درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 23:00   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد
  آژانس‌های روابط‌عمومی جهانی برای راه‌اندازی کمپین بحران آب و هوایی UNDP/ICCO همکاری می‌کنند
  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد
  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 18557صفحه نخست » چهارشنبه، 18 شهریور 1394 - 10:20
نکات مدیریتی
آیا با افزایش سن بهره‌وری کاهش می‌یابد؟
در دنیایی با بازار کار به‌شدت سیال، بسیاری از کارمندان مسن‌تر می‌ترسند با وجود کارمندان جوان‌تر و دینامیک‌تر، از سوی کارفرما کنار گذاشته شوند. اما آیا این نگرانی واقعا توجیه دارد؟ آیا با افزایش سن، بهره‌وری ما کاهش می‌یابد؟
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، در دنیایی با بازار کار به‌شدت سیال، بسیاری از کارمندان مسن‌تر می‌ترسند با وجود کارمندان جوان‌تر و دینامیک‌تر، از سوی کارفرما کنار گذاشته شوند. اما آیا این نگرانی واقعا توجیه دارد؟ آیا با افزایش سن، بهره‌وری ما کاهش می‌یابد؟

پاسخ به این سوال کاملا بستگی به این دارد که چگونه افراد مسن‌تر را در محیط کار حفظ و مدیریت کنیم. در گفت‌وگو با دیگر کارشناسان به این نتیجه رسیده‌ام که اگر حتی در سن بالا مهارت‌ها و توانایی‌های مناسب شغلی داشته باشیم، نه‌تنها زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داریم، بلکه می‌توانیم در سنین بالاتر هم کار کنیم، البته مسلما هرچه سن بالاتر می‌رود، بدن کندتر و ضعیف‌تر می‌شود، اما مغز ما چطور؟ و حتی اگر بدن و مغز ما ضعیف‌تر شود، آیا این موضوع برای کارفرمایان اهمیت دارد؟
نه لزوما. مهارت‌ها و توانایی‌های کارمندان مسن‌تر همزمان با کاهش قدرت فیزیکی آنها تحلیل نمی‌رود و کارفرمایان باهوش می‌دانند چگونه از چنین نیروی کاری، استفاده کنند. اولا، با اینکه به‌طور حتم افزایش سن قدرت فیزیکی را کاهش می‌دهد، اما برخی توانایی‌ها وجود دارند که تا زمانی که به‌طور منظم از آنها استفاده می‌کنیم، بدن ما قابلیت قابل توجهی برای حفظ آنها دارد. قدرت فشار دست یک نمونه خوب در این زمینه است. به‌طور کلی برای عامه مردم، قدرت فشار دست تا سن 35 سالگی به اوج می‌رسد و پس از آن به سرعت کاهش می‌یابد. اما تحقیقات نشان داده برای کارگران خط مونتاژ این قدرت بدن تا سن 65 سالگی همچنان ثابت است.
موضوع دوم و شاید مهم‌تر، قابلیت مغز ما برای جبران کاهش برخی قابلیت‌ها از طریق تقویت برخی قابلیت‌های دیگر است. این درست است که برخی کارآیی‌های شناختی اولیه انسان – به‌ویژه سرعت پردازش اطلاعات و حافظه رویدادی – با افزایش سن تحلیل می‌روند، اما کارآیی‌های دیگری وجود دارند – مانند حافظه معنایی، زبان و مکالمه – که بالا رفتن سن آنها را تقویت می‌کند. مهم‌تر از آن، برای برخی از کارآیی‌های تحلیل‌رونده مانند قوه ادراک – یعنی توانایی شنیدن، حس کردن و دیدن – راه‌حل‌های ساده و ارزان‌قیمتی وجود دارد.
اما مهم‌ترین مزیت کارمندان مسن‌تر تجربه آنها است و حتی می‌توان آن را در الگوی سازمانی خود مغز نیز مشاهده کرد. در شکل زیر می‌توان تصاویر فعالیت مغز را در قشر جلوی پیشانی مغز سه گروه مختلف که از آنها تست حافظه گرفته شده، مشاهده کرد: جوانان، افراد مسن با عملکرد کاری ضعیف و افراد مسن با عملکرد کاری قوی. جوانان عمدتا از نیم‌کره راست مغز خود استفاده می‌کنند که مسوولیت پردازش اطلاعات جدید را بر عهده دارد. جالب است افراد مسنی که عملکرد ضعیف دارند، سعی می‌کنند از جوان‌ترها تقلید کنند، اما شکست می‌خورند چراکه کاهش سرعت پردازش مغز افراد مسن نمی‌تواند با مغز جوانان رقابت کند. از طرف دیگر، افراد مسنی که عملکرد قوی دارند، از هر دو نیمکره راست و چپ مغزشان استفاده می‌کنند

 

افراد مسنی که عملکرد کاری خوبی دارنداز هر دو نیمکره مغز خود استفاده می‌کنند

افراد مسنی که در کارشان موفق هستند، از مغزشان به شیوه متفاوتی استفاده می‌کنند و با این کار می‌توانند به اندازه جوانان عملکرد خوبی داشته باشند. تفسیری که وجود دارد این است که افراد مسن با مجموعه دانش گسترده‌ای که در اختیار دارند، هنگام پردازش اطلاعات بیشتر بر تجربه خود تکیه می‌کنند. آنها هنگام تصمیم‌گیری به جای اینکه کلا اطلاعات جدید را مدنظر قرار دهند، به تجربیات گذشته استناد کرده و برخی اطلاعات جدید را کنار می‌گذارند اما در نهایت با آنچه در اختیار دارند به اندازه جوانانی که عملکرد مغزی قوی‌تر دارند، تصمیم درست اتخاذ می‌کنند. بنابراین، جوانان در واقع توانایی سریع‌تر دویدن را دارند، اما افراد مسن می‌دانند چگونه از راه‌های میان‌بر به مقصد برسند. در نهایت ممکن است حتی مسن‌ترها در این رقابت زودتر از همتایان جوان خود به خط پایان برسند.
بنابراین کلید کار این است که اذعان کنیم افراد مسن در کار لزوما عملکرد بدتری نسبت به جوانان ندارند، بلکه عملکردشان صرفا متفاوت است. افراد مسن‌ نیز از نظر مهارت‌های اجتماعی-احساسی ویژگی‌های متفاوتی دارند. به‌طور کلی، آنها در وظیفه‌شناسی، سازگاری و ثبات احساسی بهتر از جوانان عمل می‌کنند، درحالی‌که جوانان در برابر تجربیات جدید و برون‌گرایی پذیراتر هستند.
نکته مهم آن است که کارفرماهای باهوش می‌دانند چگونه از نیروی کار مسن خود استفاده کنند. در آلمان برخی کارفرماها به اقداماتی مانند تشکیل تیم‌هایی با ترکیب سنین مختلف، تعیین وظایف مختص هر سن و برنامه‌ریزی‌های محیط کار برای کارمندان مسن‌تر و سطوح بالاتر بهره‌وری آنها روی آورده‌اند.
در یک سطح گسترده‌تر، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کشورهایی که نیروی کار مسن‌تر دارند، می‌توانند در تولید کالاها و خدمات به تخصص برسند. همچنین زندگی کاری هرچه بیشتر به سوی مشاغل دفتری پیش می‌رود، این موضوع فرصت بیشتری برای کار افراد مسن ایجاد می‌کند. به عبارت دیگر، بالا رفتن سن می‌تواند به یک مزیت رقابتی برای کشورها تبدیل شود، البته اگر کارفرماهای هوشمند بتوانند با این تحولات کنار بیایند و از ویژگی‌های مهارت‌های جدید و میانبرهایی که کارمندان مسن‌تر ایجاد می‌کنند، بهره ببرند.   

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۵۷۵

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  نتایج یک مطالعه: روابط‌عمومی تأثیر قابل توجهی بر رشد کسب‌وکار دارد


  رسانه سمی


  چرا بهره‌وری ما را مضطرب می‌کند؟


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد