شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- سرپرست خبرگزای آریا در کرمانشاه گفت: طبق قانون روابط عمومی ها باید وکیل مدافع خبرنگاران و اصحاب قلم باشند و نه اینکه از پیمانکاران به خاطر مسایل زودگذر دفاع کنند.
به گزارش شارا، مهدی زارعی از فعالان رسانه ای در گفتگو با خبرنگار آریا در کرمانشاه گفت: بعضی از مدیران روابط عمومی به نوعی وکیل مدافع پیمانکاران هستند حال با کدامین هدف و یا خواسته؟!! این بماند.
سردبیر هفته نامه پویان غرب تاکید کرد: برخی از روابط عمومی ها در سطح استان کرمانشاه نه تنها به دنبال احقاق حقوق خبرنگاران و پرداخت بدهی آنها نیستند، بلکه متاسفانه و به اصطلاح کوچه و بازاری به دنبال زدوبند با پیمانکاران هستند که در این بین، خود پیمانکاران نیز به نوعی ذینفع این تعامل ناسالم می شوند و بدون آنکه خود بدانند وارد ورطه پولشویی شده اند.
این فعال رسانه ای گفت: از سوی دیگر بسیاری از روابط عمومی ها به جای اینکه به دنبال احقاق حقوق حقه رسانه ها و خبرنگاران باشند، به نوعی به غلامان حلقه به گوش پیمانکاران تبدیل شده اند آن هم برای اندکی جیفه بی ارزش و بی اعتبار در این روزگار.
این فرمانده هشت سال دفاع مقدس تاکید کرد: حال در چارت قانونی و سالم یک روابط عمومی رعایت دو اصل یکی حقوق قانونی پیمانکار و نیز خبرنگار تاکید و توصیف شده است، ولی برخی از روابط عمومی ها به جای حمایت از اصحاب رسانه به دنبال زدوبندهای پشت پرده با پیمانکاران هستند که امید است که این تخلف مبرهن و محرز از دید مسئولان نظراتی به دور نباشد.
زارعی به دیگر معضلات در حوزه روابط عمومی ها اشاره داشت و افزود: مسئله حادتر اینکه به علت کمبود بودجه برخی از مدیران کل نیز تن به این کار می زنند و برای رفع و رجوع مسایل مالی به نوعی کاسه چه کنم به سمت پیمانکاران دراز می کنند که این خود ابتدای بدبختی و آغاز راندخواری مدیران و مسئولان روابط عمومی است.
سرپرست روزنامه ابتکار در استان کرمانشاه اظهار کرد: از سوی دیگر می بینیم که پیمانکار براساس ضوابط کاری خود مبالغ آگهی نشریات را به موقع و براساس تعرفه تعریف شده توسط قانون پرداخت می کند، ولی به عینه دیده می شود که این پول در دستان مسئولان روابط عمومی به عنوان سرمایه ای در گردش می چرخد و بعد از استفاده های بهینه و بیشمار از آن، مبلغ مذکور را با هزار منت و ...به خبرنگار تحویل می دهند و آنهم مبلغی که کمتر از تعرفه های دولتی و ارشادی و پرداخت شده از سوی پیمانکار نگون بخت است.
وی عنوان داشت: یکی دیگر از معضلاتی که امروز دامنگیر اصحاب رسانه شده است، کاستن از مبالغ آگهی به وسیله مسئولان روابط عمومی برخی ادارات است که این وضعیت دو حالت بیشتر ندارد؛ یا اینکه روابط عمومی با کاهش این مبلغ می خواهد که به مدیران بالادستی خود خوش خدمت کند و یا اینکه خدایی نکرده برای خود کسب و کاری از این مبلغ ایجاد کرده است که حالت دوم محتمل تر به نظر می رسد.
این جانباز هشت سال جنگ نحمیلی گفت: دلیل این امر و به قول دوستان روابط عمومی این ادعا از سوی خبرنگاران همین بس که روابط عمومی ها خود به غلامان حلقه به گوش پیمانکاران تبدیل شده اند و به راحتی هم حقوق خبرنگار نگون بخت را پایمال می کنند و هم به منابع مالی و معنوی خود از سوی پیمانکاران عزیز می رسند.
