درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 08:02   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  دیپلماسی روابط‌عمومی
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهن‌ربای رسانه‌ای
  عکس ریش فتوشاپ شده مارک زاکربرگ در فضای مجازی وایرال شد
  فراتر از تبلیغات: بن‌بست پایداری در تبلیغات دیجیتال
  روابط‌عمومی و ارتباطات در روز زمین 2024: مسئولیت‌ها، کارکردها و نقش‌ها
  پیش‌بینی 2024: هفت روند روابط‌عمومی که امسال اهمیت خواهند داشت
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 19870صفحه نخست » مقالات روابط عمومیسه شنبه، 3 آذر 1394 - 10:20
اسرار روابط عمومی
برایان سولیس - ماشین تبلیغات روابط عمومی یک در طول سال ها راه خود را گم کرد. ما گرفتار بزرگ نمایی، تحریف حقایق، حرف های نامفهوم و هرزنامه شدیم، و فراموش کردیم که پی.آر. همان روابط عمومی است.
  

چکیده

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- زمانی که هر کس می­تواند درباره پا به عرصه گذاشتن شما ابراز عقیده کند، روابط عمومی نیازمند سطح جدیدی از مشارکت از جانب شرکت ها و کارآفرینان است. اما قوانین جدید روابط عمومی کدامند؟ برایان سولیس، برای ما توضیح می دهد که روابط عمومی چگونه تغییر کرده است و از 12 راز در روابط عمومی برای مبتدیان پرده بر می دارد.


مقدمه

مدیران و کارگزاران روابط عمومی به کرات از من خواسته اند تا چگونگی بهره گیری از انقلاب رسانه ای جدید را برای آن ها توضیح دهم. به خصوص این که آن ها چگونه می توانند در این مقطع جذاب از زمان روابط عمومی را مؤثرتر و شخصی تر کنند. به تازگی در این باره بحث هایی را مطرح کردم و از مدت ها پیش نیز این کار را انجام داده ام. اما از آنجایی که این بحث ها پراکنده بوده اند، تلاش کردم تا این بحث ها را در یک کانون توجه آن لاین مطرح سازم تا طیف وسیع تری از علاقه مندان بتوانند از آن استفاده نمایند.


راه طولانی که روابط عمومی تاکنون طی کرده است

هنگامه تولدی دوباره برای روابط عمومی سر رسیده است و کلیشه هایی را که برای چندین دهه در این حرفه جا خوش کرده بودند، به بیرون می راند. این تحول نه با وب دو یا آخرین موج رسانه اجتماعی، بلکه در دهه 90 زمانی که وب با استقبال عمومی روبرو شد آغاز گشت. بله تاریخچه ای به این بلندی دارد و در دهه آینده نیز متخصصان ارتباطات همچنان در تلاش خواهند بود تا مفهوم عموم را به روابط عمومی بازگردانند.

صرف نظر از آنچه فکر می کنیم درباره انقلاب روابط عمومی، رسانه جدید و رسانه اجتماعی می دانیم، واقعیت این است که شاید کمتر از آنچه باور داریم درباره هر چیزی بدانیم. اکنون زمان آن است که راهنمایی کنیم و بیاموزیم تا صنعتی را که برای سالیان متمادی گرفتار آفت سوء تفاهم شده است و به راستی از روابط عمومی خالی بوده است، نجات دهیم.

روابط عمومی امروز بیشتر از هر زمان دیگری است، تواناتر و مؤثرتر از نوشتن صرف اطلاعیه رسمی و ارسال آن به ارتباط های به وجود آمده توسط بانک داده رسانه ها. امروز دنیای رسانه نه تنها به روی رسانه های سنتی بلکه به روی وبلاگ نویسان و از همه مهمتر مشتریان، یعنی افرادی که ما خواهان دست یابی به آن ها هستیم، باز است.


