مدیریت ریسک یا مدیریت بحران
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- بخش کشاورزی؛ رسالت بزرگ امنیت غذایی را در کشور برعهده دارد وبه عبارت دیگرصحنه گردان کمیت وکیفیت غذای موجود در سفره مردم است.
مزرعه؛درحقیقت آوردگاه موجود زنده وطبیعت به شمار می آید و ازنگاه دیگر محصول چیزی است که از کنش طبیعت با بخش کشاورزی برجای مانده است.
تولید کشاورزی درفلات ودامنه کوهسارهای ایران زمین، به دلیل تنوع اقلیمی وموقعیت جغرافیایی با مخاطرات گوناگونی روبروست وهرساله زیان بسیاری از ناحیه خشکسالی،سرماویخبندان ،تغییرات دمایی ،سیل ،طوفان ودیگر عوامل خسارت زا به این بخش واردشده وبه سخن دیگر حجم قابل توجهی از غذای مردم از سفره آنان کاسته می شود.
بسیاری ازدولت ها در جهان کنونی برای ساماندهی خسارت های کشاورزی از سازوکار مترقی بیمه کشاورزی بهره می برند.
در میهن ما نیز سامانه ای بیمه ای در بخش کشاورزی وجوددارد که ظرفیت حمایت نظام مند از تولید به صور ت نهادینه درآن وجوددارد.
اینک تعداد204 ریسک متنوع در 153 عنوان فعالیت تحت پوشش بیمه در زیر بخش های زراعت، باغبانی ،دامپروری ومنابع طبیعی ازنظرریسک مالی زیر پوشش قرار دارد.
منابع مالی مورد نیازبرای اجرای طرح عظیم وملی بیمه کشاورزی درکشور، وابسته به حق بیمه دریافتی به عنوان ورودی این صندوق دولتی به شمار می آید که خود مرکب از حق بیمه سهم کشاورز( یادر اصطلاح بیمه گذار)،به همراه کمک دولت ومشارکت مالی آن در حق بیمه است که گاه کمک دولت بیش از سه برابر پرداختی کشاورزان می باشد.
مصارف این سامانه اقتصادی نیز غرامت است که درپی رخدادخسارت دراثر عوامل خطر مندرج در بیمه نامه، به کشاورزان زیان دیده براساس قانون پرداخت می گردد.
آنچه دراقتصادبیمه کشاورزی ایران در رابطه منابع ومصارف ،مشاهده شده است همواره سنگینی کفه ترازو به سوی مصارف میل داشته است به گونه ای که گاه نزدیک به4 برابر حق بیمه دریافتی غرامت پرداخت گردیده است که خود نشان از عدم تعادل در منابع ومصارف دراین سامانه دارد .
روشن است که بیمه کشاورزی ابزاری مالی برای مدیریت ریسک دربخش کشاورزی به شمار می آید وآن هنگام موفق خواهد بود که مدیریت فنی ریسک نیز در بخش کشاورزی ازراههایی همچون الگوی کشت مناسب ،مدیریت زمان ،مکان ودیگر طرح های کاهندگی خسارت حاصل شود.
به عنوان یک برتری ،مدیریت ریسک امکان پیش بینی وبرآورد خسارات راپیش از وقوع دارد و براساس آن می توان منابع مالی مورد نیاز را درقالب حق بیمه سهم دولت وکشاورزونیز کارمزد اجرای عملیات بیمه ای، برآورد نمود.
ایجادیک ردیف مستقل در بودجه سالیانه کشور به گونه ای که اعتبارات مورد نیاز اجرای این طرح ملی، تخصیص یافته تلقی گردد؛ می توانداقدام موثری در تامین منابع مالی سهم دولت به شمارآید.
ناگفته نماند در دوره نوین راهبری نظام بیمه کشاورزی، رویکردکنونی افزایش کارآمدی و حرکت به سوی شکل یافتن یک صندوق اثربخش بیمه ای بامنابع مالی پایدار، ضمن ارائه خدمات متنوع و بهره گیری از کمک های تعریف شده وهدفمند دولت ،بخشی از نقشه راه است ودراین مسیرگام های خوبی در جهت لایه بندی ریسک انجام شده است.
در پایان باعنایت به عزم دولت در تجمیع واحاله کمک های گوناگون درهنگام خسارت به نظام بیمه ای، امید است با تحقق قانون اعداد بزرگ در بیمه، امکان خدمت رسانی بهینه به بهره برداران بخش کشاورزی کشور فراهم آید.
مهندس رامین امینی زارع
مدیرروابط عمومی وبین الملل صندوق بیمه کشاورزی
|