شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- صنعتی به نام صنعت نمایشگاهی در ایران با پیشینهای بلند، از روزهای نخستش در سال ۱۸۵۱میلادی که با حضور در نخستین رویداد بینالمللی بخش خصوصی ایران در نمایشگاههای خارجی آغاز بهکار کرد، اکنون بیش از ۱۶۰ سال فاصله گرفته است.
البته هنوز با گذشت سالهای متمادی، موضوع و محتوای رویدادها و نمایشگاههای محلی به «صنعت نمایشگاهی» تغییر یافته و از موضوعی بهطور صرف نمایشی و تجاری به عنوان بستری برای گسترش بازار و تجارت در دنیا از آن نام برده میشود.
با مروری کوتاه از آن زمان که با گاریهای دستی یا دستبافتههایی در میان راهها و شهرهای پرجمعیت سدههای گذشته در جهان همراه بود و تا امروز که استانداردهای اقتضایی و وضعی برای آن نوشته و در حال اجراست، گرچه متخصصان صنعت نمایشگاهی ایران کم و بیش از این موضوعات اطلاع داشته یا بیش از آن را نیز با جزییات دقیقتری میدانند، اما نکته اصلی این موضوع تنها و تنها چگونگی اطلاع از این رویدادها و رسیدگی به آن است.
اگرچه میتوان از رسانه به عنوان ابزار اطلاعرسانی و انتقال پیام به مخاطبان جامعه هدف نام برد و آن را چتری بر پیکره جهان تلقی کرد اما کارکردهای آن سبب ثبت، انتقال و بررسی محتوایی اجرای رویدادهای نمایشگاهی شده و اکنون در نتیجه همه آنها شاهد تنظیم استانداردها و قوانین تطبیقی با مدل تجارت جهانی و تنظیم وضعیت بینالمللی هستیم که در جامعه جهانی بر آن توافق میکنند.
رسانه تخصصی صنعت نمایشگاهی در ایران، تنها نگرشی رویداد محور نخواهد داشت، هرچند با مقتضیات روز و انتشار اخبار پیدرپی رسانههای عمومی و خبری محوریت تخصصی بودن رسانهها بیشتر مورد توجه قرار میگیرد.
به هرحال روند پرشتاب توسعه از راههای گوناگون تجاری و رویدادمحور در جمهوری اسلامی ایران به اتکای حمایت دولت و حضور تخصصی جامعه نمایشگاهی ایران شکل میگیرد و در صورتی با رویکردهای انگیزشی و نگاه تخصصی پیش خواهد رفت که نویسندگان، کارشناسان، خبرگان و فرهیختگان این عرصه در رویدادهای ملی و بینالمللی آن را تجربه کرده باشند و تنها در یک رویداد محترمانه حضور نداشته باشند.
امتیاز برگزاری نمایشگاهها و توجه به فرآیند ایده تا اجرا زمینههای گوناگون محتوایی و قابل پرداختی دارد که باید آن را مورد توجه قرار داد و با در نظر گرفتن ماهیت وجودی رسانهای تخصصی کارکردهای نگاه کارشناسان در این رویکرد افزایش یافته و میتواند الزامات و رهیافتهای موثری را تعریف کند.
نمایشگاه علاوه بر اثر وضعی در رونق تجاری حوزههای مرتبط و موضوعی، توجه مخاطبان را که براساس برنامهریزی قبلی بهدنبال مشارکت و حضوری هوشمندانه هستند تقویت میکند که البته این نگاه و حضور حداکثری در قالب حضور هیاتهای تجاری واقعی، حمایتهای سازمانهای و مراجع دولتی و اجرایی، پارلمان بخش خصوصی بیش از پیش در اثرات آینده برگزاری نمایشگاهها نمود مییابد. از اینرو توجه به نگاه مجریان متخصص و با تجربه در صحنههای ملی و بینالمللی نیز بر این مسئله تاکید دارد.
رویکردهای آینده نمایشگاهی در دورههای یکساله با در نظر گرفتن زمان برگزاری آن، در صورت بازبینی و اجرای درست یک رویداد دانشمحور و برنامهریزی شده در سطوح بینالمللی و ملی میتواند به مهمترین رویکرد رسانه تخصصی صنعت نمایشگاهی ایران تبدیل شود که با توجه به هم افزایی و استفاده از تضارب آرا و تجمیع مشارکتکنندگان نمایشگاهی در بخشهای آموزشی، ترویجی، تجاری، خدماتی و حقوقی بیش از پیش خلأ جایگاه رسانهای و تخصصی این صنعت و حرفه پیشرو در کشورمان احساس میشود.
در جمعبندی صحبتهایم باید بگویم که اگر رسانه تخصصی را بال قدرتمند صنعت نمایشگاهی ایران بدانیم، بهطور قطع در راه توسعه رویدادهای نمایشگاهی با رویکرد مشارکت ملی و بینالمللی و با ابعاد رقابتی و جهانی، بیشتر به مسیرهای تعریف شده از زمان طرح ایده برگزاری رویدادهای نمایشگاه تا اجرا و پس از پایان تا نقطهیابی دستاوردهای برگزاری نمایشگاهها، دست خواهیم یافت.
سیدرضا قندیلی - فعال رسانهای صنعت نمایشگاهی
منبع: صمت
|