روابط عمومی یک

در حدود 100 سال پیش، آی وی لی (Ivy Lee) و ادوارد برنایز (Edward Bernays) دانش و هنر روابط عمومی مدرن را خلق کردند. باور داشته باشید یا نه، فلسفه آن ها می تواند همچنان برای تکامل بیشتر روابط عمومی مورد استفاده قرار گیرد – به خصوص زمانی که صحبت از علوم اجتماعی باشد.

ماشین تبلیغات روابط عمومی یک در طول سال ها راه خود را گم کرد. ما گرفتار بزرگ نمایی، تحریف حقایق، حرف های نامفهوم و هرزنامه شدیم، و فراموش کردیم که پی.آر. همان روابط عمومی است.

وارد رسانه اجتماعی و دموکراسی سازی وب و محتوی شوید. امروز رسانه ها و تولیدکنندگان محتوی یک گام به عقب رفته اند با این ادعا که خواهان دست یابی هدفمند هستند. برای آن دسته از افراد که رسانه اجتماعی را با بازاریابی آن لاین اشتباه می گیرند باید بگویم که رسانه اجتماعی هر آن چیزی است که از اینترنت برای تسهیل گفتگو میان افراد کمک می گیرد – بازاریابی اجتماعی نیست. من واژه افراد را به کار می برم زیرا زمانی که به جای بازاریابی شرکت ها و مخاطبین به گفتگو فکر می کنید، فرایند ارتباط دارای ویژگی انسانی می شود.  


روابط عمومی دو = روابط عمومی گفتگویی و تعاملی

وب همه چیز را تغییر داده است و این بازآفرینی مستمر روابط عمومی2 یا روابط عمومی جدید را به وجود آورده است.

روابط عمومی2، همانطور که سال ها پیش تعریف کردم، تحقق تغییر همه چیز توسط وب است، بدین ترتیب که مردم را وارد فرایند سنتی نفوذ می کند. به ناگهان فرصتی به ما داده شد تا نه تنها از طریق صاحبان رسانه ها به مخاطبین خود دست یابیم، بلکه از طریق کانال های آن لاین به نشر و تبادل اطلاعات بپردازیم تا با اصالت بیشتر و  مستقیم ارتباط برقرار کنیم.

روابط عمومی2، در کمترین حالت، به ریشه های روابط عمومی بر می گردد تا ارتباط با عموم را به فرایند بازگرداند.

اکنون، روابط عمومی به معنای گوش دادن است و دخیل کردن تأثیرگذاران و گروه های ذی نفع در سطح خودشان است. روند جدید روابط عمومی را از تبلیغ باز می دارد و به برقراری ارتباط سوق می دهد.

فرصتی است تا نه تنها با خبرنگاران سنتی کار کنیم، بلکه مستقیماً با سری جدیدی از تأثیرگذاران تصادفی آشنا شویم، و این توانایی ماست تا مستقیماً با مشتریان صحبت کنیم.

دیگر خبری از خدمات تجاری و بزرگ نمای نیست. بلکه همه چیز درک بازار، نیاز مردم، و دسترسی به آن ها در سطح خیابان است – بدون این که در این راه به کسی توهین شود. روابط عمومی گفتگویی در حال تبدیل شدن به ترکیبی از ارتباطات، خدمات مشتری، فعالیت های هدفمند و بازاریابی تحت وب است.

حرکت از روابط عمومی1 به روابط عمومی2 به روابط عمومی پرمعناتر، مؤثرتر و آگاه تر، بدون شماره نسخه می انجامد. نتیجه تنها روابط عمومی خوب است و می تواند برای شما به چه مفهوم باشد؟ به این معنا است که هوشمندانه تر، متفاوت و شخصی درباره مسایل بیاندیشید.

 

اسرار

شما ممکن است یک کارآفرین با یک شرکت تازه تأسیس و نیازمند به مصرف کننده باشید، یا شاید به تازگی کسب و کاری را آغاز کرده اید و به دنبال جذب سرمایه هستید و به چیزی نیاز دارید تا شما را به یک قرارداد تجاری جذاب تر راهنمایی کند.

هر سرمایه گذار مخاطره آمیز و هر کارآفرین موفقی به شما خواهد گفت که یک روابط عمومی خوب شما را به مقصود می رساند، در حالی که یک روابط عمومی بد یا متوسط رشد شما را متوقف و روابط فعلی و بالقوه شما را تهدید خواهد کرد و همه آن ها ایده هایی درباره چگونگی اقدام بعدی شما دارند.

اما در حال حاضر، بزرگ ترین مانعی که بین شما و موفقیت وجود دارد به دست آوردن آن مشتریان است – و مطبوعات خوب (اعم از سنتی و جدید) پلی بین شما و آن ها می زند.

برای رسیدن به مرحله بعد، باید از اسرار یک روابط عمومی مؤثر آگاه باشید به خصوص در دنیای پر از رقابت وب2 امروز.

کسب و کار شما دوره حساسی را می گذراند و شما نمی توانید آینده علامت تجاری خود به دست هر کسی که تنها اطلاعیه رسمی نوشتن و ارسال آن را می داند بسپارید.

 

راز شماره 1

درک این مطلب که کسب و کار شما تنها خبر تجاری موجود در شهر نیست:

وبلاگ نویسان و گزارشگران در زمره پرمشغله ترین افرادی هستند که شما تمایل به دیدن شان دارید. آن ها دائماً به دنبال جذاب ترین اخبار مربوط و قابل پیوند دادن هستند مخصوصا اگر پیش از همه به آن دست یابند. اما در واقع، آن ها بیشتر وقت خود را صرف زیر و رو کردن پست های الکترونیکی، اطلاعیه های رسمی، پیام های فیس بوک، اسکایپ، اس.ام.اس ها، و آی.ام.اس می کنند. بنابراین تقریبا معجزه خواهد بود اگر بتوانید اخبارتان را از این طریق منتشر کنید.

در پایان روز، شما تنها سازمان و شرکت دارای یک خبر مهم نیستید. صرف جدید بودن خبر شما آن را دارای ارزش خبری نمی کند.

وبلاگ نویسان و خبرنگاران جذب اخبار خوب می شوند و هر چه زمان بیشتری را صرف تهیه خبر مذکور کرده باشید- برای هر فردی که مایلید خبر به سمع و نظر او برسد- راه را برای کمک گرفتن از آن ها بازتر کرده اید.

 

راز شماره 2

انتخاب فرد یا گروه مناسب برای روابط عمومی:

سرمایه گذاران یا مشاوران شما، یکی از این دو توصیه را به شما خواهند داشت با این جمله آغازین که "شما به روابط عمومی نیاز دارید". آن ها به شما توصیه می کنند که یا به یک شرکت روابط عمومی مراجعه کنید، شرکتی که خود قبلا با آن کار کرده اند، یا این که خودتان کار روابط عمومی را بر عهده بگیرید تا با افراد محترم در بازار هدف خود ارتباط برقرار کنید و در ضمن در هزینه ها نیز صرفه جویی کنید.

این که وظیفه روابط عمومی را خود به عهده بگیرید به نظر خوب است، اما به سرعت در می یابید که دسترسی به افراد مورد نظر در بازار هدف بیش از آنچه فکر می کردید مستلزم صرف زمان است. به علاوه، مسایل دیگری نیز وجود دارد که باید بر آن ها تمرکز کنید و هر فعالیت خوب روابط عمومی شما را در جایگاهی قرار می دهد تا با تأثیرگذاران بر تجارت شما ارتباط برقرار کنید.

هر کسی می تواند یک اطلاعیه رسمی تنظیم کند و برای عده ای ارسال کند. به خاطر داشته باشید، گاه بابت پولی که پرداخت می کنید، خدماتی دریافت می کنید و گاه تنها مورد سوء استفاده قرار می گیرید. بنابراین مهم است راه حلی بیابید که در وسع شما باشد، اما همزمان از گروه روابط عمومی خود نتیجه ای بخواهید که تأمین کننده نیاز شما باشد.

