شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، مترجم از زبان چینی: عادل میرشاهی- علاوه بر انجمن بین المللی روابط عمومی در چین، انجمن های روابط عمومی، به دلیل وسعت سرزمین چشم بادمی ها در شهرها و ایالات مختلف شکل گرفته اند. یکی از انجمن های معتبر در چین انجمن روابط عمومی شانگهای است که در این نوشتار به طور مختصر معرفی می شود.
تاریخچه انجمن روابط عمومی شانگهای
این انجمن در نوامبر سال 1986 اولین انجمنی بود که توسط انجمن چینی روابط عمومی، به طور خصوصی بنیان گذاری شد و در همان ابتدا بیش از 200 نفر عضو در بخش های مختلف آن شروع به فعالیت کردند. پروفسور فورمر نخستین رئیس این انجمن، شهردار شانگهای بود و دبیر افتخاری انجمن را آقای وانگ داوهان بر عهده داشت.
کارکنان این انجمن در همان ابتدای کار از رهبران کسب و کار، اساتید برجسته دانشگاه، مقامات دولتی و رهبران رسانه ای تشکیل شدند.
ماموریت انجمن روابط عمومی شانگهای چین
کمک به بهبود شیوه های تولید محتوا، ایجاد اتحاد و همکاری میان روابط عمومی سازمان ها، شرکت ها و موسسات (اعم از سرمایه گذاران خارجی و بخش خصوصی و موسساتی) و سایر موسسات اجتماعی برای ترویج ارتباطات مشترک میان این سازمان ها و اجتماع و میان عموم و شرکت های موثر.
کارکنان روابط عمومی در این انجمن آموزش می بینند تا درجه روابط عمومی خود را ارتقا داده و از خدمات اعضا و خدمات اجتماعی بهره مند شده و از این طریق به توسعه حرفه روابط عمومی کمک کند.
وظایف پایه ای انجمن روابط عمومی شانگهای
1. این انجمن میان کسب و کارها و دولت، کسب و کارها و شرکت های ارتباطی نقش یک پل را ایفا می کند.
2. میان صنایع متفاوت، برای بنا نهادن کانال های ارتباطی اعم از شرکت های دولتی، شرکت های با سرمایه گذاری خارجی و شرکت های بخش خصوصی تلاش می کند.
3. برای کارگزاران روابط عمومی دوره های آموزشی برگزار می کند تا شرایط آنها را بهبود بخشیده و عرصه ای را برای تبادلات مشترک میان آنها پدید آورد.
4. برای ارتقای فعالیت های روابط عمومی در سطوح بالا و چند بعدی و ترویج روابط میان شرکت ها، دولت و رسانه تلاش می کند.
خدمات ارائه شده توسط انجمن روابط عمومی شانگهای چین
1. بر مبنای نیازهای اعضا به طور منظم و غیر منظم برنامه هایی برای ارتقای روابط میان سازمانی، میان دولت و سازمان های خصوصی تدارد دیده می شود و اقداماتی نیز جهت تبادل آرا و نظرات میان شرکت ها و رسانه ها ایجاد می شود.
2. سازماندهی سیاست های اقتصادی و سایر مقررات یا آئین نامه ها، سیاست های گزارش های خبری، سمینارها و سایر موارد.
3. دعوت برای مراسم جهت تحقیق در خصوص بازارها و جنبه های روابط عمومی که توسط اعضا به عنوان موضوعات مورد توجه انتخاب شده است. بر مبنای نیازها و شرایط واقعی اعضا بخش هایی در حد توانایی انجمن به اعضا خدمت رسانی می کنند. خدماتی از قبیل مشاوره های کسب و کار در زمینه های مرتبط با دولت برای اعضایی که مایل به ملاقات با رهبران دولتی و سایر افراد تاثیرگذار در حوزه کسب و کارشان هستند ارائه می شود. این امکان به صورت ارتباط دو به دو با دولت در بخش های مختلف صورت می گیرد و از این طرق به بهبود کیفیت فعالیت های روابط عمومی می انجامد.
بخش های دائمی انجمن روابط عمومی شانگهای
این انجمن از 5 بخش ثابت تشکیل می شود و سایر بخش ها بنا به موقعیت ایجاد و منحل می شوند. این 5 بخش عبارتند از:
1. توسعه عضویت و خدمات کاربران
2. بخش برنامه ریزی پروژه
3. بخش آموزش آکادمیک
4. مشاوره اطلاعات
5. دبیرخانه
منبع: http://www.chspra.com/
|