شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- در هنگام بحران بینالمللی، دنیای روابط عمومی نیز به همان میزان تحت تأثیر مصائب جهانی، از قبیل حملات تروریستی در پاریس که جمعه شب گذشته صورت گرفت، قرار میگیرد. واکنش شرکتها و بنگاههای روابط عمومی زمانی بسیار مؤثّر است که لحنی همدلانه و اندوهبار داشته باشند. در عین حال، شرکتها و بنگاهها باید متناسب با اسم تجاری شرکت نیز عمل کنند.
ذیلاً چند مثال مؤثّر نقل میشود:
در این هفته هزاران شرکت در سراسر جهان پرچمهای فرانسه را به عنوان شکلی از حمایت از فرانسه در دورانی از سوگواری، به حالت نیمهافراشته در آوردند. در نظر مردم، پرچمهای نیمهافراشته در جلوی زمین چمن مبیّن آگاهی جهانی نسبت به رویدادهای مصیبتبار است. در واقع، پرچمها نشانۀ احترام هستند. مشابه پرچمهای نیمه افراشته، کشورها و مؤسّسات بازرگانی از چراغها و لحظات سکوت برای حفظ مصیبتی جهانی در حیطهای عمومی استفاده میکنند.
مثالی از آن شامل سالن اوپرای سیدنی، که چراغهایش را به رنگ فرانسه روشن کرد، ساختمان امپایر استیت که به کلّی چراغهایش را خاموش کرد، و لحظات سکوت در رویدادهای ملّی مانند جدیدترین مورد در بحث حزب دموکرات است. این حرکتها شکلی از روابط عمومی مطلوب است، زیرا اندوهبار، همدلانه و حمایتی است.
پاریس انظار را بعد از حمله به خود جلب میکند و در سطحی محلّی، شرکتها با استفاده از محصولات خود به حمایت از مردمانی میپردازند که هنوز تأثیرات مستقیم آن را حسّ میکنند. فیسبوک و ایربیانبی1 هر دو خدماتی را به صورت روشهای مقابله در برابر مصیبت عرضه کردهاند.
فیسبوک اخیراً ویژگی "کنترل ایمنی" (Safety Check) را افتتاح کرده، که به دوستان و خانواده اجازه میدهد که اطمینان حاصل کنند که افرادی را که در پاریس میشناسند در امنیت و سلامت به سر میبرند. امّا، بسیاری از مردم اکنون در حیرتند که چرا فیسبوک قبلاً این گزینه را مجاز نشمرده بود. در پی این انتقادها، فیسبوک طرحی را برای افتتاح این گزینه، با تکرّر بیشتر، برای فجایع آینده اعلام کرد.
ایربیانبی با فعّال کردن طرح Disaster Response (واکنش به فاجعه)، برای تأمین سرپناه برای افراد لطمه دیده، واکنشی مستقیمتر نشان داد.
ابتکار ایربیانبی از میزبانانش در طیّ هاریکین سندی در آمریکای شمالی سیر تکاملی را طیّ کرد. طرح مزبور مستلزم آن بود که ایربیانبی با کلّیه میزبانان در ناحیۀ پاریس تماس بگیرد، و تمامی هزینههای ذخیرۀ جا در پاریس را از 13 تا 17 نوامبر لغو نماید. شرکت همچنین به میزبانان توصیه کرد محلّ سکونت را به رایگان در اختیار بگذارند – کاری که صدها فرانسوی انجام دادهاند.
پ
راه دیگر برای ترویج روابط عمومی مطلوب از طریق ادامۀ فعّالیت از طریق رویدادهای بینالمللی ورزشی است. روز چهارشنبه، تیمهای فوتبال انگلیس و فرانسه قرار است بازی کنند، و بازیکنان و هوادارن فوتبال انگلیسی در نظر دارند کلمات فرانسوی سرود ملّی فرانسه را به نمایش گذارند تا با تیم فرانسه، و بازیکن فرانسوی که یکی از منسوبینش را در حملات از دست داد، اعلام همبستگی نمایند.
1- اربیانبی (Airbnb) وبسایتی است که مردم در آن مکانهای اقامتی را کرایه میدهند. این وبسایت دارای بیش از ۸۰۰ هزار مکان فهرست شده در ۳۳هزار شهر و ۱۹۲ کشور است. این شرکت که در اوت ۲۰۰۸ به مرکزیت سانفرانسیسکو، کالیفرنیا، تأسیس شده، دارای مالکیت خصوصی بوده و توسط Airbnb, Inc اداره شده و در مالکیت آن قرار دارد.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
گروه ترجمه شارا
|