درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 04:32   

ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات

  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است

  لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هفته‌ای برای گفتگو، تبادل نظر و تقویت روابط‌عمومی
  انتخاب رییس و نایب رییس جدید انجمن متخصصان روابط‌عمومی
  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر
  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی
  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران
  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟
  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت
  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی
  چگونه از رسانه‌های اجتماعی برای بهینه‌سازی موفقیت روابط‌عمومی و افزایش آگاهی از برند خود استفاده کنید
  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 20001صفحه نخست » دوشنبه، 9 آذر 1394 - 07:45
قانون پنجم برندسازی: واژه
بررسی برندینگ در صنایع ایران براساس 22 قانون ابدی برندسازی
بهروز لطفیان - تقریبا برندهای کمی در ایران می‌توان نام برد که خود را به‌عنوان نام عام توانسته‌اند تثبیت کنند مانند دلستر که خود را به‌عنوان نام ژنریک گروه ماء‌الشعیر شناسانده است و پفک که نام عام ذرت حجیم شده است یا دیجی‌کالا که معرف خرید اینترنتی کالاهای دیجیتال است.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- یک برند باید تلاش کند تا مالک یک واژه در ذهن مخاطبان شود ولی توجه داشته باشید که آن واژه متعلق به رقیب نباشد چون هنگامی‌که یک واژه کاملا با یک برند مرتبط شد، برای رقیب آن برند غیر‌ممکن است تا بتواند در آن خصیصه موفق شود. منظور از تخصیص یک واژه به برند را با مثال‌هایی روشن می‌کنم؛ بنز مترادف با پرستیژ، ولوو مترادف با ایمنی و بی‌ام‌دبلیو مترادف با لذت رانندگی. این تلاش باید تا جایی ادامه داشته باشد که مردم نام تجاری آن برند را به‌عنوان نام ژنریک (عام) دسته‌ای که آن کالا قرار دارد استفاده کنند، مانند کلینکس که نام عام دستمال کاغذی شده است، دلستر که نام عام ماء‌الشعیر در ایران است و تاید که نام عام پودر لباسشویی است.

 

سوالی که مطرح می‌شود این است، اگر برندی مالکیت یک واژه را بگیرید مابقی خصوصیات آن برند چه می‌شود؟ متاسفانه باید گفت تنها راه نفوذ در ذهن مخاطبان در اختیار گرفتن یک واژه است و برندها باید لیست بلند بالایی را که از خصوصیات خوب کالا یا خدمات خود دارند فراموش کنند البته که این نیاز به فداکاری صاحبان آن برند دارد.

 

به عبارتی بهتر وقتی ولوو با ایمنی خودش را معرفی می‌کند معنی‌اش این نیست که با ماشین‌های ولوو از رانندگی لذت نمی‌برید و همچنین معنی آن این نیست که بنز ایمنی کمتری نسبت به ولوو دارد، این واژه ابزاری است که به‌وسیله آن وارد ذهن مشتری می‌شوید و در ذهن مشتری ماندگار می‌مانید. لذا بعد از ورود به ذهن مشتری وقتی آنها از کالا یا خدمات شما استفاده کردند مابقی خصوصیات شما برای آنها آشکار خواهد شد.

ولی باید توجه داشت ورود به ذهن مشتری با اعلان چندین خصیصه غیر‌ممکن است.صاحبان صنایع باید توجه داشته باشند که قانون واژه را نشکنند، اگرچه نشکستن‌ این قانون در هنگام کسب موفقیت مالی تقریبا غیر‌ممکن است همان‌طور که بنز با داشتن واژه پرستیژ تولید ماشین‌های ارزان‌قیمت را شروع کرد و ولوو با مالکیت کلمه ایمنی شروع به تولید ماشین‌های اسپورت کرد.

بی‌ام‌دبلیو هم از این قاعده مستثنا نبود. تولید ماشین‌های شاسی‌بلند که بیشتر لوکس بودن را اشاعه می‌داد تا لذت رانندگی را به خط تولیدش اضافه کرد.سوال دیگری که پیش می‌آید این است که برای باقی‌ماندن در گردونه رقابت اگر خود را توسعه ندهیم چه باید بکنیم؟

 

معمولا صاحبان صنایع با این تفکر که می‌توانند از اعتبار برند موجود برای ارائه کالا یا خدمات جدید وام بگیرند به‌دنبال توسعه خطی تحت لوای یک برند هستند ولی یک برند نمی‌تواند بیانگر چندین خصوصیت باشد و موفق شود (به جرأت می‌توان گفت موفقیت شرکتی که توسعه خطی داده تنها در صورتی است که رقبای جدی در آن زمینه جدید فعالیت نداشته باشند) لذا شرکت‌ها برای توسعه باید برندهای جدید درست کنند همان‌طور که تویوتا این راه را باموفقیت پیش می‌برد؛ سه برند با سه خصیصه، تویوتا مالک کلمه قابل اعتماد، لکسوس مالک کلمه لوکس و پریوس مالک کلمه هیبرید.

 

تقریبا برندهای کمی در ایران می‌توان نام برد که خود را به‌عنوان نام عام توانسته‌اند تثبیت کنند مانند دلستر که خود را به‌عنوان نام ژنریک گروه ماء‌الشعیر شناسانده است و پفک که نام عام ذرت حجیم شده است یا دیجی‌کالا که معرف خرید اینترنتی کالاهای دیجیتال است.

 

از طرف دیگر اشتباه گسترش خطی در کشور ما بسیار شایع است به‌عنوان مثال شرکت پگاه در صنعت لبنیات، قهوه تولید می‌کند یا دیجی‌کالا پیشرو در فروش اینترنتی کالاهای دیجیتالی برای توسعه در زیرمجموعه خدمات خود ده‌ها کالای دیگر از جمله کتاب و وسایل نوزاد و غیره اضافه می‌کند یا بستنی میهن که پیشرو در صنعت بستنی است، کره و پنیر را به خط تولیدش اضافه می‌کند.

کارشناس ارشد بازاریابی

http://forsatnet.ir/

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  مفهوم اقیانوس آبی در روابط‌عمومی


  کنار آمدن با شخصیت‌های مشکل‌دار در محیط کار


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  چگونه روانشناسی به روابط‌عمومی کمک می‌کند؟


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  آینده ما در دست ماست


  دیدگاه‌هایی قابل تأمل برای تهیه گزارش از گذار سبز


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد