شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، در قالب یکسری ویدئوهای کوتاه و ساده ولی تکاندهنده از آژانس تبلیغاتی Saatchi & Saatchi نیویورک، پرسنل سابق ارتش ایالات متحده آمریکا بر سر چالشهای بازگشت به زندگی غیر نظامی صحبت میکنند. این فیلمهای کوتاه به تبلیغ ابتکار والمارت به اسم «روشن کردن چراغ سبز بر سر در خانه به یاد کهنهسربازها» میپردازند. برنامه فوق که هفته گذشته با همکاری گروههای حامی کهنه سربازها چند روز پیش از «روز سربازهای کهنهکار» اجرا شد از آمریکاییها میخواهد تا به منظور گرامیداشت یاد آنها یکی از لامپهای دفتر یا محل کار خود را در این روز سبز کنند.
یک صدای خارج از قاب در این آگهی تلویزیونی 40ثانیهای نگاهی اجمالی به برنامه میاندازد. به اعتقاد آن «نشان دادن مراتب قدردانی از یک کهنهسرباز خارج از لباس نظامی کار سختی است و آنها در این وضعیت بیش از همیشه از چشم دیگران پنهان میمانند.» در یک کلیپ دو دقیقهای توصیفی از وضعیت یک شهر در شب، در خانههای منطقه حومه، ظاهراً سربازهای کهنهکار در کانون توجه قرار دارند. در ویدئوی بعدی، ما با یک ارتشی به نام «لوردس» ملاقات میکنیم که پس از انجام وظیفه در عراق دچار اختلال استرس بعد از سانحه شده است.
به گفته این زن، با حضور در مکانی که دیدن فردا را تضمین نمیکند، شما یاد میگیرید که چگونه برای زندگی ارزش قائل شوید. او پس از بازگشت از عراق دیگر میتواند هر کاری را انجام دهد. نفر بعدی «یان» با سابقه 14 سال خدمت در نیروی دریایی ارتش ایالات متحده آمریکا و حضور در ماموریتهای خطرناک فرامرزی، حال در 40 سالگی هنوز موهای خود را به سبک کلاسیک نیروی دریایی کوتاه میکند و مانند آن زمان یک کولهپشتی بر دوش دارد.
در ادامه، لورن، پس از ترک ارتش با معلولیتهای مختلف به خانه بازگشت اما در نهایت از یک سگ کمک گرفت. حالا او یک سازمان ارائهدهنده سگ دستیار به نام «Independence Paws» را اداره میکند. این داستانها الهامبخش و روحیهدهنده هستند اما فراتر از حد انتظار نمیروند و هیچگونه اغراقی در آنها دیده نمیشود. در حقیقت، این سازمانهای ارائهدهنده خدمات عمومی با لحن درست به سربازهای کهنهکار اجازه میدهند تا به جای کمک گرفتن از دیگران برای توصیف اشتباه اقداماتشان، ضمن تشریح جزئیات کامل مشکلات و پیروزیهای خود، با صداقت از هویت خود پرده بردارند.
به اعتقاد والمارت نور سبز در سرتاسر جهان نماد رفتن است که به تمایل جانبازان برای انجام سریع یک اقدام بدون توجه به چالش پیش رو ادای احترام میکند. حداقل کمپین با نگاهی به این مخمصه، شاید به غیر نظامیان اجازه قدردانی از فداکاریهای مردان و زنان مبارز را بدهد.
البته والمارت همیشه صرفنظر از فعالیتهایش در معرض انتقادهای مختلف قرار دارد اما به اعتبار خود این شرکت متعهد به استخدام 250 هزار نفر سرباز کهنهکار تا سال 2020 شده است. شرکت فوق با استخدام 100 هزار نفر از آنها در ماه گذشته، عزم خود را برای پرداخت 20 میلیون دلار کمک مالی به منظور حمایت از سازمانهای ارائهدهنده آموزشهای شغلی، آموزشوپرورش و سایر خدمات به جانبازان جزم کرد.
منبع: فرصت امروز
|