پلیس با مردان سیاهپوست غیرمسلح مرتبط بوده است. نبود آمار دقیق کشته شدگان در این کشور سبب شده تا فعالان اجتماعی خود دست به کار شوند و با راه اندازی سایت هایی، به جمع آوری اطلاعات قربانیانی بپردازند که به ضرب گلوله پلیس کشته شدند. شبکه های اجتماعی در آمریکا بارها اعلام کرده اند که شهروندان آمریکا بیش از آنکه در معرض تهدیدات حملات تروریستی باشند، توسط پلیس کشور خودشان در خطر هستند. آنان نوشته اند که تعداد غیرنظامیان آمریکایی کشته شده در عملیات تروریستی در تمام نقاط جهان، تنها 16 نفر است که نشان می دهد خطر پلیس آمریکا برای مردم این کشور بیش از خطر تمام گروهک های تروریستی مانند داعش و القاعده و غیره است.
جالب است که بدانید طی دو سال گذشته، آمریکا شاهد چندین تظاهرات اعتراض‌آمیز به خشونت‌های پلیس در این کشور بوده است که از سوی رسانه ها مورد توجه جدی قرار نگرفت.


البته در این میان برخی دولت های عربی نیز در این زمینه برنامه ریزی کرده و برخی از آنها در سال گذشته میلادی این روند سرکوب و سانسور را تشدید کردند. به عنوان نمونه شورای توسعه اقتصادی بحرین، 10 میلیون دینار از بودجه سالانه را به تلاش برای موجه جلوه دادن نظام حاکم و سرپوش نهادن بر اقدامات ضد حقوق بشری در این کشور اختصاص داد. به گزارش شبکه "العالم"، این شورا 3.6 میلیون دینار بحرینی از بودجه سال 2015 - 2016 این کشور را به آنچه "راهبرد رسانه ای کامل و فراگیر" نامیده می‌شود، اختصاص داده که در کنار سایر اعتبارات مشابه، به بیش از 10 میلیون دینار بحرینی می‌رسد.


شورای توسعه اقتصادی اعلام کرده که راهبرد رسانه‌ای جدید بحرین، بر پایه انتشار اخبار مطبوعاتی اقتصادی و برگزاری مصاحبه‌هایی با مطبوعات جهانی و منطقه‌ای استوار خواهد بود. این گزارش حاکی است که این مبالغ در حالی برای انحراف افکار عمومی خارجی از بودجه کنار گذاشته می‌شود که این کشور از کمبود شدید اعتبارات مالی رنج می‌برد به طوری که دولت ناچار به افزایش سوبسید برخی کالاها و کاهش اعتبار بسیاری از وزارتخانه ها شده است.

در همین منطقه می بینیم که عربستان سعودی و بسیاری از متحدانش در شورای همکاری خلیج فارس و ائتلاف عربی حمله به یمن، همان کسانی هستند که شبکه های تلویزیونی متعلق به جنبش انصارالله یمن و پیش از آن شبکه ها لیبی و سوریه را از ماهواره های خود حذف کردند. چرا که از نظرات دیگران هر چند رسانه های کوچک می هراسند در حالیکه خود امپراتوری های رسانه ای زیادی در اختیار دارند و میلیاردها دلار برای آنها هزینه می کنند. به عنوان مثال گفته می شود که دلیل توقف پخش شبکه "المیادین" از سوی مقامات سعودی، اظهارات یک مهمان ایرانی در یک برنامه بود که در مورد فاجعه منا از عربستان انتقاد نمود.


پایگاه خبری "رای الیوم" دراین زمینه نوشته است: "برای ما و دیگران ممنوع است در مورد این مسایل با توجه به واقعیت ها بنویسیم. ممنوع است اظهارت بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در مورد کشته شدن نزدیک به 10 هزار یمنی را منتشر کنیم. ممنوع است درباره فاجعه منا سخن بگوییم و آمار دقیق کشته ها را بخواهیم. ممنوع است درباره توطئه عربی با ناتو برای تبدیل لیبی به کشوری شکست خورده حرف بزنیم و اگر حرف بزنیم بی مسئولیت، غیر حرفه ای، مجوس و مزدور ایران هستیم! همانطور که قبلاً ما را مزدور صدام حسین می دانستید. "
نویسنده "رای الیوم" در پایان نوشته است: "ما را سانسور کنید و از عرب ست بیرون بیندازید. بر ضد ما سخن بگویید، اما ما همچنان به نوشتن ادامه می دهیم. حتی روی دیوارها می نویسیم و از مظلومان حمایت خواهیم کرد و هیچ چیز ما را نخواهد ترساند."

 

منبع: خبر و تفسیر

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  انواع مختلف شهرت


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار: 13 نکته برای گسترش استراتژیک


  رازهای روابط‌عمومی


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم


  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد