شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهد در صورتی که بسته های سیگار و دخانیات در قفسه های فروشگاه و در معرض دید نوجوانا وجود نداشته باشد ، احتمال سیگاری شدن ان ها در آینده بسیار کمتر خواهد بود
بر اساس مطالعات انجام شده توسط شعبه سازمان غیر انتفاعی رند در ایالات متحده آمریکا US-based non-profit organisation RAND ؛ مشخص شد که محدود کردن نمایش سیگار و محصولات دخانیات در رسانه ها و فروشگاه های خرده فروشی می تواند تاثیری بسیار مثبت در کاهش علاقه نوجوانان به مصرف سیگار داشته باشد.
در همین رابطه ویلیام شادل William Shadel دانشمند رفتار شناس در سازمان غیر انتفاعی رند اعلام کرد: " یافته های ما به روشنی نشان می دهد که در معرض دید قرار نداشتن محصولات دخانی در فروشگاه ها می تواند آمار نوجوانانی که به سیگار علاقه مند شده و آن را مصرف می کنند کاهش دهد. "
در این مطالعات پژوهشگران دریافتند که احتمال سیگاری شدن نوجوانان با رعایت این موضوع می تواند به میزان یازده درصد کاهش پیدا کند.
در این مطالعات ، پژوهشگران از گروه های مختلف نوجوانان درخواست کردند که برای خرید از مراکز ویژه ای استفاده کنند که در یکی از آن ها بخش سیگار و تبلیغات آن دقیقا در پشت صندوقدار قرار داشته و در یکی دیگر از فروشگاه ها این تبلیغات در یکی از دیوارهای جانبی بوده و در فروشگاه سوم ، این تبلیغات به کلی حذف شده بودند.
بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی پژوهشگران ، در این مطالعات 241 فرد نوجوان در فاصله سال های 11 تا 17 سالگی شرکت داشتند . نتایج این پژوهش نشانگر این موضوع بود که علاقه و میل به مصرف دخانیات و سیگار در بین افرادی که از فروشگاه های فاقد بخش فروش سیگار و تبلیغات مرتبط با دخانیات خرید کرده اند به میزان بسیار زیادی کمتر از نوجوانانی است که در معرض تبلیغات محیطی دخانیات در فروشگاه ها قرار دارند .
به گفته کارشناسان ، موضوع فوق از این نظر قابل تامل است که در سال های اخیر شاهد هستیم که فروشندگان دخانیات و کمپانی های تولید کننده سیگار تبلیغات محیطی خود را از بیلبوردهای شهری و مجلات و نشریات حذف و آن را به فروشگاه ها و خرده فروشی ها منتقل کرده اند.
شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله Tobacco Control منتشر شده و در اخیتار پژوهشگران قرار دارد.
سیناپرس
|