به هنگام ملاقات با متخصصان روابط عمومی، از آن ها بخواهید تا به طور مختصر شرکت های مشتری پیشین خود را معرفی کنند و به نحوه خلاصه گویی آن ها در باره هر شرکت و کاری که آن ها برای آن شرکت انجام داده اند دقت کنید. توانایی نشان دادن نتایج قبلی به دست آمده برای شرکت های دیگر و داشتن روابط با شرکت ها، یکی از ضروریات است و چیزی نیست که شما نادیده بگیرید.

همچنین آن ها را امتحان کنید تا مطمئن شوید از بازار، فن آوری، مزایا و چالش های مربوط به شما مطلع هستند. اگر نتوانند شما را مجاب کنند، چطور انتظار دارید وبلاگ نویسان و خبرنگاران شکاک را مجاب کنند.

دو سوال اساسی که باید به هنگام انتخاب مشاور روابط عمومی از آن ها بپرسید عبارت است از 1) آیا پهنای باند کافی دارید تا ما را در رسیدن به اهداف مان کمک کنید – و اگر با یک شرکت روبرو هستید – 2) چه کسی مسوول روابط عمومی شرکت ما خواهد بود و اگر آن شخص شما نیستید، آیا ممکن است با فرد مورد نظر نیز ملاقات داشته باشیم.


راز شماره 3

مشارکت در بازاریابی:

شما نیز به همان اندازه در فرایند روابط عمومی حایز اهمیت هستید. شما نیز می توانید خود را به صورت آف لاین و آن لاین به وبلاگ نویسان و گزارشگران معرفی کنید تا با تأثیرگذاران ارتباط برقرار کنید. تأثیرگذاران می توانند شرکت شما را در اتخاذ منحنی ناقوسی بازار کمک کنند.

نوشته های آن ها را بخوانید و نظر بدهید. پیش از این که به چیزی نیاز داشته باشید، یک پست الکترونیکی کوتاه برای معرفی بفرستید. در یکی از رویدادهای فن آوری شبکه سازی در نزدیکی خود شرکت کنید تا از سرمایه اجتماعی برخوردار شوید، با افرادی که می توانند به شما کمک کنند، و شما نیز در عوض به آن ها کمک کنید، ملاقات کنید.

مشارکت یعنی بازاریابی و با مشارکت فعال هم به صورت آن لاین و هم در دنیای واقعی، ارتباطاتی ایجاد می کنید که می تواند به رشد علامت تجاری و سرمایه اجتماعی شما کمک کند.

این نکته را به ذهن بسپارید که نحوه مشارکت شما، در دنیای مجازی یا واقعی، به علامت تجاری شما کمک می کند – به خصوص در حوزه رسانه های اجتماعی. نظرها، مشخصات شما در شبکه اجتماعی، پست های وبلاگ، عکس هایی که به اشتراک می گذارید، همگی در موتورهای جستجوی سنتی و ابزار جستجو رسانه جدید قابل یافتن هستند.

 

راز شماره 4

برای هر مرحله از رشد مخاطبین هدف خود را مشخص کنید

موقعیت خود را در فن آوری و تسخیر بازار شناسایی کنید و اهداف کلی و جزئی واقع گرایانه ای که تجارت شما را به مرحله بعد رهنمون سازد تعیین کنید. این قسمت از اهمیت بسیار برخوردار است چرا که به شما نشان می دهد مشتریان شما چه کسانی هستند و برای کسب اطلاعات به کجا مراجعه می کنند.

اکنون بیش از هر زمان دیگر درک این نکته اهمیت دارد که "یک" مخاطب برای اخبار شما وجود ندارد. نفوذ و تأثیر معمولا یک فرایند چپ به راست است که توجه افراد را در مسیری که طی می کند به خود جلب می کند.

