شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- امروزه در روابط عمومی های نوین و کارآمد تحقیقات و پژوهش به ویژه سنجش افکار موجب شده تا تصمیم گیر ی ها و تصمیم سازی ها در سازمان مخاطب محور شده و سطح فعالیت ها وموفقیت های سازمانی ارتقا یابد. بر این اساس نقش روابط عمومی در دنیای مدرن این است که در یک ارتباط دو سویه و ضمن اطلاع رسانی از مسئولیت های اجتماعی سازمان، زمینه اعتماد مخاطبان را فراهم سازد و با ارزیابی دیدگاه های مخاطبان و انتقال آن به بخش مدیریت، زمینه مشارکت فعال و پویای مخاطبان در تصمیم گیرهای سازمانی را ایجاد نماید.
با این حال روابط عمومی ها در کشور ما هنوز از چنین جایگاهی برخوردار نبوده و بیشتر دارای نقش تشریفاتی و تبلیغی هستند. چنانکه بخواهیم روابط عمومی ها نقش راهبردی تری در سازمان های متبوع خود داشته باشد، لازم است ابتدا ضمن در نظر گرفتن جایگاهی مناسب در ساختار سازمانی برای این واحدها و شرایط احراز شغلی متناسب با مدیران ارشد سازمان، آنان را در طرح ریزی های راهبردی سازمان مستقیماً دخالت دهیم. پس از آن با مجهز نمودن روابط عمومی ها به مطالعات آینده پژوهانه، درک آنها از نیازها و خواسته های مخاطبین و تغییرات پیش روی سازمان ها را بالا برده و به آنها امکان همسو شدن با تحولات و حتی پیش افتادن از آنها را بدهیم.
لهذا آینده پژوهی، روابط عمومی ها را قادر می سازد خطرها و فرصت هایی را که در آینده با آن مواجه خواهند شد را پیش بینی کنند و به آنها فرصت می دهد پیش از آنکه سازمان متبوع آنها دچار بحران شود، تصمیم بگیرند و چاره ای بیاندیشند. آینده پژوهی به روابط عمومی های هر سازمان کمک می کند هدف های ارزشمند،دست یافتنی و بلند مدتی را برای خود برگزینند و راهبردهای منطقی تحقق آنها را در برنامه های استراتژیک خود بگنجانند.
بدین ترتیب نقش هدایت گرانه روابط عمومی در همسو کردن افکار عمومی با اهداف سازمان می تواند از چالش ها و بحران ها جلوگیری کند و طبیعی است که این مهم جز از طریق دریافت بازخورد ها و پیش بینی نیازها و خواسته های جامعه وانعکاس آن به مدیریت عالی سازمان جهت تصمیم گیری و برنامه ریزی حاصل نمی شود.
|