شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- شرکت فولکس واگن مجبور خواهد بود تا تغییرات بزرگی را جهت گذر از این بحران اعمال نماید.
کارشناسان روابط عمومی میگویند: «رسوایی بوجود آمده برای گروه خودرو سازی فولکس واگن در آمریکا، سبب لکهدار شدن آبروی این شرکت شده است و ارزش کاهش یافته این شرکت در بازار نیز از طریق چندین اقدام نادرست آن در زمینه ارتباطات؛ هرچه بیشتر افول یافته است.
هفته گذشته خبرهایی مبنی بر این مسئله درز کرد که فولکس واگن دستگاههایی را در میلیونها خودروی تولیدی خود نصب کرده است تا از این طریق تمهیدات حفاظت از محیط زیست را دور بزند. کارشناسان در این زمنیه میگویند: پاسخ دیرهنگام و نامربوط روابط عمومی فولکس واگن در چند روز پس از درز خبر مذکور، شرایط بد را بدتر کرده است.
ژوزف جاستین، دانشیار گروه ارتباطات و مدیریت بحران دانشکده ارتباطات دانشگاه بوستون میگوید:«بزرگترین چیزی که باید از حالا در نظر بگیرید این است که آیا مسئله فولکس واگن مسئله درز اطلاعات است یا خیر. همه چیز خیلی آهسته رخ داد. «این مسئله باعث شد که خبر تقلب فولکس واگن به تیتر اصلی خبرها تبدیل شود.
اتهامات این شرکت مبنی بر تقلب و فریب دادن سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا در روز جمعه، هجدهم سپتامبر به صورت علنی منتشر شد. اما فولکس واگن با تاخیر زیاد به اتهامات وارده به خود پاسخ داد. در روز یکشنبه، مارتین وینترکون، مدیر سابق این گروه، یک کلیپ ویدئویی عذرخواهی را منتشر کرد و در این ویدئو ضمن عذرخواهی، به عدم صداقت خود اعتراف کرد، اما وارد جزییات تقلب شرکت مزبور نشد.
در روز سهشنبه، میشل هورن، مدیر عامل گروه خودرورسازی فولکس واگن در آمریکا، نهایتاً اعتراف کرد که «شرکت در این مسئله تمهیدات حفاظتی را دور زده و کاملاً تقلب نموده است». در روز چهارشنبه، وینترکورن استعفا داد. در تمام این مدت، و در زمانی که سایر کشورها و سرمایهگذاران انجام پیگیری قضایی را مدنظر قرار دادهاند، میزان و گستره این رسوایی نیز افزایش یافته است.
همچنین موارد زیر را ملاحظه نمایید:
وزیر کشور آلمان: فولکس واگن در زمینه تولید خودروهای سبک، آزمایشات و تستها را دور زده است.
کارشناسان میگویند: شرکت به کندی به این مسئله واکنش داده است، امری که با انتشار اخبار جدید و لکهدار شدن آبروی این شرکت، سبب شده است تا بحران از کنترل خارج شود. با این حال برخی میگویند که شرکت میتوانسته است تا خیلی زودتر، به صورت دقیقتر و با جزییات بیشتر و انتشار اطلاعات مربوطه یکباره به اتهامات پاسخ بدهد. ژوزف در این باره گفته است: «فولکسیها به کندی در حال حرکت هستند، خیلی خیلی کند».
فریزر سیتل، رئیس مرکز روابط عمومی امرالد پارتنرز (Emerald Partners) در نیوجرسی و استاد مدعو دانشگاه یورک گفته است که عذر خواهی ویدئویی وینترکورن، که در آن او ظاهراً به تحریف اتهامات خود میپردازد، «اشتباهی مرگبار بود».
همچنین موارد زیر را ملاحظه نمایید:
فولکس واگن بر آن است تا سبب برکناری روسای آئودی و پورشه شود
وینترکورن در پیام ویدئویی خود میگوید:«ایجاد تردید پیرامون کار سخت و صادقانه سایر افراد، به دلیل اشتباه تعدادی معدود از افراد، کاری ناپسند میباشد. نباید با ما این کار انجام میشد». «به همین دلیل است که ...از شما میخواهم تا دوباره به ما اعتماد کنید».
شاید به نظر برسد که این پیام نقش خود را در کاهش شدت مشکلاتی که فولکس واگن با آنها مواجه است درست انجام نداده است.
سیتل میگوید: «رسوایی فولکس واگن از این نظر خاص است که شکل و روندی غیرمنطقی داشته است». کار آنها فریب و نیرنگی به تمام معنا است».
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
گروه ترجمه شارا
|