این مرحله به شما امکان می دهد تا ویدئوها، وبلاگ ها، و رسانه هایی را که اکنون و در هر مرحله از رشد، به مخاطبین هدف شما دست می یابند، شناسایی کنید (خواهید دید که مخاطبین به همراه شرکت شما سیری تکاملی طی می کنند).


راز شماره 5

اطلاع رسانی در روز دوشنبه ممنوع:

یک روز را برای اخبار تعیین کنید، مثلا سه شنبه ساعت 11:30 صبح و پیش از آن که کالایی را به بازار عرضه کنید، ذهن مردم را برای آن آماده کنید. دوشنبه ها و صبح زود ترافیک خبری بالاست، بنابراین اگر اطلاع رسانی خود را کمی به تأخیر بیاندازید نتیجه بهتری خواهید گرفت.

در اینجا بهتر است اشاره ای به تفاوت میان خبر انحصاری و اخبار تاریخ دار داشته باشیم. اخبار تاریخ دار بدین صورت هستند که رسانه مورد نظر موافقت می کند تا خبر دریافتی را تا نرسیدن یک موعد مقرر منتشر نسازد. در حالی که اخبار انحصاری اخباری هستند که شما تنها در اختیار یک نفر یا رسانه قرار می دهید و نه بیشتر.

اخبار انحصاری و اخبار تاریخ دار نباید مورد سوء استفاده قرار بگیر. شما باید به آن ها و افرادی که با ایشان کار می کنید احترام بگذارید.

مهلت دادن به خبرنگاران و وبلاگ نویسان بسیار مهم است. آن ها پرمشغله هستند و برای تنظیم یک خبر به بیش از یک ساعت زمان نیاز دارند. زمانی که یک خبر یا اطلاعیه رسمی منتشر شد، آن ها دیگر به آن اهمیت نخواهند داد. شغل آن ها (در حالت ایده آل) انتشار خبر است نه بازنویسی اطلاعیه های رسمی.

زمانی که خبری تاریخ دار است، درباره اولین گزارشگر یا وبلاگ نویسی که قرار است خبر را منتشر سازد تصمیم بگیرید. در مورد اخبار تاریخ دار، من به استراتژی "هر چه کمتر بهتر" معتقدم تا 1) قدردانی خود را نسبت به کسانی که مایلید با ایشان کار کنید نشان دهید – این مسئله نسبت به نوع اطلاعیه که به نظر شما ارزش خبری دارد و همچنین مخاطبی که بیشترین میزان علاقه را به خبر نشان می دهد تفاوت می کند؛ 2) این احتمال را پایین بیاورید که کسی از شرایط تعیین شده سرپیچی کرده و خبر را پیش از موعد منتشر کند (این اتفاق معمولا به اشتباه رخ می دهد).

 

راز شماره 6

هیچ دو خبرنگار یا وبلاگ نویسی مانند هم نیستند:

به تکالیف خود عمل کنید. پس از انتخاب افرادی که مایلید با ایشان قبل و بعد از تاریخ خبر کار کنید، اطمینان حاصل کنید که گروه روابط عمومی شما پیش از تماس با خبرنگاران یا وبلاگ نویسان، از نحوه دلخواه هر یک از آن ها برای تماس مطلع شده باشند.

هدف از این کار ایجاد یک چرخه ارزشی میان گروه روابط عمومی با وبلاگ نویسان و خبرنگاران و در نهایت مردمی است که سعی دارید اخبار خود را به گوش آن ها برسانید. شما امیدوارید که این آخرین تماس شما با این تأثیرگذاران نباشد، بنابراین زمان صرف کنید و راه را پیدا کنید تا فرصت دوباره برای همکاری با آنان را داشته باشید.

روابط پرورش داده می شوند و باید برای هر یک از طرفین مفید باشد وگرنه گروه روابط عمومی وقت خود را صرف هدفمند کردن اخبار و هماهنگ کردن آن ها با جریان کار نمی کردند.