سرپرست خبرگزای آریا در کرمانشاه تصریح کرد: ازسوی دیگر باید گله ای که از مدیران و به ویژه مسئولان حراست داشته باشیم این است که ملاک انتخاب یک روابط عمومی مگر پاکدستی و التزام به قانون و شرع نیست؟!، پس چرا این روابط عمومی ها بدون هیچ گونه دغدغه ای و با فراغ بال دست به این اعمال خلاف قانون و شرع می زنند.
زارعی گفت: جالب اینجاست که هزینه های چاپ بسیاری از آگهی های مناقصه و مزایده که در موعد مقرر توسط پیمانکاران پرداخت شده است تا مدتهای مدیدی در دستان مسئولان روابط عمومی این دست و آن دست می شود و بعد از مدت زمانی طولانی حتی بیشتر از یکسال آن مبلغ که دیگر ارزش روزهای نخستین خود را ندارد با هزار منت به خبرنگار تحویل داده می شود و آنهم با هزار مهر، امضا و اثرانگشت از خبرنگار نگون بخت.
این پیشکسوت رسانه ای گفت: از سوی دیگر روابط عمومی ها بر خلاف مبلغ پرداختی از سوی پیمانکاران تنها از یک سوم از مبلغ واقعی مناقصه و یا مزایده را به خبرنگاران تحویل می دهند که این مهم این را می رساند که آیا پیمانکاران از این وضعیت اسفبار و حق کشی خبر دارند یا نه؟! و یا اینکه این میزان مبلغ را از اصل مبلغ کاسته شده است و یا روابط عمومی این تخلف فاحش را انجام داده است. در این باره با برخی از پیمانکاران درباره این هزینه ها گفت وگوهایی شده است که همگی این امر را کتمان می کنند و مبلغ پرداختی خود را براساس تعرفه ارشاد اسلامی پرداخت کرده اند و حال پیدا کنید پرتغال فروش را.
زارعی افزود: از سوی دیگر برخی از روابط عمومی بودن هیچگونه تخصصی در این پست قرار گرفته اند و هنوز رتبه بندی نشریات را هم بلند نیستند و تمام نشریات و تعرفه چاپ آگهی های آنها را یکسال قلمداد می کنند و بدتر اینکه هیچ گونه آشنایی با خبر و نوشتن آن ندارند و تنها وظیفه آنها خلاصه شده است که به نصب پلاکارد بر دیوار اداره که این مایه تاسف هم برای آن اداره است و هم برای مدیرانش.
وی عنوان کرد: مسئول و مدیر روابط عمومی که تفاوت یک نشریه گروه 2 با 5 را تشخیص ندهد به چه کار یک اداره و یا سازمان می آید به جز اینکه باعث اختلافات و حق خوری های بیشتر شود.
سردبیر هفته نامه پویان غرب تاکید کرد: حال دوستان روابط عمومی که نه علم برخورد با نشریات را دارند و نه آداب گفتمان و برخورد محترمانه با خبرنگاران، بهتر است که هرچه سریعتر توسط مدیران بالادستی تغییر پیدا کنند تا بیشتر از این مایه آبروریزی و سرافکندی آن اداره و یا سازمان نشوند.
وی گفت: تاسف بار اینکه برخی از مسئولان روابط عمومی تنها برخی از خبرنگاران را می شناسند و با آنها ارتباط کاری دارند و به همین منظور دیگر خبرنگاران را محترمانه طرد می کنند که این دست از روابط عمومی ها با کمال تاسف در کرمانشاه کم نبوده و نیستند.
سرپرست خبرگزاری آریا در استان کرمانشاه گفت: باید به این حقیقا اذعان کنیم که برخی از روابط عمومی تنها با قشر بانوان کار می کنند و وقحی به خبرنگاران مرد نمی گذارند که این خود باعث به وجود آمدن شائبه های اخلاقی بسیاری در بین اصحاب رسانه می شود.
|