شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- انجمن روابط عمومی ایران در صد و هشتاد و ششمین نشست علمی-تخصصی خود پنلی تخصصی با موضوع آسیب شناسی تقلیل جایگاه روابط عمومی ارائه کرد.
در این پنل میرزابابا مطهرینژاد، دبیر انجمن روابط عمومی ایران سخنرانی کرد و با اشاره به تاریخچهی این موضوع گفت: در دولت نهم تصمیم گرفته شد که سطح روابط عمومی های دولتی ارتقاء پیدا کند، این پیام ابلاغ شد و سریع به مرحله اجرا رسید. در دولت دهم ابلاغ کردند که نه تنها این روابط عمومی ها به شرایط قبلی برگردند، بلکه میتوان روابط عمومی ها را با دفتر مدیریت ادغام کرد.
رئیس سابق انجمن ادامه داد: تلاش های انجمن روابط عمومی در صدد دفاع از فعالیت های دولتهای گذشته نیست، بلکه تلاشی بیست و چند ساله در جهت ارتقاء جایگاه روابط عمومی است.
در ادامه آقای حکیمیان، عضو هیأت مدیره انجمن توضیح داد: تا امروز جلسات بسیاری با وزرا و معاونین رئیس جمهور گذاشتهایم تا جایگاه روابط عمومی تغییر کند و بهبود یابد.
او ادامه داد: در این زمینه موفقیتهایی هم حاصل شد، در دولت اصلاحات از جانب دکتر حبیبی، معاون اول رئیس جمهور نامهای به استانداریها ابلاغ شد که نیم در هزار از بودجه سازمانها را در اختیار روابط عمومیها قرار دهند. در صورتی که این بودجه تعلق نگرفت و سازمان مدیریت و برنامهریزی علت این امر را این گونه توضیح داد که روابط عمومیها نمیتوانند جایگاه بودجهای داشته باشند و باید برای تأمین هزینههای خود با مجری طرحها کنار بیایند، تلاشها در این راستا ادامه داشت تا به نتیجه رسید و احساس نیاز به بودجهی روابط عمومیها تثبیت شد و تا قبل از سال 88 جایگاه روابط عمومیها ارتقا پیدا کرد.
این عضو فعلی انجمن روابط عمومی ایران بیان کرد: با وجود تمام این تلاشها از دو هفته پیش برخی از استانداریها، روابط عمومیهایشان را منحل و علت آن را صرفهجویی در اعتبارات و پرسنل اعلام کردند.
در ادامهی این پنل، پولادی به بیان اظهارات بسیاری از متخصصان روابط عمومی پرداخت و گفت: محمد امامی، مدیر انجمن متخصصان روابط عمومی یزد اقدام فعلی روابط عمومیهای دفاتر استانی و حذف جایگاه روابط عمومی استانداریها را بازگشت به عقب و تنزل جایگاه روابط عمومیها دانست که این بیشک لطمههای زیادی را به استانداریها وارد میکند.
پولادی ادامه داد: بهرامیان نیز نگرش خود را نسبت به این موضوع کاملا منفی دانسته و بیان کرده که نسبت به این مسأله اعتراض دارد، تنزل جایگاه روابط عمومیها در استانداریها به معنی بیپناهی روابط عمومیهای استانداری هاست.
او در ادامه به بیان صحبتهای سلطانیفر، رئیس دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت و گفت: سلطانیفر تغییر نگاه روابط عمومی و تنزل جایگاه آن به بهانهی کوچک سازی دولت فعلی را به صلاح کشور ندانسته است.
رسانهای کردن این موضوع به روابط عمومیها کمک میکند
در ادامه این پنل قهرشی، کارشناس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این حرکت به عقب در حوزه روابط عمومیها ابراز تأسف کرد و شورای عالی اطلاع رسانی دولت را مسئول این قضیه دانست.
او توضیح داد: در بخش دولتی نزدیکی روابط عمومی به بالاترین مقام دستگاه ها از اهمیت بالایی برخوردار است و قدرتی که روابط عمومی در هر دستگاه، سازمان و وزارتخانه دارد، از جایگاه بااهمیتی برخوردار است.
