شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، بنا به دو دلیل زیر شبکههای اجتماعی با رشد روزافزون خود امروزه به بزرگترین فضای تبلیغاتی برای کسب و کارهای مختلف تبدیل شدهاند:
• این شبکهها در اصل رایگان هستند.
• محتوای آنها ارگانیک و اصیل است. در نتیجه کاربران بیش از تبلیغات سنتی به سوی آنها جذب خواهند شد اما شما نمیتوانید یک پیام مشابه را در فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و یک شبکه مخصوص به اشتراکگذاری عکس به نام « Pinterest » منتشر کنید. در حقیقت، برخی صنایع نباید حتی دست به همه چهار شبکه اجتماعی اصلی بزنند.
شناسایی مخاطبان و اطلاع یافتن از محل زندگی آنها (شبکه مورد استفاده کاربران) لازم و ضروری است. در مرحله بعدی شما باید پیامی را مطابق با ویژگیهای هر شبکه تهیه و ارسال کنید. خوشبختانه صدها شرکت قبلا این کار را انجام دادهاند و قطعاً طرح و نقشهای برای فرآیند فوق وجود دارد.
فیسبوک؛ گستردهتر با مخاطبان پیرتر
فیسبوک سهم بزرگی از رسانههای اجتماعی را به خود اختصاص داده است. با توجه به گزارش مرکز تحقیقاتی« Pew »،د 71درصد از بزرگسالان آنلاین از فیسبوک استفاده میکنند. این افراد احتمالا بیش از بقیه قابل اعتماد هستند و در مقایسه با کاربران دیگر شبکههای اجتماعی روابط نزدیکتری را نیز با دیگران دارند. سن کاربران فیسبوک نیز مدام افزایش مییابد.
در حالی که پدر و مادرها و حتی پدر بزرگها و مادربزرگها از آن استفاده میکنند، بچههای تمایل به انجام این کار ندارند. این خبر برای آینده فیسبوک بد است اما برای بازاریابان که خواستار دسترسی به مخاطبان فراوان با قدرت خرید زیاد هستند، عالی است. برای مثال، خدمات محافظت از هویت « LifeLock »،نه لزوما به خاطر عرضه و فروش خدمات خود، بلکه آموزش دادن به بزرگسالان درباره خطرات سرقت هویت، محتوای زیادی را در صفحه فیسبوک خود قرار میدهد.
توییتر؛ پوشش رسانهای و سریع
وبسایتهای متکی بر به روز رسانیهای مداوم، مثل وبلاگها و رسانهها، در توییتر رشد میکنند. در شرایطی که اکثر سایتهای خبری مجهز به امکانات لازم برای به روز رسانیهای زنده هستند، کاربران همیشه برای مشاهده پوشش لحظه به لحظه رویدادهای مهم سیاسی و ورزشی به توییتر مراجعه خواهند کرد.
نیویورک تایمز از توییتر در دو جبهه بهره میبرد. این روزنامه ضمن ارائه یکسری لینکهای خبری برای مراجعه به منبع اصلی، رویدادهای مهم را قبل از نوشتن یک مقاله عمیقتر در سایت یا نسخههای چاپی خود، بهطور زنده توسط توییتر پوشش میدهد. به این ترتیب، شانس اطلاع از یک خبر بهطور زنده و سپس پیگیری آن به وسیله یک تجزیه و تحلیل دقیق بر پایه تحقیقات عالی به وجود میآید.
Pinterest؛ طراحی، مد و سبک زندگی
برندهای تولیدکننده لباس، به خصوص برچسبهای مستقل، در Pinterest موفق میشوند. Pinterest با در اختیار داشتن یک پایگاه کاربری بهشدت زنانهکاری کرده تا برندهای تولیدکننده لباسهای یوگا و پیراهنهای زنانه مستقل، از فضایی برای نمایش جدیدترین گرایشها برخوردار شوند. Pinterest در ادامه یک راهنما برای تفکرات بهبوددهنده سبک زندگی به شمار میرود، بنابراین شرکتهای فعال در این حوزه میتوانند ضمن پیشرفت در این شبکه اجتماعی، همه چیز را از طراحی دیوار گرفته تا نظریههای جذاب برای تزیین آشپزخانه در Pinterest با دیگران به اشتراک بگذارند.
اینستاگرام؛ عکاسان، رستورانها و کافیشاپها
اینستاگرام یک مکان طعنهآمیز برای عکاسان به شمار میرود، زیرا تصاویر آن کوچک و بیکیفیت هستند اما در معرض تغییر قرار نمیگیرند. اینستاگرام با بیش از 300 میلیون کاربر در سرتاسر جهان کاری کرده است تا همه عکاسان از ارزش پست خود روی این نرمافزار رسانه اجتماعی با خبر باشند. حتی National Geographic نیز بعضی از بهترین کارهای خود را برای کمک به تبلیغ نام آن روی اینستاگرام با دیگران به اشتراک میگذارد.
رستورانها و کافی شاپها در حالی از این خدمات ویژه به اشتراکگذاری عکس بهره فراوانی را میبرند که به اینستاگرام بهعنوان یک چشمانداز مناسب برای نمایشغذاها و قهوههای اسپرسوی خود نگاه میکنند.شاید هنوز وبسایت بهعنوان بهترین محل برای مشاهده نحوه اداره، نشانی و منوهای یک رستوران یا کافی شاپ نزد همگان شناخته شود اما اینستاگرام همیشه جایی است که میتوان بهترین تصویرهای زنده از غذا و نوشیدنی را در آن یافت.
منبع: فرصت امروز
|