درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 01:36   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهن‌ربای رسانه‌ای
  عکس ریش فتوشاپ شده مارک زاکربرگ در فضای مجازی وایرال شد
  فراتر از تبلیغات: بن‌بست پایداری در تبلیغات دیجیتال
  روابط‌عمومی و ارتباطات در روز زمین 2024: مسئولیت‌ها، کارکردها و نقش‌ها
  پیش‌بینی 2024: هفت روند روابط‌عمومی که امسال اهمیت خواهند داشت
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی
  دنیای روابط‌عمومی فراتر از کنفرانس‌های مطبوعاتی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 20075صفحه نخست » شنبه، 14 آذر 1394 - 10:31
نقش شبکه‌های اجتماعی در توسعه اقتصادی
امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌عنوان یکی از بستر‌های نوین به سرعت در حال تاثیرگذاری بر زندگی بشر است. این تاثیر در همه وجوه اجتماعی دیده می‌شود. از آن جمله تاثیر شدید فناوری اطلاعات بر اقتصاد است. در اقتصاد جدید که مبتنی بر شبکه‌های رایانه‌ای است محیط کسب‌و‌کار در حال تبدیل به محیطی دیجیتالی (رقمی) است.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌عنوان یکی از بستر‌های نوین به سرعت در حال تاثیرگذاری بر زندگی بشر است. این تاثیر در همه وجوه اجتماعی دیده می‌شود. از آن جمله تاثیر شدید فناوری اطلاعات بر اقتصاد است. در اقتصاد جدید که مبتنی بر شبکه‌های رایانه‌ای است محیط کسب‌و‌کار در حال تبدیل به محیطی دیجیتالی (رقمی) است.


چنین اقتصادی را با عناوینی همچون اقتصاد شبکه‌ای یا اقتصاد دیجیتال نیز نامیده‌اند. اقتصاد دیجیتال که تحت عنوان اقتصاد اینترنتی، اقتصاد نوین یا اقتصاد مبتنی بر شبکه نیز نامیده می‌شود به اقتصادی اطلاق می‌شود که قسمت اعظم آن بر پایه فناوری‌های دیجیتال شامل شبکه‌های ارتباطی، رایانه‌ها، نرم‌افزارها و سایر فناوری‌های اطلاعاتی است. ساختار شبکه‌های اجتماعی بر الگوهای تصمیم‌گیری در مورد آموزش، شغل، سرگرمی و حتی مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های کوچک تاثیر می‌گذارد. ورای نقش شبکه‌های اجتماعی در تعیین رفتارهای اقتصادی مختلف، کسب‌و‌کارها و تعاملات سیاسی بسیاری وجود دارند که شبکه‌بندی شده‌اند.

رسانه‌های اجتماعی به کسب‌و‌کار‌ها اجازه می‌دهند تا ارتباط مستقیم و صمیمانه‌تری با مردم داشته باشند. در واقع کارکرد رسانه‌های اجتماعی یک عملکرد اختصاصی را برای هر کاربرد به همراه دارد و چه چیزی می‌تواند بهتر از این باشد که بتوان با مردم ارتباط مستقیم و مناسبی را برقرار کرد. طبقه‌بندی بازار در این محیط بسیار انتخابی‌تر است؛ چرا‌که مردم می‌توانند اقدام به قراردادن خود در طبقه‌بندی‌ها و گروه‌های مختلف کنند و این مساله به شرکت‌ها فرصت می‌دهد به پخش اطلاعات بپردازد.ارتباطات فوری در دنیای مجازی زمینه غیرقابل‌چشم‌پوشی را برای بخش‌های بازاریابی به‌وجود آورده تا با استفاده از ظرفیت‌های این بخش به تجمیع مخاطبان اینترنتی و تحت شبکه بپردازند. امروزه برنامه‌نویسان که آشکارا شاهد «مرگ فاصله‌ها» هستند، کدهای کامپیوتری را روی رایانه خود مبادله می‌کنند. آنان قادرند در اقتصاد اطلاعات شرکت کنند. نه به این دلیل که در کشوری صنعتی زندگی می‌کنند و نه به این دلیل که آخرین فناوری‌های پیشرفته را در اختیار دارند، بلکه به‌دلیل آنکه آموزش مناسبی داشته‌اند. مبادلات جهانی از فاصله بسیار دور امکان‌پذیر شده است و در تجارت فاصله معنایی ندارد. براساس آمارها حجم تجارت الکترونیک با سرعت زیاد در حال افزایش است؛ به‌نحوی‌که میزان آن در فاصله سال‌های 2010 تا 2015 ، 5/ 2 برابر شده است و پیش‌بینی می‌شود در سال 2016 از مرز یک تریلیون دلار (1000 میلیارد دلار) خواهد گذشت.

