شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، در گذشته که سازمانها تنها خود را در قبال سهامداران و در جهت کسب سود مسئول میدانستند، اهمیت روابط عمومی سازمان در پاسخگویی چندان زیاد نبود با افزایش رقابت بین سازمانها و افزایش توجه به نیازهای مشتری بالطبع روابط عمومی اهمیت بیشتری یافت. چرا که پاسخگویی به مشتری یکی از مهمترین نیازهایی بود که باید به آن پرداخته میشد. پس از آن مسئولیت پذیری سازمانها فراتر از آن رفته و سازمانها به سمت و سویی حرکت کردند که مشتریان و سهامداران تنها بخشی از مخاطبان آنها بودند. پاسخگویی و شفافیت در مقابل کلیه ذینفعان سازمانی، روابط عمومی را به عنصری مهم و استراتژیک در سازمان بدل نمود.
امروزه سازمان باید بتواند علاوه بر پاسخگویی به کارکنان، سهامداران و مشتریان به نهادهای قانونی، رسانهها، سازمانهای اجتماعی و در کل به جامعه خود پاسخگو باشد. اهمیت روابط عمومی در چنین سازمانی که با مخاطبان مختلفی در تماس است و موظف است تا منافع آنها را تامین نماید، چندین برابر میگردد. روابط عمومی باید این نیازها را رصد و با ذینفعان مربوطه ارتباط برقرار و به ابهامات آنها رسیدگی نماید تا با پاسخگویی به آنان بتواند ارزش متقابل ایجاد نماید.
ارتباط با هر یک از ذینفعان ارزشی خاص را برای سازمان میآفریند و مجموعه این ارزشها برای سازمان روابط عمومی را به عاملی استراتژیک بدل مینماید. مدیریت شهرت و نام سازمان و تقویت برند، افزایش سهم بازار، تقویت چارچوبهای بازاریابی، ایجاد همهمه در تبلیغات دهان به دهان، ایجاد تعامل با شبکهها و رسانهها، ایجاد انگیزش در بسیج کارکنان از طریق ارتباطات داخلی، ایجاد ارتباطاتی کم هزینه با سرمایهداران و ایجاد درک و حمایت عمومی از سازمان همه و همه از جمله ارزشهایی است که توسط روابط عمومی ایجاد میشود.
روابط عمومی نیازهای کلیه ذینفعان را برآورد نموده و با انتقال این نیازها به بخشهای سازمان سعی مینماید که این نیازها را مرتفع و به ذینفعان پاسخگو باشد.کلید اصلی اهمیت روابط عمومی امروز از این دریچه خلق ارزش مشترک است. در واقع علاوه بر آنکه سازمان از خلال این تصویر سازی رقابت پذیری خود را افزایش میدهد، در یک رابطه برد- برد بر افزایش منافع برای ذینفعان نیز تاکید میورزد.
منبع: روزنامه جمهوری اسلامی، 19/07/1394
|