درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 21:22   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد
  آژانس‌های روابط‌عمومی جهانی برای راه‌اندازی کمپین بحران آب و هوایی UNDP/ICCO همکاری می‌کنند
  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد
  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 20195صفحه نخست » چهارشنبه، 18 آذر 1394 - 12:34
مرتضی دلاوری پاریزی
ما و مسئولیت اجتماعی
اشاره: آنچه می‌خوانید گزیده‌ای از حرف‌های «مرتضی دلاوری پاریزی» مشاور فرهنگی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران دربارة «مسئولیت اجتماعی» است که از دل یک گفت‌وگو در آمده است؛ گفت‌وگویی که با تیتر «کسب و کار با طعم مسئولیت اجتماعی» در پایگاه خبری شرکت مس (mespress.ir) منتشر شده است.
  

ما و مسئولیت اجتماعی

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، اشاره: آنچه می‌خوانید گزیده‌ای از حرف‌های «مرتضی دلاوری پاریزی» مشاور فرهنگی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران دربارة «مسئولیت اجتماعی» است که از دل یک گفت‌وگو در آمده است؛ گفت‌وگویی که با تیتر «کسب و کار با طعم مسئولیت اجتماعی» در پایگاه خبری شرکت مس (mespress.ir) منتشر شده است. این گفت‌وگو با این بهانه که شرکت مس، نشان مسئولیت‌های اجتماعی را در دهمین سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی دریافت کرد، انجام شده است. هیأت داوران این سمپوزیوم بین‌المللی با بررسی اقدامات شرکت‌های مختلف در زمینة شاخص خدمات مسئولیت‌های اجتماعی، شرکت ملی صنایع مس ایران را به دلیل ارائة خدمات گسترده در نقاط مختلف کشور، شایستة دریافت این نشان دانسته بود.

دلاوری می‌گوید: منظور ما از مسئولیت اجتماعی، نه تعهدات اجباری، تحمیل شده و الزام‌آور، بلکه تعهدات داوطلبانه‌ای است که شرکت‌ها برای خود ایجاد می‌کنند و آن‌ها را به انجام می‌رسانند.

آنچه عمدتاً از عنوان «مسئولیت اجتماعی» شنیده می‌شود و در برخی گزارش‌ها می‌آید، تعهدات الزام‌آوری است که از سوی دولت و قانون به شرکت‌ها، خصوصاً شرکت‌های دولتی تحمیل شده است. اما در این یادداشت، منظور از مسئولیت اجتماعی، تعهدات داوطلبانه‌ای است که شرکت‌ها برای خود ایجاد می‌کنند و آن‌ها را به انجام می‌رسانند. برخی از تعهدات الزام‌آور قانونی شامل حقوق معدنی، مالیات‌ها، حق آلایندگی و… است. رقم‌هایی که «شرکت ملی صنایع مس ایران» تاکنون در این حوزه‌ها پرداخت کرده، رقم‌های بزرگی بوده است. به گفتة کارشناسان، شرکت مس در دنیا یکی از بیش‌ترین حقوق معدنی را پرداخت می‌کند. توجیهی که دولت‌ها برای گرفتن چنین مالیات‌ها و عوارضی دارند این است که شرکت‌ها و عمدتاً شرکت‌های بزرگ بابت برداشت از منابع عمومی، فعالیت اقتصادی و آسیب‌ رساندن به محیط‌زیست، باید با مجموعه‌ای از پرداخت‌ها و خدمات به نوعی آن را جبران کنند.

اما نگاه ما به موضوع مسئولیت اجتماعی، صرفاً‌ این نیست. ما حتی به مسئولیت اجتماعی به عنوان عملی صرفاً خیر و جبرانی نگاه نمی‌کنیم. نگاه ما این است که با انجام مجموعه‌ای از اقدامات برنامه‌ریزی شده و هدفمند و نه واکنشی و پاسخ به تقاضا در سرزمین‌های ذی‌نفع یا کل جامعه، نهایتاً بتوانیم به تولید محصولی ارزان‌تر برسیم. یعنی به این مسأله واقفیم که توسعه‌نیافتگی این مناطق در نهایت، هزینه‌های شرکت را افزایش می‌دهد، بنابراین آنچه ما به عنوان مسئولیت اجتماعی در مکان‌های نزدیک به معادن و کارخانه‌ها انجام می‌دهیم، منتی بر سر ساکنان این مناطق نیست، بلکه در واقع عمل به مسئولیت‌های اجتماعی به نفع خود شرکت است.

البته شاخص اصلی و بدیهی سنجش فعالیت یک شرکت، عملکرد اقتصادی است. برای شرکت‌های خصوصی این سنجه، اصلی‌ترین سنجه است و البته منافاتی با حضور و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های اجتماعی ندارد. ولی باید توجه داشت که هر کسی باید به مسئولیت خودش عمل کند. وظیفة اصلی ما تولید مس، خلق ارزش افزوده و ایجاد سود بیش‌تر برای سهام‌داران است و مثلاً متولی آموزش، ورزش، بهداشت و درمان، راه‌سازی، جنگل‌کاری و… نیستیم، ولی این را هم می‌دانیم که در خلأ زندگی نمی‌کنیم. مسئولیت اجتماعی به اخلاق کسب و کار برمی‌گردد؛ یعنی رعایت حال تمام کسانی که از فعالیت‌های شرکت تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

رعایت مسئولیت‌های اجتماعی، پیش‌شرطی برای کسب سود است. از طرف دیگر، شرکت به ازای فرصتی که جامعه به او برای فعالیت اقتصادی اعطا کرده است، خود را مدیون و نه طلب‌کار می‌داند. ما در قبال جامعه، انسان‌ها و محیطی که در آن فعالیت می‌کنیم، مسئولیم.

