شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، نهمین نشست از سلسله نشستهای علمی مرکز آموزش صمت با حضور محمود مختاریان استاد چاپ، طراحی و گرافیک و روزنامهنگار پیشکسوت در محل تالار اجتماعات این روزنامه برگزار شد. در این نشست استاد محمود مختاریان ضمن تاکید بر اینکه مطبوعات هنوز هم قدرتمندترین رسانه در دنیا هستند
با ارائه بیوگرافی مختصری از فعالیتهای مطبوعاتی خود گفت: درسال ۱۳۴۷ وارد روزنامه کیهان شدم که موسسه مطبوعاتی قدرتمندی بود و در کنار رقیبش یعنی روزنامه اطلاعات کار میکرد. در این روزنامه متوجه شدم که در کنار مدیریت تحریریه، مدیریت آگهیها و درآمد روزنامه، مدیریت اداری و مدیریت توزیع از اهمیت ویژهای برخوردار است. وی افزود: در روزنامه گاردین که کار میکردم، (بخش حروفچینی و کار در بخش آگهیها و... ) متوجه شدم که اقتصاد روزنامه از اهمیت اساسی و زیربنایی برخوردار است. روزنامه یومبوری ژاپن ۱۴میلیون تیراژ دارد که روزانه ۳۰ تن مرکب مصرف میکند و خودتان متوجه میشوید که توزیع آن بسیار اهمیت دارد. استاد مختاریان با نشان دادن صفحات نخست روزنامههای ایران و مقایسه آنها با روزنامههای غرب بهویژه در حادثه بمبگذاریها و اقدامات تروریستی در فرانسه گفت: مقایسه شکل صفحهآرایی این روزنامهها با یکدیگر بیانگر آن است که با کمال تاسف ما سواد بصری و سواد رسانهای به معنای واقعی کلمه نداریم! وی درباره سواد رسانهای و سواد بصری توضیح داد: سواد رسانهای این است که ما نقش رسانه و کارکرد آن را به خوبی در دنیای امروز بشناسیم و اگر بخواهیم از دید مسئولان به آن نگاه کنیم باید برای مخاطب اهمیت قائل باشیم. بهعنوان مثال چرا آقای ظریف در عملکردش موفق بود؟ دلیل این است که هر روز فعالیتهای انجام شده خود را در صفحه توئیترش میگذاشت.
۲۰درصد خواندنی و ۸۰ درصد دیدنی
این پیشکسوت روزنامهنگاری به صفحهآرایی، آن هم در صفحه نخست روزنامه که از دیدگاه دانش روزنامهنگاری بهعنوان ویترین روزنامه محسوب میشود، اشاره کرد وگفت: صفحه نخست روزنامه در دکه باید به شدت دیدنی باشد به همین دلیل نقش عکس و ارتباط همهجانبه آن با تیترهای صفحه نخست از اهمیت ویژهای برخوردار است. وی افزود: در دکه روزنامهفروشیها، روزنامهها را بهطور معمول در کنار پیادهرو قرار میدهند و مجلات را که قیمت گرانی دارند در دکه میچینند. عابری که سرش را خم میکند و روزنامهها را نگاه میکند، هماهنگی تیتر با عکس و ارتباط تصویر با خبرهای صفحه نخست و کوتاه بودن تیتر توجهش را جلب میکند. به عبارت دیگر ۸۰درصد را در صفحه نخست روزنامه میبیند و سپس اگر روزنامه را بخرد سراغ ۲۰درصد مطالب خواندنی آن میرود. وی آنگاه به یکی از عکسهای صفحه نخست روزنامه صمت در شمارههای گذشته اشاره کرد و افزود: عکس بسیار ضعیف است درحالی که عکس صفحه نخست علاوه بر اینکه مفهوم خبری بسیار تاثیرگذاری دارد باید به گونهای باشد که به مخاطب بگوییم ما شکار لحظهها را بلد هستیم. وی ادامه داد: روزنامهها با صفحهآرایی کلوزآپ بسیار دیدنی میشوند. این را صفحات نخست روزنامههای مهم غربی در ارتباط با بمبگذاریها و اقدامات تروریستی فرانسه نشان داد. درحقیقت این روزنامهها ۸۰درصد دیدنی بودند و ۲۰درصد خواندنی.
نقش قدرتمند مطبوعات
به باور استاد مختاریان، نقش قدرتمند مطبوعات در برابر رسانههای دیجیتالی و شبکههای اجتماعی و سایتهای مختلف در اصطلاح خبری و اپلیکیشنهای موبایل، نهتنها کم نشده بلکه بسیار هم قویتر به نظر میآید. او وظایف مطبوعات قدرتمند را در جامعه بدین شکل تعریف کرد که شامل اعتمادسازی، بسترسازی، برجستهسازی، فرهنگسازی، تحولسازی و درخدمت باور مردم بودن است. این استاد روزنامهنگاری تصریح کرد: مطبوعات قدرتمند، فضای شاداب در جامعه ایجاد میکنند، موجب وحدت ملی میشوند و درعین حال منافع ملی را تامین میکنند. به عبارت دیگر مطبوعات قدرتمند، مدیریت افکار عمومی را درجامعه برعهده دارند. این گزارش حاکی است که این جلسه با پرسش خبرنگاران و گزارشگران صمت از استاد مختاریان و پاسخ وی خاتمه یافت.
منبع: روزنامه صمت ـ شماره 368
|