از سوی دیگر استراتژی بازاریابی در این عصر نیز تا اندزه قابل‌توجهی مبتنی بر شبکه شده است و در بعضی موارد شاهد هستیم تمرکز روی این بخش حتی از توجه به برنامه‌ریزی‌های سابق بیشتر می‌شود و مدیران این بخش تیم‌های مستقلی را برای توسعه استراتژی‌های اجتماعی مبتنی بر شبکه برمی‌گزینند. بحث‌های بسیاری درباره شبکه‌های اجتماعی و آثار آنها وجود داشته و دارد. بهبود شاخص‌های اقتصادی کشورها با گسترش شبکه‌های اجتماعی به وسیله دانش اقتصاد مورد تایید قرار گرفته است. نظر اکثریت قریب به اتفاق اقتصاددانان این است که اینترنت و شبکه‌های اجتماعی نقش موثری برای کامل‌تر شدن بازار‌ها، کاهش بسیاری از هزینه‌ها و تقارن اطلاعات بازی می‌کنند تا آنجا که برخی از اقتصاددانان معتقدند توسعه چنین زیرساخت‌هایی برای کشورهای درحال توسعه می‌تواند مسائل مربوط به عدم تعادل‌های بزرگ اجتماعی و اقتصادی کنونی دنیا را که مانع پیشرفت کشورهاست، حل کند. به‌عنوان مثال پرس (۱۹۹۷) با تلفیق رویکرد چند جانبه شواهدی ارائه داد که نشان می‌دهد همبستگی مثبتی بین تعداد کاربران اینترنتی در یک کشور و شاخص توسعه انسانی آن کشور وجود دارد.

این فناوری‌ها می‌توانند مشاغل جدید ایجاد کنند؛ موقعیت‌های جدید در بخش‌های صنعت وخدمات ایجاد کنند و نیروی کار آموزش دیده‌تری را فراهم کنند. این فناوری‌ها جریان اطلاعات ورای مرزها را ممکن ساخته‌اند و تجارت بین‌المللی خصوصا در زمینه فناوری پیشرفته را ارتقا می‌بخشند. تجارتی که به قول «نیکولاس نگروپونت» تجارتی در ذرات و نه در اتم‌ها است. گروهی دیگر از پژوهشگران از زاویه‌ای دیگر به نقش شبکه‌های اجتماعی در اقتصاد نگریسته‌اند. آنان کاهش بوروکراسی‌های اداری را موردنظر قرار داده‌اند. هرچه صنعت و مشاغل پیشرفته‌تر می‌شوند در سطوح خود نیاز به بوروکراسی اداری افزایش می‌یابد و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند با ایجاد بسترهای مناسب اطلاعاتی به سبک‌سازی بدنه سازمان‌ها بپردازند. در پرونده امروز نقش فناوری ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی در توسعه اقتصادی از منظر 4 اقتصاددان مورد پرسش قرار گرفته است که تمامی آنها نقش این شبکه‌ها را مثبت ارزیابی کرده‌اند و میزان پیامدهای منفی این شبکه‌ها را در مقابل منافع آنها ناچیز ارزیابی شده است.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد – شماره 3645

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  ارتباطات ترکیبی


  کسی غلطی می‌کند و کسی به غلط جواب می‌دهد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد