شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- روابط عمومی یکی از صنایعی است که بسیاری از افراد به طور کامل آن را درک نمی کنند- روابط عمومی تبلیغات، نوعی از بازاریابی و زیر سقف ارتباطات نیست. روابط عمومی انتشار اطلاعات یک شرکت یا منحصراً ارائه اطلاعات به جامعه است که عمدتاً از طریق خروجیهای رسانهای انجام میشود. اما رازهای بسیاری درباره مرشدین و سران روابط عمومی و اقدامات آنها وجود دارد، بنابراین الآن زمان شفاف سازی درباره این رموز میباشد.
1. ما میخواهیم مزاحم باشیم
روزنامهنگاران فکر میکنند که فعالین روابط عمومی افرادی مزاحم هستند، همچنین افرادی که در زمینه روابط عمومی فعالیت میکنند روزنامه نگاران را افرادی مشمئز کننده میدانند. اما راز این نکته این است که فعالین روابط عمومی دوست دارند که مزاحم باشند؛ ما نمیخواهیم، اما بله، گاهی ما مزاحم هستیم. مثلاً، وقتی که یک روزنامهنگار به شما میگوید که او به شکل ویژه مطلبی که شما نوشتهاید را میگیرد (بدین معنا که شما نمیتوانید این روایت را برای روزنامهنگاران دیگر بفرستید)، این امر سبب قطع ارتباطات شما با دیگر افراد میشود، و شما مجبور میشوید تا چشم تان به دنبال آنها باشد تا صد درصد مطمئن شوید که از طرف آنها این امتیاز را دریافت میکنید. در غیر این صورت، مشتری شما، شما را برای خبر عدم انتشار مطلبتان مسئول میداند. آیا من واقعاً میخواهم که چندین ساعت را به ارسال توئیت یا ارسال پیام فیسبوکی به خبرنگاران یا نظر دادن درباره مقالات قبلی آنها بگذرانم؟ میدانم که سر آنها شلوغ است، اما صرفاً به این تضمین نیاز دارم که آنها خبر من را پوشش میدهند.
2. ما دیوانههای امروز هستیم
اغلب وقتی که میگویم یک فعال روابط عمومی هستم، یک فرد خارج از زمینه ارتباطات از من میپرسد که آیا شغل من نشان میدهد که من دیوانهام؟ آیا من خاله زنک هستم؟ اولاً که فرد دیوانه به تبلیغات میپردازد، برای مشتری شما پول پرداخت میکند تا در بین مطالب یک روزنامه حضور داشته باشد، اما روابط عمومی، مشتری شما را به صورت رایگان به روزنامه جذب میکند، کاری که اغلب از طریق درج یک مطلب خوب انجام میشود. ما با دادن شام استیک و نوشیدنی خوب، چاپلوسی روزنامهنگاران را نمیکنیم، ما آنچه را که روزنامهنگاران پوشش میدهند را پیش بینی میکنیم و برای آنها یک روایت و مطلب خوب را فراهم میآوریم. خوشبختانه چند دههای است که دیگر از ناهار و نوشیدنی چرب و شیرین استقبال نمیشود، چرا که این کار سبب آزردگی خاطر خانمها در محیط کار میشود.
3. ما میتوانیم کاری کنیم که مردم یک مقاله را بخوانند
وقتی که در یکی از رسانههای معروف مطلبی را به چاپ میرسانیم (نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال و ...)، این کار برای مشتریانمان و خودمان بسیار مهیج است. بنابراین ما توجه مشتری را به یکی از برترین رسانهها منعطف میسازیم و متعاقباً فردا هم با این گلایه مواجه میشویم که چرا مطلب ارسالی ما باعث ایجاد ترافیک بازدید کافی نشده است. مسئله این است که- ما میتوانیم در یک روزنامه مطلبی را چاپ کنیم، اما نمیتوانیم مخاطب را مجبور به خواندن این مطلب نماییم. ما سعی خود را میکنیم، آه سعی خود را میکنیم، اما اگر روزنامه نگار مطلب را ساعت پنج عصر جمعه منتشر کند، ما راهی برای مجبور کردن مشتریان نداریم.
4. همه ما ایدئولوژیست و دروغگو هستیم
حقیقت نامیمون این است که بسیاری از شرکتهای بد و بزرگ، از مسئولین روابط عمومیای برخوردارند که به انتشار خبرهایی پیرامون کارهای بد آنها میپردازند. اما همه این طور نیستند! ما برای تازه کارهای فناوری، کار روابط عمومی انجام میدهیم- فناوری خلاق و جدیدی که باعث میشود زندگی آسانتر بشود. شرکتهایی که ما با آنها همکاری میکنیم به شکلی ساده از ما میخواهند تا در فضای مجازی برای آنها سروصدای بیشتری به پا کنیم، بنابراین از تاکتیکهای روابط عمومی استفاده میکنیم تا درباره شرکتهای آنها تبلیغ کنیم. مراکز و موسسات غیرانتقافی از فعالانی در زمینه روابط عمومی استفاده میکنند که به ایجاد آگاهی و شناخت از اهداف و مقاصد خیرخواهانه آنها کمک میکنند. بنابراین اگرچه ما مطالبی را در یک فضای مطلوب منتشر میکنیم، اما برخی از اوقات کار ما جلب توجه به یک مقصد و نیت خوب و خیرخواهانه است.
5. کار در زمینه روابط عمومی یک مهمانی بزرگ است
بله، رفتن به مراسم و حضور در فضای مجازی بخشی بزرگ از کار یک فعال روابط عمومی است، اما این کار همچنین برای خیلی از صنایع دیگر نیز صورت میگیرد. وقتی که به یک مراسم میروم، تمام طول مراسم را با یک نوشیدنی یا آب گاز دار میگذرانم؛ اگر که در وضعیت عادی نیستید و کنترل ندارید نباید در این حالت دست به کار شوید یا با روزنامهنگاران ارتباط برقرار نمایید (هر دو مورد مذکور برای فعالیت موفق در روابط عمومی ضروری میباشند). بنابراین اگرچه شاید مجبور بشوید تا در مهمانیها یا مراسم حضور پیدا کنید، معمولاً نباید که مثل سایر شرکت کنندگان از مراسم لذت ببرید.
امروزه روابط عمومی یک شغل و کار خوب است، چرا که زمانه تغییر کرده و بهترین مشاغل به سرعت در حال رشد و توسعه هستند. اما به صورت معمول پنداشتهای نادرستی از روابط عمومی وجود دارند که از آغاز امر، روی صنعت روابط عمومی سایه انداختهاند. خوشبختانه عصر دیجیتال در حال حرکت به سوی جلو است، و این پنداشتهای نادرست یک روز و برای همیشه از صحنه حذف خواهند شد.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
گروه ترجمه شارا
|