قهرشی گفت: با پیگیریهای فعلی انجمن روابط عمومی ایران و با اطلاع و انتقال آن به انجمن متخصصان و کمک گرفتن از مؤسسات دیگر و همچنین با رسانهای کردن این موضوع میتوان جلوی اجرای این حکم را گرفت و رسانهای کردن و همهگیر شدن این موضوع کمک زیادی به روابط عمومیها و عدم اجرای این حکم میکند.
در ادامه پنل نجفی، پژوهشگر حوزه ارتباطات اظهار کرد: ما امروزه با مفهومی مواجه هستیم با عنوان تنزل جایگاه روابط عمومی، سوال این است آیا این اتفاق به معنی تنزل است؟ شاید بهتر باشد با رخ دادن این حادثه بازبینی دوبارهای به جایگاه روابط عمومی ها چه از بعد ساختاری و چه از ابعاد دیگر داشته باشیم. این که افراد چهطور انتخاب میشوند، مهارت هایشان چیست، شاخصهای ما چه چیزهایی هستند و با توجه به این شاخصها و مهارتها بگوییم آیا اعتبار روابط عمومی به خطر افتاده است یا خیر.
او گفت: این فرصت خوبی برای روابط عمومی هاست تا یک بازنگری نسبت به عملکرد خود داشته باشند و به جایی برسند که ضرورت وجودشان احساس شود.
منصور ساعی، مسئول کمیتهی آموزش و پژوهش انجمن روابط عمومی ایران در ادامه این بحث بیان کرد: وقتی ما به بخشی از مشاغل توجه میکنیم که تبدیل به حرفه شدهاند، مثل پزشکی، مهندسی و حرفهها میبینیم NGO و نهاد دارند. این حرفهها، سازمانهایی برای تربیت نیرو و برای ارائه گواهینامه دارند. اما روزنامه نگاری و روابط عمومی در ایران هنوز به عنوان حرفه شناخته نشده است و یک شغل محسوب میشود. بنابراین ما با حرفهای روبهرو نیستیم که ورودی و خروجی یا تربیت نیروهای متخصص داشته باشد و تا زمانی که تبدیل به نهاد و حرفهای نشدهایم و سیاستگذاری نمیکنیم و پروانه و مجوز کار تولید نمیکنیم خیلی تفاوتی نمیکند که روابط عمومیها با بخشهای دیگر ادغام بشوند یا نه.
چرا روابط عمومی در اوج شکوفایی ناگهان تعطیل میشود؟
سلیمی، پژوهشگر حوزه ارتباطات در انتهای این بحث گفت: ما باید به این جریان به صورت علت و معلولی نگاه کنیم، اگر علت را ببینیم این ماجرا باید از بالا نگاه شود که چرا روابط عمومی و ارتباطات در اوج شکوفایی خود ناگهان به تعطیلی کشیده میشود.
او ادامه داد: هنوز باورها بر روابط عمومی پایدار نیست. امروز روابط عمومی و بازاریابی با هم ادغام شده و فردا از هم جدا میشوند و هیچ دلیل قوی و محکمی پشت این قضیه وجود ندارد که چرا تحولات بسیار زیادی در این رشته باید رخ بدهد. حلقه بین دانشگاه و حوزه بازار در روابط عمومی انسجام ندارد.
مطهرینژاد در جمع بندی این پنل برای حل مشکل فعلی روابط عمومی سه راهکار ارائه داد و اشاره کرد: برای حل مشکلات روابط عمومی باید موضوعات روابط عمومی ها را رسانه ای کنیم، آنها را به یک حرفه و نهاد تبدیل کنیم و از یک ساختار آموزشی در بحث روابط عمومی ها و تربیت نیروها استفاده کنیم.
این نشست بعدازظهر چهارشنبه ۲ دی ماه ۹۴ در سالن اجتماعات پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی برگزار شد.