درک همه چیز است. برای وجهه ای که سعی در ایجاد و حفظ آن دارید دوندگی کنید و به چیزی کمتر از آن راضی نشوید.

 

راز شماره 7

میزان موفقیت به دست آمده را اندازه گیری کنید نه ترافیک ایجاد شده:

تعیین معیارهای اندازه گیری در ابتدای امر به منظور مشخص کردن انتظارات در هر دو طرف و همچنین تعیین تریبون اجرا حایز اهمیت است. پوشش خبری مهم است اما هیچ کس نمی تواند پیش بینی یا ضمانت کند که وبلاگ ها یا رسانه های خبری، خبر مورد نظر شما را پوشش می دهند. اما به هر حال، تعیین یک کمیت (بر اساس کیفیت) برای پوشش خبری، البته با در نظر گرفتن فاکتور ریزش، کار مناسبی است.

روابط عمومی را همچنین می توان بر اساس گفتگوهای آن لاینی که به محض انتشار خبر رخ می دهد، ترافیک به وجود آمده و همچنین ثبت نام و دانلودها ارزیابی نمود. تحلیل و اندازه گیری مسیری را برای اولویت بندی اهداف خود در زمان حال و آینده نشان می دهد.

در مورد تعداد بازدیدکنندگانی که به عنوان معیار در نظر گرفته اید واقع بین باشید. همچنین از آسان بودن روند ثبت نام یا دانلود سایت مورد نظر و کوتاه و مؤثر بودن پیام ارسالی اطمینان حاصل کنید. روابط عمومی می تواند در طول روز ایجاد ترافیک کند، اما اگر به بازدیدکنندگان یادآوری نشود که چرا از آن سایت بازدید می کنند، یا اگر روند کند و مایه زحمت باشد، نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به کاربران به سرعت کاهش می یابد.

 

راز شماره 8

خبر خود را برای تک تک تأثیرگذاران سفارشی کنید تا بدین ترتیب کار او را آسان کرده باشید:

نامه گیرای شما باید به راستی جذاب، به یاد ماندنی و مربوط باشد. ایجاز عامل کلیدی است.

هر اطلاعیه خبری را در چند جمله خلاصه کنید و موارد مهم را به صورت فهرست تنها نام ببرید تا دلیل اهمیت خبر در نگاه اول برای خواننده مشخص شود. خبر را برای هر فردی که امید به دستیابی او دارید به صورت متفاوتی بسته بندی کنید، چرا که هر یک از آن ها نیازهای متفاوتی دارند. برای هر فرد تصاویر و فایل های گرافیکی و ویدئوهایی آماده کنید تا او را در تنظیم خبر مربوط به شما کمک کنید و بدین ترتیب او مجبور نخواهد بود وقت ارزشمند خود را صرف کاری بکند که وظیفه شما بوده است.

بله وقت گیر است. اما بدین ترتیب شما رابطه ای یک به یک برقرار می کنید نه این که هرزنامه ارسال کنید.

 

راز شماره 9

یک سخنگو برای خود تعیین کنید:

این مورد هر بار قلب مرا به درد می آورد. همانطور که پیش تر گفتم، من شاهد هزاران سخنرانی آغازین بودم و بیشتر آن ها غیرقابل تحمل بودند. پایه گذاران شرکت ها معمولا اشتیاق و علاقه بسیار به محصولات تولیدی خود دارند اما متأسفانه این ویژگی ضرورتاً از آنان یک سخنگوی خوب نمی سازد.

اولین تأثیر بسیار حایز اهمیت است. معرفی شرکت شما به عموم، روی صحنه، به صورت آن لاین، در مطبوعات، یا رادیو و تلویزیون، نیازمند چیزی جز یک سخنران آراسته نیست.