یکی از دغدغه‌های ما، رابطة متقابل شرکت با مردمان سرزمین‌های ذی‌نفع است. این رابطه تاکنون رابطة چندان خوشایندی نبوده است و دلایل تاریخی خودش را دارد. شرکت ملی صنایع مس ایران در طول دوران فعالیت خود از اوایل دهة ۵۰ تا اواسط دهة ۸۰ به واسطة دولتی بودن و البته شرایط نسبتاً خوب اقتصادی‌اش، نقشی پررنگ در همة مناسبات مناطق ذی‌نفع داشته است. خدمات و هزینه‌های بسیاری هم کرده، اما واقعیت این است که شرکت‌ها وقتی وارد منطقه‌ای می‌شوند حتی اگر باعث رونق و توسعة آن منطقه شوند، باز هم تبعاتی را برای مردمان و زیست‌بوم آن به همراه دارند.

اصلی‌ترین دغدغه، برقراری تعادل بین مطالبات و استطاعت شرکت است. از یک طرف، مطالبات موجود اگرچه عمدتاً به حق است ولی کمیت آن ریشه در گذشته دارد. از طرف دیگر، منابع شرکت نیز نامحدود نیست، اگر هم بود به دلیل این که بخش اعظم سهام به بخش خصوصی واگذار شده، شرعاً و قانوناً بی اذن صاحبان شرکت، کسی حق تصرف در آن را ندارد. البته مجمع عمومی هم نشان داده که نسبت به این مطالبات، بی‌تفاوت نیست و فعالیت‌های اجتماعی شرکت مس اگر بی‌نظیر نباشد، کم‌نظیر است.

یکی از مسائلی که شرکت مس در حال حاضر با آن روبه‌روست، گذار از دوران دولتی بودن به شرایط حاضر است. زمانی که شرکت مس دولتی بود توقعات و انتظارات زیادی از طرف مسئولان محلی، دولت و قانون به این شرکت تحمیل شده و عملاً این شرکت متولی بسیاری از کارها در مناطق پیرامون خودش بوده است. هر هزینه‌ای که قرار بود در هر زمینه‌ای خرج شود، شرکت ملزم به پرداخت آن بود. هنوز هم البته این اتفاق کمابیش می‌افتد.حتی می‌توانیم بگوییم باعث افتخار ما هم هست که هیچ مراسمی در هیچ‌یک از شهرستان‌های دولتی ذی‌نفع برگزار نمی‌شود که شرکت مس به نحوی در آن مشارکت نداشته باشد؛ از ارائة خدمات نقدی گرفته تا خدمات فرهنگی و… اما دغدغة‌ ما این بود که این هزینه‌ها را هدفمند کنیم. در بودجة سالیانة شرکت، دو سرفصل داوطلبانه و قانونی وجود دارد؛ یکی هزینه‌های ورزشی و دیگری کمک‌های بلاعوض که به تصویب مجمع عمومی رسیده است.

در حال حاضر، در قالب این دو سرفصل، بخش عمدتاً آشکار مسئولیت‌های اجتماعی خود را انجام می‌دهیم. این در حالی است که بسیاری از شرکت‌ها از زیر این دو سرفصل هزینه‌ای شانه خالی می‌کنند. نیت ما این است که کمک‌های بلاعوض را هدفمند کنیم؛ یعنی به جای کمک به اشخاص و گروه‌ها، در حوزه‌های کلان و عام‌المنفعه مشارکت داشته باشیم که منفعت و خیر آن به همه برسد. آموزش، بهداشت و مخصوصاً محیط‌زیست که اقدامات زیادی هم تاکنون در این زمینه انجام شده است، حوزه‌هایی از این قبیل هستند. هدفمند شدن به این معناست که خیر و برکت این هزینه‌ها به تعداد بیش‌تری از افراد در جامعه برسد. برای این منظور چند کار انجام شده است. در قدم اول، بخشی از هزینه‌های غیرضروری که نهادینه هم شده بود، قطع شد. در قدم دوم در هر شهرستان، با مسئولان اصلی جلسه گذاشتیم و با آن‌ها در زمینه تخصیص منابع به توافق رسیدیم، در واقع، شرکت مس قصد ندارد کمک‌های عام‌المنفعه را قطع کند، اما چون مسئولان مناطق نیازها و اولویت‌های شهرستان خود را بهتر می‌شناسند، قرار شد این کمک‌ها با نظر مسئولان محلی انجام شود. بخشی دیگر از این کمک‌های عام‌المنفعه را نیز در حوزة زیرساخت‌های اصلی هزینه می‌کنیم.

در واقع، نگاه ما این است که اگر مسئولیت اجتماعی بخواهد در یک جامعة محلی درست عمل کند باید جامعة محلی هم‌پای صنعت توسعه پیدا کند. ما انتظار داریم مردم و مسئولان متوجه باشند که شرکت مس در منطقه چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد و در حال تولید ارزش افزوده در شهرستان‌های ذی‌نفع است. خوش‌بختانه مسئولان در حد قابل قبولی متوجه این نکته هستند و ما شاهد اعتراض‌هایی که در گذشته وجود داشته، نیستیم.

 

منبع: اطلاعات

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  نتایج یک مطالعه: روابط‌عمومی تأثیر قابل توجهی بر رشد کسب‌وکار دارد


  رسانه سمی


  چرا بهره‌وری ما را مضطرب می‌کند؟


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد