درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 19 فروردین 1399 - 08:09   

انتصاب رئیس روابط عمومی شرکت بهره‎ برداری نفت و گاز غرب

  انتصاب رئیس روابط عمومی شرکت بهره‎ برداری نفت و گاز غرب


ادامه ادامه مطلب یک

سرپرست مدیریت روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان منصوب شد

  سرپرست مدیریت روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان منصوب شد


ادامه ادامه مطلب دو

پونیسف/ راهنمایی‌هایی برای مراقبت از کودکان در زمان شیوع ویروس کرونا

  پونیسف/ راهنمایی‌هایی برای مراقبت از کودکان در زمان شیوع ویروس کرونا


ادامه ادامه مطلب سه

کرونا تهدیدی برای نسل جدید تلفن‌های هوشمند

  کرونا تهدیدی برای نسل جدید تلفن‌های هوشمند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ضرورت جلب اعتماد دوباره مشتریان در حوزه روابط عمومی
  روابط عمومی چه نقشی در بهبود ارتباطات سازمانی دارد؟
  تصویری؛ ابتکار پستچی بریتانیایی برای شاد کردن مردم در روزهاى قرنطینه کرونایى
  "رادیو اروپای آزاد" به مجارستان باز می‌گردد
  پونیسف/ راهنمایی‌هایی برای مراقبت از کودکان در زمان شیوع ویروس کرونا
  مدیرعامل مؤسسه اعتباری ملل اعلام کرد: اهداء ده دستگاه ونتیلاتور توسط مؤسسه اعتباری ملل
  استعفای مقامی که مردم را تشویق به ماندن در خانه کرد ولی خودش به سفر رفت
  سرپرست مدیریت روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان منصوب شد
  قدردانی دانشگاه علوم پزشکی قم از بانک رفاه
  هشدارهای امنیتی درباره نرم‌افزار ارتباطی زوم
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 1954صفحه نخست » تازه های شبکه روابط عمومیشنبه، 20 آبان 1391 - 21:11
نظرسنجی‌های انتخاباتی، خوب یا بد، درست یا غلط؟
  

رصد، بهاره محبی/ نظرسنجی‌ها خلاف مطالب رسانه‌ای و سیاسی جهت‌گیری‌های خاصی ندارد و می‌تواند به رای‎دهندگانی که هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند کمک کند تا تصمیم خود را بگیرند. اما در این میان نمی‌توان نقش کلیدی رسانه‌ها را نادیده گرفت. رسانه‌ها با برنامه‌های سرشار از تفسیر، تصویر‌ و نقل‌قول و همچنین تاکید بر نتایج نظرسنجی‌ها می‌توانند مدعی پیروزی یک طرف در انتخابات شوند و فضای روانی رقابت انتخاباتی را به نفع کاندیدای مورد حمایت خود تغییر دهند.

..

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا انتشار نظرسنجی‎ها انتخاباتی شدت بیشتری می گرفت و ساعتی نبود که خبر از انتشار یک نظرسنجی و بالا و پایین رفتن محبوبیت یکی از کاندیداهای انتخابات منتشر نشود.

.

آخرین نظرسنجی‎های “واشنگتن پست” و شبکه تلویزیونی “ای بی سی” حاکی از آن بود که “باراک اوباما”، رئیس‌جمهوری و کاندیدای دموکرات، و “میت رامنی”، کاندیدای جمهوری‎خواهان، در سراسر آمریکا دوشادوش یکدیگر حرکت می‎کنند و در این حرکت پایاپای، اوباماست که گاهی از رقیب پیشی می‌گیرد. تا پیش از مناظره اول، جمهوری‌خواهان همواره شکایت می‌کردند که نظرسنجی‌ها دقیق نیست اما وقتی موقعیت رامنی در افکار عمومی جهش پیدا کرد و در مواردی از اوباما پیشی گرفت، صدای اعتراض برخی دموکرات‌ها بلند شد. آیا به راستی نظرسنجی‏ها دقیق هستند و می‌توانند نتایج انتخابات را پیش‌بینی کنند؟

.

سال ۱۹۸۴ میلادی بود که روزنامه‌ای در شیکاگو تیتر زد که “توماس دویی”، کاندیدای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری، “هری ترومن”، رقیب دموکرات خود را شکست داد چرا که تمامی نظرسنجی‌ها به اتفاق از شکست ترومن خبر می‌دادند اما وقتی گرد و خاک تبلیعات انتخاباتی خوابید و مردم رای خود را به صندوق‎ها ریختند هری ترومن مجددا انتخاب شده بود؛ بنابراین نظرسنجی‌ها اشتباه از آب در آمد و این احتمالا بهترین نمونه تاریخی از دوره‌ای است که نظرسنجی‌ها به خطا رفتند.

.

با این حال،”فرانک نیوپورت”، رئیس موسسه معتبر نظرسنجی گالوپ در گفت‌وگو با “بی‎بی‏سی” می‌گوید: “نظرسنجی‌ها تا حدود زیادی دقیق بوده‌اند و عموما با همدیگر تطبیق می‌کنند و در چند سال اخیر تصویر خوبی از آنچه قرار است اتفاق بیفتد ارائه کرده‌اند. البته نظرسنجی‌ها هرگز بی‌نقص نیستند چون مردم می‌توانند تا لحظه آخر نظرشان را عوض کنند اما به طور کلی نظرسنجی‌ها معیار خوبی برای پیش‌بینی برنده بوده‌اند.”

.

مسئله دیگری که درباره نظرسنجی‎ها مطرح می‎شود، امکان‌تاثیرگذاری نظرسنجی‎ها برای آرای رای‌دهنگان است. از زمان آغاز استفاده از نظرسنجی‌ها، فرضیه و تئوری‌های بسیاری درباره صحت و تاثیر احتمالی انتشار نظرسنجی بر نحوه رای دادن و رفتار رای‎دهنده مطرح شده است. مهمترین فرضیه‌ای که در رابطه با تاثیر نظرسنجی‌ها بر رفتار رای‌دهنده مطرح شده است، تئوری “اثر ارابه موسیقی[۱]” است که بر اساس آن، انتشار نتایج نظرسنجی‌ها می‌تواند کسانی که هنوز تصمیم نگرفته‌اند به چه کسی رای دهند را تشویق کند که به فرد برتر رای بدهند. تئوری دیگری نیز وجود دارد که کاملا خلاف آن است، بر اساس این تئوری انتشار نتایج نظرسنجی، حامیان حزب عقب‌تر را به بی‌تفاوتی کشانده و انگیزه آنان را برای رای دادن از میان می‌برد.

.
با این حال نتایج تحقیقات[۲] در این باره حاکی از آن است که نظرسنجی‌ها در وهله نخست، تاثیر بسیار کمی بر رفتار رای‌دهندگان دارند و می‌توانند کاملا بی‌ضرر باشند. تحلیل‌ها نشان داده است که نظرسنجی‌ها خلاف مطالب رسانه‌ای و سیاسی جهت‌گیری‌های خاصی ندارد و می‌تواند به رای‎دهندگانی که هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند کمک کند تا تصمیم خود را بگیرند. اما در این میان نمی‌توان نقش کلیدی رسانه‌ها را نادیده گرفت. رسانه‌ها با برنامه‌های سرشار از تفسیر، تصویر‌ و نقل‌قول و همچنین تاکید بر نتایج نظرسنجی‌ها می‌توانند مدعی پیروزی یک طرف در انتخابات شوند و فضای روانی رقابت انتخاباتی را به نفع کاندیدای مورد حمایت خود تغییر دهند...

..


[۱] بر اساس این فرضیه، افراد هنگامی که متوجه شوند (یا به آنان القا شود) که دیگران به اندیشه‌ آنان معتقدند، احتمال این‌که بدون اندیشه آن را بپذیرند، بسیار افزایش می‌یابد.

[۲] تحقیقات بنیاد انتخابات آلمان درباره انتخابات‌های برگزارشده از ۱۹۷۹ میلادی ۲۰۰۱٫

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  مبارزه با COVID-19 یک جنگ است


  شکل‌گیری دوباره نقش روابط‌عمومی در دوران کروناویروس


  دفترچه راهنمای بانکی برای عبور از بحران کروناویروس


  چهار نکته آسان برای برجسته کردن رویداد مجازی


  مدیریت پروژه نمونه کارها؛ فرآیند تصمیم گیری منطقی


  آیفون۹: بالا گرفتن شایعه تلفن جدید و ارزان‌تر اپل


  4 نکته برای تقویت تصویر برند تجاری


  کرونا تهدیدی برای نسل جدید تلفن‌های هوشمند


  وظایف مدیران روابط عمومی در ایام کرونا


  نحوه حمایت دولت از فعالان حوزه نشر اعلام شد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان مقاله "چهارمین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش های روابط عمومی ایران"