هر چقدر هم که سخت باشد، اگر شما 100 درصد  بهترین صدای موجود در شرکت نباشید، گزینه دیگری برای شما باقی نمی ماند. اما به هر حال همه امیدها از بین نرفته است. شما می توانید دوره های آموزشی سخنرانی و رسانه ها را بگذرانید و زمانی که در موقعیت یک سخنرانی قرار گیرید، مسلماً به عنوان یک سخنگوی ایده آل برای علامت تجاری خود ظهور می کنید.

 

راز شماره 10

وبلاگ شرکت شما قدرتمندتر از آن است که فکر می کنید:

مطمئن هستم که همه شما این مطلب را شنیده اید که داشتن یک وبلاگ برای حفظ ارتباطات با جامعه خود بسیار حیاتی است.

اول این که آن را دست کم نگیرید. دوم این که آن را بیش از حد دست بالا نگیرید. یک وبلاگ صدا و تریبون شما برای رهبری اندیشمند، نگرش، راه حل، نقطه عطف و توصیه است. در پایین ترین سطح به ارتقاء شخصیت شرکت شما کمک می کند. بهترین وبلاگ ها به یک منبع و مقصود تبدیل می شود، که به نتیجه نهایی کمک می کند. برای مثال، وبلاگ رسمی گوگل در فهرست 100 وبلاگ اول تکنوراتی، در مرتبه 16 قرار دارد.

در دنیای برقراری ارتباطات با وبلاگ نویسان، گزارشگران، تحلیل گران، شرکا و مشتریان، استراتژی شما نمی تواند این باشد که تنها زمانی که اخباری دارید به دیگران تماس بگیرید. ارتباط نیازمند مراقبت و پرورش است و وبلاگ شرکت می تواند بسیار کمک کننده باشد.

پیش از و مابین اطلاعیه ها، باید در دنیای مجازی کاملا فعال باشید و درباره پست های مربوط که در وبلاگ ها گذاشته می شود نظر بدهید. اما از گذاشتن نظرات کوتاه، نامربوط، یا عصبانی خودداری کنید. تلاش کنید تا به ارزش گفتگوها بیافزایید و آن را به وبلاگ خود پیوند دهید. همچنین میزبان گفتگوهایی مربوط در وبلاگ خود باشید و پیوندهایی از رابط های با اهمیت را در وبلاگ خود قرار دهید. آن ها به این مسایل اهمیت می دهند.

شاید ناگفته پیدا باشد، اما من بار دیگر یادآوری می کنم که هیچگاه اخبار مربوط به شما نباید برای اولین بار در وبلاگ خودتان نمایش داده شود.

نمایش اخبار مربوط به شما در وبلاگ خودتان پیش از آن که خبر در جای دیگر منتشر شده باشد از ارزش خبری آن می کاهد. درست مانند یک اتومبیل نو، که به محض سوار شدن از قیمت آن کم می شود. این کار را به زمانی موکول کنید که این خبر در محیط های دیگر منتشر شده باشد و در وبلاگ خود پیوند تمام افرادی که در آن پوشش خبری شما را یاری کرده اند قرار دهید. (البته در صورتی که گوگل باشید، هر کار که مایل باشید انجام می دهید)

 

راز شماره 11

روابط وبلاگ نویسان از "فهرست الف" آغاز می شود به مرکز جادو (Magic Middle) می رسد:

گفتگوهای آن لاین ترتیب داده می شوند و هم اکنون نیازمند روابط عمومی است تا سیلوهای مربوط را که به بازارهای ارزشمند هدف می رسد شناسایی کند.

بهترین استراتژی های ارتباطات نه تنها مسوولان رسانه های سنتی و جدید بلکه ایده های مطرح در مرکز جادوی منحنی توجه را در بر می گیرد. مرکز جادو مطابق تعریف دیوید سفری، وبلاگ نویسانی هستند که از 20 تا 1000 نفر به آن ها پیوند دارند. این گروه هستند که روابط عمومی ها را قادر می سازند تا به افراد با اهمیت دست یابند. آن ها تبادل اطلاعات و گفتگو میان مشتریان شما را به صورت مستقیم در قالب یک رویکرد به واقع نظیر به نظیر ممکن می سازند و در بسیاری از موارد، این وبلاگ نویسان مشتریان احتمالی شما هستند. تأثیر آن ها روی نتیجه نهایی مستمر و در طول زمان قابل اندازه گیری است.


راز شماره 12

گفتگوها را پیگیری و در آن ها شرکت کنید:

با وجود ترافیکی که روابط رسانه ای و وبلاگ نویسان برای شما ایجاد می کنند، نمی توان اهمیت شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک، توئیتر، پوانس، جیکو، دیگ، ردیت، استامبل اپان، دلیشس، دیگو، فرندفید، نینگ، میکس، بِبو، گت سَتیسفَکشن، گوگل و یاهو را نادیده گرفت. با اجرا و مدیریت درست و بی ریا، آنچه در بالا ذکر شد می تواند تأثیری بیشتر از بهترین مقاله ها و پست ها داشته باشد و در طولانی مدت ارزش ارتباطاتی که در این شبکه ها برقرار می کنید برای شما آشکار خواهد شد.

 

مطلبی که در بالا گفته شد به معنای تبلیغات یا هرزنامه در شبکه های اجتماعی نیست. بلکه گفتگویی است – با یا بی مشارکت مستقیم شما - که حاصل شنیده ها و خوانده های شما درباره نظر افراد نسبت به شرکت شما می باشد.

در شبکه هایی که در بالا نام برده شد یا هر شبکه اجتماعی دیگری نام شرکت، محصولات یا رقبای خود را جستجو کنید، تا از مطالبی که درباره آن ها گفته می شود اطلاع حاصل کنید. با تحقیق در گفتگوها، روندها، و یا گروه ها، به نکات استراتژیکی برای راه یافتن به درون آن ها دست می یابید. این کار مستلزم صرف زمان است و انجام آن به تنهایی ممکن است برای شما طاقت فرسا باشد. استخدام یک مدیر اجتماعی یا تقویت گروه روابط عمومی خود برای انجام این کار می تواند شروع بسیار خوبی باشد. بدین ترتیب آن ها شما را به سمت گفتگوهایی که توجه شما را می طلبد هدایت می کنند و یا خود مستقیما بدان می پردازند.

 

گوش دادن به اندازه منتشر کردن اهمیت دارد. کسانی که شنونده خوبی هستند، خوش صحبت هم می شوند. توجه داشته باشید که از یادآور گوگل برای شرکت، سخنگویان، و محصولات خود استفاده کنید. خواندن و پاسخ دادن برای مدیریت مفاهیم، به اشتراک گذاشتن مطالب تخصصی، و ایجاد وفاداری ضروری است.

 

روشن است که برای جلب توجه باید رقابت کنید و برای این که این کار را به طور مؤثر و بی ریا انجام دهید، به فرد دیگری نیاز دارید تا اخبار شما را به شیوه ای مناسب میان افرادی که به مشتریان شما دسترسی دارند منتشر سازند. این کار فرایندی یک شبه نیست. این فرایند نیازمند سرمایه گذاری، ایجاد و ارتقاء روابط در زمان حال و در طولانی مدت است. و بله، اگر کارها را درست انجام دهید، وبلاگ نویسان، گزارشگران، و تحلیل گران خواستار گفتگو با شما درباره شرکت و دیدگاه های شما خواهند شد.


 

سولیس مدیر شرکت روابط عمومی و رسانه جدید Future Works در سیلیکون ولی است و وبلاگی با عنوان PR 2.0 را به همراه جف لیوینگ استون مدیریت می کند. او همچنین به تازگی کتاب مشترکی با این عنوان را به بازار عرضه کرده است. این کتاب راهنمایی برای شرکت های تجاری در به کارگیری اعمال نفوذ در رسانه جدید و اجتماعی است.


 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

گروه ترجمه شارا


 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  دیپلماسی روابط‌عمومی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد